torstai 11. helmikuuta 2016

Tutkimus: Yli 11 prosenttia syyrialaisista kuollut tai vammautunut sodassa...



Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Ulkomaat  | 


Tutkimus: Yli 11 prosenttia syyrialaisista kuollut tai vammautunut sodassa

YK lopetti Syyrian sodan uhrien laskemisen puolitoista vuotta siten. Uusi tutkimus nostaa sodan uhriluvun aivan uudelle tasolle. Yli puolet syyrialaisista on menettänyt sodan takia toimeentulonsa.


Syyrialaiset pelastusmiehet etsivät eloonjääneitä Aleppon pohjoispuolella.
Syyrialaiset pelastusmiehet etsivät eloonjääneitä Aleppon pohjoispuolella helmikuun alussa. Kuva: Thaer Mohammed / AFP

Syyrian sodassa on kuollut jo 470 000 ihmistä, kertoo riippumaton tutkimuslaitos Syrian Centre for Policy Research (SCPR).
Laitoksen arvion mukaan 400 000 ihmistä on kuollut taisteluiden seurauksena. 70 000 ihmistä olisi menettänyt henkensä muista sisällissodasta johtuvista syistä, kuten terveydenhoitopalveluiden, lääkkeiden, ruuan, puhtaan veden ja asuntojen puutteen takia.
YK on arvioinut Syyrian sisällissodan uhriluvuksi 250 000, mutta YK lopetti kuolleiden laskemisen jo vuoden 2014 puolivälissä liian vaikeiden olosuhteiden takia, kertoo tutkimuksesta uutisoiva brittilehti The Guardian.
Kaikkiaan syyrialaisista olisi kuollut tai haavoittunut sodassa jopa 11,5 prosenttia, SCPR arvioi. Haavoittuneita on 1,9 miljoonaa.
Syyrian kansasta jo 45 prosenttia on joutunut pakenemaan taisteluja kodeistaan, raportti kertoo. 6,36 miljoonaa on pakolaisina Syyrian rajojen sisällä, neljä miljoonaa on paennut ulkomaille. Maan väestömäärä on pudonnut viiden sotavuoden aikana yli viidenneksellä.
SCPR on Guardianin mukaan toiminut viime aikoihin saakka Damaskoksessa. Laitos pyrkii olemaan sodan osapuolten suhteen puolueeton.

Se ei kritisoi suoraan Syyrian johtoa tai sen tukijoita, Irania, Venäjää ja Hizbollah-järjestöä. Isis-järjestöä lukuunottamatta se kutsuu kapinallisia vain "aseellisiksi ryhmiksi", jotka pyrkivät kumoamaan presidentti BAshar al-Assadin hallinnon.
Raportissa annetaan kuitenkin realistinen kuva Syyrian nykyoloista. Syyriassa vallitsee raportin mukaan "sorron, pelon ja fanatismin" ilmapiiri. Sota ruokkii varkauksia, salakuljetusta ja kiristystä. Syyrian romahtaneesta taloudesta on tullut "musta aukko", johon kotimaiset ja ulkomaiset resurssit uppoavat.
Tutkimuslaitos arvioi, että kuluttajahinnat nousivat Syyriassa viime vuonna keskimäärin 53 prosenttia. Tämä ei kuitenkaan anna hyvää kuvaa tapahtumien luonteesta. Konfliktialueilla ja piiritetyissä kaupungeissa hintojen nousu on ollut paljon suurempaa ja kasvattanut sodasta hyötyvien kauppiaiden voittoja.
Työllisyysolot ja palkat ovat heikentyneet. Varsinkin naisten työssäkäynti on vähentynyt turvallisuuden heikettyä. Jopa 13,8 miljoonaa, eli yli puolet syyrialaista on menettänyt sodan takia toimeentulonsa.

Kemin biojalostamo poikisi satoja metsätyöpaikkoja ...


Suora nettilainaus Yle Kemi-sivuilta hiukan tuunattuna:
Kemi 

Kemin biojalostamo poikisi satoja metsätyöpaikkoja - lisäkoulutusta tarvitaan

Metsätyöntekijöiden lisäkouluttaminen on vääjäämättä edessä Pohjois-Suomessa, mikäli Kemiin kaavailtava biodieseljalostamo paahtaa vuonna 2019 täysteholla.

Metsäkone nostaa tukkeja.
Kuva: Pasi Takkunen / Yle
Kemiin suunniteltavan miljardi-investoinnin työllistämisvaikutukset olisivat laajat. Lapin työ- ja elinkeinotoimistosta arvioidaan, että työpaikkoja avautuisi suuri määrä metsäalan ammattilaisille Pohjois-Suomeen ja -Ruotsiin.
– Keruusädehän olisi parisataa kilometriä. Huomattavalta osalta se kohdistuisi Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Ruotsin Norrbottenin alueille. Tämä merkitsisi työpaikkoja metsäkoneenkuljettajille, puutavara-autonkuljettajille ja tietysti jalostustehtaaseen, sanoo palvelujohtaja Tero Hyttinen TE-palvelut Lapista.
Biojalostamohankkeen rakennusvaiheessa työtä piisaisi noin 4 000 henkilötyövuoden verran ja pysyviä työpaikkoja jalostamossa olisi 150.
"Joudumme panostamaan metsäkoneenkuljettajien ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajien koulutukseen."
– Tero Hyttinen, palvelujohtaja, TE-palvelut Lappi
– Se tulee olemaan todella suuri rakennustyömaa. Nämä luvut ovat samansuuruisia kuin Vapon ja Metsäliiton aiemmin vireillä olleissa hankkeissa, Hyttinen laskee.

Reilut parisataa työpaikkaa vielä lisää?

Työntekijöiden riittävyydestä ei tule pullonkaulaa, Hyttinen uskoo.
– Rakennusväki ainakin on tottunut liikkumaan. Jos sinne asti päästään, että tehdas käynnistyisi, niin siinä vaiheessa joudumme panostamaan metsäkoneenkuljettajien ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajien koulutukseen.
– Kyllähän teollinen työpaikka luo sitä muutakin kysyntää. Tarvitaan sitä teollisuutta palvelevaa toimintaa ja kunnossapitoa. Heijastusvaikutusten voisi arvioida liikkuvan 200–250 työpaikan vaiheilla, Hyttinen sanoo.

Energia-alan konkari Kemin biodieselhankkeestai: Riskiä, riskiä, riskiä...

Oli odotettavissa, että välittömästi Kemin biodieselhankkeen julkistamisen jälkeen joku energia-alan konkari, ns. asiantuntija ampuu suunnitellun hankkeen välittömästi tuusan nuuskaksi.

Ikävintä alla olevassa kirjoituksessa on se, että hankkeen ampuu alan henkilö, joka on Vapon kautta ollut mukana aikanaan asiassa. Alla oleva kommentoija ei näytä näkevän mitään hyvää nyt suunnitellussa hankkeessa. Olisiko niin, että nykyisen tehtävänsä kautta hänellä on niin sanotusti oma lehmä ojassa tavalla tai toisella...

No oli niin tai näin, opin uuden rahatermin: Euron senttiä - mitä se sitten lieneekään.


Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

”En laittaisi hankkeeseen euron senttiä”



Energia-alan konkari Mikko Kara suhtautuu kiinalaishankkeeseen skeptisesti.
Energia-alan konkari Mikko Kara suhtautuu kiinalaishankkeeseen skeptisesti.
”Hankkeessa on huikeat riskit niin teknologiassa, poliittisesti kuin öljyn hinnan osalta.”
Kara työskentelee nykyisin konsulttiyhtiö Gaiassa, mutta hän oli projektin johtajana Vapon suunnitellessa omaa jalostamoaan Kemiin. Vapo luopui hankkeesta, vaikka EU oli sitoutunut tukemaan sitä 90 miljoonalla eurolla.
Karan mukaan poliittinen riski liittyy puun käyttöön raaka-aineena. Biomassan tulevaisuus EU:n ilmastopolitiikassa on yhä epäselvä. EU:ssa ei myöskään ole sovittu sitovista tavoitteista uusiutuvalle energialle liikennepolttoaineissa.
Kiinalaisyritys luottaa Suomen hallituksen linjaukseen uusiutuvista polttoaineista. 
Karan mielestä on vaikea nähdä, että Suomi voisi itsenäisesti saavuttaa EU-linjausta korkeamman tavoitteen.
”Valtion pitäisi laittaa tueksi valtava rahamäärä, että linjaus toteutuisi. Jotta raskaan liikenteen diesel-kulutuksesta vajaa puolet olisi biodieseliä, tarvitsisimme viisi tällaista tehdasta. Puuraaka-ainetta ei kaikkiin riitä mitenkään.”
Kolmas riski liittyy öljyn hintaan. Jotta biodiesel olisi kilpailukykyinen pumpulla, se tarvitsisi suuria tukia.

Riskiä on teknologiassakin.

Yritys on ilmoittanut käyttävänsä plasmakaasutusta ja Fischer-Tropsch-menetelmää.
”Pulma on kaasutus eli miten saada raakasynteesikaasua riittävän korkealla käytettävyydellä.”
Kiinalaisyritys aikoo parantaa teknologian kannattavuutta plasmakaasutuksella. Tuolloin prosessi toimii kuumemmalla lämpötilalla, jolloin hyötysuhde on parempi ja energiaa saa enemmän.
”Toivon, että hanke onnistuu. Minä en laittaisi hankkeeseen euron senttiä.”

"Someupseeri" tylyttää Suomen Venäjä-keskustelua: Hyssytellään ja vaietaan...


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Kotimaa  | 

"Someupseeri" tylyttää Suomen Venäjä-keskustelua: Hyssytellään ja vaietaan

Suomessa ei vieläkään osata käydä avointa keskustelua turvallisuuspolitiikasta, sanoo majuri James Mashiri. Hyssyttely alkaa heti kun puheenaiheeksi tulee Venäjä, vaikka juuri nyt Venäjä kasvattaa iskukykyään pohjoisessa nopeammin kuin on osattu arvioida.

Video: James Mashiri
09:39

Some-sotilas, majuri James Mashiri kritisoi suomalaista keskusteluilmapiiriä, se on hyssyttelyä tai vaikenee kokonaan. Mashiri itse on räväkkäsanainen bloggaaja ja kirjoittaa runsaasti esimerkiksi Venäjän tapahtumista. Video: Yle
"Totuus on kuitenkin se, että (sotilaallinen) valmius maksaa. Kustannusneutraalia ratkaisua ei ole, vaan kyse on valintojen ja vajeiden siirtämisestä tulevaisuuteen. Naapurimme aikomuksen ennustettavuuden ja ennakoitavuuden heikentyessä herääkin kysymys, onko siihen varaa?" (Mashiri, 1.2.2016, ote James Mashirin blogista.)

Puolustusvoimien majuri James Mashiri ei epäröi kysellä sitä, mitä Suomessa on totuttu ajattelemaan, tai sanottu ääneen kun mikrofonit eivät ole päällä. Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevää blogia pitävä Mashiri onkin ansainnut äänekkyytensä vuoksi epäviralliset someupseerin natsat.
Kylmästä sodasta on jo vuosikymmeniä, mutta vaaran vuosien perintö elää vahvana kansan mielissä. Mashirin mielestä suomalaiset eivät vieläkään kykene käymään avointa keskustelua turvallisuuspolitiikasta.
– Keskustelu on aika hyssyttelyä. Se on varattu tietylle piirille, tiettyyn aikaan. Niinä aikoina kun valmistellaan selontekoa ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, keskustelu hiljenee, jopa vaikenee tyystin, Mashiri sanoo.
Myös läpinäkyvyyden puute ärsyttää, etenkin mainittujen selontekojen laadinnassa.
– Esimerkiksi Ruotsissa asianomaiset viranomaiset tuottavat julkiset raportit tausta-aineistoksi, jolloin selonteon johtopäätöksillä on hyvä jäljitettävyys. Meillä tällaista ei aina ole.

"Venäjän iskukyvyn kasvu ennustettua nopeampaa"

Mashiri ei halua maalailla turhia piruja seinälle. Tosiasiat voitaisiin kuitenkin myöntää ja niistä pitäisi puhua avoimesti. Näitä ovat hänen mukaansa esimerkiksi Venäjän sotilaallisen iskukyvyn nopea kasvu aivan rajan tuntumassa.
– Se on kasvanut merkittävästi, enemmän kuin ennustettu. Ja se voi vaihdella hyvinkin nopeasti, kuten näimme Krimin tapauksessa.
Mashirin mukaan Venäjä harjoittaakin joukkojaan juuri laajoja ja nopeita operaatioita varten.
– Esimerkiksi kolme viikkoa sitten Venäjä harjoitteli maahanlaskujoukoillaan 30 000 miehen keskittämistä ilmateitse lyhyen etäisyyden ylitse. Tämä oli ihan lähistöllä.
Itärajalla Venäjä kasvattaa voimiaan etenkin pohjoisessa, jonne Venäjä on perustanut alueellisen johtoportaan maa-, meri- ja ilmavoimien yhteisiä operaatioita johtamaan.
– Tässä on kyseessä resurssien turvaaminen ja (Venäjän) pääsy arktikselle, jos näistä tulee kiistaa. Suomi on sille tärkeä alue esimerkiksi suojapuskurivyöhykkeenä.

"3–5 vuoden päästä uhka voi olla merkittävä"

Kysymykseen "onko Venäjä turvallisuusuhka", on Mashirin mielestä mahdoton vastata. Mashirin mukaan turvallisuusuhkaa ei tulisi ajatella joko–tai-kysymyksenä.

– Uhka ei ole binääriluku, nolla tai ykkönen. Jos vastaus olisi "kyllä", niin tuskin istuisin tässä, vaan olisin puolustamassa maata.
Entä kuinka konkreettinen uhka Venäjä on nyt?
– 3–5 vuoden päästä uhka voi olla merkittävä, varsinkin kun harjoitukset lähestyy välittömästi rajan tuntumassa, pohjoisen alueella.
Millaisessa tilanteessa Suomesta voisi tulla Venäjän ja länsimaiden välisen sodankäynnin osapuoli?
– Se voisi olla Itämeren alueella oleva konflikti. Venäjä näkee Nato-maiden harjoitukset naapurimaissaan uhkina, joihin se vastaa. Esimerkiksi Turkin tapauksessa ilmatilaloukkaukset ovat johtaneet vakavaan kriisiin.
Mikä olisi Suomen turvallisuuden kannalta järkevin tapa turvata puolustuskyky. Nato, pohjoismainen yhteistyö vai liittoutumattomuus?
– Kaikki vaihtoehdot ovat selvittämisen arvoisia. Olennainen kysymys on, mikä on Suomen puolustusvoimien kyky 5–15 vuoden päästä. Kun vastaus tähän selviää, aukeaa vastaus muihin kysymyksiin. Nato-selvitys itsessään ei tee autuaaksi.

Satasella kuukauden taksi-, juna- ja bussimatkat...

Mielenkiintoinen kokeilu, kukaties toimii suurtaajamissa.

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Satasella kuukauden taksi-, juna- ja bussimatkat – suomalaisfirma haluaa mullistaa liikkumisen

Nuori suomalaisyritys rakentaa palvelua, jossa liikkumisesta maksettaisiin kiinteää hintaa.

TALOUS  
AKSELI VALMUNEN / HS
Toimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Finlandista haluaa yhdistää joukkoliikenteen, taksit ja autoilun.
Toimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Finlandista haluaa yhdistää joukkoliikenteen, taksit ja autoilun.

Sata euroa kuussa. Sillä hinnalla voisi matkustaa rajatta junissa sekä busseissa ja kulkea vielä jonkin verran taksilla sekä vuokra-autolla. Matkat hankittaisiin näppärästi älypuhelimen sovelluksen kautta.
Tällainen on suomalaisyritys Maas Finlandin näkemys liikenteen tulevaisuudesta. Visio on hurja, ja sitä toteuttaa tänä vuonna syntynyt yritys, jonka perustaja Sampo Hietanen on palkkaamassa vasta neljättä työntekijäänsä.
On pakko kysyä: onko Hietanen aivan tosissaan?
Vastaus kuuluu, että kyllä. Satasen hinta on vielä heitto, mutta Hietasen mukaan monesta eri kulkumuodosta voi maksaa tulevaisuudessa yhtä kiinteää kuukausimaksua.
Toimitusjohtaja Hietanen on pohtinut liikenteen tulevaisuutta jo pitkään. Hän työskenteli aiemmin väyläyhtiö Destiassa, ja ennen Maas Finlandia hän oli toiminnanjohtaja liikenteen kehittämisen yhteistyöfoorumissa ITS Finlandissa.
Maas Finlandin nimessä oleva ”maas” tulee englannin sanoista mobility as a service, liikenne palveluna. Liikenne on tietysti ollut aiemminkin palvelua, mutta maas-nimityksessä ideana on yhdistää eri liikennemuodot digitaalisuuden avulla. Esimerkiksi paikallisbussi-, juna- ja taksimatkan vaativan reissun voisi ostaa yhtenä pakettina.
”Onhan nytkin yhdistetty erilaisia liikennemuotoja, mutta siinä on paljon parantamista”, kertoo liikenneneuvos Seppo Öörni liikenne- ja viestintäministeriöstä. ”Kaikkea potentiaalia ei ole hyödynnetty.”
Liikennemuotojen paketointi alkaa olla mahdollista, koska lippujen hankinta ja esimerkiksi auton vuokraaminen tapahtuu verkon kautta.
Maas Finland kehittää muutamia eri palveluita. Yksinkertaisin on yhden luukun lipunvälitys, joka keräisi yhteen tarvittavat liput ja mahdolliset taksi- tai vuokra-automatkat. Paljon haastavampi on malli, jossa matkoja ostettaisiin kiinteään 50–1 000 euron kuukausihintaan. Joissain paketeissa otettaisiin huomioon oma auto, ja joitain matkoja voisi tehdä rajattomasti.
”Yksi ensimmäisiä laskuharjoituksia liikenteessä on, että tavallinen kaupunkilainen pystyisi ajamaan kaikki matkansa taksilla ja säästämään rahaa. Herää kysymys, miksei kukaan ole tehnyt siitä bisnestä”, Hietanen sanoo.
Maas Finlandin ideat eivät ole uusia, ja samantyyppisiä palveluita kehitetään Suomessa sekä maailmalla.

Sonera on mukana myös Ylläksellä hankkeessa, jossa yhdistetään paikallinen bussi- ja taksiliikenne. Infra-alan palveluyritys Sito puolestaan rakentaa Seinäjoella seudun liikennevälineet yhdistävää kokeilua.
Teleoperaattori Soneralla on Hämeenlinnassa Reissu-niminen kokeilu, jossa älypuhelimen sovelluksella voi tilata samalla kertaa junamatkan ja siihen liittyvän taksimatkan.
Maas Finlandin mittakaava on kertaluokkaa suurempi. Hietasen mukaan yhtiö haluaa avata rajoitetun kokeilun Suomessa ja kahdessa muussa maassa jo tämän vuoden lopulla.
Yritys on kerännyt 0,8 miljoonaa euroa yksityisiltä sijoittajilta, joihin kuuluvat ranskalainen joukkoliikenneyhtiö Transdev ja turkkilainen autojen sopimusvalmistaja Karsan. Lisäksi valtion innovaatiorahoituskeskus Tekes on myöntänyt yhtiölle lainaa 1,4 miljoonaa.
”Me lähdettiin siitä, että ei oteta liikaa rahaa alkuun. Jos me ei saada hommaa toimimaan, niin on parasta sanoa kaikille, että vielä ei ole aika.”
Hietasen mukaan hän on uskaltanut lähteä perustamaan yritystä, koska matkustajia kuljettavat yhtiöt ovat suhtautuneet suopeasti liikeideaan.
Taksiliiton yrityspalvelujen osastopäällikkö Jouni Mutanen pitää ideaa erinomaisena. Hänen mukaansa tällaiselle palvelulle on tilausta muun muassa siksi, että nuoret hankkivat aiempaa vähemmän ajokortteja.
”Henkilökohtainen mielipiteeni on, että menee vuosia ennen kuin tällaisesta tulee hittituote, mutta voin olla väärässäkin”, Mutanen sanoo.