maanantai 13. heinäkuuta 2015

Euroopan kestoaihe Kreikka...

Reki kulkee ja koirat haukkuu! Toivottavasti maratonneuvottelut ovat vieneet Kreikka-ongelmaa lähemmäksi maalia...


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Juncker: Kreikkalaisia ei nöyryytetty – sopimuksessa ei ole voittajia tai häviäjiä

TALOUS  

BRYSSEL. Kreikan pääministeri Alexis Tsipras ja muiden euromaiden johtajat ovat päässeet sopuun toimista, joita kriisimaalta vaaditaan uusien lainojen vastineeksi.
Sopu syntyi 17 tuntia kestäneiden, koko yön yli jatkuneiden neuvotteluiden päätteeksi. Kokouksessa euromaiden johtajat latoivat Kreikan eteen rankan vaatimuslistan, jonka Tsiprasin on pistettävä toimeen ennen kuin lainaneuvottelut luvataan virallisesti avata.

Mitä seuraavaksi?

MaanantaiEurovaltioiden valtiovarainministereiden seuraava kokous Brysselissä.

KeskiviikkoMääräaika sille, milloin Kreikan pitäisi säätää eurovaltioiden vaatimia lainmuutoksia taloutensa rakenteiden uudistamiseksi sekä julkisen talouden tulojen ja menojen tasapainottamiseksi.

TorstaiKreikalta vaadittujen lainmuutosten vaikutuksia aletaan käydä läpi.

Maanantai 20. 7.Kreikan valtiolta erääntyy maksettavaksi 3,5 miljardin euron arvosta joukkolainoja, jotka ovat Euroopan keskuspankin taseessa.
EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker kielsi yön aikana levinneet syytökset, että Kreikkaa olisi nöyryytetty ja että euromaat olisivat vaatimuksillaan "kaappaamassa vallan" kriisimaassa.
"Tämä on kompromissi, eikä siinä ole voittajia eikä häviäjiä. En näe, että kreikkalaisia olisi nöyryytetty tai että toiset eurooppalaiset olisivat menettäneet kasvonsa", Juncker sanoi Brysselissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa maanantaina aamulla.
Juncker, Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk ja euroryhmän puheenjohtaja Jeroen Dijsselbloem näyttivät äärimmäisen väsyneiltä yön yli jatkuneiden neuvotteluiden jäljiltä.
Tusk takelteli sanoissaan normaalia enemmän, kun hän kiitteli vieressään seisovia miehiä sovun aikaansaamisesta.
"Kiitos. Ilman teidän kovaa työtänne tämän päivän sopimus ei olisi ollut mahdollinen", Tusk sanoi.
Tuskin mukaan kaikki euromaat ovat nyt valmiita etenemään neuvotteluiden avaamisessa kolmannesta lainaohjelmasta. Kreikan täytyy kuitenkin ensin keskiviikkoon mennessä säätää lakeja tukusta uudistuksia ja reformeja sekä hyväksyä parlamentissaan lista lisätoimia.
FRANCOIS LENOIR / REUTERS
Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker, Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk ja Hollannin valtiovarainministeri Jeroen Dijsselbloem pitivät tiedotustilaisuuden Brysselissä maanantaiaamuna.
Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker, Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk ja Hollannin valtiovarainministeri Jeroen Dijsselbloem pitivät tiedotustilaisuuden Brysselissä maanantaiaamuna.
Yksi neuvotteluiden vaikeimmista kysymyksistä oli Kreikan valtionomaisuuden yksityistäminen. Saksa ajoi voimakkaasti – ja sai läpi vaatimuksen – että Kreikan valtionomaisuutta aletaan siirtää yksityistämisrahaston hallinnoitavaksi. Tavoitteena on kerätä tuottoa 50 miljardia euroa, jota Kreikan on käytettävä muun muassa velkojen kuittaamiseen.
Dijsselbloemin mukaan Kreikkaan kootaan asiantuntijaryhmä, joka arvioi, mitä valtionomaisuutta rahastoon voidaan siirtää. Osa valtionomaisuudesta myydään ja osa muutetaan rahaksi muilla tavoin.
Noin 25 miljardia euroa tuotoista käytetään Kreikan horjuvien pankkien pääomittamiseen. Jäljelle jäävistä varoista puolet menee velanmaksuun ja puolet Kreikan hallitus voi Dijsselbloemin mukaan sijoittaa Kreikkaan.

Kreikka haluaa lisää lainaa EVM:ltä – siis miltä?

 Euroopan vakausmekanismi (EVM) on eurovaltioiden perustama julkisoikeudellinen rahoituslaitos, jonka pääkonttori on Luxemburgissa. Ylintä päätösvaltaa käyttää hallintoneuvosto, johon kuuluvat eurovaltioiden valtiovarainministerit.
 EVM voi antaa rahoitusvaikeuksissa olevissa eurovaltioiille hätälainaa.EVM ottaa pääomaansa vastaan lainaa rahoitusmarkkinoilta rahoittaakseen kriisivaltioita.
 Euroopan vakausmekanismin maksettu alkupääoma on 81 miljardia euroa, josta Suomen osuus on 1,44 miljardia euroa. Vaadittaessa maksettavaa pääomaa on jäljellä 624 miljardia euroa, josta Suomen osuus on 11,14 miljardia euroa.
 Suomen yhteenlaskettu kokonaisvastuu EVM:n pääomasta on 12,58 miljardia euroa. Rahoituslaitoksen jäljellä oleva rahoituskapasiteetti on 453 miljardia euroa. EVM on toistaiseksi antanut kaksi hätärahoitusta: Espanjalle 38 miljardia euroa ja Kyprokselle yhdeksän miljardia euroa.
Euromaiden altiovarainministerit kokoontuvat uuteen kokoukseen Brysseliin jo tänään iltapäivällä.
Heidän on tarkoitus jatkaa keskusteluja siitä, millaista lyhytaikaista rahoitusta Kreikalle voitaisiin antaa ennen kuin koko lainatukiohjelma on käynnissä.
Ilman uutta rahoitusta Kreikka ei nimittäin selviä 20. heinäkuuta erääntyvistä lainoistaan Euroopan keskuspankille.
Dijsselbloemin mukaan lainaohjelman viimeistely on vielä "viikkojen päässä" ja "paljon työtä on vielä tehtävissä".
Kunhan Kreikan parlamentti on hyväksynyt koko Brysselissä hierotun ehtopaketin, euromaiden muut parlamentit – esimerkiksi Saksan liittopäivät – alkavat käsitellä asiaa.
Tämä voi tapahtua keskiviikkona, torstaina tai perjantaina.
Kunhan euromaiden kansalliset parlamentit ovat antaneet lainaneuvotteluiden avaamiselle hyväksyntänsä, euromaiden valtiovarainministerit antavat virallisen luvan instituutioille eli EU-komissiolle, EKP:lle ja Kansainväliselle valuuttarahastolle IMF:lle aloittaa neuvottelut ja viimeistellä sopimuksen.
Juncker sanoi olevansa vakuuttunut siitä, että Kreikan pääministeri Tsipras kykenee puskemaan vaaditut uudistukset läpi omassa parlamentissaan.
"Kreikan tapauksen alusta saakka komissio on toistamiseen sanonut, ettemme hyväksy minkäänlaista grexitiä. Ei ole olemassa grexitiä."

Niin kuin kirjoitettu, Rehn on pelimies...

Nyt jos olisi irtorahaa, saattaisi olla aiheellista ostaa tolokun nippu Fortumin pörssiosakkeita...


Suora nettilainaus Kappalehdestä hiukan tuunattuna:


Fortum-kortti pilkottaa Rehnin hihasta

Fennovoiman selvitys potee ulkonaliikkumiskieltoa Olli Rehnin pöytälaatikossa.”
Fennovoiman tarinan viimeaikaisissa käänteissä on salaliittoteorian ainekset. Pelin hihaan piilotettu kortti on Fortumin rooli ydivoimalan omistajana.
Fortum neuvottelee edelleen venäläisen energiayhtiö TGC-1:n omistusjärjestelyistä venäläisten Gazpromin ja Rosatomin kanssa. Fortum haluaa TGC-1:n vesivoimaliiketoiminnan pääomistajaksi.
Neuvottelut ovat kangerrelleet, joten Fortum korotti pelin panoksia. Kesäkuun 24. päivä Fortum ilmoitti, ettei se toistaiseksi lähde mukaan Fennovoimaan. Ilman Fortumin mukaantuloa koko ydinvoimalahanke on vaarassa.
Hankkeen kariutuessa suurimmat häviäjät ovat Rosatom ja Gazprom, jotka ovat, kuinka ollakaan, osapuolena neuvoteltaessa venäjän vesivoimasta.
TGC-1-järjestelyn myötä Fortumin vesivoimakapasiteetti kasvaisi 60 prosentilla. Vesivoiman osuus Fortumin koko energiantuotannosta kasvaisi kolmanneksesta yli 40 prosenttiin.
Jos Fortum ei saa vesivoimaansa, venäläiset eivät saa ydinvoimalakauppaa ja sen mukana tulevaa käyntikorttia lännen energiamarkkinoille.
Kroatiasta ilmestynyt uusi omistajaehdokas Migrit Solarna Energija kärsii uskottavuuden puutteesta. Sitä vain lisää Fennovoiman yhtiöstä antaman omistusselvityksen salaaminen julkisuudelta.

Kroatilaiset tulisivat voimalan kolmanneksi suurimmaksi omistajaksi ”eurooppalaisen pankin” ja ”juutalaisyhteisön” rahoituksella.
Elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk) on aloittanut selvitystyön Migrit Solarna Energijan omistajataustoista. Salaliittoteorian mukaan selvittely voi kestää pitkäänkin, koska Fennovoiman toimittama paperi potee ulkonaliikkumiskieltoa Rehnin pöytälaatikossa.
Samaan aikaan Fortum jatkaa kädenvääntöä venäläisestä vesivoimasta. Fortumin väliaikainen toimitusjohtaja Timo Karttinen on sanonut, että neuvottelut TGC-1:n kanssa ”vievät oman aikansa.”
Kun tarpeeksi neuvotellaan ja selvitellään, Fortum voi saada haluamansa vesivoiman venäjältä ja ryhtyy sitten Fennovoiman omistajaksi noin 15 prosentin osuudella, kuten alkuperäinen suunnitelma oli.
Kroatialainen Migrit Solarna Energija voisi silloin vetäytyä vähin äänin muiden hankkeidensa pariin.
Elinkeinoministeri Rehn sanoi keskiviikkona Ylellä, että kroatialaisomistajan taustojen selvitys on edelleen käynnissä ja asiasta on pyydetty lisäselvityksiä.
”Jos selvitystyön aikana tulee uusia sitoutuneita omistajia mukaan, kuten Fortum, ne voidaan ottaa harkinnassa huomioon”, Rehn sanoi.
Melko läpinäkyvästi Rehn lähetti samalla terveisiä neuvottelijoille Venäjälle.
”Toivon, että neuvottelut etenevät. Siinä on Venäjän poliittinen johto aika keskeisessä asemassa.”

sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

Professori Esko Valtaoja ja Sotkamon Talvivaara...

Lukaisin hetki sitten Helsingin Sanomista artikkelin professori Esko Valtaojasta, mielenkiintoisia arvioita maailmanmenosta.

Oli mukava todeta, että henkilökohtaisesti olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä surullisen kuuluisasta Sotkamon Talvivaara-asiasta.

Olen ties kuinka monta kertaa kirjoittanut, että Suomen valtion olisi pitänyt tulla kaksi-kolme vuotta sitten tuhdisti mukaan suurimpana omistajana Solidiumin kautta. Jos näin olisi tapahtunut, tilanne Talvivaarassa olisi aivan toinen kuin tällä hetkellä. Mutta eiköhän tämä tästä...

Kreikka, Kreikka, Kreikka - 12.07.2015...


Kreikan murhe­näytelmä kirjoitettiin heti euron alussa

Luottoluokittajien harha, tilastohuijaus ja lepsut eurosäännöt antoivat Kreikalle mahdollisuuden ajaa itsensä katastrofiin

TALOUS  


Kuinka väärässä tuore pääministeri olikaan.
Lokakuussa 2009 Georgios Papandreoun johtama vasemmistolainen Pasok-puolue voitti ylivoimaisesti Kreikan parlamenttivaalit.
"Muutamme tänään Kreikan ja elämämme suunnan. Aloitamme suuren kansallisen ponnistuksen palauttaaksemme maamme elpymisen ja kehityksen tielle", Papandreou julisti Ateenassa toimittajille.
Aikajana

Kreikan kujanjuoksu

Lokakuu 2009: Kreikan tilastoepäselvyydet tulevat julki. Kreikan valtionlainojen korot lähtevät nopeaan nousuun.
18.3.2010: Kreikan hallitus pyytää ensimmäisen kerran tukilainaa.
2.5.2010: Euromaat ja IMF myöntävät ensimmäiset kahdenväliset lainat Kreikalle.
28.2.2012: Kreikan velkoja yksityisille sijoittajille leikataan.
14.3.2012: Euromaat ja IMF päättävät toisesta lainaohjelmasta Kreikalle. (2015 kesäkuun loppuun mennessä Kreikalle on lainattu yhteensä 204 miljardia euroa, josta IMF:n osuus on 21 miljardia.)
26.11.2012: Euromaat päättävät alentaa Kreikalle annettujen lainojen korkoa ja lykätä eräpäivää.
20.2.2015: Kreikan toista lainaohjelmaa pidennetään kesäkuun loppuun.
30.6.2015: Kreikan toinen lainaohjelma päättyy. Kreikan pankit suljetaan ja maa ottaa käyttöön tiukat pääomarajoitukset.
8.7.2015: Kreikka esittää euromaille pyynnön kolmannesta hätälainasta.
Puolueen ohjelmassa oli talouden reipas elvytys, valtion työntekijöiden palkankorotukset ja valtion lainat yrittäjille.
Vain viikkoja myöhemmin Pasokin suunnitelmat ja koko Kreikka kaatuivat omaan mahdottomuuteensa. Kreikkalaisten elämä todellakin muuttui, mutta suunta oli aivan toinen kuin Papandreoun lupaama.
Kreikkalaisille koitti viiden vuoden painajainen, jonka loppua ei ole näkyvissä – kävi Kreikan tämän viikonlopun lainaneuvotteluissa miten tahansa.
Kreikan taloudessa ei ollut hurraamista ennen euroaikaakaan. Maata koettelivat toisen maailmansodan jälkeen katkera sisällissota, sotilashallinto ja poliittiset kriisit. EY-jäsenyys vuonna 1981 toi vakautta, mutta ei parantanut taloustilannetta.
Valtio velkaantui ja rahoitti kulutustaan drakmoja painamalla. 1980-luvulla hinnat nousivat Kreikassa keskimäärin lähes 20 prosenttia vuodessa. Maatalousvaltaisen ja korruptoituneen kansantalouden kilpailukyky oli heikko.
Rahoittajat kohtelivat maata taloustilanteen edellyttämällä tavalla. Kreikan valtionlainojen korkoero Saksan lainoihin oli vielä vuonna 1995 noin 12 prosenttiyksikköä. Kreikka joutui maksamaan kymmenvuotisesta valtionlainasta hurjaa 18–19 prosentin korkoa.
Vuonna 1999, kun euro otettiin käyttöön, korkoero oli jo kaventunut huomattavasti, ja vuoteen 2001 mennessä se oli supistunut lähelle nollaa. Kreikka ja kaikki muutkin velkaantuneet euromaat saivat rahoitusta samalla hinnalla kuin vakaa ja säästäväinen Saksa. Siitä alkoivat Kreikan juhlavuodet.
Valtioiden maksama lainakorko riippuu pitkälti niiden luottoluokituksesta. Luokituksia laativat kolme yritystä: Standard & Poor's (S&P), Moody's ja Fitch.
Vuoteen 2002 mennessä S&P oli nostanut Kreikan luokituksen jo hyvälle A+
 

-tasolle. Ei sentään parhaaseen luokkaan eli kolmeen A:han niin kuin joskus väitetään.
Taso oli joka tapauksessa riittävän hyvä, jotta institutionaaliset sijoittajat, kuten eläkerahastot ja pankit, saattoivat huoletta sijoittaa Kreikan valtionlainoihin.
Luokittajat siis arvioivat, että sijoittaja saa rahansa takaisin Kreikasta lähes yhtä varmasti kuin hyväkuntoisista euromaista. Tämä oli kohtalokas virhearvio, joka johti maiden välisten korkoerojen häviämiseen.
Kukaan ei ole varsinaisesti pystynyt selittämään, mihin usko kaikkien eurovaltioiden samanarvoisuudesta lainanottajana perustui.
Maastrichtin sopimuksessa valtiot eivät sitoutuneet vastaamaan toistensa veloista vaan päinvastoin sopimuksessa kielletään vaikeuksiin joutuvien valtioiden pelastaminen (bail out).
Euron suojaksi solmitussa kasvu- ja vakaussopimuksessa valtiot lupasivat kyllä noudattaa velanottoon ja budjettivajeeseen liittyviä rajoja. Hyvin pian euron alun jälkeen kävi ilmeiseksi, ettei niitä noudatettu edes suurissa euromaissa.
Ilmeisesi luokittajia ohjasi jokin epämääräinen luottamus siihen, että euroalue hoitaisi omat ongelmalapsensa – niin kuin se sittemmin on lopulta tehnyt.
Kun lainahanat olivat auki, kreikkalaiset käyttivät tilaisuutta hyväksi. Julkisen sektorin palkkoja nostettiin, teitä ja satamia rakennettiin. Bruttokansantuote kasvoi velanoton avittamana kohisten vuoteen 2008 asti, ja kreikkalaiset nauttivat vauraudestaan.
Kreikan julkisen sektorin lainasumma kaksinkertaistui OECD:n tilastojen mukaan vuoden 2000 148 miljardista eurosta vuoden 2009 299 miljardiin euroon. Alle kymmenessä vuodessa maa otti jokaista kreikkalaista kohti noin 14 000 euroa lisää velkaa.
Kaikki eivät luottaneet Kreikkaan.
Esimerkiksi suomalaiset eläkeyhtiöt tai pankit eivät sijoittaneet suuria summia kreikkalaisiin arvopapereihin.
Saksan ja erityisesti Ranskan pankit sen sijaan sijoittivat. Eurooppalaisilla pankeilla oli vuoden 2010 maaliskuussa taseissaan 134 miljardia euroa Kreikan valtion ja pankkien velkakirjoja. Tästä 52 miljardia oli ranskalaisilla pankeilla. Toiseksi eniten Kreikka-riskejä, runsaat 30 miljardia euroa, oli saksalaisilla pankeilla.
Vaikka muutkin maat rikkoivat eurosopimuksen budjettivajekriteereitä, Kreikka oli omaa luokkaansa.
Euroopan tilastoviranomainen Eurostat joutui joka vuosi euron alusta asti korjaamaan Kreikan toimittamia tietoja, koska niitä oli tahallaan vääristelty. Korjattujen lukujen mukaan Kreikka ylitti sallitun kolmen prosentin vajerajan joka vuosi. Huijaus oli alkanut jo ennen euroon liittymistä, jotta maa pääsisi valuuttaunioniin mukaan.
Vuonna 2008 puhjennut finanssikriisi paljasti lopulta velalla pullistetun talouden heikkouden. Taantuma iski rajusti Kreikkaan, joka paikkasi budjettiaan yhä kiihkeämmällä velanotolla. Tilastoviranomaisille se esitti yhä raskaammin manipuloituja lukuja.
Tällä kertaa Eurostat päätti panna huijaukselle lopun. Kun Kreikan tilejä pengottiin, kävi ilmi, että maan todellinen budjettivaje vuonna 2009 oli paisunut 12,5 prosenttiin suhteessa maan bruttokansantuotteeseen. Suomessa ollaan ahdistuneita jo siitä, että julkisen talouden alijäämä ylitti viime vuonna niukasti 3 prosenttia suhteessa bkt:hen.
Samaan aikaan finanssikriisin pelottamat sijoittajat alkoivat tutkia huolellisemmin riskejä. Kreikan luottoluokitusta laskettiin, ja valtion lainakorot ampaisivat nousuun.
Vuoden 2010 alussa Papandreoun tuoreen hallituksen oli tunnustettava, että valtio ei selviäisi lainanlyhennyksistään. Hallitus pyysi euromaita apuun.


Jättimäinen rahoitusapukaan ei ole riittänyt. Kreikka on jälleen konkurssin partaalla.
Kreikan kujanjuoksu alkoi. Heinäkuuhun 2015 mennessä euromaat ja Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ovat antaneet Kreikalle 204 miljardia euroa hätälainaa. Maan velkoja on leikattu ja suurimmassa osassa lainoista eräpäivä on siirretty pitkälle tulevaisuuteen.
Suurin osa kreikkalaisista ja monet ulkopuolisetkin asiantuntijat ajattelevat Kreikan kriisistä näin:
Kreikka velkaantui, koska luottoluokitukset olivat virheellisiä ja ranskalaiset ja saksalaiset pankit vastuuttomia. Koska tämä on velkaantumisen syy, pankkien olisi pitänyt antaa menettää sijoituksensa Kreikkaan sen sijaan, että Kreikka pakotettiin ottamaan hätälainaa. Lainan ehtona olleet säästöt ovat suistaneet Kreikan ankaraan lamaan ja estäneet talouskasvun.
Kreikan ongelmien syy ei siis ollut se, että Kreikan hallitus itse otti lainaa, josta kaikki kreikkalaiset myös hyötyivät. Tai ainakaan kreikkalaisia ei voida vetää vastuuseen siitä, mitä heidän aikaisemmat hallituksensa ovat tehneet. Se ei siis ole tyhmä, joka pyytää vaan se, joka antaa.
Tosiasia on, että Kreikan saamista hätälainoista valtaosa, yli 120 miljardia, on mennyt vanhojen lainojen lyhennyksiin ja korkoihin. 
Ranskalais- ja saksalaispankkien velat on toisin sanoen siirretty euromaiden ja IMF:n kontolle. Vajaat 50 miljardia varattiin kreikkalaisten pankkien pääomittamiseen. Macropolis-analyysisivuston laskelman mukaan "vain" 27 miljardia euroa on käytetty valtion muihin menoihin.
Tästä ei silti voi päätellä, että viisi vuotta sitten Kreikan velat olisi pitänyt pyyhkiä sileäksi ja päästää maa maksukyvyttömyyteen.
Maailman rahoitusmarkkinoiden ja eurooppalaispankkien tilanne oli finanssikriisin jäljiltä aivan toinen kuin nyt. Moni jälkiviisas tuntuu tämän unohtaneen.

Tämän seurauksia jo ennestään huterilla rahoitusmarkkinoilla on mahdoton jälkikäteen arvioida. Se oli joka tapauksessa riski, jota poliitikot eivät halunneet vuonna 2010 ottaa.
Kreikan maksukyvyttömyys olisi aiheuttanut ranskalaisille pankkijäteille yli 50 miljardin euron tappiot jo ennestään raskaiden tappioiden lisäksi. Valtio olisi voinut joutua pelastamaan pankkeja.
Toinen asia on, pitäisikö kreikkalaisten velkoja nyt viisi vuotta myöhemmin leikata radikaalisti. Tai ainakin siirtää loppujenkin velkojen eräpäivät hamaan tulevaisuuteen.
Velkojen lopullinen anteeksianto olisi poliittisesti erittäin tulenarka ratkaisu paitsi Suomessa myös monessa muussa euromaassa.
Siksi velkojen lykkääminen on todennäköisempää.
Koko velkataakan lyhennysten siirtäminen tosin edellyttäisi, että euromaat ottaisivat EKP:n ja IMF:nkin Kreikka-velat harteilleen.
Esimerkiksi Citigroupin arvostettu pääekonomisti Willem Buiter ehdotti viime sunnuntaina julkaistussa kirjoituksessaan tällaista reseptiä.
Velkojen radikaali lykkäys voi auttaa Kreikan parempaan tulevaisuuteen. Ehkä.
Kreikan taloushistoria on kehno ja kreikkalaiset ovat tottuneet elämään yli varojensa.
Talous tarvitsee modernisointia, kilpailun vapauttamista ja muita kipeitä rakenteellisia uudistuksia.
Pystyykö Kreikan poliittinen koneisto viemään uudistukset läpi? Viikonloppuna näytti jälleen siltä, että se pakon edessä ainakin yrittää.
Kreikka aikoo vihdoin muuttaa suuntaansa niin kuin Papandreou kuusi vuotta sitten lupasi.
Parasta olisi ollut, jos se olisi pystynyt siihen ilman velkojien troikan rautasaapasta niskassaan.

lauantai 11. heinäkuuta 2015

Selkäsaaressa yön yli...

Olimme Selkäsaaressa 10.-11.07.2015 välisen ajan. Lupasin edellisessä Selkäsaariviestissäni, että en kerro rakennusten räystäänalusten maalaamisesta. Ei tarvitsekaan, koska ne maalaamiset ovat tältä erää ohi joksikin aikaa.

Perjantai-iltana lämmitimme saunan. Niinhän siinä kävi, että vaimoni käväisi taas ruopatussa venepoukamassamme uimassa/kastautumassa - vesi oli totutun kylmää. Itse odottelen vesien lämpenemistä.

Lauantaina päivällä vaimoni intoutui siistimään piha-aluetta trimmerillä ja minä kaivelemaan AITAKI-tolppajalustoille kuopat, joiden pohjalle laitettiin tasaushiekkaa.

Istumakatoksen hahmo syntyi yllättävän nopeasti. Tolppajalusta+tolpat ovat jotakuinkin oikeilla paikoillaan ja vaaterissa. Seuraavalla kerralla saaressa käydessämme täytyy tolpat vielä kiilata alapuolelta tolppajalustoihin ja tarkistaa niin sanottu ristimitta... 

Niin kuin edellisessä saarivietissäni totesin, mahdollisesti pihamaan muokkaus ja polttopuun teko saavat muutaman rivin seuraavissa teksteissäni.



Lisäksi saatan kertoa myös kalastamisesta, joka on jäänyt viime aikoina aika lailla vähäiseksi. Katiskatkin ovat tällä hetkellä rannalla, kuivalla maalla. Ne on ehdottomasti pistettävä lähivesille pyytämään.

Toinen on aivan pakko pistää pihaterassilta näkyvä kaislikon läheisyyteen - kokeeksi...

Jatkoa edelliseen:

Veimme tänään sunnuntaina 12.07.2015 kaksi ohutta vesivanerilevyä ja kaksi vanhaa aitaelementtiä saareen. Kyllä taas vesikärryt nousivat arvoon arvaamattomaan. Ähelsimme niiden avulla em. tarvikkeet ylös rinteeseen.

Tein painekyllästetystä puusta pienet puukiilat ja kiilasin tolpat alapuolelta tolppajalustoihin.

Lähtiessämme pistimme katiskat pyytämään ahvenia/haukia. Parin päivän kuluttua tiedämme lähivesikokeilun tulokset.

Sähköpostivietinnän alku- ja loppusanat...

Olen käyttänyt sähköpostia paljon jo vuosikymmeniä. Olen kiinnittänyt huomiota sähköpostiviestinnässä käytettäviin alku- ja loppusanoihin. Se on erittäin monimuotoista.

Itsekin olen takavuosina joutunut hiukan muuttamaan omaa käytäntöäni sen jälkeen, kun sain kuulla, että alkutervehdystäni oli ankarasti kritisoitu.

Työssä ollessani käytin pitkään tutuille ja/tai puolitutuille henkilöille lähettämieni sähköpostiviestien alkusanoina esimerkiski seuraavaa:

Tervehdys (viestin saajan etunimi) ja työn teon tuskansekaista riemua!

Nimenomaan tuo maininta - työn teon tuskansekaista riemua - oli pahasti tökännyt, joten päätin luopua siitä kokonaan.

Nykyisin aika usein, oikeastaan lähes aina käytän alkusanoina seuraavaa:

Tervehdys/Hei/Moi/Hyvää huomenta, - päivää, - iltaa, tms. ja työn iloja/jaksamista!

Jos saajana on opiskelija, loppuosa on opiskelun iloja/jaksamista. Jos kysymyksessä on eläkeläinen niin loppuosa on eläkepäivien iloja/jaksamista. Jo en ole varma viestini saajan "roolista", käytän loppuosana vain sanaa jaksamista...  

Loppukaneettina sähköpostiviesteissäni käytän yleensä esimerkiksi seuraavaa:

Tiedottamis- ja yhteistyöterveisin Aki

Olen viime aikoina pohdiskellut, josko lyhentäisin edellä olevaa pelkästään muotoon Ytt...

Täytyypä asiaa vielä miettiä.