tiistai 31. lokakuuta 2023

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Joka vanhoja muistelee, sitä... Niin kuin olen aikaisemminkin kirjoittanut, joku sana saa minut kirjoittamaan menneitä muistellen. Tällä kerralla näkökentässäni vilahtanut sana - mämmirove. Olen taitellut monena vuonna pikkupoikana 1950-luvulla aikamoisen määrän valmiista aihioista mämmiroveita. Missä? Kemissä, Etu-Ritikassa (nykyisin Haukkarissa) sen aikaisessa Suhosen leipomossa. Leipomossa tehtiin Suhosen kauppoihin ja ilmeisesti sen aikaisiin muihinkin kauppoihin mämmiä Pääsiäisen aikaan paljon, todella paljon ja se oli hyvää. Miksi ja kenen kanssa? August ja Anna Suhosen tyttärenpoika, Keijo oli isovanhempiensa hoidossa. Keijo, joka oli minua muutaman vuoden vanhempi, pyysi kaveriksi useana vuonna "mämmiroveurakkaan". Kylläpä siitä taisi saada mukavasti taskurahojakin. Miksi minä olin urakassa mukana? Osittain siksi, että äitini, Aino Pyykkö, oli Suhosen leipomossa töissä, leipurina ja leipomo sijaitsi kotimme lähellä, näköetäisyydellä. Se oli tuttu minulle. Siellä tuli usein käytyä tullessani Ritikan kansakoulusta kotiin... Suhosen leipomo ja Suhosen kaupat olivat erittäin tunnettuja Kemissä 1950-60-luvulla, osittain vielä 1970-luvullakin. Valitettavasti aika ajoi niistä armottomasti ohi. Etu-Ritikan uuden kaupan rakentamisen myötä purettiin vanha kauppurakennus. Leipomo- ja kauppatoiminnan loputtua Möylyntiehen, Kurikankatuun ja Nällinkatuun rajoittuvalta tontilta purettiin lisäksi yksi asuinrakennus ja pieni varasto. Jäljelle jäi leipomorakennus, jota oli aikanaan laajennettu ja vintille oli rakennettu asuinhuoneita. Jäljelle jäi myös iso varastorakennus ja kellari. Mitä niille tapahtui? Suhosen perikunta päätti myydä em. kiinteistön. Miten minä liityn asiaan? Minä ostin em. kiinteistön 1980-luvun puolessa välissä. Miksi ihmeessä? Ajattelin antaa sen hetken aikaa olla ja mietin sen tulevaisuutta. Kuinka ollakaan ilmaantui kolme henkilöä, jotka halusivat rakentaa tontille tasokkaan rivitalon. Lähdin mukaan neljänneksi ja perustimme Avoin osakeyhtiö Miljöörakentajat. Niin tontilla on tällä hetkellä Asunto Oy August ja Anna. Annoin nimen August ja Anna Suhosen muistoa kunnioittaen. Arvelen asukkaiden olevan tyytyväisiä huoneistoihinsa. Tosin alkuperäisiä asukkaita ei tällä hetkellä ole kuin yksi aviopari - hekään eivät aivan alusta alkaen. Niin tuo kyseinen rivitalo näkyy työhuoneeni ikkunaan. Olen kulkenut sen ohi tähänastisen elämäni aikana kymmeniätuhansia kertoja. Tutuksi se on tullut ulkoasultaan. Todettakoon, että purin em. leipomorakennuksen ja ison varastorakennuksen ennen em. rakentamisprojektin toteuttamista. Kyseisen rivitalon suunnitteli arkkitehti Jussi Leppälä. Olin jonkin verran mukana rakenuksen luonnosteluvaiheessa. Mämmiroveesta kehkeytyi tällainen juttu lyhyen kaavan mukaan. Tätä voisi jatkaa pitkään, ehkä jossakin vaiheessa kirjoitankin asiasta lisää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti