keskiviikko 14. lokakuuta 2020

Olemme kaikki syyllisiä...

Olemme kaikki syyllisiä - kyllä. Kirjoitin kauan sitten artikkelin, silloisen paikallisen valtalehden Pohjolan Sanomien yleisönosastolle, jossa arvostelin paikallispoliitikkojen aikaansaannoksia. Taidettiin elää 1980-luvun loppupuolta, jolloin minulla ei ollut minkäänlaista aikomusta osallistua kuntapolitiikkaan. Silloinkin Kemin talous oli pohjamudissa. Tosin aikalailla hyvässä kunnossa verrattuna nykyiseen... Lehtiartikkelini aiheutti närää muun muassa työpaikassani Kemin ammttikoulussa tiettyjen henkilöiden osalta. Eräskin suutahtaneena totesi: "Minä en ainakaan tunnusta olevani syyllinen Kemin kaupungin huonoon taloustilanteeseen!" En saanut häntä vakuuttuneeksi - hänenkin syyllisyydestä - valitsemalla päättäjiksi aikaansaamattomia aatetovereita. Itse lähdin mukaan vuoden 2000 kuntavaaleissa sitoutumattomana Kemin Keskustan ryhmään. Olen ollut varavaltuutettuna ja useiden lautakuntien jäsen. Tällä hetkellä sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä tarkastuslautakunnan varsinainen jäsen. Tavoitteeni on olla ehdokkaana seuraavissa kuntavaaleissa huhtikuussa 2021. Miksi ihmeessä, kun Kemin talous on katastrofaalisessa tilassa? Juuri siksi, koska olen osasyyllisenä asiaan, mutta haluan aivan ehdottomasti lähteä oikaisemaan syöksykierrettä ja kaupungin joutumista kuntaselvitykseen entistä järkevämmällä toiminnalla. Aivan selvästi kuulin hetki sitten jonkun lukijan ajattelevan:"Mitä sinäkin vanha mies enää...?" Totta, olen tavuosina kuullut mainittavan:"Siitäkin on aika ajannut ohi!" Muistaakseni kyseessä oli silloin rapiat 60-vuotias kuntavaaliehdokas. Kuntavaaleissa ei ole yläikärajaa, on vain alaikäraja, jonka olen moninkertaisesti ohittanut. Olen aktiivisesti tuonut esiin äänestämisen tärkeyttä. Kuntavaaleissa Kemissä äänestysprosentti on ollut alle 60%. Toisaalta olen ehdottanut monille tuntemilleni - minun mielestä erittäin potentiaalisille henkilöille - lähtemistä kuntavaaliehdokkaaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti