Perinteisten aamutoimien jälkeen valmistauduin Ammattiopisto Lappian Hiuspysäkille lähtöön klo 09.30 alkaen...
Kyllä siellä kävin ja minulle tehtiin eräänlainen kevytsiistiminen. Kevytsiistiminen siksi, että olin aikaisemmin jo lupautunut menemääm Hiusten hoito- ja muotoilukokonaisuuksien
harjoitusnäyttöön 8.5. klo 11.45 alkaen.
Tänään kevytsiistimisen yhteydessä opiskelija teki näyttöön liittyvät kirjalliset työt, joita hän oletettavasti vielä myöhemmin tarkentaa.
Hän otti myös valokuvat ennen ja jälkeen tämänpäiväistä suoritustaan. Ihan mukava pistäytyminen taas kerran...
Iltapäivällä oli Kemin tarkastuslautakunnan kokous kaupungintalolla klo 14.00 alkaen...
Kyllä - vaimoni vei minut kaupunkiin hyvissä ajoin ja meni hakemaan Veeran Hepolasta.
Kuljailin hetken Valtakadun tuntumassa. Kävin pistämässä R-Kioskilla yhden rivin Vikinglottoa ja yhden rivin Jokeria.
Samalla kävin uteliaisuuttani kysymässä kännykkäliikkeestä, saako höyryälykännykkääni NOKIA Lumia 800 uuden akun, jos entinen alkaa osoittaa hiipumisen merkkejä. Kyllä saa ja ihan sopivaan hintaan töineen kaikkineen. No asia ei ole ainakaan toistaiseksi ajankohtainen.
Kaupungintalolla menin aluksi 5. kerrokseen tapaamaan ympäristöpäällikkö Risto Pöykiötä. Meillä oli erittäin hyvä juttutuokio Kemin mahdollisesta lähitulevasta.
Perinteisen tavan mukaan laskeuduin 4. kerrokseen tapaamaan kaupungingeodeetti Paulus Rantajärveä, jonka olin tavannut viimeksi Selkäsaari-yhdistys ry:n vuosikokouksessa Pruntsissa. Keskustelimme Selkäsaaren kehittämismahdollisuuksista - hyvä niin...
Itse tarkastuslautakunnan pitkä kokous oli asiallinen, täyttä asiaa niin kuin aina...
Vaimoni vei Veeran Meri-Lapin musiikkiopistolle, kävi kirjastossa ja otti minut kyytiin kaupungintalon edestä, kotimatka alkoi.
Eduskuntavaalien ääntenlaskennan vielä ollessa hieman kesken oli puolueiden kolmen kärki hyvin tasainen. Sdp:n, perussuomalaisten ja kokoomuksen kannatus oli runsaan prosenttiyksikön sisällä. Vaalien suurin tai itse asiassa ainut häviäjä oli entinen pääministeripuolue keskusta.
Mikäli lopullinen vaalitulos näyttää samaa, se olisi jatkumoa parin viime vaalikauden trendiin: Suomen puoluekenttä on ollut suurenpuoleisen muutoksen alla. Enää ei oikein voi puhua kolmesta suuresta puolueesta, on kolme tai jopa viisi suurehkoa puoluetta ja lukuisa joukko pienempiä.
Kehitys on samansuuntainen kuin useassa muussa Euroopan maassa, esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa.
Suuntauksen takana on tuttu ilmiö muualta Euroopasta. Tiukan linjan nationalistiset liikkeet ovat rynnineet puoluekenttään voimalla. Meillä suuntausta edustavat perussuomalaiset, joka sai ensimmäisen ”jytkynsä” vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Timo Soinin (nyk. sin) johtamana versiona.
Mikäli lopullinen vaalitulos näyttää samaa, se olisi jatkumoa parin viime vaalikauden trendiin: Suomen puoluekenttä on ollut suurenpuoleisen muutoksen alla. Enää ei oikein voi puhua kolmesta suuresta puolueesta, on kolme tai jopa viisi suurehkoa puoluetta ja lukuisa joukko pienempiä.
Kehitys on samansuuntainen kuin useassa muussa Euroopan maassa, esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa.
Suuntauksen takana on tuttu ilmiö muualta Euroopasta. Tiukan linjan nationalistiset liikkeet ovat rynnineet puoluekenttään voimalla. Meillä suuntausta edustavat perussuomalaiset, joka sai ensimmäisen ”jytkynsä” vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Timo Soinin (nyk. sin) johtamana versiona.
Koska äänipottia on jakamassa yksi merkittävä tekijä lisää, perinteisten puolueiden kannatus on ikään kuin laimentunut. Ensimmäistä kertaa Suomessa ollaan tilanteessa, jossa suurinkaan puolue ei pääse edes 20 prosentin ääniosuuteen. Vaalien kahdelle suurimmalle puolueelle näytti kertyvän vain noin 80 edustajanpaikkaa. Eduskuntaenemmistö eli yli sata paikkaa näyttäisi jäävän kauas.
Muuttuneesta tilanteesta seuraa se, että hallitusneuvottelut todennäköisesti vaikeutuvat. Enemmistöhallituksen muodostamiseen tarvitaan useampia puolueita kuin neljä vuotta sitten, kun hallitus saatiin aikaan kolmella puolueella. Nyt taidetaan tarvita ainakin neljä puoluetta.
Hallituksen muodostamista vaikeuttaa lisäksi se, että sekä Antti Rinne (sd) että Petteri Orpo (kok) ovat vaalien alla todenneet, että hallitusyhteistyö Jussi Halla-ahon perussuomalaisten kanssa tuskin tulee kysymykseen.
Vaalikampanjoiden aikana kolmen suurimman puolueen päättävien elinten toimijoille on tehty kyselyitä mieluisista hallituskumppaneista. Vaalien jälkeen toiveet mahdollisista kumppaneista voi jättää taka-alalle. Vanha hokema ”vaalitulos ratkaisee” pitää edelleen jossain määrin paikkansa.
Hallitseminen olisi helpompaa, jos kahdella suurimmalla puolueella olisi yhdessä enemmistö kansanedustajista. Silloin pienempiä hallituspuolueita tarvitaan lähinnä vain selkeän eduskuntaenemmistön varmistamiseksi. Pienet hallituspuolueet eivät pääse vaatimaan suurilta puolueilta myönnytyksiä edes uhkaamalla hallituksesta lähdöllä.
Tällainen tilanne vallitsi Paavo Lipposen (sd) hallituksissa 1995–2003 ja niiden jälkeen tulleessa Anneli Jäätteenmäen (kesk) ja Matti Vanhasen (kesk) hallituksessa. Myös Vanhasen kakkoshallituksessa kahdella suurimmalla puolueella oli eduskunnan niukka enemmistö.
Muuttuneesta tilanteesta seuraa se, että hallitusneuvottelut todennäköisesti vaikeutuvat. Enemmistöhallituksen muodostamiseen tarvitaan useampia puolueita kuin neljä vuotta sitten, kun hallitus saatiin aikaan kolmella puolueella. Nyt taidetaan tarvita ainakin neljä puoluetta.
Hallituksen muodostamista vaikeuttaa lisäksi se, että sekä Antti Rinne (sd) että Petteri Orpo (kok) ovat vaalien alla todenneet, että hallitusyhteistyö Jussi Halla-ahon perussuomalaisten kanssa tuskin tulee kysymykseen.
Vaalikampanjoiden aikana kolmen suurimman puolueen päättävien elinten toimijoille on tehty kyselyitä mieluisista hallituskumppaneista. Vaalien jälkeen toiveet mahdollisista kumppaneista voi jättää taka-alalle. Vanha hokema ”vaalitulos ratkaisee” pitää edelleen jossain määrin paikkansa.
Hallitseminen olisi helpompaa, jos kahdella suurimmalla puolueella olisi yhdessä enemmistö kansanedustajista. Silloin pienempiä hallituspuolueita tarvitaan lähinnä vain selkeän eduskuntaenemmistön varmistamiseksi. Pienet hallituspuolueet eivät pääse vaatimaan suurilta puolueilta myönnytyksiä edes uhkaamalla hallituksesta lähdöllä.
Tällainen tilanne vallitsi Paavo Lipposen (sd) hallituksissa 1995–2003 ja niiden jälkeen tulleessa Anneli Jäätteenmäen (kesk) ja Matti Vanhasen (kesk) hallituksessa. Myös Vanhasen kakkoshallituksessa kahdella suurimmalla puolueella oli eduskunnan niukka enemmistö.
Lähimenneisyyden toista ääripäätä edustaa Jyrki Kataisen (kok) vuonna 2011 työnsä aloittanut sinipunahallitus. Kokoomuksella ja Sdp:llä oli yhteensä vain 86 kansanedustajaa. Niinpä hallitukseen haalittiin peräti kuusi puoluetta. Hallitusneuvotteluja käytiin monta viikkoa.
Tilanne näyttää suuresti samalta näiden vaalien jälkeen kuin 2011.
Tilanne näyttää suuresti samalta näiden vaalien jälkeen kuin 2011.
- PääkirjoituksetSeuraa
- EduskuntaSeuraa
- EduskuntavaalitSeuraa
- PolitiikkaSeuraa
- PuolueetSeuraa