keskiviikko 25. lokakuuta 2023

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Joka vanhoja muistelee, sitä... Kertausta: Olen ollut Kemissä kuntavaaliehdokkaana vuosina 2000, 2004, 2008, 2012, 2017 ja 2021. Muistaakseni 2017 vaalien yhteydessä intouduin tekemään A4-kokoisen vaalimainoksen 1-puolisena, jossa kerroin itsestäni ja vaalitavoitteistani. Kerroin eräälle henkilölle jakavani sitä - oman ryhmittymäni mainoksen ohessa - omalle asuinalueelleni - lähinnä Haukkariin (entinen Etu-Ritikka) ja osittain Syväkankaalle (osittain entinen Taka-Ritikka). "Turhaa jaat mainoksia. Eihän täällä asu muita kuin kommareita ja sosdemeita. Eivät he sinua äänestä." hän minua valisti. "Asuthan täällä sinäkin. Et muuten sinäkään ole minua viime kuntavaaleissa äänestänyt." totesin hänelle. "Miten niin en ole sinua äänestänyt. Mistä sinä sen tiedät?" hän ihmetteli... Keroin hänelle, että kuntavaaleista on aika tarkkoja tilastotietoja vaalialueittain. Kun niitä oppii lukemaan, on kohtalaisen tarkkaan selvitettävissä oma äänestäjäkunta. Edellisissä kuntavaaleissa olin saanut vain muutaman äänen omalta äänestysalueeltani. Niin sanotut varmat äänestäjät oli helppo hahmottaa. Niin - kyllä em. henkilön ensimmäinen kommentti osui aika lailla oikeaan. Olen aikaisemminkin kirjoittanut usein saamastani palautteesta: " Sinäkin olet viimeisellä neljänneksellä ja sinulla on viimeinen väri hiuksissasi. Sinun äänestäjäsi ovat pääosin siirtyneet ajasta iäisyyteen." Olen todennut, että kyllä asia on juuri näin, mutta kuntavaaleissa ei ole yläikärajaa. Alaikäraja toki löytyy eli 18 vuotta...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti