lauantai 2. kesäkuuta 2018

Yön yli Kemin Selkäsaaressa...

Päätimme lähteä eilen illansuussa Selkäsaareen. Olin päivällä "matopellosta" kaivanut kymmenisen matoa, josko käväisisin myöhään illalla istumassa Lehmikiven karikonkupeessa ongellakin.
Hahtisaaresta ajelimme Kojukallion kupeeseen, jonne olin aiemmin jättänyt vanhan Rambon pyytämään. Sanoin vaimolleni, että katiska on tuon ison kivikasan/pikkukarikon takana mutta...

Mitä ihmettä, eihän sitä siellä näkynyt, vaan katsottuani taakse sisäsataman suuntaan näin katiskan kohon, olimme ajaneet siitä ohi...
Meidän katiskojen käyttäytyminen on tänä alkukesänä ollut outoa tai minulla muisti pätkii. Katiskassa ei ollut kuin yksi pieni ahven, joka luonnollisesti päästettiin takaisin mereen kasvamaan. Oliko joku käynyt "verottamassa" katiskaa, mene ja tiedä.

Ajelimme Selkäsaaren pohjoisrantaan ja kärräsimme vesikärryillä romppeet mäkeä ylös. Samalla jätimme em. katiskan rannalle.
Minä fiilistelin aiemmin aloittamallamme maalaustouhulla. Sen tehtyäni lähdin käväisemään iltaongella, vaimoni jäi lueskelemaan mökin tupaan. Oli upea ilma, etukäteen aistin, että ilma oli aivan liian hyvä kalastamiseen.

Ankkuroin katiskojen kupeeseen. Pistin veteen pilkin ja kaksi jigionkea. Jokaisessa kävi vuoronperään - erittäin suurella todennäköisyydellä iso särki. Syötin sitä herkullisilla madoilla hetken aikaa.
Minulla ei ollut tällä kerralla iskua kunnon kalastamiseen. Tarkistin katiskat: Uudessa Ahti-katiskassa oli aika paljon pieniä ahveniä, muutama savustuskokoinenkin ja yksi hauki, jätin ne sinne, sillä oli myöhäinen ilta. Wekessä ei - ihme ja kumma - ollut muutama pieni ahven. Rantaan tultuani kaadoin loput madoista kompostikasaamme. Kyllä uni maistui...

Aamulla aikaiset aamukahvit juotuamme intouduimme vielä pienistä lisämaalauksista.

Lisämaalaukset sujuivat poikkeuksellisen ankarassa hyttyspilvessä. Onneksi oli hyttyskarkotteita mukana. Muistelimme, että mm. viime kesänä ei ollut juuri hyttysiä lainkaan, Linnut pitivät upeaa konserttia koko päivän...

Aterian jälkeen otimme iltapäivätorkut ja aloimme valmistautua kotiin lähtöön. Saimme ihailla puolenkymmenen "ökyveneen" kulkevan näköaukostamme länteen päin. Muutoinkin veneitä oli paljon liikenteessä, eipä ihme, kun ilma oli mitä parhain.
Ajoimme Lehmikiven karikon kupeessa olevat katiskat pois hakemaan. Ahti-katiskassa oli paljon ahvenia, valitsimme niistä toistakymmentä ja loput päästettiin takaisin mereen kasvamaan. Eilisiltainen hauki oli löytänyt pakoreitin. Weke-katiskassa ei ollut juuri mitään.

Veimme molemmat katiskat uusiin pyyntiasemiin Selkäsaaren pohjoisrannan tuntumaan.

Kalat on perkattu, perkkeet upotettu tontin kulmalle "matopeltoon". Huomenna kokeilemme ensi kertaa sähkösavustinta.

Tuli taas turhan pitkä irrottelu. Menköön ensimmäisen yön yli saaressa tälle kesälle - piikkiin...