maanantai 13. kesäkuuta 2016

AKT:n Piirainen vastaa arvosteluun: Soini on 2,7 miljardin euron mies...




Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Politiikka  | 

AKT:n Piirainen vastaa arvosteluun: Soini on 2,7 miljardin euron mies

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen ei kannata veronkevennyksiä, koska ne johtavat vain julkisen sektorin ja palvelujen alasajoon.




Marko Piirainen
Marko Piirainen Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen heittää täyslaidallisen ulkoministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinia vastaan.
Soini arvosteli lauantaina Piiraista ja tämän johtamaa AKT:tä jättäytymisestä kilpailukykysopimuksen ulkopuolelle. Soinin mukaan tämä aiheuttaa sadan miljoonan euron vähennyksen hallituksen veronkevennyksiin.
– Marko Piirainen, AKT, sinä olet sadan miljoonan euron mies. Jos tulet vielä mukaan, tulee muitakin ja saamme sata miljoonaa enemmän verohelpotuksia, Soini sanoi Lahdessa perussuomalaisten puolueneuvostossa pitämässään puheessa.
Hallitus on luvannut nostaa veronkevennykset 515 miljoonaan euroon, jos kilpailukykysopimuksen kattavuus nousee yli 90 prosenttiin. Tällä hetkellä kattavuus on 85–87 prosentin luokkaa, ja veronkevennyksiä on luvassa 415 miljoonaa euroa ensi vuodelle.
Piirainen kuittaa takaisin Soinille:
– Soini on erittäin kallis mies Suomelle, 2 700 miljoonan euron mies eli 2,7 miljardin, koska sen verran kuljetuselinkeinolta palautuu vuosittain Suomen valtiolle veroina ym. maksuina, ja nyt Soini on tekemässä kuljetuselinkeinosta kansainvälistä halpatyöalaa, ensin lähetettyjen työntekijöiden osalta, ja jos hallitus ei muuta valiokunnan esitystä kansallisista kabotaasimääräyksien luopumisesta, Piirainen kommentoi Ylelle lähettämässään viestissä.
Piiraisen mukaan hallituksen toimien myötä palautusmaksut valuvat Baltian ja Keski-Euroopan maihin, mistä aiheutuu työttömyyttä ja pienten kuljetusliikkeiden konkursseja. AKT:n puheenjohtaja laskee, että työttömyyskorvausten sekä palkkaturvan maksamista tulee huomattavasti enemmän kuin hallitus haaveilee saavansa kilpailukykysopimuksen avulla uusia työpaikkoja, eli 35 000–45 000.
– Soinin tavoitteena lienee seuraavaksi vapauttaa taksiliikenne vapaalle kilpailulle, joka on turvallisuusuhka niin matkustajille kuin kuljettajalle, harmaan talouden räjähtämisestä puhumattakaan?

Piirainen: Soini unohti vaalilupaukset täysin

Piirainen sanoo, ettei hän kannata veronkevennyksiä lainkaan, koska ne aiheuttavat vain julkisen sektorin ja palvelujen alasajon ja se ei ole palkansaajien, työttömien, eläkeläisten, opiskelijoiden eikä lapsiperheiden edun mukaista. Piiraisen mukaan Soini on unohtanut vaalilupauksensa.
– Soini haluaa ajaa veronkevennyspolitiikalla vain työnantajien ja yrittäjien, sekä osakkeenomistajien etua, koska ostovoimakehityksestä vastaavat veronmaksajat ja palkansaajat itse työnantajien kieltäydyttyä palkankorotusten maksamisesta – unohtaen vaalilupauksensa äänestäjille täysin, Piirainen sivaltaa.

sunnuntai 12. kesäkuuta 2016

Uusi kysely: Britit sittenkin jäämässä EU:hun?




Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Ulkomaat  | 


Uusi kysely: Britit sittenkin jäämässä EU:hun?

Tuorein mielipidemittaus on ristiriidassa myöhään perjantaina julkistetun mielipidemittauksen kanssa.


    Paperi, joka kertoo äänioikeudesta ja äänestyspaikasta.
Britit saivat toukokuussa kotiinsa tiedon siitä, missä kukin voi juhannuksen aatonaattona ottaa kansanäänestyksessä kantaa maansa EU-jäsenyyteen. Kuva: Andy Rain / EPA

Uusimman mielipidemittauksen mukaan isompi osa briteistä sittenkin kannattaisi pysymistä EU:ssa. Lauantai-iltana julkistetun mielipidekyselyn mukaan 44 prosenttia kannattaa unioniin jäämistä kun taas 42 prosenttia vastustaa sitä.
Lisäksi 13 prosenttia vastaajista oli vielä kannastaan epävarmoja.
Kyselyn on teettänyt Observer-sanomalehti. Tulokset ovat ristiriidassa myöhään perjantaina julkistetun mielipidemittauksen kanssa. Sen mukaan 55 prosenttia briteistä kannattaisi eroa ja 45 prosenttia vastustaisi sitä.
Britannian Brexit-kansanäänestys käydään 23. kesäkuuta.

Venäjä ei ole uhka Suomelle. Jos arvio muuttuisi...

Tällä kerralla(kin) Unto Hämäläinen kirjoitti ihan asiaa...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Venäjä ei ole uhka Suomelle

Jos arvio muuttuisi, valtiojohdolla olisi velvollisuus presidentin sanoin ”reagoida mahdollisiin muutoksiin”. Reagointi tarkoittaisi Nato-jäsenyyden hakemista.

PÄÄKIRJOITUS  
Unto Hämäläinen
Unto Hämäläinen HELSINGIN SANOMAT
Kirjoittaja on Kuukausiliitteen toimittaja.

KAAKKOIS-SUOMEN metsäretkellä oli kuuma. Presidentti vaikutti hieman ärtyneeltä, kun hänen suunsa eteen työnnettiin mikrofoni ja kysyttiin taas kerran Nato-kansanäänestyksestä, josta hän oli pari päivää aikaisemmin lausunut mielipiteitään Ylen Ykkösaamussa.
Presidentti jakoi vastauksessaan ”meidät suomalaiset” kolmeen ryhmään.
”Suomessa on vähän sellainen tilanne, että meillä on pieni joukko, joka kokee jotenkin niin, että nyt tai ei koskaan sinne Natoon. Ja sitten on toisella suunnalla pieni, mutta äänekäs joukko, joka sanoo, että ei nyt eikä koskaan Natoon.”
Presidentti tehosti arviotaan tomerilla kädenliikkeillä ja määritteli oman paikkansa näin.
”Minä nyt vaan haluan selvästi sanoa, että minä en kuulu kumpaankaan porukkaan. Uskon, että meitä suomalaisia on hyvin paljon, jotka haluavat puntaroida tilannetta tarkoin ja reagoida mahdollisiin muutoksiin, joita maailma tuo tullessaan, eikä lähteä tähän juupas–eipäs-keskusteluun.”
PRESIDENTTI Sauli Niinistö on alkuvuonna joutunut puntaroimaan tarkoin Suomen tilannetta, sillä hän on kirjoittanut hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittista selontekoa, joka pian annetaan eduskunnalle ja samalla julkistetaan.
Eduskunta keskustelee selonteosta vielä ennen juhannusta. Keskustelun jälkeen selonteko siirtyy ulkoasiainvaliokunnan ja puolustusvaliokunnan yksityiskohtaiseen käsittelyyn.
Eduskunnan kanta lyödään lukkoon vuoden lopulla.
Selonteon kiinnostavin luku on Venäjän kehityksestä kirjoitettu arvio, joka pelkistyy yhteen ainoaan kysymykseen: Onko Venäjä Suomelle uhka?
AIKAISEMMISSA selonteoissa on arvioitu, ettei Venäjä ole Suomelle sotilaallinen uhka. Tämä arvio on hyväksytty eduskunnassa ja hallituksessa neljä kertaa, vuosina 2001, 2004, 2009 ja viimeksi vuonna 2013.
Se on ollut Suomen Venäjän-politiikan kova ydin, jota presidentti, ministerit ja myös Puolustusvoimien johto ovat muistaneet aina korostaa.
Tämän vuoksi Suomella ei ole ollut tarvetta hakea Naton jäsenyyttä.
Nyt arvion tekeminen on ollut aikaisempia kertoja hankalampaa, sillä Suomen ja Venäjän suhteissa on vallinnut parin vuoden ajan viileä kausi.
Venäjä valtasi Krimin talvella 2014, ja Suomi on muiden EU-maiden kanssa painostanut Venäjää talouspakotteilla.
Venäjän on puolestaan asettanut vastapakotteita EU-maita kohtaan.
Venäjän toiminta on herättänyt huolta kaikissa naapurimaissa, varsinkin Baltiassa. Pari viikkoa sitten Latviassa julkistettiin maan uusi puolustusstrategia, jossa Venäjä nimetään suorasanaisesti ”mahdolliseksi uhkaksi ja hyökkääjäksi”.
ODOTETTAVISSA on, että myös Suomen selonteossa ruoditaan Venäjän toimia ankarin sanoin.
Teksti on kuulemma huomattavasti kriittisempää kuin aikaisemmissa selonteoissa.
Merkittävin arvio ei kuitenkaan muutu: Suomi ei koe Venäjää sotilaalliseksi uhkaksi itselleen.
Jos arvio muuttuisi, valtiojohdolla olisi velvollisuus presidentin sanoin ”reagoida mahdollisiin muutoksiin”. Reagointi tarkoittaisi Nato-jäsenyyden hakemista.
Selonteossa jäsenyyteen halutaan säilyttää mahdollisuus, mutta hakutoimiin ei ryhdytä. Suomi pysyy sotilaallisesti liittoutumattomana maana, joten Venäjällä ei pitäisi olla aihetta jupinaan.
KRIMIN valtauksesta alkanut viileä kausi Suomen ja Venäjän suhteissa onkin hieman lauhtumassa.
Ulkoministeri Timo Soini (ps) kävi maanantaina Moskovassa tapaamassa kollegaansa Sergei Lavrovia, ja heinäkuun alussa presidentti Vladimir Putin tulee Naantalin Kultarantaan lyhyelle työvisiitille.
Niinistö ja Putin voivat keskustella kasvotusten myös niistä hankalista asioita, jotka hiertävät naapurimaiden välejä.
RAJOILLAKIN on ollut rauhallista. Venäläiskone on viimeksi loukannut Suomen ilmatilaa vuosi sitten.
Loukkaus tapahtui Porvoon saaristossa ja puolustusministeri Jussi Niinistön (ps) Porvoossa pidetyn hääjuhlan aikana, mutta se lienee ollut vain vinkeä sattuma.

lauantai 11. kesäkuuta 2016

Sightseeing-ajelu Kemissä Rovan asuntoalueella...


Minulla on ollut tapana käydä ajelemassa - kerran pari vuodessa - autolla eri puolilla Kemiä, lähinnä uusilla asuinalueilla katselemassa, miten omakotitontteja on varattu ja alettu rakentaa. 

Juuri hetki sitten käväisin Rovan alueella. Asemakaavoitettu ensimmäinen osa-alue näyttää olevan hyvässä rakentamisvireessä. On valmiita rakennuksia, joiden osalta jo pihatöitä aloitellaan, on pohjien tekoja ja edellisten välimaastossa useita rakennuksia.

Kävin kotiin tultuani uteliaisuuttani katsomassa Kemin kaupungin Karttapalvelun sivuilta, kuinka paljon em. Rovan alueella on tällä hetkellä vapaita tontteja - kymmenisen - ei yhtään hassumpi tilanne.

Kierrellessäni aluetta siirryin ajatuksissani kuvitteellisesti kymmenen vuoden päähän. Olin havaitsevinani upean, viihtyisän ja arvostetun omakotitaloalueen...

Nettilainaus Kemin kaupungin sivuilta: 

Vapaat tontit

Kaupungilla on monipuolinen tonttitarjonta omakotitalorakentamiseen ja yritystoimintaa varten.
Vapaat tontit on nähtävissä kaupungin Karttapalvelusta ja Maankäyttö- ja mittaustoimen ilmoitustaululta. Karttapalvelussa on kaupungin omistamien vapaiden tonttien lisäksi yksityisten maanomistajien myytäväksi ilmoitettuja tontteja. Yksityiset maanomistajat voivat ilmoittaa tonttinsa myytäväksi Karttapalvelussa veloituksetta. Maankäyttö- ja mittaustoimelta saat lisätietoa vapaista tonteista, tontin varaukseen liittyvistä asioista ja oman tontin myytäväksi ilmoittamisesta.
Karttapalvelun vapaisiin tontteihin pääset tästä.
Tontinvarauslomakkeet omakotitalotontille ja elinkeinotontille.
Maankäyttö ja mittaustoimi
Valtakatu 26, 4. krs
94100 Kemi

Yhteystiedot

NimikeNimiPalvelualaGsm
MaanmittausteknikkoEsa SalmijärviMaankäyttö- ja mittaustoimi040 572 7068
KaupungingeodeettiPaulus RantajärviMaankäyttö- ja mittaustoimi050 594 8440

Kulmuni nousi keskustan varapuheenjohtajistoon...

Kansanedustaja Katri Kulmuni Torniosta on valittu Seinäjoella Suomen Keskusta rp:n varapuheenjohtajistoon - hyvä niin ja onneksi olkoon...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Kulmuni nousi keskustan varapuheenjohtajistoon

LAURI NURMI
Keskustan kansanedustaja Katri Kulmuni kampanjoimassa ennen varapuheenjohtajien valintaa lauantaina.
STT
Keskustan varapuheenjohtajiksi on valittu perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula, kansanedustaja Katri Kulmuni ja kansanedustaja Antti Kurvinen. Tuloksesta äänestettiin. Rehula sai 1575 ääntä, Kulmuni 1317 ja Kurvinen 891.
Varapuheenjohtajiksi olivat ehdolla myös Hanna HuttunenAnnina RuottuAnne Kalmari ja Hannakaisa Heikkinen. Pääministeri Juha Sipilä valittiin aiemmin tänään jatkokaudelle puolueen puheenjohtajaksi. Sipilällä ei ollut vastaehdokkaita.
 

Maailmalla pohditaan, kuinka sähköä kannattaa varastoida...

Toimin tällä kerralla tiedosnantajana/tiedonvälittäjänä/välikätenä...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Maailmalla pohditaan, kuinka sähköä kannattaa varastoida – startup-yhtiön ratkaisu on kivillä lastattu juna

Sähkö varastoidaan ajamalla raskas juna ylämäkeen ja puretaan päästämällä juna vierimään alamäkeen. Suomalaisasiantuntija pitää ideaa raikkaana.

TIEDE 
ARES
Taiteilijan näkemys ARES:n Nevadaan kaavailemasta sähkön junavarastosta.
Taiteilijan näkemys ARES:n Nevadaan kaavailemasta sähkön junavarastosta.

KALIFORNIALAINEN startup-yhtiö Advanced Rail Energy Storage (ARES) kehittää markkinoille yllättävää varastointimenetelmää esimerkiksi aurinko- ja tuulisähkölle, kirjoittavat yhdysvaltalaiset lehdet. Idea on sinänsä yksinkertainen. Aurinko- ja tuulisähkön ongelmana on tuotannon jaksottaisuus.
Kun tuulee tai paistaa, syntyy sähköä, mutta kun aurinko painuu mailleen ja tuuli tyyntyy, loppuu sähköntuotanto.
ARES:in ratkaisussa junanvaunut lastataan raskaasti kivikuormalla. Kun tuuli- ja aurinkosähköä on runsaasti tarjolla, junalastia ajetaan sähkön voimin raiteita pitkin ylös. Kun tuuli tyyntyy tai aurinkosähkön tuotanto hiipuu, lasti laitetaan vierimään alamäkeen.
PAINOVOIMAN AVULLA juna vierii alaspäin. Veturin moottori muuntuu generaattoriksi, joka tavallaan kierrättää jarrutusenergian käyttöön sähköksi. Jarrutusenergian hyödyntäminen tapahtuu samalla periaatteella kuin vaikkapa hybridiauto Toyota Priuksessa, vertaa Wired-lehti.
Sähkön varastointia kehitetään yhdeksi vaihtoehdoksi muille varastointitavoille. Sähköä varastoidaan laajasti pumppuvoimaloiden avulla. Kun sähkö on halpaa, vettä pumpataan ylhäällä sijaitsevaan altaaseen ja kun sähkö on kallista, vesi juoksutetaan alempana sijaitsevaan järveen tai mereen.
YKSI VAIHTOEHTO OVAT AKUT. Energiayhtiö Helen ilmoitti hiljattain, että se käynnistää Pohjoismaiden suurimman sähkövaraston Helsingissä. Varasto perustuu akkuihin. HS:n artikkelin asiasta voi lukea tästä.
ARES:n mukaan sähkön varastointi junien avulla on selvästi halvempaa kuin pumppuvoimaloiden teko, eikä vettäkään tarvita, vaan junavoimala toimii vaikka autiomaassa, jossa aurinkovoimaakin on runsaasti tarjolla. ARES:n toimitusjohtaja Jim Kelly sanoo Forbes-lehdessä, että junavoimavaraston käyttöönotto voi maksaa vain noin puolet siitä mitä maksaa vaihtoehtoinen varastointitapa.
ARES kaavailee 50 megawatin junavoimalaa Nevadan osavaltioon. Yhtiön mukaan energiakapasiteetti olisi 12,5 megawattituntia. Projektin kustannusarvio on vajaat 49 miljoonaa euroa. Rautatietä rakennettaisiin vajaat yhdeksän kilometriä. Nyt ARES:llä on koekäytössä junavoimala Kaliforniassa.
SÄHKÖN VARASTOINTIONGELMIIN perehtynyt tekniikan tohtori Pertti Kauranen tuntee ennestään kalifornialaisten hankkeen.
”Ihan raikkaita ajatuksia”, sanoo.
Kauranen huomauttaa, että periaate on aivan sama kuin pumppuvoimalassa. Halvan sähkön aikaan vettä pumpataan ylös vesialtaaseen, ja kalliin sähkön aikaan vesi juoksutetaan alemmalle tasolle. Alas juokseva vesi pyörittää turbiinia, jonka liike saa generaattorin akselin pyörimään. Tällöin syntyy sähköä.
Kaurasen mukaan junavoimala on teknisesti mahdollinen ratkaisu, mutta sellaisen toivottavuuden ratkaisevat ensi sijassa, millaisiksi kustannukset nousevat ja halutaanko maa-alueita käyttää junavoimaloihin.
”Vahvasti epäilen, että kustannut ovat liian isot.”
MAAILMAN SÄHKÖVARASTOISTA 99 prosenttia on nyt pumppuvoimaloita, Kauranen sanoo.
”Ne ovat edullisin tapa siellä, missä ympäristön puolesta niille ovat olemassa edellytykset.” Akkuvarastot kuitenkin kehittyvät voimakkaasti.
Kauranen kertoo, että sähkön varastointiliiketoiminta kehittyy ripeää vauhtia. ”Alan teollisuuden mukaan viimeistään tänä vuonna sähkön varastointibisnes on lähtenyt käyntiin.”
”Akkujen ja aurinkopaneelien hinnat laskevat 20 prosentin vuosivauhtia. Viidessä vuodessa hinnat puolittuvat.”
Kaurasen mukaan sähkön akkuvarastot yleistyvät, mutta lainsäädäntö jarruttaa niiden käyttöön ottoa. Esimerkiksi Suomessa verot ja siirtomaksut joudutaan maksamaan sähköä ladattaessa ja tuotantomaksu sähköä purettaessa.
SÄHKÖN AKKUVARASTOINTI on tulossa voimalla myös kotitalouksiin.
”Aluksi Australiassa, Hawaijilla ja ehkä Kaliforniassa ja Saksassa. Kun Saksassa kotitalouksiin asennetaan aurinkopaneeleita niin jo joka toisessa tapauksessa järjestelmään liitetään akku varastointia varten.”
”Australiassa kotitalouteen hankittavan akulla varustetun aurinkosähköjärjestelmän takaisinmaksuaika on kuudesta kahdeksaan vuotta.”