Meillä oli taannoin ns. projektivene ennen kuin aloitimme merihenkisen torpan ja pienen varastorakennuksen rakentamisen Kemin edustalla olevan Selkäsaaren pohjoispäätyyn.
Käytännössä em. projektivene on taas - tällä hetkellä eli keväällä 2016 - ajankohtainen.
Sille pitäisi löytää uusi elämä aktiivisen, veneilystä kiinnostuneen ammattimiehen/-naisen voimin, jolla ei ole "peukalo keskellä käämmentä"...
Tarjosin projektivenettämme Ammattiopisto Lappian metalli- ja sähköosaston opintolinjoille opinnäytetöiksi ensimmäistä kertaa jo viitisen vuotta sitten. En onnistunut markkinoinnissa, asia ei nytkähtänyt liikkeelle, vaikka "pilkoin" tehtävät työt mielestäni sopiviksi osatöiksi, joista oppilaiden olisi pitänyt kohtuudella selvitä.
Viimeisen kerran ehdotin asiaa kevätlukukauden 2013/ 4. jakso 5. jaksolle:
Opinnäytetyö
nro 1
Vannasputken
poraus ja tiivistäminen sekä potkuriakselin laakerointi
Huom!
Vannasputken
poraukseen liittyvät toimenpiteet on mahdollisuus käynnistää
välittömästi.
Teoriassa
em. osa-alue vannasputken porauksen osalta on kohtalaisen selvä,
pitäisi löytää laitteet, lähinnä riittävän pitkä
halkaisijaltaan 35 mm poranterä tai teroitettu putki, voimakas,
hitaasti pyörivä porakone sekä tukeva ”ohjauskelkka, -teline”.
Niin
ja tuo suuntaamislaitteisto, -menetelmä…
Ja
tietysti työtä pelkäämätön tekijä…
Kyseinen
osuus lienee parasta väkertää täällä Haukkarissa. Sitten nuo
otsikon loppuosat…
Huom! Olen
hahmottanut/merkannut/piirtänyt porauslinjan ja todennäköisesti
teen kyseisen porauksen itse viimeistään kun kevätaurinko
sulattaa lumet moottoriveneen ympäriltä.
Silloin
on jo tarkistettu moottorikin paikoillaan…
Vannasputken
poraus on tehty.
Opinnäytetyö
nro 2
Wickström
W2 moottoriin tarkistus ja asennus mukaan lukien käynnistys- ja
polttoainejärjestelmä ja polttoainetankin/irtotankkimahdollisuus –
sijoitus
Huom!
Moottoriin
liittyvät toimenpiteet on mahdollisuus käynnistää välittömästi.
Asiaan
liittyvänä löytyy huolto- ja ohjekirjoja sekä leikkauskuvia
osaluetteloineen.
Kyseinen
moottori on osittain hajotettuna tällä hetkellä vanhemman poikani
verstaalla Karjalahdella.
Se
on sieltä siirrettävissä Kivikankaalle puhdistamista,
rengastamista ja kampiakselin laakereiden tarkistamista/mahdollista
uusimista varten.
Sitten
nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan keväällä 2013
Haukkarissa.…
Huom! Olen
ollut henkilökohtaisesti tähän saakka kolmen päivän aikana
työssäoppimassa Tommin verstaalla. Klassikkomoottori on
jotakuinkin tällä hetkellä osina, toistaiseksi kaikki näyttää
erittäin hyvältä.
Olemme
sopineet alustavasti muun muassa, että kaikki tarkistetaan
huolellisesti, kaikki puhdistetaan huolellisesti, venttiilit
hiotaan, kaikki männänrenkaat uusitaan…
Pyritään
hankkimaan Dynastart- tai tms. tyyppinen laitteisto moottorin
käynnistämisen modernisoimiseksi/helpottamiseksi.
Viikolla
10/2010 hain kampiakselin ja kiertokanget + muuta tilpehööriä
Kemin Matkahuollosta. Kävivät reissun Tammer Diesel Oy:n Joensuun
Moottorikoneistamolla.
Tommi
aloittanee moottorin kasaamisen pikapuolin. Onpahan se sitten
läpikäyty ja lähes uudenkarheeta vastaava…
Moottoriasia
on ”hanskassa”, ei aiheuta yksiköltänne välttämättä
toimenpiteitä.
Opinnäytetyö
nro 3
Jäähdytysjärjestelmän
suunnittelu sisältäen pakoputkiston, teko ja asennus
Huom!
Onko
tässä loppujen lopuksi putkimiehille otollinen opinnäytetyö,
jonka loppuhuipentuma eli asennukset ovat keväällä 2013
Haukkarissa…
Asiaan
liittyvänä löytyy osittain huolto- ja ohjekirjoja sekä
leikkauskuvia osaluetteloineen.
Vanha
pakoputken pätkä on mallina Haukkarissa.
Tämä
odottaa edelleen tekijäänsä…
Opinnäytetyö
nro 4
Kalaraudan
ja peräsimen uusiminen/asennus
Huom!
Vanha
kalarauta ja peräsin ovat tällä hetkellä Haukkarissa veneen
vieressä siirtolavojen päällä.
Ne
ovat siirrettävissä Kivikankaalle malliksi, sillä lienee
tarkoituksenmukaista siirtyä rosteriaikaan ja muutoinkin kukaties
modernisoida niitä…
Asennus
luonnollisesti aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa.…
Tämä
odottaa edelleen tekijäänsä…
Mielestäni
tästä on mahdollisuus saada hyvä opinnäytetyö, se ei ole tosin
kovin laaja, mutta tekijä joutuu pakostakin paneutumaan vanhan
avomoottoriveneen olemukseen. Tavoitteena on uusia peräsin
kokonaan ja samalla toteuttaa ohjausjärjestelmä yhdellä
kaapelilla. Varalla on oltava perinteinen tanko-ohjaus, joka sekin
voinee olla moderni teleskooppi-tyyppinen ehkä tässäkin on syytä
siirtyä rosteriaikaan.
Nämä
voi tehdä kokonaisuudessaan koululla, asennus aikanaan
paikanpäällä…
Tähän
opinnäytetyöhön saattaa olla liitettävissä veneen
turvallisuuteen liittyviä osatekijöitä – lähinnä
turvakaiteet.
Opinnäytetyö
nro 5
Kaiteiden,
valomaston ja mahdollisen suojapeitemaston suunnittelu, teko ja
asennus mukaan lukien kettinki- ja köysitilat
Huom!
Kaiteiden
suunnittelu on mahdollista käynnistää välittömästi.
Nuo
mastot voisivat olla ainakin osittain ns. teleskooppimastoja –
rosterista tai …
Sitten
nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan syksyllä
2012/keväällä 2013 Haukkarissa omana väkerryksenä.…
Tämä
odottaa edelleen tekijäänsä…
Mikäli
kaiteiden tekoa ei sisällytetä edelliseen tästä on myös
mahdollisuus saada opinnäytetyö, tämäkään ei ole kovin laaja,
mutta tässä olisi kukaties mahdollisuus kehitellä jotain
”pikku-uutta” perinteiseen avomoottoriveneeseen.
Tässäkin
tekijä joutuu paneutumaan vanhan avomoottoriveneen olemukseen,
kukaties hiukan historiaankin…
Nämä
voi tehdä kokonaisuudessaan koululla, asennus aikanaan
paikanpäällä…
Tähän
opinnäytetyöhön saattaa olla liitettävissä veneen
turvallisuuteen liittyviä osatekijöitä – lähinnä veneen
satamakiinnitykseen ja ankkurointiin liittyviä asioita.
Opinnäytetyö
nro 6
Ohjaus-
ja sähköjärjestelmän uusiminen mukaan lukien kojelaudan
suunnittelu/asennus
Huom!
Ohjaus-
ja sähköjärjestelmän
suunnittelu
on mahdollista käynnistää välittömästi.
Asiaan
liittyvänä löytyy sähkökaavioita.
Vanhat
sinkkivaijerit ja rissat ovat nähtävissä veneessä.
Ohjausjärjestelmä hoitunee nykyaikana yhdellä kaapelilla.
Vanha
kojelauta on Haukkarissa, josta on apua asian hahmottamisessa.
Sähköt on syytä tehdä uusiksi, joten siinä lienee sähkömiehille
otollinen kohde…
Sitten
nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan syksyllä
2012/keväällä 2013 Haukkarissa.…
Tämä
odottaa edelleen tekijäänsä…
Huom!
Todettakoon,
että olen alustavasti tiedustellut ulkopuolisilta ammattimiehiltä,
yhtiön miehiltä apua kalaraudan, peräsimen ja kaiteiden
tekemiseen. Asia on toistaiseksi avoin…
Niin kuin totesin, em. ehdottamani opinnäytetyöt eivät lähteneet liikkeelle. Opetus on ilmeisesti tiukasti kiinni opetussuunnitelmissa, joissa ei ole varaa luoviin sivuraideratkaisuihin.
Ilmoitin, että veneprojektin omistajana olisin mukana em. projektissa niin paljon kuin se on
mahdollista ja/tai tarpeellista…
________________________________________________________________________________
Niin mistä tässä on siis loppujen lopuksi kysymys?
Hiukan asian taustaa: Olen intohimoinen mato-onkija nostaen Perämerestä Kemin edustalta kymmeniä kiloja ahvenia joka kesä, nykyisin lähinnä jigeillä laahaamalla ja katiskoilla. Todennäköisesti ensi kesänä alan hiukan "sammutella" pahinta "kalastusintoani"...
Olen liikkunut vaimoni ja kalakavereitteni kanssa kalassa noin 5 metrin pituisella lasikuitusoutuveneellä. Se on toistaiseksi riittänyt, mutta viime vuosina on tullut esiin ajatus hankkia myös merikelpoinen moottorivene.
Haltuumme joutui kauan sitten puurunkoinen, lasikuidutettu moottorivene, jossa oli myös etuhytti. Veneen pituus on 6,75 m ja leveys 2,25 m, se on erittäin hyvän mallinen. Moottori on 2-sylinterinen Wickström-klassikko.
Emme ole kyseisellä veneellä olleet merellä toistaiseksi ollenkaan, sillä jo alkuvaiheessa paljastui, että lasikuidutus oli tehty huolimattomasti, ammattitaidottomasti. Koko veneen alueelta lasikuitupinta oli kiinni kämmenen kokoiselta alueelta. Olen poistanut vanhan lasikuitupinnoituksen, hytit on purettu, veneen köli ja perä on täysin uusittu ja moottorivene on viime pinnoitettu kokonaisuudessaan uudestaan Laurilan Asennus Oy:n tiloissa Ahti Söyringin valvonnassa. Lasikuitumattoa ja hartsia tuli pintaan saamani tiedon mukaan 175 kg. Siltä osin se on uusi.
Veneen sisäpuolelta moottoriveneen puupinnat on käsitelty tervan/pellavaöljyn/tärpätin seoksella. Veneen teljujen sovitus, moottorin tarkistus, akselinreiän poraus, jne. on edessä, mutta…
Kesämökin rakentamisen myötä minun ja vaimoni venefilosofiamme muuttui täysin.
Olemme hankkineet taannoin trailerin ja pulpettiveneen. Em. yhdistelmä on talvet kotipihalla. Meillä on venepaikka Kemin Hahtisaaressa, josta on vaivatonta lähteä liikkeelle.
Tuo avomoottorivene olisi tarjolla kohtuuhinnalla. Tähänastisesta työstä löytyy mapillinen valokuvia.
Luonnollisesti toivon, että tämän - pitkähkön tekstin - lukee todella asiasta kiinnostunut henkilö, joka ottaa yhteyttä ensi tilassa.…