torstai 3. joulukuuta 2015

Uutta, puuhun perustuvaa tuotantoa Suomeen - hyvä nin...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Talous 

Jyrki Katainen Kuopion sellutehtaan riskirahoitushaaveista: "Äänekosken rahoituksella ei mitään merkitystä"

Finnpulp-yhtiön suunnitteleman biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiselostus julkistetaan torstaina. EU-komission varapuheenjohtaja seuraa lähelle entistä kotikuntaansa kaavaillun tehtaan rahoituskuvioita mielenkiinnolla.

EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen Äänekosken biotuotetehtaan peruskiven muurauksessa.
Jyrki Katainen vieraili lokakuussa Äänekosken biotuotehtaan peruskiven muuraustilaisuudessa.Kuva: Ere Ek / Yle
EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen pitää Kuopioon suunnitellun suuren havusellutehtaan rahoitusmahdollisuuksia hyvinä. Komissio ei puutu Euroopan investointipankin (EIP) rahoituspäätöksiin, mutta Katainen kehottaa ottamaan pankkiin yhteyttä, jos biotuotetehdasta suunnitteleva Finnpulp ei löydä rahoitusta sopivin ehdoin muualta.
Esimerkiksi Euroopan investointiohjelmaan kuuluva korkean riskin hankkeita rahoittava, Kataisen myötävaikutuksella syntynyt ESIR-ohjelma voi tulla kyseeseen, jos ehdot täyttyvät. Rahasto tarjoaa muun muassa lainoitusta, lainatakauksia, laina-aikojen pidennyksiä tai pääomainvestointeja.
Tehdasta suunnitteleva Finnpulp on kertonut, että rahoituksen hakeminen investointipankilta on erittäin varteenotettava vaihtoehto etenkin loppurahoitusvaiheessa.
Ensimmäisenä suomalaishankkeena Euroopan investointipankin ESIR-rahoituspäätöksen sai Metsä Fibren biotuotetehdashanke Äänekoskella. Investointipankki rahoittaa hanketta 275 miljoonalla eurolla, josta 75 miljoonaa on ESIR-ohjelman rahoitusta.

"Uutta eurooppalaista taloutta luova hanke"

Kataisen mukaan toisen vastaavantyyppisen hankkeen pääsy ohjelmaan ei ole millään lailla riippuvainen Äänekosken tehtaan rahoituspäätöksestä.
– Sillä ei ole mitään merkitystä, mutta ei se myöskään tasoita tietä tuleville hankkeille. Periaatteessa uuden teknologian hankkeet ovat hyvinkin soveltuvia. Se on uutta eurooppalaista taloutta luova hanke. Kaikki kuitenkin riippuu neuvotteluista Euroopan investointipankin ja yrityksen kanssa, Katainen arvioi.
Katainen muistuttaa, että suurten teollisuusyritysten ei tarvitse saada alueen tai valtion siunausta hankkeelle vaan yhteydessä voi olla suoraan Euroopan investointipankkiin.
Finnpulpin havusellutehtaan ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut ja se julkistetaan torstaina. Hanke maksaa arviolta 1,4 miljardia euroa. Yhtiö on julkistanut rahoituksesta vasta murto-osan, ympäristövaikutusten arviointiprosessin aloittamiseen vaaditun puolitoista miljoonaa euroa. Toista rahoituskierrosta on kaavailtu ensi vuodelle.
Yhtiö on kertonut tavoitteekseen aloittaa tehtaan rakentamisen vuonna 2017, jolloin tehdas käynnistyisi vuonna 2019. Alueen kupeesta Siilinjärveltä kotoisin oleva Jyrki Katainen on seurannut suunnitelmia ilolla.
– Tuntuu hyvältä, että ison luokan investointeja suunnitellaan kotiseudulla. Toivon hankkeelle menestystä, EU-komission varapuheenjohtaja sanoo.

keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Hyvä! Suosi suomalaista...

Stiflat tarkoittaa sanakirjan mukaan kenkiä. No niinhän alla olevasta kuvasta on selkeästi nähtävissä.

Näyttää siltä, että kyseiset kengät nostavat pitäjänsä viitisen senttimetriä maanpinnasta ylöspäin.
Alla olevan artikkelin mukaan jyväskyläläinen suutari sai päiväksi-kahdeksi töitä. Hyvä! Suosi suomalaista, arveli varmaan hiukan elitistinen teetättäjä...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


Vihreiden kansanedustaja teetti kahdentoista tonnin stiflat

SUNNUNTAI  
MARKO KAUKO / KESKISUOMALAINEN
Tässä ovat stiflat, jotka kansanedustaja Aalto teetti.
Tässä ovat stiflat, jotka kansanedustaja Aalto teetti.
Kun Tuomari Nurmio lauloi tonnin stifloista vuonna 1999, hän sai laulun kertojan kengät kuulostamaan kalliilta. Tyyppi kierteli Kalliossa Helsinginkadulla ja Fleminginkadulla ja repsahti kertosäkeessä uhoamaan kenkiensä kovalla hinnalla.
Oikeasti ne olivat aika halvat kengät.
Vuonna 1999 Suomessa elettiin markka-aikaa, joten tonnin stiflat maksoivat siis tuhat markkaa. Eihän se ole paljoakaan, noin 160 euroa. Ei sillä hinnalla enää voi uhota. Kyseessä on rahamäärä, jolla ei saa enää kuin ihan tavalliset peruspopot.
Aivan toista on meininki kansanedustaja Touko Aallolla (vihr), joka ei pelkää elitismin leimaa. Hän kertoi Keskisuomalaisen haastattelussa teettäneensä jyväskyläläisellä suutarilla ”itävaltalaisesta korkeakiiltoisesta vasikannahasta valmistetut Oxford-tyyppiset herrainkengät”, joiden hinta on kaksituhatta euroa.
Eli noin 12  000 vanhaa markkaa.
No nyt aletaan päästä asiaan. Se kuulostaisi jo ihan toiselta, roisilta ja röyhkeältä, kun laulun kertoja olisi poliitikko ja uhkuisi kertosäkeessä:
Klabbeissa on mulla kahdentoista tonnin stiflat /
Ei ne kahtatoista tonnii paina, mut ne bungaa sen /
Joskus mä stygen niille tsungaan /
Silloin kun mä muille tsungaa en.

Vahva etiäinen...

Ajatuksissani kävi aivan hetki sitten vahva etiäinen: Nyt alkoi AKT:n puheenjohtajan lähtölaskenta! 
Mistä ihmeestä sellainen iski ajatuksiini?
Siksi, että ei kai nyt sentään ay-väkinään näin tyhmää voi olla, että tieten tahtoan rassaavat verta nenästä tällaisella - Suomen valtiontalouden tervehdyttämiseksi - tähtäävien ratkaisujen keskellä...

Edellinen AKT:n puhenjohtaja, jonka nimeä en edes tähän hätään muista, sai kenkää henkilökohtaisten moukkamaisuuksien vuoksi, no näitä pikkuhitlereitä näyttää em. liitossa riittävän...

Näillä eläkeläisajatuksilla mennään.

Sitä saa, mitä tilaa vai miten se menikään...

Muistaakseni joku takavuosikymmenien aikainen presidenttimme sanoi, että Suomella ei ollut malttia vaurastua.

Siitä huolimatta olemme kohtuullisesti vaurastuneet, josta pidämme kynsin hampain kiinni. Nyt joku voisi sanoa, että Suomella ei ollut järkeä/malttia selviytyä. Muutoin kuin vaikeimman kaavan mukaan jos edes sitenkään...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Työmarkkinajärjestöjen yhteiskuntasopimusneuvottelut kariutuivat – Nämä tulevat tilalle

MAURI RATILAINEN
Työmarkkinajärjestöjen neuvotteluiden kariutuessa käyttöön tulevat mitä todennäköisemmin pääministeri Juha Sipilän (kesk.) syykuussa esittämät pakkolait.
Sipilä jopa kannusti, että työmarkkinajärjestöt olisivat saaneet solmittua kilpailukykyä parantavan yhteiskuntasopimuksen, jottei hallituksen esittämiä äärimmäisiä pakkolakeja tarvittaisi ottaa käyttöön.
Pakkolaeilla hallitus tavoittelee viiden prosentin kilpailukykyloikkaa.
Syyskuussa Sipilän lista sai niin kiivaan kritiikin SAK:n, Akavan ja STTK:n liitoissa, että se aiheutti työnseisauksia ympäri maata ja veti tuhansia mielenosoittajia palkansaajien yhteisen mielenosoitukseen Helsingin Rautatientorille. Perjantaina 18.9. muun muassa lähes koko Suomen julkinen liikenne oli pysähdyksissä.

Tältä Sipilän 8. syyskuuta esittämä pakkolakilista näytti:

1. Arkipyhät työpäiviksi: Loppiainen ja helatorstai palkattomiksi vapaapäiviksi vuosityöaikaa lyhentämättä.
2. Sairausloman palkan leikkaus: Ensimmäinen päivä on palkaton ja lopuista omavastuuajan päivistä saa 80 % korvauksen
3. Ylityökorvausten puolittaminen.
4. Sunnuntaikorvausten alentaminen 100 %:sta 75 %:iin
5. Lomien lyhennys: Vuosiloma lyhenisi 38:sta 30:een työpäivään lähinnä julkisella sektorilla.
6. Yksityisen työnantajan sosiaaliturvamaksun alennus 1,72 %-yksiköllä.

AKT:n Piiraisen pullistelut puhdasta puoluepolitiikkaa...

Alla olevassa analyyttisessä artikkelissa todetaan mm. yksiselitteisesti:

Vaikka kaikki kannattavat tiukkaa linjaa, Piiraisen kannanottoa pidetään myös harkitsemattomana ja jopa vaarallisena. Riveissä on herännyt sekin epäily, että syvästi demari Piirainen haluaa tukea demareiden taistelua hallitusta vastaan ja profiloitua mahdollisen tulevan poliittisen uran takia. Politiikassa Piirainen tuskin kuitenkaan pääsisi näin suureen valtaan kuin hänellä on juuri nyt.

Henkilökohtainen arvioni on, että Piiraisen pullistelut ovat puhdasta puoluepolitiikkaa, josta oletettavasti paljastuu ajan saatossa kytkentöjä, "hyväksyttyjä" kytkentöjä SDP:n johtoon, vähintäänkin puheenjohtajaan, jolla on vahva ay-tausta. Mielipidemittausten kannatuslukujen pönkityshuumassa kaikki keinot ovat sallittuja, SAK:ssakin niin sanotustusti aisan yli potkimiset. Siinä unohtuvat Suomen valtion edut.

Näkeehän sen sokea Reettakin, voisi entinen SDP-aktiivi todeta, mutta ei taatusti totea...

Juuri hetki sitten näin murheellisen ja vakavan näköisen miehen nettiruudussa, SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn. Ei totta vie ole helppo paikka hänellekään


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

AKT:n puheenjohtaja Piirainen irtautui omapäisesti yhteiskuntasopimuksesta – HS selvitti, miksi

POLITIIKKA  

Miksi? Tätä kysymystä on kysytty siitä lähtien, kun Auto- ja kuljetusalojen liiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen ilmoitti viime torstaina, että liitto irtautuu yhteiskuntasopimusneuvotteluista.
Päätös voi kaataa jättisopimusyrityksen jo huomenna keskiviikkona, kun keskusjärjestöjen neuvottelijat jälleen kokoontuvat.
Sopimuksen tekoa kannattavat jokseenkin kaikki muut keskeiset päättäjät paitsi AKT. Sopimuksen toivotaan luovan ilmapiirin, joka toisi investoijat ja talouskasvun takaisin Suomeen.
Samalla ay-liike saisi estettyä hallituksen pakkolait, jotka pidentäisivät muun muassa lähes kaikkien työaikaa, leikkaisi merkittävästi lomarahoja, tekisi sairastamisesta kalliimpaa ja lyhentäisi lomia.

Katso tästä kirjoituksesta, miksi sopimuksen teko on ollut vaikeaa.
Keskeinen kysymys on, miksi AKT irtautui jo tässä vaiheessa sopimuksesta, jonka sisällöstä ei ole vielä päätetty mitään? 

Miksi AKT irtautuu etukäteen hankkeesta, joka jokseenkin kaikkien muiden mielestä voisi onnistuessaan olla monella tapaa hyväksi Suomelle?Miksi Suomi on jälleen kerran ajautunut noin 50 000 jäsenen AKT:n vangiksi? Hiukan ontuva vanki-vertaus on perusteltu siksi, että ilman lakkoherkkää AKT:ta työnantajat eivät suostu tekemään työrauhan takaavaa sopimusta.
Ensinnä pitää katsoa, kuka oikeastaan irtautui sopimuksesta.
Päätöksen teki nykytietojen varassa lopulta puheenjohtaja Marko Piirainen itse, vaikka hän on sanonut useaan otteeseen, että kyse oli hallinnon päätöksestä. Piiraisen tiedote tuli yllätyksenä SAK:n johdolle, muille liitoille, AKT:n toimistolle ja ainakin kaikille Helsingin Sanomien haastattelemille AKT:n keskeisille vallankäyttäjille kuten hallituksen jäsenille.
MTV3:n uutiset kertoi maanantaina, että Piirainen teki päätöksen lähes itsenäisesti tai suppean piirin päätöksellä. Helsingin Sanomien tietojen mukaan liiton hallitus keskusteli kriittisesti sopimuksesta 6. marraskuuta, mutta päätöstä irtaantua kokous ei tehnyt.
AKT:n hallituksella on siis sama päätös kuin jokseenkin kaikilla muillakin SAK:n liitoilla: työehtoja ei saa heikentää. Hallitus on antanut liiton johdolle valtuuden toimia tuon päätöksen perusteella. AKT:n hallituksen yksi jäsen sanoo, että Piirainen sai hänen mielestään toimia tämän määräyksen perusteella kuten toimi. Piirainen ei vastannut HS:n yhteydenpyyntöön tiistaina.
Olennaista on, että yhteiskuntasopimuksen tapaisesta keskitetystä palkkaratkaisusta irtaantumisesta ei lopulta päätä Piirainen eikä hallitus, vaan sääntöjen mukaan AKT:n valtuusto.
AKT:ta hyvin tuntevat sanovat, että vallantunne muuttaa helposti AKT:n puheenjohtajan huoneessa ihmisen kuin ihmisen.

Piirainen uhkaa muiden sovinnonhalua, koska hän pystyy sen tekemään. AKT on hiekkalaatikon vahvin. Voimaa ja valtaa on totuttu käyttämään. Suomen tiettävästi ensimmäinen lakko järjestettiin Turun satamassa jo 1400-luvulla.

EK tarjosi Piiraiselle vähintäänkin tekosyyn. Mutta edelleen on auki se, miksi Piirainen toimi kuten toimi.
Myös AKT:n sisällä pohditaan, miksi Piirainen toimi kuten toimi. Se tiedetään, että hän oli jo edellisenä iltana hermostunut EK:n päätöksestä vetäytyä keskitettyjen ratkaisujen tekemisestä ensi keväänä. Vaikka EK:n ilmoituksen ajankohta oli epäonnistunut, oli EK:n päätös täysin odotettu. Kukaan muu ei reagoinut päätökseen yhtä lailla kuin Piirainen.
AKT:ssa on aina pidetty vahvoista johtajista, ja vahvaksi johtajaksi tulee käyttämällä onnistuneesta AKT:n muskeleita. Piiraisen asema ei ollut alussa vahva. HS:n haastattelemien AKT-tuntijoiden mielestä Piiraisen rinnalla suuri ja aluksi loppupeleissä ehkä jopa suurempi vallankäyttäjä oli hallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Arto Sorvali.
Hän on liiton lakkokenraali, joka hallitsee lakko-operaatiot. Ilman lakkovoimaa Piirainen olisi vain tavallinen Piirainen. Nyt ei kuitenkaan näytä siltä, että Sorvali olisi Piiraisen ulostulon arkkitehti tai tukija, vaikka jotkut näin AKT:n sisällä epäilee.
Ay-väki tietää, että liitto on heikko, jos jäsenet asettuvat puheenjohtajaa vastaan, mutta Piiraisen omatoiminen irtiotto on herättänyt kritiikkiä.
Vaikka kaikki kannattavat tiukkaa linjaa, Piiraisen kannanottoa pidetään myös harkitsemattomana ja jopa vaarallisena. Riveissä on herännyt sekin epäily, että syvästi demari Piirainen haluaa tukea demareiden taistelua hallitusta vastaan ja profiloitua mahdollisen tulevan poliittisen uran takia. Politiikassa Piirainen tuskin kuitenkaan pääsisi näin suureen valtaan kuin hänellä on juuri nyt.
AKT:ta syvästi tuntenut näkee operaatiossa myös sen mahdollisuuden, että joku liitossa on houkutellut Piiraisen heikoille jäille. Kova peli ei ole tuntematonta AKT:ssa, mutta näistä operaatioista harvoin jää kunnon todisteita edes historiankirjoittajille.
Pelkästään profiilia nostattava egotrippi Piiraisen ulostulo tuskin on. 

Voisi kuvitella, että jokin pragmaattinen syy toimelle lienee. Kyse ei kuitenkaan ole vain AKT:sta tai Piiraisesta, vaan kaikkien suomalaisten koskevista jättipäätöksistä.
Lähtökohta on selvä. Piirainen kuten koko SAK lähtee siitä, ettei mikään työehto saa heiketä vaikka Suomi olisi kuinka heikossa kunnossa. Tällä operaatiolla Piiraisesta voisi siis tulla sankari, jos heikennyksiä sopimukseen ei tule, vaikka hän ei osallistu millään tavalla itse neuvotteluihin. Hän tietää hyvin, että AKT voi vielä hyväksyä sopimuksen, jos se on sopiva.
Se on selvä, että Piirainen on valmis kaatamaan sopimuksen. Jäsenistö voisi kääntää hänen päänsä, mutta ei ole lainkaan varma, kuinka rohkeasti jäsenistö tai edes hallinto uskaltaa astua puheenjohtajaansa vastaan.
Piirainen osaa taatusti kertoa tarpeeksi selvästi harhapoluille lähteville, että riitelevä liitto on heikko liitto. Tällä verukkeella vaikkapa mahdollisten lakkojen taloudellisia menetyksiä pelkäävät vastarannankiisket voidaan hiljentää. Myös kuljetusalan työpaikoilla tiedetään, kuinka hauraassa tilanteessa Suomi on, ja jokainen lakko-operaatio lisää työttömyyttä ja vähentää rahapiirien intoa investoida Suomeen.
Piirainen on siis valinnut yhdeksi vaihtoehdoksi taistelun tien, vaikka puhuukin vain vuoden kuluttua alkavalle liittokierrokselle valmistautumisesta. Olisi ihme, jos hän ei olisi valmis yritykseen kaataa hallituksen pakkolait ja miksei myös muut AKT:n mielestä ikävät lakihankkeet vaikka voimakeinoin.
Jospa Piiraisen ajatuskulku meneekin niin, että jos hän kaataa yhteiskuntasopimuksen, hän saa rinnalleen ison joukon potentiaalisia lakkokavereita? Tämän hyvinkin mahdollisen vaihtoehdon takia työnantajilla voisi olla viisasta etsiä ratkaisu yhteiskuntasopimuksesta, vaikka AKT:n mukanaolo nyt onkin epävarmaa.
Jos AKT jää ainoana ulos, se voi se olla pienempi paha kun se, että tantereelle jää kymmeniä pakkolakien ja ties minkä kimppuun hyökkäävää liittoa. Silloin tosin on vaara, että muutkin haluavat jäädä niin sanotusti vapaamatkustajiksi. Opettajien OAJ varoitti jo tästä tiistaina.


tiistai 1. joulukuuta 2015

Alustavaa , aikaista Jouluhössötystä...

Tänään on joulukuun ensimmäinen päivä vuonna 2015. Poikkeuksellisesti laitamme tänä jouluna joulukuuset pihalle - toinen etupihalle työhuoneeni ikkunan eteen ja toinen sisäpihalle L-muotoisen talon kulmaukseen.

Ne - ystävämme metsäpalstalta yhdessä hakemamme kuuset - ovat siellä jo nyt. Tämän voinee luokitella alustavaksi Jouluhössötykseksi, olkoon niin...

Koskaan emme ole laittaneet kuusia tähän kuntoon näin aikaisessa vaiheessa. Tosin kuusissa on ainoastaan perinteiset sähkökynttilät "koristeina".
AITAKI-tolppajalusta osoitti taas erinomaisuutensa. Niihin oli helppo kiilata kuuset, ei tullut hikikään...

Muistelen muutaman vuoden takaisia keskustelujani lastenlasteni kanssa Joulupukista. He kysyivät minulta: "Pappa, uskotko sinä Joulupukkiin?" "Kyllä, kyllä minä uskon, olen aina uskonut!" totesin heille avoimesti.
Nyt on aivan pakko tunnustaa, että uskon vieläkin, vaikka välilä on uskoni hiukan horjunut.
Kyllähän suomalaisena on helppo uskoa Joulupukkiin, kun näimme televisiosta, että hän on lähtenyt jo Venäjän rajan tuntumasta, Korvatunturilta jo liikkeelle poroineen. Onneksi tuota lunta on alkanut tulla jo sen verran, että luistoa reessä riittää...

Kävimme tänään tiistaina 01.12.2015 ulkomailla, Ruotsin Haaparannalla...

Kävin vaimoni kanssa ulkomailla, tarkemmin sanottuna Ruotsissa, Haaparannalla pitkästä aikaa...

Ajelimme Kemistä rauhallisesti loskaista moottoritietä pitkin perinteiselle miniostosmatkallemme. Kyltit tienvarressa osoittivat liukasta tienpintaa ja nopeusrajoitus oli 80 km/h, se sopi meille, joten köröttelimme mennen tullen noin 80 km/h.

Olen aikaisemminkin todennut, että kirjoitan varmaan jonkun lukijan mielestä hiukan harhaanjohtavasti otsikossa ulkomaa-käsitteestä, sillä tuota valtakunnanrajaa tuskin huomaa nykyisin Tornion ja Haaparannan välillä.

Mutta nyt huomasi, sillä rajalla oli joka paikassa tullin, poliisi- ja rajavartiolaitoksen kalustoa ja henkilökuntaa.

Toki onhan tuo rajanseutu muutoinkin muuttunut viime vuosina ja lehtitietojen mukaan muuttuu voimallisesti lisää lähivuosina. Todella suuria rakentamishankkeita on suunnitteilla.

Ainakin alustavat suunnitelmat ovat aikamoiset – hulppeaa tornihotellia ja konferenssikeskusta myöten. Kyllä - rajanpinnassa ovat maanrakennustyöt/pohjatyöt alkaneet mutta tällä hetkellä koko alue on lohduttoman näköinen - täydellinen vesimonttu odottaa rakennusmiehiä…

Miniostosmatkaamme kuului lähes pakollinen IKEA-kierros. Itse tosin jätin tälläkin kerralla kierroksen väliin, jäin istuskelemaan sisäänkäynnin uusille 50-60-luvun lookin istuimille/sohville.

Seurailin rapiat tunnin ostosmatkailijatrafiikkia. Vähän oli väkeä liikkeellä. Ihmisvirtaa katsellessani pohdiskelin mielessäni, mahdanko tavata tällä kerralla yhtään tuttua IKEA-kävijää.
Tällä kerralla heitä oli neljä, joista kahden kanssa vaihdoin sanan pari.

Lisäksi touhukas IKEA:n huoltomies huikkasi reippaasti - HEI - saatoi olla, että hän arveli minun olevan paikkakuntalaisia, sillä minulla oli ruskea, ruotsalaisvalmisteinen Fjäll Räven-maastoasu, jonka housunlahkeessa on jopa pieni Ruotsin lippu.

Olen muutaman kerran käynyt Haaparannan IKEA:ssa. Ensimmäistä kertaa minua tuli jututtamaan noin 50-vuotias ruotsalaismies. Hän kysyi minulta: "Puhunko ruotsia?" "Vähän." totesin hänelle på finska.
Hän kertoi tulleensa linja-autolla Haaparannalle ja yleensä istuutuvansa hetken IKEA:n pehmeillä istuimilla jatkaakseen matkaa Suomen puolelle. En tiedä, millä asioilla hän liikkui, mutta hetken päästä hän pisti leveän kudotun pannan päänsä ympärille, pisti villasormikkaat käteensä, heitti pienen repun selkäänsä ja poistui paikalta.

Hetken aikaa mietiskelin, miksi hän tuli istuskelemaan, koska nykyinen Matkakeskus sijaitsee IKEA:n ja Suomen Tornion välimaastossa. No oikeastaan asia ei minulle kuulu millään tavalla...

Köröttelimme rauhallisesti takaisin Kemiin todeten, että kromimalmirekkoja tuli tasaisin väliajoin vastaamme. Toivottavasti "rekkarallia" jatkuu pitkään. Tosin moottoritien vieressä on Suomen valtion rakentama rautatiekin käyttämättömänä.

Kilpailutus on tällä hetkellä kallellaan kumipyöriin päin. Kemin KTK voitti viimeisimmän kilpailutuksen.

Mukava pikakäynti joka tapauksessa Ruotsin Haparannalla kotiintuomisina: Kakspistekasia, veripalttua, kreikanleipää ja vähän punaviintä. Vaimoni IKEA-ostoksista en oikeastaan tiedäkään juuri mitään - pieneen kassiin ne mahtuivat - taisi olla tällä kerralla "näyteikkunatyyppistä" kävelykierrosta... 






maanantai 30. marraskuuta 2015

AKT - yhteiskuntasopimuksen vapaamatkustaja(ko)...

Jos AKT tulkitaan vapaamatkustajaksi yleisesti, ihmekkös tuo, kun kuljetusalalla toimitaan...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista:

Akavan Fjäder: AKT ei voi olla vapaamatkustaja

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder on tyytyväinen SAK:n päätökseen jatkaa neuvotteluja yhteiskuntasopimuksesta, mutta katsoo, että Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ei voi jäädä sopimuksen ulkopuolelle.
Fjäderin mukaan SAK:n enemmistön pitää huolehtia, että koko SAK on mukana. Vapaamatkustajia ei voi olla, Fjäder sanoi STT:lle. Vaarana on, että muissakin keskusjärjestöissä alkaa irtautua liittoja ja aloja.

Michelin muistoja 1980-luvulta...

Michelin varmistaa asemaansa Lapin olosuhteissa - hyvä niin. Minulle tuo nimi Michelin tuo pakostakin vanhoja muistoja 1980-luvun loppupuolelta.

Meillä oli siihen maailman aikaan Ford Granada-merkkinen henkilöauto. Se oli erinomainen matka-auto.

Tarina lyhyen kaavan mukaan:

Olimme perheemme kanssa kesälomareissulla Etelä-Suomessa matkalla Euraan. Vähän ennen Vaasaa oli kova vesisade, siitä huolimatta ajelimme ihan mukavaa matkavauhtia. Vaimoni istui ns. pelkääjän paikalla ja pojat takapenkillä.
Lähestyimme erästä tasoristeystä, siinä vaiheessa nopeus oli pitkästi alle 50 km/h. Yhtäkkiä oikealta takaa kuului räjädyksen ääni. Pysähdyimme välittömästi ja menimme katsomaan, mistä on kysymys.
Oikea takarengas oli räjähtänyt - renkaasta oli suorastaan kämmenen kokoinen palanen irronnut ja se oli yhdestä reunasta vielä kiinni...

Vaihdoimme vararenkaan paikoilleen ja jatkoimme matkaa. Eurassa eräällä huoltoasemalla tankatessani päätin jättää rikkoutuneen renkaan sinne Michelin-maahantuojalle toimitettavaksi. Kirjoitin kirjeen tapahtuneesta ja pyysin selvitystä, mistä em. tyyppinen räjähtäminen saattoi johtua. Minulla ei siis ollut minkäänlaisia korvausvaatimuksia asian suhteen. Samalla ostimme uuden, edullisen vararenkaan. Lomamatkamme sujui muutoin ihan mukavasti jatkossa.

Myöhään syksyllä aloin tiedustella em. renkaan selvitystä. Minut ohjattiin ottamaan yhteyttä Oulussa olevaan Michelin-myyjaän vai oliko hän peräti myynti-/piiripäällikkö. Soitin kyseiselle henkilölle. Tuskin olin ehtinyt selostaa puheluni aihetta, kun hän alkoi huutaa - totta - huutaa minulle puhelimessa.
Hän todellakin huusi minulle ja totesi, että olemme käyttäneet väärin Michelin-rengasta. Michelin-rengas ei voi muutoin mennä rikki mainitulla tavalla. Heillä ei ole mitään korvausvelvollisuutta asiassa. Sitä en ollut pyytänytkään.

Kuuntelin em. henkilön paatosta hetken ja totesin rauhallisesti: "Mitä arvelet, onko meidän perheellämme enää tarvetta ostaa uusia Michelin-merkkisiä renkaita autoomme tulevaisuudessa?" Huuto loppui siihen, painoin luurin rauhallisesti paikoilleen...

Kuulin myöhemmin kemiläiseltä rengasmyynnin ammattilaislta, että kyseinen henkilö Oulussa oli kuuluisa em. tyyppisistä reaktioistaan ja oli käytöksellään ajanut monta asiakasta muiden rengasmerkkien kuluttajiksi.

Olemmeko ostaneet Michelin-merkkisiä renkaita? Emme mutta viimeisimmän automme mukana tuli Michelin-merkkiset kesärenkaat. Kai ne täytyy kuluttaa pois. Toivottavasti kokemukset ovat toisenlaisia kuin edellä...

Varmaan Michelinilläkin on panostettu Suomessa hyvään asiakaspalveluun entistä enemmän, sillä kilpailu rengasmarkkinoilla on kovaa.

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Michelin osti testikeskuksen Lapista


Michelin osti testikeskuksen Lapista
Michelin on ostanut Ivalossa sijaitsevan talvirenkaiden testikeskuksen, josta tulee osa yhtymän Euroopan teknologiakeskusta.
Michelin tehostaa kaupalla henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaan kaluston talvirenkaidensa testaus- ja tyyppihyväksyntätoimintoja Euroopassa. Kaupan kohteena oleva testikeskus on toiminut lähes kaksikymmentä vuotta Ivalossa. Paikalliset tuntevat keskuksen Kettutarhan nimellä siellä aikoinaan toimineen turkistarhan vuoksi.

Ensi vuonna Oy Suomen Michelin Ab täyttää 70 vuotta. Uuden testikeskuksen omistajana Michelin on entistä vankemmin läsnä Suomessa.
Michelin aloitti talvirengastestaukset Lapissa jo 1980-luvulla. Kettutarhan testikeskuksen valmistuttua 1990-luvun lopulla yhtiö teki sen kanssa sopimuksen, joka antoi yksinoikeuden testikeskuksen käyttöön.
Siitä lähtien se on toiminut tärkeänä tukikohtana Michelinin kevyen ja raskaan kaluston talvirenkaiden testejä ja tyyppihyväksyntäkokeita varten.
Michelin varmistaa kaupalla pohjoisiin talviolosuhteisiin tarkoitettujen renkaiden testaamiseen vaadittavan erikoisosaamisen jatkuvuuden. Testikeskus täydentää yhtymän talvitestausmahdollisuuksia erilaisissa olosuhteissa Alpeilta ja sisähalleista Lappiin.
Ivalon talven vaativat olosuhteet ja lumen laatu, joka poikkeaa täysin Keski-Euroopan ja Alppien lumen laadusta, tarjoavat ihanteelliset testiolosuhteet.
Ivalossa suoritetaan muun muassa EU-vaatimusten mukaisia testejä, joiden läpäisemistä edellytetään 3PMSF-merkinnän saamiseksi. 3PMSF-symboli (3 Peak Mountain Snow Flake eli 3 vuorenhuippua ja lumihiutale) renkaan sivussa osoittaa sen suorituskykyä erittäin vaativissa talviolosuhteissa.