PUOLUSTUSVOIMAT on perustanut kaikessa hiljaisuudessa uuden erikoisjoukon. Sen tehtävänä on suojella Ilmavoimien lentokoneita ja tärkeitä vip-matkustajia varmistamattomilla lentopaikoilla.
Varmistamattomille eli mahdollisesti vaarallisille lentopaikoille voidaan joutua lentämään kotimaassa sodan aikana tai rauhan aikana kriisinhallintaoperaatioissa.
Joukkoon kuuluvan sotilaan virallinen nimitys on erikoissotilaspoliisi. Uutta joukkoa kutsutaan kansainvälisen mallin mukaisesti Raven-tiimiksi. Raven on englantia ja tarkoittaa korppia.
Raven-tiimiin on otettu mallia Yhdysvalloista. Siellä perustettiin Phoenix Raven -erikoisjoukko jo 20 vuotta sitten.
RAVEN-JOUKKOON kuuluvat ovat taustaltaan sotilaspoliiseja. Joukossa on sekä reserviläisiä että kantahenkilökuntaa. Erikoisjoukkoon ei kouluteta suoraan varusmiehiä.
”He saavat sotilaspoliisin suojauskoulutuksen, jonka annamme tukikohtamme taistelijoille. Sen lisäksi he oppivat toimimaan lentokoneympäristössä”, kertoo Satakunnan lennoston komentaja, eversti Juha-Pekka Keränen.
Raven-sotilaita on tarkoitus kouluttaa tulevaisuudessa yhdessä Suomen muiden erikoisjoukkojen kanssa.
”Se on meidän poikkeusolojen toimintaa. Totta kai, jos on esimerkiksi kriisinhallinta-alueelle suunniteltu lento, jossa olisi hyvä olla mukana, niin sellaisessa käytämme kantahenkilökuntaa.”
Kotimaan poikkeusoloissa Raven-sotilaita voitaisiin käyttää esimerkiksi silloin, kun Ilmavoimat on hajauttamassa hävittäjätoimintaansa paikkaan, jossa ei ole ennestään omia joukkoja. Silloin sinne voidaan lähettää sotilaita, jotka ovat tottuneet toimimaan lentokoneympäristössä.
Raven-ryhmä voi osallistua myös varmistamattomiin paikkoihin suuntautuvien lentojen operatiiviseen ja taktiseen suunnitteluun.
”Mikä olisi järkevä malli, miten sinne mennään, mihin laskeudutaan ja mihin pysähdytään”, Keränen kuvaa.
KERÄNEN ei halua kertoa joukon kokoa julkisuuteen. Hän myöntää, että kyse on pienestä porukasta.
”Se on komppaniaa pienempi joukko. Käytännössä toiminta voi olla kerrallaan maksimissaan ryhmän operointia kerrallaan.”
Suojausryhmän kokoa rajoittaa jo se, että lentokoneiden tilat ovat rajalliset. Ilmavoimien Casa-kuljetuskoneisiin mahtuu enimmillään 60 ja Pilatus-yhteyskoneisiin kymmenen ihmistä.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa Raven-sotilaat työskentelevät tyypillisesti 2–4 sotilaan ryhmissä.
Ovatko Raven-sotilaat mukana, jos suomalaista valtionjohtoa tai muita vip-matkustajia lentää johonkin kriisipesäkkeeseen?
”Se on harkinnan alla. Siitä ei ole mitään päätöksiä. Sehän ei voi olla reserviläisiin perustuvaa toimintaa”, Keränen sanoo.
Keränen muistuttaa, että yleensä suomalaiset koneet eivät lennä varmistamattomaan lentopaikkaan. Nykyisissä kriisinhallintaoperaatioissa lennetään kentille, joita suojaavat tukikohdassa olevat joukot.
”Jos tulisi esimerkiksi Afganistanissa moottorivika, jossa joudutaan tekemään pakkolasku muuhun tukikohtaan tai maastoon, niin niissä tilanteissa joukosta voisi olla hyötyä. Niillä lennoilla on yleensä jokin turvahenkilöstö mukana, mutta onko se Raven-tiimiä, niin se pitää katsoa tapauskohtaisesti.”
ERIKOISSOTILASPOLIISIT toimivat Satakunnan lennostossa, joka sijaitsee Pirkkalassa. Raven-tiimi on osa Tukilentolaivueen toimintaa.
Laivueen kalustoon kuuluu kuljetus- ja yhteyskoneita, kuten Casa- ja Pilatus-koneita. Ne lentävät kriisinhallintaoperaatioissa ja lennättävät muun muassa valtionjohtoa.
Keräsen mukaan Raven-erikoisjoukkoa ryhdyttiin suunnittelemaan joitakin vuosia sitten, kun Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneet siirrettiin puolustusvoimauudistuksen myötä Tikkakoskelta Pirkkalaan.
”Olen ollut itse katsomassa yhden harjoituksen. Kyllä he olivat siihen hyvin motivoituneita.”
Varmistamattomille eli mahdollisesti vaarallisille lentopaikoille voidaan joutua lentämään kotimaassa sodan aikana tai rauhan aikana kriisinhallintaoperaatioissa.
Joukkoon kuuluvan sotilaan virallinen nimitys on erikoissotilaspoliisi. Uutta joukkoa kutsutaan kansainvälisen mallin mukaisesti Raven-tiimiksi. Raven on englantia ja tarkoittaa korppia.
Raven-tiimiin on otettu mallia Yhdysvalloista. Siellä perustettiin Phoenix Raven -erikoisjoukko jo 20 vuotta sitten.
RAVEN-JOUKKOON kuuluvat ovat taustaltaan sotilaspoliiseja. Joukossa on sekä reserviläisiä että kantahenkilökuntaa. Erikoisjoukkoon ei kouluteta suoraan varusmiehiä.
”He saavat sotilaspoliisin suojauskoulutuksen, jonka annamme tukikohtamme taistelijoille. Sen lisäksi he oppivat toimimaan lentokoneympäristössä”, kertoo Satakunnan lennoston komentaja, eversti Juha-Pekka Keränen.
Raven-sotilaita on tarkoitus kouluttaa tulevaisuudessa yhdessä Suomen muiden erikoisjoukkojen kanssa.
”Se on meidän poikkeusolojen toimintaa. Totta kai, jos on esimerkiksi kriisinhallinta-alueelle suunniteltu lento, jossa olisi hyvä olla mukana, niin sellaisessa käytämme kantahenkilökuntaa.”
Kotimaan poikkeusoloissa Raven-sotilaita voitaisiin käyttää esimerkiksi silloin, kun Ilmavoimat on hajauttamassa hävittäjätoimintaansa paikkaan, jossa ei ole ennestään omia joukkoja. Silloin sinne voidaan lähettää sotilaita, jotka ovat tottuneet toimimaan lentokoneympäristössä.
Raven-ryhmä voi osallistua myös varmistamattomiin paikkoihin suuntautuvien lentojen operatiiviseen ja taktiseen suunnitteluun.
”Mikä olisi järkevä malli, miten sinne mennään, mihin laskeudutaan ja mihin pysähdytään”, Keränen kuvaa.
KERÄNEN ei halua kertoa joukon kokoa julkisuuteen. Hän myöntää, että kyse on pienestä porukasta.
”Se on komppaniaa pienempi joukko. Käytännössä toiminta voi olla kerrallaan maksimissaan ryhmän operointia kerrallaan.”
Suojausryhmän kokoa rajoittaa jo se, että lentokoneiden tilat ovat rajalliset. Ilmavoimien Casa-kuljetuskoneisiin mahtuu enimmillään 60 ja Pilatus-yhteyskoneisiin kymmenen ihmistä.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa Raven-sotilaat työskentelevät tyypillisesti 2–4 sotilaan ryhmissä.
Ovatko Raven-sotilaat mukana, jos suomalaista valtionjohtoa tai muita vip-matkustajia lentää johonkin kriisipesäkkeeseen?
”Se on harkinnan alla. Siitä ei ole mitään päätöksiä. Sehän ei voi olla reserviläisiin perustuvaa toimintaa”, Keränen sanoo.
Keränen muistuttaa, että yleensä suomalaiset koneet eivät lennä varmistamattomaan lentopaikkaan. Nykyisissä kriisinhallintaoperaatioissa lennetään kentille, joita suojaavat tukikohdassa olevat joukot.
”Jos tulisi esimerkiksi Afganistanissa moottorivika, jossa joudutaan tekemään pakkolasku muuhun tukikohtaan tai maastoon, niin niissä tilanteissa joukosta voisi olla hyötyä. Niillä lennoilla on yleensä jokin turvahenkilöstö mukana, mutta onko se Raven-tiimiä, niin se pitää katsoa tapauskohtaisesti.”
ERIKOISSOTILASPOLIISIT toimivat Satakunnan lennostossa, joka sijaitsee Pirkkalassa. Raven-tiimi on osa Tukilentolaivueen toimintaa.
Laivueen kalustoon kuuluu kuljetus- ja yhteyskoneita, kuten Casa- ja Pilatus-koneita. Ne lentävät kriisinhallintaoperaatioissa ja lennättävät muun muassa valtionjohtoa.
Keräsen mukaan Raven-erikoisjoukkoa ryhdyttiin suunnittelemaan joitakin vuosia sitten, kun Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneet siirrettiin puolustusvoimauudistuksen myötä Tikkakoskelta Pirkkalaan.
”Olen ollut itse katsomassa yhden harjoituksen. Kyllä he olivat siihen hyvin motivoituneita.”
- IlmavoimatSeuraa
- PuolustusvoimatSeuraa
- Jarmo HuhtanenSeuraa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti