maanantai 7. kesäkuuta 2021

Kuntavaalien "kituviikko" alkoi - kyllä...

Kuntavaalien "kituviikko" alkoi - kyllä... Pari päivää vielä ennakkoäänestystä. Jo nyt reippaasti yli miljoona suomalaista on käynyt jo vaaliuurnilla. Kukaties tiistain jälkeen äänestysoikeutetuista/-kelpoisista yli 25% on käynyt ennakkoon äänestämässä. Toki suurempikin luku saisi olla... Itse olen selaillut noita paikallisia ilmaisjakelulehtiä eli Lounais-Lappia ja Kotikulmilta ja katsellut eri puolueiden yhteismainoksia. Olen yrittänyt hahmottaa, ketkä mahdollisesti tulevat valituiksi Kemin kaupunginvaltuustoon 43 valtuutetun joukkoon. Se on yllättävän vaikeaa. Yritän hahmottaa asiaa järjestyksessä Vasemmistoliitto, SDP, Keskusta, Kokoomus, Kemiläisten parhaaksi, Perussuomalaiset, Vihreät, SKP ja Kristilliset (vaaliliitossa Kokoomuksen kanssa) - olen intoutunut ympyröimään vaalimainoksista "todennäköisesti kaupunginvaöltuustoon valittavat". Ennen eli aikaisempien kuntavaalien aikaan olen onnistunut "veikkauksessani" kohtalaisen hyvin, vaikka muutoin olen aika kehno veikkausasioissa. Mutta nyt on kyllä poikkeuksellisen vaikeaa. Selvästi alan orientoitua jo edellisen ja sitä edellistenkin valtuutettujen kannalle. Niin sanottuja tulevaisuuden tähtiä en meinaa löytää, en sitten millään. Miksi? Osittain kukaties siksi, että 166:sta kuntavaaliehdokkaasta suurin osa on täydellisessä pimennossa. Heistä ei juuri tiedä muuta kuin olemisen suuressa massassa puolueiden yhteismainoksissa. Ketä he oikeastaan ovat? Ainakin minulla on hiukan utuinen tunne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti