perjantai 22. syyskuuta 2017

Suomen eliitti lähti vuosi sitten ”talvisodan hengessä” ajamaan yhtä asiaa Brysselissä...

Alla olevassa artikkelissa todetaan:

”Emme ole lähelläkään Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. Nyt pitäisi radikaalisti vähentää päästöjä ja kasvattaa nieluja”, sanoo kokoomuksen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.


Hän on yksi neljästä suomalaisesta, jotka äänestivät muutosesitystä vastaan. Näin äänestivät myös Heidi Hautala (vihr), Merja Kyllönen(vas) sekä Pirkko Ruohonen-Lerner (ps).

Kysymys kuuluu: Olivatko he Suomen ja suomalaisten asialla? Vastaus: Eivät olleet...

Toisaalta artikkelin otsikko on väärin aseteltu. Kyseessä ei ole Suomen eliitistä vaan Suomesta ja suomalaisista.


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Talous

Suomen eliitti lähti vuosi sitten ”talvisodan hengessä” ajamaan yhtä asiaa Brysselissä – näin EU:n metsäpäätös lobattiin teollisuudelle sopivaksi

Kun Brysselissä ryhdyttiin rajoittamaan metsien hakkuita EU-maissa, Suomessa ryhdyttiin laajalla rintamalla lobbaamaan biotalouden puolustamiseksi. HS selvitti, kuinka suomalaisittain poikkeuksellisen suuri ja onnistunut kampanja eteni kulissien takana.



Sipoossa 120 hehtaaria metsää omistava Gösta Lundström on tyytyväinen Euroopan parlamentin metsäkantaan. ”Meni Suomen linjan mukaisesti, hyvä näin”, Lundström sanoo. ”Lobbaus olisi kuitenkin pitänyt aloittaa paljon aikaisemmin, niin että ensimmäistä esitystä ei olisi tullutkaan.”
KESKIVIIKKONA 13. syyskuuta monessa Helsingin keskustan arvokiinteistössä tuuletettiin voittoa.

Euroopan parlamentin täysistunto oli juuri äänestänyt Strasbourgissa kumoon pykälän, joka olisi rajoittanut Suomessa suunniteltuja metsien lisähakkuita. Äänestystä oli kuvattu suomalaisen metsätalouden kohtalonkysymykseksi, ja se oli päättynyt metsäteollisuuden ja metsänomistajien voittoon.

Äänestystulosta kiittelivät kilvan niin etujärjestöt kuin maan hallituskin. Lakipaketin valmisteluun osallistuneet suomalaiset europarlamentaarikot saivat vuolaita kehuja. Suomalaisten ponnistelut tuottivat tulosta: uhka oli näköpiirissä, mutta se onnistuttiin torjumaan.
Tämä vaati poikkeuksellisen suuren lobbauskampanjan, jossa hallitus, mepit, virkakoneisto ja etujärjestöt tekivät kulissien takana rinta rinnan töitä vaikuttaakseen lainsäätäjiin Brysselissä. Liittolaisia haettiin myös muista jäsenmaista. Lopulta kampanja huipentui viime hetken manööveriin, jolla parlamentin kanta saatiin kääntymään.

Kampanjan suunnitelma tuotiin julki jo eräänä lokakuisena maanantaina Tampereella viime syksynä.

TAMPERE-TALOSSA tunnelman olisi pitänyt olla korkealla. Alkamassa oli Bioenergia ry:n vuotuinen bioenergiapäivä, ja biotalous ja bioenergia olivat Suomessa kovassa huudossa. Ala oli päässyt hallituksen erityiseen suojelukseen, ja siihen kohdistui kovia odotuksia: biotalous pelastaisi talouden ja ilmaston.

Maestro-saliin saapui kuitenkin huolestunutta porukkaa. Brysselissä vaani uhka. Kolme kuukautta aiemmin Euroopan komissio oli antanut lakiesityksen, joka sai suomalaiset takajaloilleen.

Heinäkuussa 2016 annetulla niin kutsutulla lulucf-lakipaketilla komissio halusi asettaa säännöt maan ja metsien käytölle unionissa. Esityksen tarkoituksena oli varmistaa, ettei esimerkiksi hiilidioksidia ilmakehästä sitovia metsiä kaadettaisi liikaa.

Suomen hallitukselle ja teollisuudelle esitys oli iso ongelma, sillä täällä suunniteltiin merkittäviä lisähakkuita. Esitys tarkoittaisi sitä, että mikäli Suomi lisäisi hakkuita suunnitelmien mukaan, ne pitäisi kompensoida päästövähennyksillä muilla sektoreilla tai ostamalla päästöoikeuksia. Esityksen pelättiin kaatavan Suomeen suunnitellut tehdashankkeet.

Esitys piti torjua, ja europarlamentaarikko Nils Torvaldsilla (r) oli suunnitelma, kuinka se tehdään. Torvalds oli kutsuttu Tampereelle puhumaan, sillä hän istui asiaa valmistelevassa parlamentin ympäristövaliokunnassa ja oli saanut lulucf-paketin valmistelun vastuulleen omassa poliittisessa ryhmässään. Lakipaketin käsiinsä saadessaan Torvalds ei vielä tiennyt, kuinka tärkeästä asiasta oli kyse, mutta pian hänestä tuli suomalaisten vaikutuskampanjan avainhenkilö.

Torvalds kertoi Tampere-taloon kokoontuneille energia- ja metsäalan kuulijoille, että komission esityksen muuttamiseen parlamentissa tarvittaisiin suomalaisten laajaa yhteistyötä.

Hän nimesi muut tärkeissä valiokunnissa istuvat suomalaismepit: Miapetra Kumpula-Natri (sd) teollisuusvaliokunnassa ja Hannu Takkula (kesk) maatalousvaliokunnassa. Ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk) esikuntaan pidettäisiin tiivistä yhteyttä, ja Torvalds lupasi puhua myös komissaari Jyrki Kataiselle.

Tilaisuudessa hän esitti myös kutsun:

”Sanomattakin on selvää, että teollisuus on tähän yhteydenpitoon enemmän kuin tervetullut. Tarvitsemme yhteistyötä. Jos minulla ei ole sitä tietoa, joka teillä on, saatan hävitä tämän tappelun.”

Puheenvuoronsa lopuksi Torvalds vielä alleviivasi yhtenäisen rintaman tärkeyttä.

”Tarvitsemme talvisodan henkeä.”

SUOMALAISET rummuttivat asiaansa laajalla rintamalla ja joka yhteydessä. Useat ihmiset kuvaavat kampanjaa poikkeuksellisen suureksi. Asia oli monen muunkin maan agendalla, mutta Suomi ja Ruotsi olivat asiassa erityisen aktiiviset.

Suomalaiset kertoivat, että sallitun hakkuutason määrittävä referenssiajanjakso oli Suomen kannalta epäreilu, eikä laskelmissa otettu huomioon Suomen metsien kiihtynyttä kasvua. Vaikka hakkuita lisättäisiin, metsät olisivat silti yhä hiilinielu.

EU-lobbauksen kultainen sääntö on, että tehokkainta työ on silloin, jos pystyy vaikuttamaan jo komission esitykseen. Tätä suomalaiset näyttävät yrittäneen: komissaarien ja näiden kabinettien tapaamiskalenterit osoittavat, että useat bioenergian kanssa toimivat yhtiöt ja etujärjestöt ovat käyneet komissiossa ajamassa asiaansa.


EU:n ilmastokomissaarin esikunnan tapaamislistat osoittavat, että suomalaiset ajoivat asiaansa Brysselissä ahkerasti.

Ilmastokomissaari Miguel Arias Cañeten ja tämän esikunnan luona ovat käyneet muun muassa jalostamoinvestointeja valmistelevat Metsä Group ja Kaidi. Biotaloutta sivuavia tapaamisia pitivät myös UPM sekä pienempiä energiayhtiöitä edustava Paikallisvoima ry. Metsäteollisuus ry kävi selittämässä lulucf-kantojaan ilmastokomissaarin avustajille jo yli puoli vuotta ennen esityksen julkistamista, ja EK tapasi komissaarin energia-asioissa vain viikkoja ennen esityksen antamista.

Metsänomistajia edustava MTK puolestaan tapasi Kataisen kabinettia tiheään metsä- ja biotalousasioissa. Kataisen esikunta yrittikin voimakkaasti vaikuttaa komission esitykseen.

Myös Tiilikainen oli varhain liikkeellä ja rakensi liittoutumaa muiden metsäisten maiden kanssa. Toukokuussa 2016 Tiilikainen ja yhdeksän muun EU-maan ympäristöministerit lähettivät komissiolle kirjeen, jossa esitettiin maiden näkemykset maankäyttösektorin päästöjen laskemisesta. Kirjeessä esitettiin, että kukin maa saisi itse päättää, kuinka paljon hiilinieluja ylläpitää.

KAIKISTA ponnisteluista huolimatta heinäkuussa 2017 näytti siltä, että hallituksen ja lobbareiden työ valuu hukkaan. Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti kannastaan, ja se olisi tarkoittanut metsien käytölle Suomessa vielä tiukempia rajoituksia kuin komission alkuperäinen esitys.

Torvalds puhisi harmissaan, etteivät muiden maiden mepit ymmärtäneet metsiä saati metsänhoitoa.

SYYSKUUSSA, meppien palatessa kesälomilta, alkoi viimeinen ponnistus parlamentin pään kääntämiseksi. Asialla oli kiire, sillä täysistunnon äänestys häämötti jo kahden viikon päässä.

Suomalaisten onni oli, että Euroopan parlamentin suurimmassa ryhmässä EPP:ssä oltiin tyytymättömiä ympäristövaliokunnan tiukkaan kantaan. Valiokunnan kannan oli neuvotellut EPP:n saksalainen meppi Norbert Lins, ja häntä hiillostettiin ryhmän sisällä muuttamaan omaa esitystään ennen kuin se tulee täysistunnon käsittelyyn. Asialla olivat metsäisten maiden mepit kuten EPP:hen kuuluvat kokoomuslaiset.

Myös liberaaliryhmää edustava Torvalds piti tiivistä yhteyttä Linsiin ja suunnitteli tämän kanssa tekstiä, jolla hakkuurajoituksia lievennettäisiin.

Yhteistyö oli mahdollista, sillä Euroopan parlamentti toimii aivan eri tavoin kuin Suomen eduskunta. Europarlamentissa ei ole hallitus- ja oppositiopuolueita, vaan liittoumat neuvotellaan tapauskohtaisesti, ja ryhmäkuri ei useinkaan pidä. Jos eduskunnassa hallituksen esitys muuttuu harvoin, Euroopan parlamentissa isotkin muutokset ovat arkipäivää.

Perjantaina 8. syyskuuta, juuri ennen täysistuntoa, Lins jätti lulucf-pakettiin muutosesityksen, jolla ympäristövaliokunnan hyväksymästä kannasta poistettaisiin viittaukset metsien käytön intensiteettiin. Torvalds kertoo, että viimeiset tekstiehdotukset tulivat hänen toimistostaan. Niitä sorvatessaan Torvalds piti yhteyttä myös maa- ja metsätalousministeriöön.

PELKÄN tekstiehdotuksen muotoilu ei kuitenkaan riittänyt, vaan oli myös varmistettava, että se saa parlamentin enemmistön tuen. Torvalds lobbasi omaa ryhmäänsä muutosesityksen taakse ja houkutteli mukaan myös tuntemiaan vihreitä. Kumpula-Natri suostutteli esityksen taakse parlamentin toiseksi suurinta ryhmää, keskusta-vasemmiston S&D:tä.

Kaikki keinot olivat käytössä. Kokoomusmeppi Henna Virkkunen osallistui lobbaukseen järjestämällä metsäteollisuuden uusista tuotteista kertovan näyttelyn esille parlamentin tiloihin juuri täysistunnon alla.

Lobbausta tehtiin myös Helsingin päässä. EPP-ryhmän puheenjohtaja Manfred Weber oli tapaamassa valtiovarainministeri Petteri Orpoa (kok) juuri ennen täysistuntoa, ja saksalaiselle alleviivattiin, kuinka tärkeästä asiasta suomalaisille oli kyse.

”Sovimme Petteri Orpon kanssa, että tuemme metsäsektoria saadaksemme hyvän lulucf-lopputuloksen”, Weber tviittasi Helsingistä.




Enemmistö alkoi olla koossa. Juuri ennen täysistunnon äänestystä pääministeri Juha Sipilä (kesk) vielä paimensi suomalaismeppejä.

”Kohta suomalaisilla europarlamentaarikoilla näytön paikka tukea kansallisesti tärkeää kestävää metsänhoitoa”, Sipilä kirjoitti Twitterissä.


Kohta suomalaisilla europarlamentaarikoilla näytön paikka tukea kansallisesti tärkeää kestävää metsänhoitoa  


Operaatio onnistui: suomalaisten lobbaama muutosesitys hyväksyttiin äänin 365–310.

”Tämä antaa selkänojaa teollisuuden investoinneille Suomessa”, Tiilikainen iloitsi.


Europarlamentaarikko Nils Torvalds (r) piti tiedotustilaisuuden Euroopan parlamentin tiloissa Strasbourgissa keskiviikkona 13. syyskuuta, kun parlamentin täysistunto oli äänestänyt lulucf-kannastaan. Hän oli etukäteen luvannut korkata Jaffa-pullon, mikäli hänen ajamansa muutosesityksen menevät läpi täysistunnossa.

KAIKKI eivät kuitenkaan olleet lopputulokseen tyytyväisiä. Ympäristöjärjestöt ja jotkut tutkijat ovat varoittaneet, että Suomen ajama linja on ilmastolle haitallinen. Metsä sitoo ilmakehästä hiilidioksidia, joten hakkuiden lisääminen on ilmaston näkökulmasta sama asia kuin päästöjen kasvattaminen.

”Emme ole lähelläkään Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. Nyt pitäisi radikaalisti vähentää päästöjä ja kasvattaa nieluja”, sanoo kokoomuksen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Hän on yksi neljästä suomalaisesta, jotka äänestivät muutosesitystä vastaan. Näin äänestivät myös Heidi Hautala (vihr), Merja Kyllönen(vas) sekä Pirkko Ruohonen-Lerner (ps).

Pietikäinen on näreissään siitä, millaisella tyylillä lulucf:ää ajettiin. Hänen mukaansa tiettyjen toimialojen asian ajamisesta tehtiin isänmaan asia. Pietikäisen mielestä sama tapahtui aikoinaan turvedirektiivin kohdalla, kun turpeesta yritettiin suomalaisvoimin saada uusiutuva energianlähde.

”Monien lakiesitysten kohdalla yritykset tulevat luokseni ja kertovat rehellisesti intressinsä. Mutta jotkut alat omivat itselleen koko Suomen edun. Lulucf:n kohdalla tämä oli erityisen räikeää”, Pietikäinen sanoo.

Ajamalla löyhempiä rajoituksia metsän käytölle suomalaiset tietysti puolustivat biotaloussektoria, josta hallitus on tehnyt suomalaisen ilmastopolitiikan kulmakiven. Erityisesti liikenteen päästöjä halutaan vähentää puupohjaisten biopolttoaineiden käyttöä lisäämällä.

Suomalaisen biotalouden ongelma on kuitenkin se, että kaadettava puu päätyy lyhyen elinkaaren tuotteisiin kuten paperiin, selluun ja energiaksi. Näin hiili vapautuu ilmakehään nopeasti, mutta sen imeytyminen takaisin kasvavaan metsään kestää vuosikymmeniä, jopa vuosisadan. Biotalouden kestävyys riippuu tarkasteluvälistä.

Omalla esityksellään komissio halusi painottaa juuri nopeita toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, tulkitsee Suomen ympäristökeskuksen professori ja ilmastopaneelin jäsen Jyri Seppälä. Metsien käytön lisäämisellä voidaan aiheuttaa merkittävät lisäpäästöt vuosikymmeniksi eteenpäin.

”Tämä on haluttu unohtaa kotimaisessa keskustelussa.”

Hänen mukaansa Suomessa pitäisi keskittyä enemmän puutuotteiden jalostusasteen nostamiseen kuin hakkuumäärien lisäämiseen. Jos suurempi osa puusta saadaan ohjattua suuripäästöisiä tuotteita korvaaviin ja pitkän elinkaaren tuotteisiin, kuten puurakennuksiin, hakkuiden ilmastovaikutukset vähenevät.

”Uskon, että metsästä saadaan rahallinen hyöty myös ajattelemalla ilmastoa. Määrä ei ole avainasemassa, vaan korkea jalostusaste”, Seppälä sanoo.

SUOMALAISTEN lobbaus ei suinkaan päättynyt Euroopan parlamentin äänestykseen.

Parhaillaan hakkuiden tasosta väännetään kättä EU-maiden ministereiden kesken. Lopullinen ratkaisu saadaan vasta jäsenmaiden, Euroopan parlamentin ja komission neuvotteluissa, aikaisintaan joskus tänä syksynä.

Lopputulos on yhä arvaamaton.

Tekstissä mainittujen henkilöiden lisäksi juttua varten on haastateltu useita lulucf:n käsittelyyn osallistuneita meppejä, avustajia, virkamiehiä ja lobbareita.

Tästä on kyse

Mikä lulucf?


 Komissio antoi heinäkuussa 2016 esityksen, jonka tavoitteena on luoda järjestelmä, jolla maan ja metsien käytöstä syntyvät päästöt otetaan huomioon EU-maiden ilmastopäästöjen laskennassa. Esitykseen sisältyy metsien käytön referenssitaso, jonka ylittävät hakkuut on kompensoitava muilla ilmastotoimilla.

 Taustalla on Kioton pöytäkirja, jolla maailman maat ovat sitoutuneet ylläpitämään hiilinielujaan tietyllä tasolla. Velvoitteet umpeutuvat vuoden 2020 lopussa, ja EU on luomassa omia sääntöjään sen jälkeiselle ajalle.

 Esitys uhkaa Suomessa suunniteltuja lisähakkuita. Hallituksen tavoitteena on lisätä hakkuita nykyisestä 65 miljoonasta kuutiosta 80 miljoonaan kuutioon. 

Aika tavaran kaupittee...

Se harva kerta kun viitsin lähteä Haukkarin Kainuunkadulta liikkeelle, oli tänään. Silloin yleensä toimitan monta asiaa samalla reissulla. 
Tällä kerralla "naamioiduin " vanhaan KEMI-TORNION AMMATTIOPISTON talvityöasuun. 

Päärakennuksen päädyssä ensimmäisenä nostin vanhan palvelijan kesäautomme lavalle.
Vanha palvelija on 1960-luvun alkupuolella ostamani Cresent-merkkinen polkupyörä.

Se oli/on edelleenkin erinomainen pyörä - oikeat mittasuhteet ja kevyt poljettava - harmaa pyörä muuttui väriltään tulipaloautonpunaiseksi myöhäisemmässä vaiheessa, kun se oli vanhemman poikamme Tommin käytössä. 
Hän seppäsi siihen pienen peräkärryn. Yhdistelmä on ollut vuosikausia käyttämättömänä.

Tänään vein polkupyörän Monitarmoon Syväkankaalle kierrätykseen ja aamulla peräkärry löysi tehtävän koirankuljetuskärrynä eli aika tavaran kaupittee...

Pyörän vietyäni käväisin Kemin Karjalahdella jututtamassa Wetterillä tuttua autokauppiasta.

Keskustaan vein Citymarkettiin muutaman tyhjän viinipullon ja otin pari täyttä seinäntakaa tilalle. Käväisin myös Keskuspuistokadulla Arteissa vilkaisemassa uutta taidenäyttelyä ja jututtamassa omistajia, Irmaa ja Erkkiä. 

Kotiin palattuani huomasin vaimoni pihanperällä puhdistavan ruohonleikkuria > tämän kesän leikkuut on siten tehty. Hän oli siistinyt myös perunapellon alueen - hyvä niin... 


Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 49 ...

Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:

Ehdotus kulttuuriasiainlautakunnan kokousajankohdan siirtämiseksi perustui kulttuuriasiainlautakunnalle toimittamaani kirjeeseen.

Olin aika lailla "kypsynyt" myöhään alkaviin kokouksiin. Todettakoon, että olin itse edelleen niin sanotusti täysillä työelämässä mukana.

Kokousten alkamisen "iltaodottaminen" ei tuntunut kovin mielekkäältä. Toisaalta tunsin myötätuntoa kokouksiin osallistuvien virkamiesten roolia kohtaan, samaa odotusta se oli heilläkin.
Hain asialle taustatukea tutkimuksista ja asiantuntijalausunnoista. Asiantuntijoiden mukaan myöhässä alkavien ja loppuvien kokousten tuottavuus on tavallista alempi.

Esitin, että kaikki lautakuntakokoukset pidetään maanantai-perjantai klo 12-16 välisenä aikana. 


Käytyjen keskustelujen jälkeen lautakunta päätti kokeilla päiväkokousta pitämällä talousarviokokouksensa syyskuussa 29. päivänä klo 13.00.  


Hmmmmm - vai niin - ...

Toteutuiko em. päätös? Selailin uteliaisuuttani pöytäkirjoja eteenpäin. Kulttuurasianlautakunnan seitsemäs kokous 7/2004 29.09.2004 pidettiin klo 16.00-19.10 kulttuurikeskuksen 3. kerroksen kokoushuoneessa 310 - että se sitten siitä kokeilusta... 
______________________________________________________________________


Kulttuuriasianlautakunnan neljäs kokous 4/2004 25.05.2004 pidettiin klo 18.00- 20.55 kulttuurikeskuksen 3. kerroksen kokoushuoneessa 310.


Esityslistalla oli mm. investointimäärärahan käyttötarkoituksen muuttaminen, Kemin eteläisten alueiden yleiskaava/Kaupunkirakennelautakunnan lausunto Kemin eteläisten alueiden oikeusvaikutteisesta yleiskaavasta, Kemin pohjoisten alueiden yleiskaava/kaupunkirakennelautakunnan lausunto Kemin pohjoisten alueiden oikeusvaikutteisesta yleiskaavasta, oikaisuvaatimus kirjastojärjestelmän hankinnasta, talousarvion toteutumavertailu, valtuutettu Paavo Leminahon, Kokoomuksen ja Kristillisdemokraattien valtuustoryhmän aloite muistomerkkien kuntokartoituksesta ja esiteluettelon tekemisestä, kirjaston toimintakertomus vuodelle 2003, Teatterin toimintakertomus vuodelle 2003 sekä Sarjakuvapäivät ja Lastentalo/määrärahojen siirrot.

Kulttuuriasiainlautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntää teatterille luvan käyttää vuoden 2004 atk-laitteiden ja ohjelmien hankintaan varatun investointimäärärahan lavasteverstaan jua ompelimon työkoneiden uusimiseen.
Lisäki lautakunta ilmaisi huolensa Kemin kaupungin työsuojelutilanteesta.

Kemin eteläisten ja pohjoisten alueiden oikeusvaikutteiset yleiskaava-asiat elivät omaa elämäänsä.

Yleiskaava-arkkitehti Sinikka Ulander-Rauma esitteli asian kulttuuriasiainlautakunnalle. 

Lautakunta päätti, että puheenjohtaja Pertti Henttinen, nuoriso- ja liikuntatoimenjohtaja Eero Saija ja kulttuuri- ja museotoimenjohtaja Unto Käyhkö laativat lausunnot kaupunginhallitukselle em. yleiskaava-asioista.

Valtuutettu Paavo Leminahon, Kokoomuksen ja Kristillisdemokraattien valtuustoryhmän aloite muistomerkkien kuntokartoituksesta ja esiteluettelon tekemisestä meni tyypilliseksi eri toimielinten "normipallotteluksi". 
Kaupunginjohtajan ehdotus kaupunginhallitukselle käsiteltiin kaupunginvaltuustossa, joka hyväksyi päätösehdotuksen lisäyksin, että jos lausunnossa mainitun työryhmän perustaminen koetaan tarpeelliseksi, tuo kulttuuriasiainlautakunta rahoitusesityksen vuoden 2005 talousarvioonsa.

Näin - sinällään hyvä aloite - oli matkannut lähes vuoden ja se siirtyi ainakin vuodelle 2005.
Miten sille loppujen lopuksi tapahtui? Myöhemmin tätä asiaa ainakin jossakin muodossa "pöyhittiin"...


Sarjakuvapäivät ja Lastentalo/määrärahojen siirrot olivat tulleet kaupunginhallituksessa ja kaupunginmvaltuustossa hyväksytyiksi - hyvä niin...



Kulttuuriasiainlautakunnan viides kokous 5/2004 16.06.2004 klo 18.00- 19.10 pidettiin perinteisen kaavan mukaisesti ateriakokouksena.

Esityslistalla oli mm. eri toimialajohtajien viranhaltijapäätökset, talousarvion toteutumavertailu, prosenttiperiaate, taiteilija Kari Holman Perämeriaiheinen näyttely Kemin Tullimakasiinissa heinäkuussa 2004/Taidetarjous, Kirjastotoimen lisämääräraha vuodelle 2004 ja ennakkotulo vuodelle 2005, Kemin kaupungin liikuntapalvelujen jääkenttien hoitotalvikausina 2004-2007 ja Kemin nuorisoasiain neuvottelukunnan aloite nuorisokeskuksen saamisesta Kemiin. 

Prosenttiperiaate
Suomen Kuvataidejärjestöjen Liitto ry oli lähettänyt Suomen kunnallishallinnon päättäjille kirjeen prosenttiperiaatteen noudattamisesta kuntien uudisrakennus- ja perusparannuskohteissa.

Kulttuuriasiainlautakunta totesi, että Kemi oli ensimmäisiä maamme kunnista, joka otti prosenttiperiaatteen käyttöön. Tämä oli yksi niistä tekijöistä, mitkä loivat Kemille kulttuurikupaunki-imagon.

Taiteilija Kari Holman Perämeriaiheinen näyttely Kemin Tullimakasiinissa heinäkuussa 2004/Taidetarjous - asiaan suhtauduttiin myötämielisesti... 

Kirjastotoimen lisämääräraha vuodelle 2004 ja ennakkotulo vuodelle 2005 - asia liittyi Meri-Lapin tietokantahankkeeseen (MELA) yhdessä muiden Meri-Lapin kirjastojen kanssa. Opetusministeriö oli myöntänyt hankkeelle valtionavustusta - hyvä niin.

Kemin kaupungin liikuntapalvelujen jääkenttien hoitotalvikausina 2004-2007 - Kemin kaupungin Teknisen palvelukeskuksen yhdyskuntatekniikka oli kilpailuttanut jääkenttien hoidon. Määräaikaan mennessä oli tullut kaksi tarjousta.

Liikuntatoimenjohtajan esityksestä jääkenttien hoitosopimus em. ajanjaksolle päätettiin sopia Maanrakennus Juhani Suorsa Oy:n kanssa. Mielenkiintoista, että tämä lautakunta päätti pitkälle seuraavan valtuustokauden osa-alueelle asiasta...

Kemin nuorisoasiain neuvottelukunnan aloite nuorisokeskuksen saamisesta Kemiin - asiaan liittyen kulttuuriasiainlautakunnan lausunto - nuorisotoimenjohtajan ehdotuksesta - oli lennokkaanmyönteinen. Aloite tukee Kemin kaupungin strategisia tavoitteita.

Näin oli valtuustokauden 2001-2004 kulttuuriasiainlautakunnan vuoden 2004 ensimmäisen vuosipuolikkaan viimeinen kokous pulkassa.

Kyllä edelleenkin minulla oli henkilökohtaisesti vahva tunne, epäily, että oma työpanokseni ei juuri näy missään kulttuuriasiainlautakunnassa, puhumattakaan koko Kemin kuntaorganisaatiossa. 
Toisin sanoen mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa tuntuivat minimaalisilta, vaikka tätäkin työtä tein mielestäni "antennit ulkona täysillä"...


Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...





Miksi Yhdysvallat ei ottanut metrijärjestelmää käyttöön?

Hmmmmm - vai niin - se on joskus vähästä kiinni...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Miksi Yhdysvallat ei ottanut metrijärjestelmää käyttöön? – Merirosvot saattoivat ratkaista pelin

Ranskassa valistuksen aikana syntynyt ajatus maailman yhteisestä mittajärjestelmästä ei vedonnut Yhdysvaltain kongressiin.
Valistusaika

Metric System
AOP
Vuonna 1793 kasvitieteilijä ja aristokraatti Joseph Donbay nousi Ranskassa laivaan, jonka oli tarkoitus viedä hänet kahden esineen kanssa Yhdysvaltoihin.
Toinen oli tarkalleen metrin mittainen tanko ja toinen kuparisylinteri, joka painoi tasan kilon. Esineet oli tarkoitus esitellä Yhdysvaltain ulkoministerinä tuolloin toimineelle Thomas Jeffersonille. Ja samalla houkutella Yhdysvallatkin soveltamaan metrijärjestelmää.
Donbayn epäonnisesta propagointimatkasta kertoo Washington Post.(siirryt toiseen palveluun)
Matkalle antoi tukensa joukko pariisilaisälykköjä, jotka olivat valistuksen ajan hengessä saaneet päähänsä mullistavan ajatuksen: jos kaikkialla maailmassa käytettäisiin samoja paino- ja pituusmittoja, edistäisi se kansainvälistä kauppaa, tieteilijöiden kanssakäymistä sekä keksintöjen ja ideoiden leviämistä ympäri maailmaa.
Ongelmana oli vain, että kaikki maat eivät olleet innostuneet metrijärjestelmästä. Yhdysvallat oli yksi niistä.
Donbay aikoi kuitenkin tavata metrijärjestelmän kannattajaksi tiedetyn Jeffersonin, jonka hän toivoi kääntävän kongressiedustajien päät uudistuksen kannalle.
Ongelmat alkoivat, kun Atlantilla riehunut myrsky pakotti Donbayn laivan Karibianmerelle, jossa se joutui merirosvojen kynsiin. Tarkkaan ottaen kyseessä eivät olleet merirosvot, vaan kaapparit, joilla oli Britannian majesteetin valtuutus riisua toisen valtion lipun alla purjehtivia aluksia kalleuksista.
Osa saalista meni käytännön mukaan kaapparikirjan myöntäneelle valtiolle.
Epäonninen Donbay joutui vangiksi ja kuoli hieman myöhemmin vankilassa. Hänen omaisuutensa myytiin huutokaupassa.

Uusikaan yritys ei tuottanut tulosta

Ranskassa ei lannistuttu epäonnistumisesta, vaan pian matkaan lähti toinen lähettiläs.
Lähettilään saapuessa perille, oli tilanne Yhdysvalloissa muuttunut. Ulkoministeriksi oli noussut Edmund Randolph, joka ei ilmeisesti ollut yhtä kiinnostunut mittaamisesta kuin edeltäjänsä.
Tästä syystä Yhdysvalloissa käytetään edelleen vanhoja mittoja, vaikka lähes koko muu maailma on siirtynyt metreihin, kiloihin ja litroihin.
Washington Postin mukaan Yhdysvallat kärsii edelleen kaapparimerirosvojen tekojen seurauksista. Jos Donbay olisi ehtinyt ajoissa Yhdysvaltoihin, olisi hän hyvinkin yhdessä Jefferson kanssa voinut onnistua ajamaan uudistuksen läpi myös Yhdysvalloissa.
– Donbayn epäonni merkitsi menetettyä mahdollisuutta, sanoo metrijärjestelmän edistämisestä vastaava Elizabeth Gentry Yhdysvaltain kauppaministeriön alaisesta standardielimestä NIST:stä.

Thomas Jefferson
Thomas JeffersonAOP

Mittajärjestelmät vaihtelivat seudulta toiselle

Kymmenisen vuotta ennen Dobayn matkaa, kun Yhdysvalloissa käytiin vapaussotaa, olivat maassa sovelletut mittajärjestelmät hyvin sekavia. Samat mitat saatettiin tulkita erisuuruisiksi eri paikkakunnilla.
Lehden mukaan esimerkiksi bushel (= busheli tai vakka) kauraa oli New Jerseyssä 32 paunaa, mutta pohjoisempana Connecticutissa vain 28 paunaa. Toisin sanoen viljasta saattoi saada paljon paremman hinnan, kun sitä vaivautui kuljettamaan hieman kauemmas.
Ongelmalliseen tilanteeseen kiinnitti huomiota myös presidentti George Washington ensimmäisessä liittiovaltion tilaa koskevassa puheessaan tammikuussa 1790. Hän valtuutti Jeffersonin valmistelemaan uudistusta. Jefferson paneutui asiaan innolla, mutta hanke ei edennyt kongressissa.
Tärkeä askel otettiin, kun Yhdysvallat liittyi vuonna 1875 Pariisissa solmittuun sopimuksen metrijärjestelmästä. Sopimuksessa se sitoutui metrijärjestelmän soveltamiseen kansainvälisessä kaupassa. Vasta sata vuotta myöhemmin, 1975, kongressi hyväksyi lain, jolla pyrittiin edistämään metrijärjestelmän soveltamista kotimaassa.
Metrien, kilojen ja litrojen sijaan tuumat, unssit ja gallonat ovat kuitenkin pitäneet pintansa yhdysvaltaisten arjessa.

torstai 21. syyskuuta 2017

Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 48...

Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:

Kemi-Tornion alueen kehittämiskeskus oli lähettänyt lausuntopyynnön "Voita ja leipää" Kemi-Tornion kulttuuriohjelma 2011-asiakokonaisuudesta.

Kulttuuriasianlautakunta keskusteli asiasta ja antoi 2-sivuisen lausunnon...

Pöytäkirja-aineistossa liitteenä on laatimani 2-sivuinen kirjelmä. Kirjelmässä kiinnitän huomiota siihen, että kulttuuriasianlautakunnan jäsenillä on oltava riittävät riedot, jotta heillä on edes teoreettinen mahdollisuus tehdä objektiivisesti tarvittavat päätökset. 

Edellinen kirjelmä liittyi asiaan: Teatterinjohtajan työstä poissaoloihin liittyvät epäselvyydet, jossa kulttuuriasianlautakunnan jäsenet olivat osittain puheenjohtajan ja kulttuuritoimenjohtajan suusanallisen selvityksen varassa. 

___________________________________________________________________

Kulttuuriasianlautakunnan kolmas kokous 3/2004 21.04.2004 klo 18.00-19.00 pidettiin kulttuurikeskuksen 3. kerroksen kokoushuoneessa 310.


Esityslistalla oli mm. talousarvion toteutumavertailu, kemiläisten nuorisoyhdistysten yleisavustusten jakaminen, kirjastojärjestelmän hankinta, kirjaston vahtimestarin nimikkeen muutos kirjastovirkailijaksi ja ehdotus kulttuuriasiainlautakunnan kokousajankohdan siirtämiseksi.

Yleisavustustan jakaminen sujui sutjakkaasti hyväksi havaitun jatkumon perusteella, nuorisotoimenjohtajan liitteenä ollut esitys hyväksyttiin sellaisenaan.

Kemin kaupunginkirjasto, Kemin Tietohallinto, Keminmaan kunnankirjasto ja Keminmaan tietohallinto olivat pyytäneet yhteistyössä tarjoukset uudesta kirjastotietojärjestelmästä Kemin ja Keminmaan yleisille kirjastoille.

Asiantuntijalausuntojen, arvioitujen lähivuosien kustaanusvaikutusten ja käytyjen keskustelujen perusteella kulttuuriasiainlautakunta päätti valita kirjastotoimenjohtajan ehdotuksesta Kemin kaupunginkirjaston uudeksi kirjastojärjestelmäksi Akateeminen Tietopalvelu Oy:n toimittaman Origo-järjestelmän.

Kirjaston vahtimestarin nimikkeen muutos kirjastovirkailijaksi päätettiin siirtää käsiteltäväksi syyskuun talousarviokokoukseen. Nimikemuutos ei aiheuta muutosta palkkaukseen.

Ehdotus kulttuuriasiainlautakunnan kokousajankohdan siirtämiseksi perustui kulttuuriasiainlautakunnalle toimittamaani kirjeeseen.

Olin aika lailla "kypsynyt" myöhään alkaviin kokouksiin. Todettakoon, että olin itse edelleen niin sanotusti täysillä työelämässä mukana. 

Kokousten alkamisen "iltaodottaminen" ei tuntunut kovin mielekkäältä. Toisaalta tunsin myötätuntoa kokouksiin osallistuvien virkamiesten roolia kohtaan, samaa odotusta se oli heilläkin.
Hain asialle taustatukea tutkimuksista ja asiantuntijalausunnoista. Asiantuntijoiden mukaan myöhässä alkavien ja loppuvien kokousten tuottavuus on tavallista alempi.

Esitin, että kaikki lautakuntakokoukset pidetään maanantai-perjantai klo 12-16 välisenä aikana.


Käytyjen keskustelujen jälkeen lautakunta päätti kokeilla päiväkokousta pitämällä talousarviokokouksensa syyskuussa 29. päivänä klo 13.00. 


Hmmmmm - vai niin - ...

Toteutuiko em. päätös? Selailin uteliaisuuttani pöytäkirjoja eteenpäin. 

Kulttuurasianlautakunnan seitsemäs kokous 7/2004 29.09.2004 pidettiin klo 16.00-19.10 kulttuurikeskuksen 3. kerroksen kokoushuoneessa 310 - että se sitten siitä kokeilusta...




Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...




Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 47...

Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:

Sitten itse asiaan eli vanhojen muistelemiseen:

Valtuustokauden 2001-2004 viimeisen toimintavuoden kulttuuriasiainlautakunnan ensimmäinen kokous 1/2004 28.01.2004 klo 18.00-20.10 pidettiin kulttuurikeskuksen 3. kerroksen kokoushuoneessa 310.  

Esityslistalla oli mm. Kemin taidemuseon näyttelyt vuonna 2004, otto-oikeuden käyttäminen/Teatterinjohtajan määräaikainen virka, eri toimialojen käyttösuunnitelmat 2004 ja investoinnit 2004, Jouko Taluksen eropyyntö luottamustehtävistä ja teatterinjohtajan työstä poissaoloihin liittyvät epäselvyydet.
_____________________________________________________________________


Kemin kaupunginteatterin "teatterinjohtajanvalintakuohunta" jatkui. Apulaiskaupunginjohtaja oli käyttänyt otto-oikeutta kulttuuriasiainlautakunnan tekemän päätöksen suhteen. Kaupunginhallitus palautti asian kulttuuriasianlautakunnalle.
Teatterinjohtajan määräaikainen virka oli sittemmin "pikahaettavana" 22.12.2003-9.1.2004. Määräaikana saapui kahdeksan hakemusta. Kulttuuriasiainlautakunta oli pyytänyt teatterin henkilöstöryhmiltä lausuntoa hakijoita.

Timo Sokura tuli uudelleenvalituksi Kemin kaupunginteatterin teatterinjohtajaksi. Äänestyksessä minä ja Pasasen Antti olisimme valinneet Ahti Ahosen Rovaniemeltä, mutta takkiin tuli reippain lukemin 2-7. 

Se siitä...

Kulttuuriasianlautakunnan toinen kokous 2/2004 26.02.2004 klo 18.00-19.10 pidettiin kulttuurikeskuksen 3. kerroksen kokoushuoneessa 310.

Esityslistalla oli mm. talousarvion toteutumavertailu, Kemin historiallisen museon näyttelyt vuonna 2004, Rovaniemen hallinto-oikeuden päätös kunnallisvalitukseen Kemin kaupungin kirjastotoimenjohtajan valinnasta, valtuutettu Paavo Leminahon, Kokoomuksen ja Kristillisdemokraattien valtuustoryhmän aloite muistomerkkien kuntokartoituksesta ja esiteluettelon tekemisestä, Kemi-Tornion kulttuuriohjelma 2011 ja teatterinjohtajan työstä poissaoloihin liittyvät epäselvyydet.  

Aloite muistomerkkien kuntokartoituksesta ja esiteluettelon tekmisestä eteni kaupunhinhallitukselle ja edelleen kulttuuriasiainlautakunnalle lausuntoa varten.

Asia käsiteltiin saadun aineiston ja kulttuuritoimenjohtajan ehdotuksen pohjalta.

Ns. Oulun mallin perusteella kulttuuriasiainlautakunta ehdotti työryhmän perustamista seuraavalla kokoonpanolla:
1. Kaavoitukseen erikoistunut henkilö
2. Kaupunginarkkitehti
3. Maisema-arkkitehti tai maisemansuunnitteluun perehtynyt henkilö
4. Edustaja Kemin historialliselta museolta
5. Kaksi edustajaa Kemin taidemuseolta
6. Konservointityö hoidetaan tuntipalkalla (Oulun yliopisto, konservaattori Jari Heinonen tai Oulun taidemuseo, konservaattori Päivi Kyllönen)
7. Kemin kaupunginhallituksesta yksi henkilö

Hankkeeseen esitettiin vuosittaista rahoitusta. Toteuttamisvaiheessa keskimäärin 5.000 €/vuosi.
Pöytäkirjatekstistä ilmenee työn vaativuus ja kiireellisyys. Etenikö em. asiakokonaisuus esitetyllä tavalla, siitä mahdollisesti myöhäisemmässä vaiheessa lisää...


Kemi-Tornion alueen kehittämiskeskus oli lähettänyt lausuntopyynnön "Voita ja leipää" Kemi-Tornion kulttuuriohjelma 2011-asiakokonaisuudesta.

Kulttuuriasianlautakunta keskusteli asiasta ja antoi 2-sivuisen lausunnon...

Pöytäkirja-aineistossa liitteenä on laatimani 2-sivuinen kirjelmä. Kirjelmässä kiinnitän huomiota siihen, että kulttuuriasianlautakunnan jäsenillä on oltava riittävät riedot, jotta heillä on edes teoreettinen mahdollisuus tehdä objektiivisesti tarvittavat päätökset. 

Edellinen kirjelmä liittyi asiaan: Teatterinjohtajan työstä poissaoloihin liittyvät epäselvyydet, jossa kulttuuriasianlautakunnan jäsenet olivat osittain puheenjohtajan ja kulttuuritoimenjohtajan suusanallisen selvityksen varassa.


Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...