torstai 31. joulukuuta 2015

Elää ilman sähköä ja vettä - harvinaista nyky-Suomessa...



Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tunattuna:

Kotimaa  | 

Kauko elää ilman sähköä ja vettä – silti hän on tyytyväinen ja kokee itsensä vapaaksi

Vain ani harva kotitalous elää ilman sähköliittymää. Kauko Knaappilalle sähkö- ja vesiliittymän puute ei ole ongelma. Päinvastoin hän kokee olevansa vapaa asuessaan torpassaan vailla liikoja mukavuuksia.


Kauko Knaappila torppansa edessä
Kauko Knaappila tunnetaan myös lempinimellä Piru. Lempinimen hän sai pienenä poikana naapurin rouvalta. Kuva: Ville Pisto / Yle

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yli miljoona asuinrakennusta. Niistä vain ani harvassa asukkaat elävät ilman sähköliittymää.

Iitin Vuolenkoskella asuva 67-vuotias Kauko Knaappila on yksi näistä harvoista. Kauko on asunut virallisesti Kivimäen pientilalla lähes koko elämänsä. Hirsinen rakennus siirrettiin nykyiselle paikalleen vuonna 1961.
– Sähköliittymä jäi vanhalle paikalle. Ei sitä sieltä saanut muutettua torpan kanssa, sanoo Kauko Knaappila.
Aluksi lattiapinta-alaltaan 16 neliömetrin asunnossa eli viisi ihmistä – perheen esikoinen Kauko, hänen kaksi sisarustaan sekä isä ja äiti.
– Tässä oli hetekat molemmilla seinillä. Vanhemmat nukkuivat toisessa ja kakarat toisessa. Hyvin tänne on sopinut.

Yksi sähkölamppu riittää

Kauko kutsuu asuntoaan "torpaksi". Torpassa on yksi asuinhuone, joka lämpiää puuhellalla. Juoksevaa vettä ei ole, vaan se pitää kantaa sisään. 

Kodin ainoaan sähkölaitteeseen, lamppuun, tulee virta auton akusta. Akkuja Kauko käy lataamassa ystävänsä luona. Ne hän vie ladattavaksi yleensä polkupyörän tarakalla.
– Toinen akuista painaa 49 kiloa. Se oikein punnittiin. Sitä ei yksin tahdo jaksaa kantaa.

Kauko Knaappilan kaksi akkua
Kuva: Ville Pisto / Yle

Asunnosta löytyy paristokäyttöinen televisio, mutta sitä Kauko ei juurikaan katso. Radio sen sijaan on mennyt rikki.
– Samoja ohjelmia sieltä televisiosta kuitenkin näytetään, naurahtaa Kauko.
Auto- ja matkapuhelin Kaukolta löytyvät. Autosta huolimatta hän liikkuu usein polkupyörällä – jopa yli sadan kilometrin matkat pääkaupunkiseudulle ovat taittuneet polkien.

"On vapaata"

Vuonna 1948 syntynyt Kauko Knaappila on tehnyt töitä nuoresta pitäen. 14-vuotiaana hän muutti ensi kertaa pois kotoa metsätöihin.
Reissumiehen tie on viennyt ympäri maailman. Kauko on ollut merimiehenä ja tehnyt töitä muun muassa ruoppaajana ja rakennuksilla. Kotipaikka on säilynyt tukikohtana läpi elämän, vaikka nyt Kauko viettääkin aikaansa myös lähikaupungissa naisystävänsä luona.
Silti arki torpassa maistuu edelleen. Ruoka valmistuu puuhellalla ja paistit sekä pannukakut kypsyvät paistouunissa.

Kauko Knaappila torppansa sisällä
Kuva: Ville Pisto / Yle

– Hellan sisukset olen muurannut kolme kertaa uusiksi. Sen verran se kuluu. Talvella tulet pitää laittaa kolme tai neljä kertaa päivässä.
Sähkö- tai vesiliittymää Kauko ei ole ajatellut hankkia asuntoonsa.
– Olisi oltava sähkölämmitys, jotta vesijohto pelaisi. Sitten olisi oltava lämmöt päällä koko ajan, vaikka itse olisikin poissa. Ei se näin ollen onnistu.
Kauko kertoo, ettei hän juurikaan kaipaa ylimääräisiä mukavuuksia. Elämäänsä mies on tyytyväinen.
– Mikäs tässä on olla. On vapaata. Kukaan ei ole komentamassa, sanoo Knaappila.

Vuodenvaihteen pohdiskelua elämänmenosta...

Olen aina silloin tällöin pohdiskellut omaa/perheemme elämänmenoa - tähänastista elettyä elämää. 
Lähinnä mieleeni on tullut se tosiasia, että monet käytännön olosuhteet ovat jollakin tavalla olleet epätasapainossa suhteutettuna tarvitsemiimme, tavanomaisiin perustarpeisiin.

Nimenomaan asumisolosuhteet ja kulkuneuvot ovat Suomen olosuhteissa aika lailla tärkeitä asioita: Vuodenaikojen vaihtelut ja suhteellisen pitkät välimatkat... 

Yleisesti ottaen pääsääntöisesti silloin, kun on tarvetta asialliseen, tilavaan asuntoon, se ei ole välttämättä mahdollista.
Sama pätee kulkuneuvoon, silloin kun on tarvetta luotettavaan, turvalliseen kulkuneuvoon, sitä ei välttämättä ole mahdollisuus hankkia...

Elämän ehtoopuolella usein alkaa helpottaa, mikäli sinne saakka on selvinnyt ja on jotakuinkin täysissä sielun ja ruumiin voimissa...

Miten meidän osaltamme asiat ovat vuosikymmenien saatossa edenneet? Etenen asiassa aikanaan superlyhyen kaavan mukaan.

Kirjoitan - käytännössä olen jo kirjoittanut - meidän matkamme kaupunki-/paikkakuntaluettelona em. teemalla: Kemi>Tampere>Eura/Kauttua>Kemi>Imatra>Lappeenranta/Taipalsaari/Saimaanharju>Kemi eli ympyrä on sulkeutunut...

Kirjoittamani tarina on siis superlyhyen kaavan mukaan, pelkästään asumisolosuhteet ja kulkuneuvot-teemalla ajanjaksolta 1960-2015 eli noin 55 vuoden rupeama...

Alea iacta est

Monet meistä, käytännössä varmaan jokainen meistä, joutuu joka päivä tekemään erilaisia päätöksiä, joilla on merkitystä lähitulemaan. Tavallisen matti ja maija meikäläisen päätökset ovat pääsääntöisesti minikokoa mutta sittenkin...

Päätöksiä kannattaa tehdä niin kauan kuin päätöksenteko on omissa käsissä. 

Päätöksentekoprosessissa ajopuun asemaan joutuminen on kohtalokasta. Viimeksi mainittu tilanne on kohtalokasta nimenomaan kansakunnan tasolla. Vuonna 2016 Suomessa on tavallaan kohtalon hetket käsillä.

Vuonna 2016 meidän on ymmärrettävä - yhdessä - kääntää Suomi-nimisen laivan keula uuteen kurssiin. Sellaiseen kurssiin, että tulevat vuosikymmenet ovat vielä omissa käsissämme...

Pätkä Wikipediatekstiä:

Alea iacta est on latinankielinen lentävä lause. Se tarkoittaa sanantarkasti "Noppa on heitetty", mutta se suomennetaan yleisesti "Arpa on heitetty".
Roomalaisen kirjailijan Suetoniuksen mukaan Alea iacta est on Julius Caesarin lausumat sanat, kun hän ylitti joukkoineen Rubikonin ja lähti Roomaan ottaakseen kaiken vallan. Tämä tapahtui tammikuun kymmenentenä päivänä vuonna 49 eaa. Tarinan mukaan Caesar seisoi Rubikon-joen pohjoisrannalla joukkoineen, 5000 miestä, ja tämä oli viimeinen mahdollisuus kääntyä takaisin, sillä joen ylittäminen olisi sodanjulistus. Pohtiessaan seuraavaa siirtoa sanotaan paikalla olleen Caesarin armeijaan kuulumattoman hahmon ottaneen torven Caesarin armeijaan kuuluneelta mieheltä, ja puhaltaneen hyökkäysmerkin. Tämä käsitettiin korkeammilta voimilta tulleena merkkinä, jolloin Caesar lausui sanat kreikaksi, mutta historian kirjoihin merkittiin latinistettu muoto: "Alea iacta est" ja joen ylitys alkoi.

Uusi lukijaennätys vuoden viimeisenä päivänä 31.12.2015...

Uusi lukijaennätys vuoden viimeisenä päivänä 31.12.2015 - se on täysin mahdollista. 

Tuskailen itse silloin tällöin, että Blogisivullani ei käy juuri kukaan, vaikka mielestäni kirjoitan ainakin silloin tällöin ihan mielenkiintoisia, hyödyllisiä jopa opettavaisia tekstejä/lainauksia.

Tiedän, että jos räväytän otsikkoon tiettyjä globaaliajankohtaissanoja, niin johan alkaa löytyä lukijoita ainakin maailmalta.

Niin en kuitenkaan tarkoituksella tee, koska haluan säilyttää oman linjani. Vähän niin kuin Teemu Selänne omalla tontillaan eilen, kun hänen "kasipaitansa" nostettiin Suomessa jäähallin kattoon.

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


Teemu Selänne puki luistimet jalkaan juhlapäivänään: ”Se oli mun näköinen juttu”

URHEILU 
VESA KOIVUNEN
Teemu Selänne kiitti suomalaista kiekkoyleisöä keskiviikkona.
Teemu Selänne kiitti suomalaista kiekkoyleisöä keskiviikkona.

Jos vuosi 2014 oli Teemu Selänteelle täynnä jäähyväisiä, 2015 on ollut kunnianosoituksien vuosi. Tammikuussa pelinumero jäädytettiin Anaheimissa, keskiviikkona maajoukkuepaita nousi Hartwall-areenan kattoon.
Selänne puki leijonapaidan vielä kerran ylleen ja saapui juhlatilaisuuteen savuverhon keskeltä luistimet jalassa ja veti kunniakierroksen. Täpötäysi halli vastaanotti kiekkolegendan taputtaen seisaaltaan.

Segway vuoden 2016 hittituote Suomessa - tokkopa sentään...

Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan, minulla ja vaimollani ei ole tarvetta mokomaan kulkuvempaimeen.

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Segway ja muut kevyet sähköajoneuvot ovat jatkossa laillisia kulkuvälineitä liikenteessä


Vuodenvaihteesta alkaen Segway, sähköpotkulaudat, leijulaudat ja muut kevyet sähköajoneuvot ovat laillisia kulkuvälineitä liikenteessä. Hallitus hyväksyi asiaa koskevan lainmuutoksen keskiviikkona.
Kevyisiin, enintään 15 km/h kulkeviin laitteisiin sovelletaan jatkossa jalankulkijan liikennesääntöjä, eli ne rinnastetaan potkulautoihin ja rullaluistimiin.
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia sähköajoneuvoja saa käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Segwayn kaltaisia tasapainottuvia kulkuvälineitä saa käyttää myös jalkakäytävillä, kunhan niillä ajaa enintään kävelynopeutta.
Isommissa laitteissa täytyy käyttää polkupyöräilijän tavoin kypärää ja niissä tulee olla heijastimet ja äänimerkinantolaite.
Hallitus muutti samalla rikoslakia niin, että uusilla sähkölaitteilla ajeleminen alkoholia nauttineena tulee rangaistavaksi. Liikennejuopumussäännökset koskevat jatkossa polkupyöräilijöiden tavoin myös moottoreilla varustettuja polkupyöriä ja kevyitä sähköajoneuvoja.
Laista poistettiin rajoitus, jonka mukaan kävelyä avustavan tai korvaavan laitteen käyttö on tähän saakka ollut sallittua vain vammaisille henkilöille.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi arvioi aiemmin tänä vuonna, että kevyiden sähkökäyttöisten liikkumisvälineiden yleistyminen jäänee melko vähäiseksi, jolloin tieliikenteen loukkaantumiset lisääntyvät todennäköisesti vain noin prosentilla.
Trafi kuitenkin varoitti, että mikäli uudet liikennevälineet yleistyvät arvioitua nopeammin ja niillä ajetaan sallittua nopeammin usein ilman kypärää, voi liikenneturvallisuus heikentyä ”merkittävästi”.
Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa uusien liikennevälineiden ja sääntöjen vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden turvaamiseksi.

Vinkkejä uudelle vuodelle 2016...

Jätän tällä kerralla kommentoimatta alla olevia vinkkejä. Olen aika usein antanut yksinkertaisen ohjeen uudelle vuodelle: "Elä ihmisiksi!" Arvelen, että niin toimien pärjää kohtuullisen hyvin...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Voiko onnea tavoitella? Tulet onnellisemmaksi, kun lakkaat pelkäämästä epäonnistumisia, sanovat asiantuntijat

Esitimme radiofilosofi Jukka Relanderille kymmenen ohjetta onnelliseen elämään. Osassa niistä on Relanderin mukaan perää, mutta osa ontuu.

ELÄMÄ 

Sormi sieraimen päällä ehkäisee paniikkia – tässä yksi brittiläisen The Guardian -lehden onnellisuusasiantuntijan Rachel Kellyn kymmenestä vinkistä, joiden avulla ensi vuodesta tulee päättyvää onnellisempi. Kaiken kaikkiaan hänen ohjeensa tähdentävät armollisuutta itseä kohtaan: Älä vaadi itseltäsi liikaa.
Radiofilosofi, kunnallispoliitikko ja viestintäkonsultti Jukka Relander allekirjoittaa ohjeista useimmat, mutta luonnehtii niitä hyvin ”individualistisiksi”.
”Kelly ei ole lainkaan ottanut huomioon sitä, että useimpien onneen vaikuttavat muut ihmiset. Esimerkiksi viisivuotias tyttäreni iloitsi toki saamistaan joululahjoista, mutta eniten iloa hänelle tuotti äidille valmisteltu, hartaasti piiloteltu ja salailtu jouluyllätys”, Relander kertoo.
Hän luonnehtii Kellyn vinkkejä ”maailmaan heitetyn jälkimodernin yksilön self helpiksi”.
”Minun onneni lähtee siitä, mitä on, eikä siitä, mitä pitäisi olla”, Relander tiivistää.
Tässä Kellyn ohjeet:
1. Hiljennä tahtia
Olemme ihmisiä, emme koneita. Pidä huolta siitä, että kalenterissasi on vapaita iltoja ja tilaa joutilaisuudelle.
Relanderin kommentti: Kuulostaa järkevältä, mutta minusta tuntuu, että ohjeen antajalla ei ole lapsia. Meidän perheenjäsenillä on viikossa yhteensä yhdeksän harjoituskertaa. Täydellisessä maailmassa jään joskus valvomaan perheen mentyä nukkumaan, juon lasin viskiä ja sidon muutaman perhon.
2. Ole tietoisesti läsnä
Sisällytä päivääsi yksi rutiini, esimerkiksi käsien pesu, jolloin hidastat hetkeksi, keskityt tietoisesti siihen mitä teet ja suljet mielestäsi pois kaiken muun.
Relanderin kommentti: Tajuan, mitä tässä haetaan, mutta käsien pesu ei taida olla minulle täydellisen läsnäolon juttu. Itse nautin ruuanlaitosta. Se haastaa keskittymään. Kokkaamiseen liittyy sekin, että laitan yleensä ruokaa myös jollekin muulle kuin itselleni. Siihen liittyy antamisen ele.
3. Ota käyttöön 60 prosentin sääntö
Täydellisyys on illuusio, mutta sen tavoittelu on todellista ja sillä voi olla tuhoisat seuraukset. Aseta tavoitteesi uusiksi. Jos ystävyys, parisuhde tai työprojekti onnistuu 60-prosenttisesti, pärjäät hyvin.
Relanderin kommentti: Allekirjoitan tämän. Elämässä pitää pyrkiä hyvään mutta olla lempeä itseään kohtaan. Onnistumista ei kuitenkaan voi mitata prosenteilla. Riittää, jos pystyy olemaan riittävän hyvä vanhempi, puoliso tai työntekijä.
4. Pidä huolta itsestäsi
Ravinto vaikuttaa hyvinvointiisi. Pidä huolta, että syöt riittävästi terveellisiä ruokia, kuten kasviksia ja probiootteja, sekä hyppysellisen herkkuja, kuten kanelia ja tummaa suklaata.
Relanderin kommentti: Eikö vaaleaa suklaata saa?
5. Ota töpseli seinästä
Tietokoneen tai kännykän taustavalo ei edistä yöunta. Pidä tunti ennen nukkumaanmenoa vapaana elektronisesta hehkusta. Kehosi rentoutuu.
Relanderin kommentti: Oikein. Tavoitteeni on ensi vuonna omistaa viimeinen valveillaolotunti painetulle tekstille.
6. Raivaa turha roina
Turhasta tavarasta luopuminen vapauttaa energiaa ja antaa tunteen oman tilan hallinnasta. Se auttaa myös arvostamaan enemmän sitä, mitä olet päättänyt säilyttää.
Relanderin kommentti: Kaksilapsinen perheemme on vastikään muuttanut uuteen kotiin, joten olen kiusallisen tietoinen turhan roinan mittaamattomasta määrästä. Vähennämme sitä parhaillaan aktiivisesti, mutta luulen, että joudumme tyytymään 60 prosentin suoritustasoon.
7. Sormi nenällä ehkäisee paniikkia
Kun sinusta tuntuu, että romahdat, kokeile sormi nenällä -konstia. Hengitä nenän kautta ja paina sormellasi toista sierainta. Kun hapen saantisi puolittuu, kehosi rentoutuu ja kestät paremmin järkytyksiä.
Relanderin kommentti: Voiko tähän suhtautua vakavasti?
8. Määrittele epäonnistuminen uudelleen
Se, mitä joku pitää kompastumisena, voi jonkun toisen mielestä olla kivien ylittämistä. Älä pelkää riskinottoa, sillä erehdyksistä oppii.
Relanderin kommentti: Oikein. Epäonnistumisen pelko ei johda mihinkään. Parempi kokeilla kaikkea rohkeasti, mutta olla lempeä itseään kohtaan. On kuitenkin olemassa joitakin juttuja, joita ei saa sössiä. Sellaisia ovat esimerkiksi lasten turvallisuuteen liittyvät asiat.
9. Treenaa
Liikunnan puute tekee sinusta velton ja laiskan. Hikoile, mieluiten ensimmäiseksi aamulla. Se vapauttaa endorfiineja ja virittää sinut päivään.
Relanderin kommentti: Ilman muuta, käyn säbässä (sählyssä) säännöllisesti ja odottelen hiihtokelejä, mutta en nauti aamulla liikkumisesta. Se on ihan hirveää. Liikun mieluummin illalla.
10. Lue runo ääneen
Lausuessasi ääneen itsellesi asettamat vaatimukset sulavat ja sanojen lyyrinen sointi valtaa ajatuksesi.
Relanderin kommentti: Voisin kokeilla. Mutta saman efektin saa muutenkin, esimerkiksi musiikista.

keskiviikko 30. joulukuuta 2015

"Saari" Raumalta Dubaihin - totta se on...

Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Turkulainen Admares toimittaa luksussaaren Arabiemiraatteihin


Turkulaisyhtiö Admares toimittaa Dubaihin loisteliaan saaren ravintoloineen, uima-altaineen ja cabanoineen. Saaren osia lastataan parhaillaan Raumalla.
Raumalla lastataan parhaillaan luksussaaren kansirakenteita erikoisalukseen. Hanke on ainutlaatuinen.
Rakennus-, offshore- ja laivanrakennusteollisuuden ratkaisuja yhdistävä turkulainen Admares-yhtiö toimittaa saaren Dubain Burj Al Arab -hotellin yhteyteen. Purjeenmuotoinen hotelli on yksi maailman tunnetuimmista rakennuksista.
Admares toimittaa saaren avaimet käteen -periaatteella ja on tehnyt sen teknillisen suunnittelun sekä tilannut terästyöt RMC Rauma Marine Constructionilta eli Rauman telakalta, joka rakentaa normaalisti risteilyaluksia, autolauttoja ja muita erikoisaluksia.
Saaren suunnitteluun on osallistunut turkulainen arkkitehtitoimisto Sigge, ja sisustussuunnittelun on tehnyt turkulainen sisustussuunnittelutoimisto Kudos.
Kokoa virkistyssaaren kansirakenteella on 10 000 neliömetriä, ja se valmistetaan kokonaan Suomessa. Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun näin suuri tämäntyyppinen rakenne viedään valmistusmaasta toiseen maahan asennettavaksi ja käytettäväksi.
Admares on jo rakennuttanut asennusta varten Dubaihin 90 kappaletta halkaisijaltaan vajaan metrin teräspilareita, joiden varaan kansi asennetaan. Kannelle tulee uima-altaita, porealtaita sekä hotellivieraiden ja liikemiesten käyttöön cabana-majoja.
”Koska kansi rakennetaan Suomessa, Burj Al Arab -hotelli voi jatkaa toimintaansa lähes häiriöttä, eikä hotellin ympäristö muutu rakennustyömaaksi”, Admaresin toimitusjohtaja Mikael Hedberg kertoo.

Tiukkojen salassapitomääräysten takia saarta on valmistettu Raumalla salassa.
Lastauksen alettua projektista alkoi kuitenkin ilmestyä paljon juttuja, joissa oli Hedbergin mukaan paljon virheitä.
”Saimme kaupat maaliskuun lopussa, terästyöt ovat nyt valmiit ja pilarit Dubaissa pystyssä. Kansi matkaa laivalla 22 päivää paikan päälle. Sen jälkeen alkavat asennustyöt. Koko projekti on valmis maaliskuun lopulla”, Hedberg kertoo.
Kuljetusta hoitaa saksalaisen varustamon suomalainen tytäryhtiö SAL Heavy Lift Finland Oy. Virkistyskeskuksen teräskansia nostetaan parhaillaan kuutena palana Svenja-raskasnostosalukseen. Lasti painaa 3,4 miljoonaa kiloa, eli noin 3 000 henkilöauton verran.
Monissa Dubain rakennushankkeissa uutta maata tehdään täytemaalla mereen, mutta Burj Al Arabin mallilla ympäristövaikutukset jäävät huomattavasti pienemmiksi. Hedbergin mukaan saari tarjoaa jopa varjopaikkoja kaloille ja muille mereneläville.
Kun rakenteet tehdään telakalla, se mahdollistaa Hedbergin mukaan rakentamisen ja viimeistelyn korkean laadun.
”Projektissa käytetään uusinta ympäristöteknologiaa, joka on erittäin luotettavaa ja helppoa huoltaa”, Hedberg sanoo.
Luksussaaren toimitus on Admarekselle Hedbergin mukaan muutaman kymmenen miljoonan euron kauppa.
Admares-yhtiö on irrokki 1998 perustetusta Almaco Groupista, jolla on pitkä kokemus risteilyalusten, offshore-rakentamisen ja talonrakennuksen moduliratkaisuista. Merelle Almaco on rakentanut jo pitkään hyttejä, laivojen yleisiä tiloja sekä öljynporauslauttojen asuinrakennuksia. Maalle Almaco on toimittanut modulaarisia huoneita esimerkiksi hotelleihin.
Hedberg on yksi Almaco Groupin perustajista ja istuu yhä yhtiön hallituksessa. Admareksen johtoryhmään kuuluu myös Meyerin Turun telakan entinen projektijohtaja Toivo Ilvonen.
”Offsite-rakentamisessa on paljon mahdollisuuksia. Laatu pysyy hyvänä, eikä viedä työmaata paikan päälle. Tehtaassa rakennettu Bentley on vähän toisenlainen kuin työmaalla rakennettu Bentley”, Hedberg vertaa.
Admares on saanut Hedbergin mukaan viime aikoina paljon kyselyjä kelluvista hotelleista ja saari-ratkaisuista.
"Uskon, että tällä alallla on nyt paljon potentiaalia kaikkialla, missä on rannikkoa. Admares tarjoaa kaikenlaisia ratkaisuja sadan neliön villoista ylöspäin, ja Dubain-projekti antaa meille nyt hyvä referenssin, joka tuo meille lisää töitä, koska olemme hoitaneet koko luksussaaren suunnittelun ja rakentamisen avaimet käteen periaatteella.”
Hedbergin mukaan maailmalla on paljon tarjolla kelluvia taloja, mutta harva yritys tarjoaa niihin myös tekniset ratkaisut.