perjantai 27. toukokuuta 2016

Talvivaaran sulkeminen olisi hyppy tuntemattomaan...

Mikäli Sotkamon Talvivaara kaivostoiminta päätetään lopettaa, alla olevan artikkelin mukaan jälkihoito lupamenettelyineen sekä mahdollisinen valitusprosesseineen kestää vuosia, todennäköisesti vuosikymmeniä. Itse tällä hetkellä jaksan vielä uskoa, että kaivostoiminta Terrafamen toimenpitein jatkuu.

Rahoitussolmun laukaisemiseksi Vaasan hallinto-oikeuden tiukat määräaikaispäätökset ovat avainasemassa. Ovatko ne ikuisiksi ajoiksi kiveen hakatut? Eivät varmaan, mutta uuskäsittelyllä alkaa olla kiire...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Talvivaaran sulkeminen olisi hyppy tuntemattomaan

TEIJO MÄÄTTÄNEN
STT, TUOMAS KERÄNEN, ANNIINA LUOTONEN
Talvivaaran kaivoksen sulkemisesta ei ole vielä täsmällisiä suunnitelmia, vaikka sulkemisen mahdollisuudesta on puhuttu jo vuosia.
Suunnitelmat tarkentuvat vasta sulkemisluvassa, jonka saaminen kestää väistämättä muutaman vuoden, arvioi ympäristövastuu-yksikön päällikkö Sari Myllyoja Kainuun ely-keskuksesta. Luvasta voi myös valittaa, mikä sekin voi viedä useita vuosia.
Toiminnan lopettamisprosessi voidaan kuitenkin aloittaa heti vuodenvaihteessa, jos hallitus siihen päätyy.

Käsillä on silloin kolme isoa kokonaisuutta.
Kaivoksen päätuotteita nikkeliä ja sinkkiä liukenee malmikasoista vielä useita vuosia. Isoissa malmikasoissa tapahtuva liuotusprosessi jatkuu bakteerien avulla, eikä sitä voi pysäyttää.
Terrafame Groupin hallituksen puheenjohtaja sekä työ- ja elinkeinoministeriön osastopäällikkö Janne Känkänen arvioi, että liuotusprosessi kestää muutaman vuoden.
– Vesien puhdistamista ja metallitehtaan toimintaa on pidettävä yllä niin kauan, että primäärikasat saadaan sieltä pois ja liuoskierto poistettua.
Kainuun ely-keskuksen Myllyojan mukaan metallien liuottaminen on välttämätöntä ympäristöturvallisuudelle. Kasat voidaan peitellä vasta sitten, kun metallit on saatu liuotettua tyhjäksi. Kasojen huoltamista, rikkihapon syöttämistä ja ilmaamista pitää jatkaa niin kauan kun metalleja liukenee.
Vasta kasojen tyhjentymisen jälkeen ne eristetään mahdollisimman hyvin ilmalta ja vedeltä.
Talvivaaran kaivosalueelle on kertynyt 10 miljoonaa kuutiota vettä.
Kaivosta pyörittävän, valtion kokonaan omistaman Terrafamen pitää ratkaista mahdollisimman pian, mitä se tekee vesille. Vaasan hallinto-oikeuden kiristettyä juoksutusrajoja yhtiö joutuu hakemaan joka tapauksessa uutta ympäristölupaa.
Terrafame selvittää uusia paikkoja, joihin vettä voitaisiin purkaa ja jotka mahdollisesti sijaitsisivat aiempaa kauempana. Selvittelyssä on myös teknisiä keinoja, joilla vettä voitaisiin puhdistaa ja juoksuttaa enemmän ulos kaivokselta. Myllyoja ei kuitenkaan usko nopeisiin ratkaisuihin.
– Onhan siinä yhtälö, jossa on aika monta tuntematonta muuttujaa, Myllyoja sanoo.
Känkänen kertoo, että jatkui kaivostoiminta tai ei, jo olemassa olevaa Nuasjärven purkuputkea tarvitaan.
Yhtenä vaihtoehtona on myös vedenpuhdistuslaitos. Tämä tulisi veronmaksajille kuitenkin hyvin kalliiksi, sillä sen arvioidaan maksavan noin 200 miljoonaa euroa.
– Vesienpuhdistuslaitteen hankintatahosta en uskalla sanoa mitään. Voi olla kotimaisia mahdollisuuksia, Känkänen kertoo.
Kun primäärikasojen metallit on saatu hyödynnettyä, siirretään kivikasat lopulliseen sijoituspaikkaan, joka on määritetty Talvivaaran alkuperäisessä sulkemissuunnitelmassa. 
Tämän jälkeen primäärikasan pohja siivotaan ja peitetään. Sama toistetaan muun muassa kipsisakka-altaille. Maisemoinnin kustannukset riippuvat ympäristölupaehtojen tiukkuudesta.
Känkänen pitää järkevänä, että kaivosalueen maisemointi hoidettaisiin kotimaisin voimin ja Terrafamen johdolla, mutta yhtiön rooli olisi erilainen kuin nyt.
– Todennäköistä on, että Terrafamesta rakennettaisiin sulkijaorganisaatio, jota valtio rahoittaisi.
Känkänen arvioi maisemoinnin kestävän enintään nelisen vuotta. Alueen ympäristöä tarkkailtaisiin vuosikymmeniä.

Näin Fortumin Ekokem-potti jakautuu - valtio nappaa suurimmat rahat...

Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Näin Fortumin Ekokem-potti jakautuu - valtio nappaa suurimmat rahat


Ekokemin kiertotalouskylä Riihimäellä.
Ekokemin kiertotalouskylä Riihimäellä. KUVA: PAULA NIKULA/KL
Fortum kertoi tänään ostavansa kiertotalousyhtiö Ekokemin.
Fortum kertoi tänään ostavansa 81 prosentin osuuden kiertotalousyhtiö Ekokemistä neljältä suurimmalta omistajalta. Ekokemin neljä suurinta omistajaa ovat Suomen valtio, Suomen kuntaliitto, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä.
Kauppahinta on 165 euroa per osake eli noin 470 miljoonaa euroa. Arvopaperin laskelmien mukaan suurimman potin kerää Suomen valtio, jonka kassaan kilahtaa 198 miljoonaa euroa.
Kuntaliitto saa kaupasta 124, Ilmarinen 89 ja HSY 61 miljoonaa euroa.
Yhtiö arvioi saavansa kaupan päätökseen kolmannella neljänneksellä sen saatua Suomen ja Ruotsin kilpailuviranomaistan hyväksynnät. Tämän jälkeen yhtiö tekee samanarvoisen ostotarjouksen lopuista osakkeista.
Neljän suurimman omistajan jälkeen suurimman potin saa Neste, joka omistaa ekokemistä reilut kaksi prosenttia. Nesteen kassaan kilahtaa noin 12,4 miljoonaa euroa, mikä tekee noin viisi senttiä per osake.
Lähes yhtä suuren potin saa Orion, jonka osuus tulevasta ostotarjouksesta on noin 11,6 miljoonaa euroa eli noin 0,08 euroa per osake.
Ekokemin 20 suurinta omistajaa (19.4.2016)

 Omistus, kplOstotarjouksen arvo, meur
Suomen valtio*1 200 000198,0
Kuntaliitto*754 000124,4
Ilmarinen*540 70089,2
HSY*368 60060,8
Neste75 00012,4
Orion70 00011,6
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö36 0005,9
Outokumpu32 0005,3
Fyrklöver-Invest Oy Ab29 8004,9
Veritas26 0504,3
Rival Alternative Invest Ky21 7453,6
SEB (hallintarekisteri)21 2003,5
Valion eläkekassa12 6002,1
Lindström Oy11 6001,9
JMV-Capital Oy11 5501,9
SAV-Capital Oy11 5501,9
Finlaysonin Forssan tehtaiden sairauskassa10 6001,7
Pekka Aaltonen10 4081,7
Oras Oy10 0001,7
Vakuutusyhtiö Pohjantähti8 4751,4
Muut258 92242,7
*) kauppa solmittu
Lähde: Arvopaperi

Kuluttajat sanovat "ei" itseajaville autoille - "suorastaan pelätään"

Muistaakseni joskus 1980-luvun puolella kirjoitin artikkelin tulevaisuudennäkymistä vuosituhannen vaihteessa eli vuonna 2000. Irrottelin mielessäni, että istahdan Kemin Haukkarissa töihin lähtiessäni sähköauton takapenkille ja anna auton viedä minuttyöpaikalleni Kemin Karjalahdelle. Menomatkalla selailen joutessani paikallisen Pohjolan Sanomat sanomalehden.

Kuitenkin nykyajatuksissani ajan auton aivan ehdottomasti itse. Mielestäni autot ovat aivan liiaksi täyttyneet kaiken tyyppisellä turhuudella, joista ei siirryttäessä paikasta A paikkaan B ole mitään hyötyä. Päinvastoin häiriöherkkyys on kohtuuttomasti lisääntynyt. Kaiken lisäksi erilaisten hilavitkuttimien korjauksilla yksinkertaisesti rahastetaan asiakasta...

Toivon, että joku autonvalmistaja ottaisin tuotantolinjalle valmistukseen auton, jossa ei ole ainuttakaan tietotekniikkaan liittyvää sovellutusta. 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Kuluttajat sanovat "ei" itseajaville autoille - "suorastaan pelätään"


Google kehittää täysin autonomista autoa. Auton on lupailtu tulevan myyntiin vuonna 2020.
Google kehittää täysin autonomista autoa. Auton on lupailtu tulevan myyntiin vuonna 2020.KUVA: ZUMA WIRE
Autonvalmistajat ovat ryntäämässä epävarmoille markkinoille.
Yhä useampi autonvalmistaja kertoo kehittävänsä autonomisia eli itseajavia autoja.
Tekniikkaa on pikku hiljaa jo tuotu tuotantoautoihin erilaisina ajoavustimina. Uuden auton kuljettajalle tuttuja ovat esimerkiksi aktiivinen kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus.
Autonomisten tai osittain itseajavien autojen kehittämiseen syydetään nyt huikeita rahasummia. Esimerkiksi General Motors osti hiljattain automatisoituun ajamiseen erikoistuneen piilaaksolaisen startup-yrityksen. Kauppasumma oli miljardi dollaria.
Itseajavaa autoa kehittelevät myös autoalan ulkopuolelta tulevat yritykset, kuten hakukoneyhtiöt Google ja kiinalainen Baidu.
Volkswagen-konserni ja muutamaa muu autovalmistaja aikoo muuntautua ”liikkuvuuspalvelujen tarjoajaksi”. Tähän strategiaan kuuluvat myös autonomiset autot.
Ainakin Yhdysvalloissa kuluttajat suhtautuvat robottiautoihin kuitenkin vielä epäilevästi, kertoo tällä viikolla julkaistu tutkimus.
Michiganin yliopiston tekemään tutkimukseen vastanneista lähes puolet piti parempana ajaa autoa itse. Osittain itseajavaa autoa kannatti alle 40 prosenttia, ja loput vastaajista olisivat valmiita hyppäämään täysin autonomisen auton kyytiin.

Kuitenkin lähes 95 prosenttia vastaajista haluaa edelleen autoonsa ohjauspyörän ja kaasupolkimen, jotta he voisivat halutessaan ottaa ohjat.
Samoin ajattelevat monet autonvalmistajat: esimerkiksi BMW:n pitkälle kurkottavassa tulevaisuuden auton visiossa kuljettaja voi edelleen ajaa auto itse, jos niin haluaa.
Maaliskuussa American Automobile Associationin, Pohjois-Amerikan ”autoliiton”, kyselyssä kolme neljästä vastaajasta kertoi suorastaan pelkäävänsä autonomisen auton kyytiä.

Putin: EU tarvitsee Venäjää menestyäkseen...

Alla olevassa artikkelissa Putin toteaa: ”Monipuolisen yhteistyön palauttamiseksi pitäisi hylätä yksipuoliset ja tehottomat suhteet. Toisen mielipiteitä ja intressejä pitäisi kunnioittaa aidosti.”

Mitähän tuo edllinen mahtaa tarkoittaa?

EU:n ja Venäjän ongelmat alkoivat pienten vihreiden, tunnuksemattomien miesten Krimin niemimaan valloituksesta, Itä-Ukrainan jäätyneestä konfliktista, joka on täysin Venäjän peukalon alla, jatkuvasta, systemaattisesta patologisesta valehtelusta, jne. ...
EU:n Venäjä-vastaiset pakoitteet todennäköisesti jatkuvat, vaikka ne mm. Suomea rassaavat kohtuuttomasti. 
 

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Putin: EU tarvitsee Venäjää menestyäkseen

Putin toivoi kreikkalaisessa Kathimerini-sanomalehdessä myös uutta energiayhteistyötä ja Venäjän kansalaisten viisumisääntöjen lieventämistä.

ULKOMAAT 


EUROOPAN UNIONI
 ei olisi maailmanlaajuisesti merkittävä toimija ilman Venäjän apua, sanoo presidentti Vladimir Putin.
Uutistoimisto AFP:n mukaan Putin esitti arvionsa kreikkalaisessa Kathimerini-sanomalehdessä perjantaina alkavan kaksipäiväisen Kreikan-vierailunsa alla torstaina.
”Jotta vanha manner voi säilyttää ansaitun asemansa uudessa kansainvälisessä todellisuudessa, sen on yhdistettävä kaikkien Euroopan valtioiden voimavarat, myös Venäjän.”
Lisäksi Putin toivoi uutta energiayhteistyötä Euroopan kanssa ja Venäjän kansalaisten viisumisääntöjen lieventämistä Euroopan-matkoilla.
PUTIN kertoi myös, ettei hän usko Venäjällä ja EU:lla olevan ongelmia, joita ei voisi ratkaista.
”Monipuolisen yhteistyön palauttamiseksi pitäisi hylätä yksipuoliset ja tehottomat suhteet. Toisen mielipiteitä ja intressejä pitäisi kunnioittaa aidosti.”
EU:n ja Venäjän välit ovat olleet erityisen tulehtuneet vuodesta 2014, jolloin unioni otti käyttöön Venäjän-vastaiset pakotteet Ukrainan sodan vuoksi. Venäjän pankkeihin sekä puolustus- ja energiapolitiikkaan kohdistuvat pakotteet ovat lakkaamassa heinäkuussa, ja EU-johtajat keskustelevat niiden mahdollisesta jatkamisesta kesäkuussa.
PUTIN tapaa perjantaina Ateenassa Kreikan presidentin Prokopis Pavlopoulosin ja pääministerin Alexis Tsiprasin.
Kathimerini-lehti arvelee, että Kreikan-vierailun aikana saatetaan allekirjoittaa venäläisen öljy-yhtiön Rosneftin ja kreikkalaisen Hellenic Petroleumin välinen sopimus.

torstai 26. toukokuuta 2016

Meren muoviroskat rannoilta kierrätykseen...

      Vanha artikkeli 08.02.2016:

        Kyllä raflaavilla otsikoilla on mukava irrotella. Alla olevan artikkelin mukaan: Merten muoviroska peittää jo 40 prosenttia merten pinta-alasta...

          Itse en ainakaan toistaiseksi ole Kemin edustalla Perämeren pohjukassa nähnyt kalastusreissuillani juuri muuta kuin rannalle satunnaisesti ajautuneen muovipullon.
            Ymmärrän, että muoviroska on todellinen ongelma, mutta joku tolkku pitäisi olla siitä käytävässä "informaatiosodassakin". Toivottavasti hyvää tarkoittavaa asiaa ei onnistuta pilaamaan epäonnistuneella tiedottamisella.Todettakoon, että Ylen Uutisissa keskiviikkona 17.02.2016 oiottiin "40%:n irrottelua" - hyvä niin..._______________________________________________________________________Täytyy hiukan oikoa omaa osuutta em. tekstistä. Käydessämme Selkäsaaressa olemme todenneet, että viime syksyn myrskytuuli - pohjoismyrsky - on tuonut rantaan jonkin verran muoviroskaa.Olemme keränneet sitä mm. tänään isoihin säkkeihin ainakin "näköetäisyydeltä". Tuomme ne Hahtisaaren jäteastioihin aikanaan.

Ensimmäisten savustusahventen nauttiminen Selkäsaaressa tänä kesänä...

Niin kuin muistat, katiskat ovat olleet Selkäsaaren pohjoispäädyn rantavesillä "keskellä ei mitään" ahvenia pyytämässä.

Ajelimme - minä ja vaimoni - pikapikaa tänään aamulla kokemassa ne Selkäsaareen mennessämme. Jälleen oli yhteensä kahdeksan ihan hyvänkokoista ahventa, yksi pieni hauki ja kymmeniä pikkuahvenia. Hauki ja pikkuahvenet palauttiin mereen. Katiskat siirrettiin aavistuksen verran Kojukallion suuntaan...
Kemin kirkonkylän osakaskunnan vesialueet saavat vielä odottaa katiskoitamme, sillä näinkin kalantarve näyttää hoituvan.

Selkäsaaren pohjoispäätyyn ajellessamme yllätyimme uudesta näkymästä. Ajoväylämme oli tukittu verkolla! Onneksi verkko oli merkattu asiallisesti. Totta kai mietiskelimme, kuka mahtaa olla asialla...

Ei varmasti Selkäsaaren mökkiläisiä, vaan joku noviisi, harrastelijakalastelija. Niin kuin aikaisemmin olen kirjoittanut, viime syksyn syysmyrsky on repinyt meidän väyläpoijumme irti. Emme ole vielä laittanee uusia paikoilleen, koska ainakin toistaiseksi muistamme ruopatun väylän paikan.

Kojukallioon on ilmestynyt joku "elämäntapaintiaani", liekö sama, joka touhusi siellä jo viime kesänä. Kukaties hän/he on/ovat näitä harrastelijakalastajia. Seurataanpa tilannetta! 

Veden pinta oli tosi alhaalla. Jouduimme jättämään veneen aivan uuteen paikkaan.

Niin kuin tämän artikkelin otsikosta ilmenee: Ensimmäisten savustusahventen nauttiminen Selkäsaaressa tänä kesänä on tapahtunut. Kalat eivät voi tuoreempia olla kuin tässä tapauksessa...

Pekka Perä Talvivaaran jatkoajasta: ”Realistinen ja fiksu ratkaisu”


Mielenkiintoista! Ken elää, hän näkee...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Talvivaara 

Pekka Perä Talvivaaran jatkoajasta: ”Realistinen ja fiksu ratkaisu”

Hallitus ryhtyy valmistelemaan Terrafamen pyörittämän Talvivaaran kaivoksen alasajoa. Yksityisiä sijoittajia pitää löytyä vuoden loppuun mennessä, muuten kaivos suljetaan. Aiemmin kaivosta johtaneen Pekka Perän mukaan toiminta voi vielä nousta kannattavaksi, jos nikkelin hinta kohoaa.



Pekka Perä
Pekka Perä Kuva: Yle
Pörssiyhtiö Talvivaaran toimitusjohtaja Pekka Perä pitää realistisena hallituksen päätöstä alkaa valmistella Sotkamon nikkelikaivoksen alasajoa.
Perä kuitenkin sanoo, ettei hän näe hallituksen ratkaisua päätöksenä kaivoksen alasajosta.
– Varsinainen alasajopäätös tehdään joskus syksyllä, ja mielestäni se on ihan fiksu ratkaisu, Perä sanoo Ylelle.
– Sitten tehdään päätökset kun selviää, onko tuotannolle kannattavia edellytyksiä.

Yksityinen rahoitus tiukassa

Jotta kaivoksen toiminta voisi jatkua, valtion kaivosyhtiön Terrafamen pitää löytää riittävästi yksityistä rahoitusta vuoden loppuun mennessä.
Perä arvioi, että yksityisten sijoittajien saamisessa on paljon haasteita nikkelin alhaisen hinnan ja kaivoksen lupa-asioiden vuoksi.
Huhtikuussa Vaasan hallinto-oikeus muutti kaivoksen purkuputken ympäristöluvan määräaikaiseksi ja rajoitti purkuputken sulfaattipäästökiintiötä.

”Nikkelin hinnan noustava”

Perän mielestä Sotkamossa on hyvät edellytykset kannattavalle kaivostoiminnalle, kunhan nikkelin hinta nousee nykyiseltä alhaiselta tasoltaan.
Perän mukaan nikkelin hinnan täytyy ennen pitkää nousta, koska nykyisin lähes kaikki tuottajat tekevät tappiota.
– Mutta koska se tapahtuu, se on tietysti aina arvoitus.

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun...

Mielenkintoista! Toivotaan, että mm. alla olevan artikkelin innovaatio vie sähköautoistumista harppauksin eteenpäin. 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun
KUVA: SATUMAARI VENTELÄ
Odottamaton löytö on johtanut energiatiheän, edullisen akun kehittämiseen. Se sopisi myös energian varastointiin.
Sinkki-mangaanioksidista on ehkä löytymässä ratkaisu sähköautojen perusongelmaan, akkujen energiatiheyteen. Nyt yhdysvaltalaisessa Pacific Northwest National Laboratoryssa kehitteillä oleva akku on myös edullinen ja nopeasti latautuva.
Kyseessä on löytö, joka tuli tutkijoille vastaan niin sanotusti pyytämättä ja yllätyksenä. He eivät odottaneet löytävänsä sellaista.
Kaiken muun hyvän lisäksi akun kehutaan olevan ympäristöystävällinen.
Akkua voitaisiin mahdollisesti käyttää myös muuhun energian varastointiin, jolloin se toimisi esimerkiksi tuulivoiman säätöenergiana.
Pacific Northwestin energiatutkijat huomasivat sattumalta, että kyseinen akku toimii eri tavalla kuin oli oletettu.
”Ajatus ladattavasta sinkki-mangaani-akusta ei ole uusi. Tutkijat ovat tutkineet niitä edullisena, turvallisena vaihtoehtona litium-ioni-akuille jo 1990-luvun lopulta”, sanoo tutkimusta johtava Jun Liu.
”Yleensä tällaiset akut lakkaavat toimimasta muutaman latauskerran jälkeen.”
Koesarjassaan tutkijat totesivat yllättäen löytäneensä täysin erilaisen prosessin. Sinkki-ionien sijaan sinkki-mangaaniakussa tapahtui palautuva kemiallinen reaktio.

Houkutteleva vaihtoehto

Liu ja hänen kollegansa alkoivat tutkia ladattavia sinkki-mangaaniakkuja, koska ne näyttivät houkuttelevilta teoriassa. Ne voivat olla yhtä edullisia kuin lyijyakut, koska niissä käytetään edullisia materiaaleja.  Myös niiden energiatiheys voi ylittää lyijyakut.
Pian tutkijoille selvisi, ettei sinkki toimikaan vuorovaikutuksessa mangaanioksidin kanssa akun latauksessa ja purkautumisessa. Näin he olivat alun perin olettaneet.
Tyypillisesti sinkki-mangaaniakku menettää merkittävästi tallennuskapasiteettiaan jo muutaman latauskerran jälkeen. Mutta tutkijoiden luomassa uudessa akkutyypissä mangaania liukenee elektrolyyttiin, jonka seurauksena akku vähitellen stabiloituu ja sen tallennuskapasiteetti tasoittuu.