sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

Kreikka, Kreikka, Kreikka - 12.07.2015...


Kreikan murhe­näytelmä kirjoitettiin heti euron alussa

Luottoluokittajien harha, tilastohuijaus ja lepsut eurosäännöt antoivat Kreikalle mahdollisuuden ajaa itsensä katastrofiin

TALOUS  


Kuinka väärässä tuore pääministeri olikaan.
Lokakuussa 2009 Georgios Papandreoun johtama vasemmistolainen Pasok-puolue voitti ylivoimaisesti Kreikan parlamenttivaalit.
"Muutamme tänään Kreikan ja elämämme suunnan. Aloitamme suuren kansallisen ponnistuksen palauttaaksemme maamme elpymisen ja kehityksen tielle", Papandreou julisti Ateenassa toimittajille.
Aikajana

Kreikan kujanjuoksu

Lokakuu 2009: Kreikan tilastoepäselvyydet tulevat julki. Kreikan valtionlainojen korot lähtevät nopeaan nousuun.
18.3.2010: Kreikan hallitus pyytää ensimmäisen kerran tukilainaa.
2.5.2010: Euromaat ja IMF myöntävät ensimmäiset kahdenväliset lainat Kreikalle.
28.2.2012: Kreikan velkoja yksityisille sijoittajille leikataan.
14.3.2012: Euromaat ja IMF päättävät toisesta lainaohjelmasta Kreikalle. (2015 kesäkuun loppuun mennessä Kreikalle on lainattu yhteensä 204 miljardia euroa, josta IMF:n osuus on 21 miljardia.)
26.11.2012: Euromaat päättävät alentaa Kreikalle annettujen lainojen korkoa ja lykätä eräpäivää.
20.2.2015: Kreikan toista lainaohjelmaa pidennetään kesäkuun loppuun.
30.6.2015: Kreikan toinen lainaohjelma päättyy. Kreikan pankit suljetaan ja maa ottaa käyttöön tiukat pääomarajoitukset.
8.7.2015: Kreikka esittää euromaille pyynnön kolmannesta hätälainasta.
Puolueen ohjelmassa oli talouden reipas elvytys, valtion työntekijöiden palkankorotukset ja valtion lainat yrittäjille.
Vain viikkoja myöhemmin Pasokin suunnitelmat ja koko Kreikka kaatuivat omaan mahdottomuuteensa. Kreikkalaisten elämä todellakin muuttui, mutta suunta oli aivan toinen kuin Papandreoun lupaama.
Kreikkalaisille koitti viiden vuoden painajainen, jonka loppua ei ole näkyvissä – kävi Kreikan tämän viikonlopun lainaneuvotteluissa miten tahansa.
Kreikan taloudessa ei ollut hurraamista ennen euroaikaakaan. Maata koettelivat toisen maailmansodan jälkeen katkera sisällissota, sotilashallinto ja poliittiset kriisit. EY-jäsenyys vuonna 1981 toi vakautta, mutta ei parantanut taloustilannetta.
Valtio velkaantui ja rahoitti kulutustaan drakmoja painamalla. 1980-luvulla hinnat nousivat Kreikassa keskimäärin lähes 20 prosenttia vuodessa. Maatalousvaltaisen ja korruptoituneen kansantalouden kilpailukyky oli heikko.
Rahoittajat kohtelivat maata taloustilanteen edellyttämällä tavalla. Kreikan valtionlainojen korkoero Saksan lainoihin oli vielä vuonna 1995 noin 12 prosenttiyksikköä. Kreikka joutui maksamaan kymmenvuotisesta valtionlainasta hurjaa 18–19 prosentin korkoa.
Vuonna 1999, kun euro otettiin käyttöön, korkoero oli jo kaventunut huomattavasti, ja vuoteen 2001 mennessä se oli supistunut lähelle nollaa. Kreikka ja kaikki muutkin velkaantuneet euromaat saivat rahoitusta samalla hinnalla kuin vakaa ja säästäväinen Saksa. Siitä alkoivat Kreikan juhlavuodet.
Valtioiden maksama lainakorko riippuu pitkälti niiden luottoluokituksesta. Luokituksia laativat kolme yritystä: Standard & Poor's (S&P), Moody's ja Fitch.
Vuoteen 2002 mennessä S&P oli nostanut Kreikan luokituksen jo hyvälle A+
 

-tasolle. Ei sentään parhaaseen luokkaan eli kolmeen A:han niin kuin joskus väitetään.
Taso oli joka tapauksessa riittävän hyvä, jotta institutionaaliset sijoittajat, kuten eläkerahastot ja pankit, saattoivat huoletta sijoittaa Kreikan valtionlainoihin.
Luokittajat siis arvioivat, että sijoittaja saa rahansa takaisin Kreikasta lähes yhtä varmasti kuin hyväkuntoisista euromaista. Tämä oli kohtalokas virhearvio, joka johti maiden välisten korkoerojen häviämiseen.
Kukaan ei ole varsinaisesti pystynyt selittämään, mihin usko kaikkien eurovaltioiden samanarvoisuudesta lainanottajana perustui.
Maastrichtin sopimuksessa valtiot eivät sitoutuneet vastaamaan toistensa veloista vaan päinvastoin sopimuksessa kielletään vaikeuksiin joutuvien valtioiden pelastaminen (bail out).
Euron suojaksi solmitussa kasvu- ja vakaussopimuksessa valtiot lupasivat kyllä noudattaa velanottoon ja budjettivajeeseen liittyviä rajoja. Hyvin pian euron alun jälkeen kävi ilmeiseksi, ettei niitä noudatettu edes suurissa euromaissa.
Ilmeisesi luokittajia ohjasi jokin epämääräinen luottamus siihen, että euroalue hoitaisi omat ongelmalapsensa – niin kuin se sittemmin on lopulta tehnyt.
Kun lainahanat olivat auki, kreikkalaiset käyttivät tilaisuutta hyväksi. Julkisen sektorin palkkoja nostettiin, teitä ja satamia rakennettiin. Bruttokansantuote kasvoi velanoton avittamana kohisten vuoteen 2008 asti, ja kreikkalaiset nauttivat vauraudestaan.
Kreikan julkisen sektorin lainasumma kaksinkertaistui OECD:n tilastojen mukaan vuoden 2000 148 miljardista eurosta vuoden 2009 299 miljardiin euroon. Alle kymmenessä vuodessa maa otti jokaista kreikkalaista kohti noin 14 000 euroa lisää velkaa.
Kaikki eivät luottaneet Kreikkaan.
Esimerkiksi suomalaiset eläkeyhtiöt tai pankit eivät sijoittaneet suuria summia kreikkalaisiin arvopapereihin.
Saksan ja erityisesti Ranskan pankit sen sijaan sijoittivat. Eurooppalaisilla pankeilla oli vuoden 2010 maaliskuussa taseissaan 134 miljardia euroa Kreikan valtion ja pankkien velkakirjoja. Tästä 52 miljardia oli ranskalaisilla pankeilla. Toiseksi eniten Kreikka-riskejä, runsaat 30 miljardia euroa, oli saksalaisilla pankeilla.
Vaikka muutkin maat rikkoivat eurosopimuksen budjettivajekriteereitä, Kreikka oli omaa luokkaansa.
Euroopan tilastoviranomainen Eurostat joutui joka vuosi euron alusta asti korjaamaan Kreikan toimittamia tietoja, koska niitä oli tahallaan vääristelty. Korjattujen lukujen mukaan Kreikka ylitti sallitun kolmen prosentin vajerajan joka vuosi. Huijaus oli alkanut jo ennen euroon liittymistä, jotta maa pääsisi valuuttaunioniin mukaan.
Vuonna 2008 puhjennut finanssikriisi paljasti lopulta velalla pullistetun talouden heikkouden. Taantuma iski rajusti Kreikkaan, joka paikkasi budjettiaan yhä kiihkeämmällä velanotolla. Tilastoviranomaisille se esitti yhä raskaammin manipuloituja lukuja.
Tällä kertaa Eurostat päätti panna huijaukselle lopun. Kun Kreikan tilejä pengottiin, kävi ilmi, että maan todellinen budjettivaje vuonna 2009 oli paisunut 12,5 prosenttiin suhteessa maan bruttokansantuotteeseen. Suomessa ollaan ahdistuneita jo siitä, että julkisen talouden alijäämä ylitti viime vuonna niukasti 3 prosenttia suhteessa bkt:hen.
Samaan aikaan finanssikriisin pelottamat sijoittajat alkoivat tutkia huolellisemmin riskejä. Kreikan luottoluokitusta laskettiin, ja valtion lainakorot ampaisivat nousuun.
Vuoden 2010 alussa Papandreoun tuoreen hallituksen oli tunnustettava, että valtio ei selviäisi lainanlyhennyksistään. Hallitus pyysi euromaita apuun.


Jättimäinen rahoitusapukaan ei ole riittänyt. Kreikka on jälleen konkurssin partaalla.
Kreikan kujanjuoksu alkoi. Heinäkuuhun 2015 mennessä euromaat ja Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ovat antaneet Kreikalle 204 miljardia euroa hätälainaa. Maan velkoja on leikattu ja suurimmassa osassa lainoista eräpäivä on siirretty pitkälle tulevaisuuteen.
Suurin osa kreikkalaisista ja monet ulkopuolisetkin asiantuntijat ajattelevat Kreikan kriisistä näin:
Kreikka velkaantui, koska luottoluokitukset olivat virheellisiä ja ranskalaiset ja saksalaiset pankit vastuuttomia. Koska tämä on velkaantumisen syy, pankkien olisi pitänyt antaa menettää sijoituksensa Kreikkaan sen sijaan, että Kreikka pakotettiin ottamaan hätälainaa. Lainan ehtona olleet säästöt ovat suistaneet Kreikan ankaraan lamaan ja estäneet talouskasvun.
Kreikan ongelmien syy ei siis ollut se, että Kreikan hallitus itse otti lainaa, josta kaikki kreikkalaiset myös hyötyivät. Tai ainakaan kreikkalaisia ei voida vetää vastuuseen siitä, mitä heidän aikaisemmat hallituksensa ovat tehneet. Se ei siis ole tyhmä, joka pyytää vaan se, joka antaa.
Tosiasia on, että Kreikan saamista hätälainoista valtaosa, yli 120 miljardia, on mennyt vanhojen lainojen lyhennyksiin ja korkoihin. 
Ranskalais- ja saksalaispankkien velat on toisin sanoen siirretty euromaiden ja IMF:n kontolle. Vajaat 50 miljardia varattiin kreikkalaisten pankkien pääomittamiseen. Macropolis-analyysisivuston laskelman mukaan "vain" 27 miljardia euroa on käytetty valtion muihin menoihin.
Tästä ei silti voi päätellä, että viisi vuotta sitten Kreikan velat olisi pitänyt pyyhkiä sileäksi ja päästää maa maksukyvyttömyyteen.
Maailman rahoitusmarkkinoiden ja eurooppalaispankkien tilanne oli finanssikriisin jäljiltä aivan toinen kuin nyt. Moni jälkiviisas tuntuu tämän unohtaneen.

Tämän seurauksia jo ennestään huterilla rahoitusmarkkinoilla on mahdoton jälkikäteen arvioida. Se oli joka tapauksessa riski, jota poliitikot eivät halunneet vuonna 2010 ottaa.
Kreikan maksukyvyttömyys olisi aiheuttanut ranskalaisille pankkijäteille yli 50 miljardin euron tappiot jo ennestään raskaiden tappioiden lisäksi. Valtio olisi voinut joutua pelastamaan pankkeja.
Toinen asia on, pitäisikö kreikkalaisten velkoja nyt viisi vuotta myöhemmin leikata radikaalisti. Tai ainakin siirtää loppujenkin velkojen eräpäivät hamaan tulevaisuuteen.
Velkojen lopullinen anteeksianto olisi poliittisesti erittäin tulenarka ratkaisu paitsi Suomessa myös monessa muussa euromaassa.
Siksi velkojen lykkääminen on todennäköisempää.
Koko velkataakan lyhennysten siirtäminen tosin edellyttäisi, että euromaat ottaisivat EKP:n ja IMF:nkin Kreikka-velat harteilleen.
Esimerkiksi Citigroupin arvostettu pääekonomisti Willem Buiter ehdotti viime sunnuntaina julkaistussa kirjoituksessaan tällaista reseptiä.
Velkojen radikaali lykkäys voi auttaa Kreikan parempaan tulevaisuuteen. Ehkä.
Kreikan taloushistoria on kehno ja kreikkalaiset ovat tottuneet elämään yli varojensa.
Talous tarvitsee modernisointia, kilpailun vapauttamista ja muita kipeitä rakenteellisia uudistuksia.
Pystyykö Kreikan poliittinen koneisto viemään uudistukset läpi? Viikonloppuna näytti jälleen siltä, että se pakon edessä ainakin yrittää.
Kreikka aikoo vihdoin muuttaa suuntaansa niin kuin Papandreou kuusi vuotta sitten lupasi.
Parasta olisi ollut, jos se olisi pystynyt siihen ilman velkojien troikan rautasaapasta niskassaan.

lauantai 11. heinäkuuta 2015

Selkäsaaressa yön yli...

Olimme Selkäsaaressa 10.-11.07.2015 välisen ajan. Lupasin edellisessä Selkäsaariviestissäni, että en kerro rakennusten räystäänalusten maalaamisesta. Ei tarvitsekaan, koska ne maalaamiset ovat tältä erää ohi joksikin aikaa.

Perjantai-iltana lämmitimme saunan. Niinhän siinä kävi, että vaimoni käväisi taas ruopatussa venepoukamassamme uimassa/kastautumassa - vesi oli totutun kylmää. Itse odottelen vesien lämpenemistä.

Lauantaina päivällä vaimoni intoutui siistimään piha-aluetta trimmerillä ja minä kaivelemaan AITAKI-tolppajalustoille kuopat, joiden pohjalle laitettiin tasaushiekkaa.

Istumakatoksen hahmo syntyi yllättävän nopeasti. Tolppajalusta+tolpat ovat jotakuinkin oikeilla paikoillaan ja vaaterissa. Seuraavalla kerralla saaressa käydessämme täytyy tolpat vielä kiilata alapuolelta tolppajalustoihin ja tarkistaa niin sanottu ristimitta... 

Niin kuin edellisessä saarivietissäni totesin, mahdollisesti pihamaan muokkaus ja polttopuun teko saavat muutaman rivin seuraavissa teksteissäni.



Lisäksi saatan kertoa myös kalastamisesta, joka on jäänyt viime aikoina aika lailla vähäiseksi. Katiskatkin ovat tällä hetkellä rannalla, kuivalla maalla. Ne on ehdottomasti pistettävä lähivesille pyytämään.

Toinen on aivan pakko pistää pihaterassilta näkyvä kaislikon läheisyyteen - kokeeksi...

Jatkoa edelliseen:

Veimme tänään sunnuntaina 12.07.2015 kaksi ohutta vesivanerilevyä ja kaksi vanhaa aitaelementtiä saareen. Kyllä taas vesikärryt nousivat arvoon arvaamattomaan. Ähelsimme niiden avulla em. tarvikkeet ylös rinteeseen.

Tein painekyllästetystä puusta pienet puukiilat ja kiilasin tolpat alapuolelta tolppajalustoihin.

Lähtiessämme pistimme katiskat pyytämään ahvenia/haukia. Parin päivän kuluttua tiedämme lähivesikokeilun tulokset.

Sähköpostivietinnän alku- ja loppusanat...

Olen käyttänyt sähköpostia paljon jo vuosikymmeniä. Olen kiinnittänyt huomiota sähköpostiviestinnässä käytettäviin alku- ja loppusanoihin. Se on erittäin monimuotoista.

Itsekin olen takavuosina joutunut hiukan muuttamaan omaa käytäntöäni sen jälkeen, kun sain kuulla, että alkutervehdystäni oli ankarasti kritisoitu.

Työssä ollessani käytin pitkään tutuille ja/tai puolitutuille henkilöille lähettämieni sähköpostiviestien alkusanoina esimerkiski seuraavaa:

Tervehdys (viestin saajan etunimi) ja työn teon tuskansekaista riemua!

Nimenomaan tuo maininta - työn teon tuskansekaista riemua - oli pahasti tökännyt, joten päätin luopua siitä kokonaan.

Nykyisin aika usein, oikeastaan lähes aina käytän alkusanoina seuraavaa:

Tervehdys/Hei/Moi/Hyvää huomenta, - päivää, - iltaa, tms. ja työn iloja/jaksamista!

Jos saajana on opiskelija, loppuosa on opiskelun iloja/jaksamista. Jos kysymyksessä on eläkeläinen niin loppuosa on eläkepäivien iloja/jaksamista. Jo en ole varma viestini saajan "roolista", käytän loppuosana vain sanaa jaksamista...  

Loppukaneettina sähköpostiviesteissäni käytän yleensä esimerkiksi seuraavaa:

Tiedottamis- ja yhteistyöterveisin Aki

Olen viime aikoina pohdiskellut, josko lyhentäisin edellä olevaa pelkästään muotoon Ytt...

Täytyypä asiaa vielä miettiä.

Timo Harakka ei tunne Kreikka-pelin henkeä...

Timo Harakka ei ilmeisesti oli pelimiehiä - korttipelimiehiä. Oletattavasti hän ei ole pelannut esimerkiksi avopokeria eli sököä.


Jos Suomi tässä vaiheessa olisi toitottanut julkisuuteen oman kantansa Kreikka-pelistä, se olisi mielestäni ollut sama asia kuin sökössä olisi paljastanut "persekorttinsa" eli niin sanotun pimeän kortin. Se olisi ollut typerrääkin typerämpää toimintaa!


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista vahvasti tuunattuna:

Timo Harakka: Hallituksen ja Stubbin toiminta ”farssia ja demokratian irvikuvaa”

Suomen Kreikka-kantaa ei kerrota julkisuuteen – Arhinmäeltä eriävä mielipide suuren valiokunnan kokouksessa

TALOUS  

Tausta

Mitä Kreikka lupaa?

 Kreikka pyytää 53,5 miljardia euroa lainaa kolmeksi vuodeksi.
 Budjetin ylijäämä ennen velanhoitokuluja nostetaan 3,5 prosenttiin vuonna 2018.
 Arvonlisäveroa korotetaan 23 prosenttiin. Muun muassa turistisaarten ja ravintoloiden arvonlisäveron alennus poistetaan.
 Tuloverotuksen välttelyä vaikeutetaan ja veropetosten rangaistuksia kiristetään, yritysverotusta korotetaan, polttonesteiden hintasubventioita pienennetään.
 Sotilasmenoja leikataan 300 miljoonalla eurolla.
 Eläkeikä nousee 67 vuoteen tai 62 vuoteen 40 vuoden työuran jälkeen.
 Lisäksi pitkä lista hallintoa parantavia ja korruption kitkemiseen tähtääviä toimenpiteitä sekä verohallinnon remontti.
Suomen kantaa lauantain  euroryhmän Kreikka-kokoukseen ei kerrota julkisuuteen "neuvotteluteknisistä syistä".
Eduskunnan suuri valiokunta päätti ylimääräisessä kokouksessaan kantansa siihen, riittävätkö Kreikan talousuudistusehdotukset pohjaksi neuvotteluiden avaamiselle Kreikan uudesta lainaohjelmasta.  Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) oli yhteydessä valiokuntaan puhelimitse, koska hän osallistuu euroryhmän kello 16 alkaneeseen kokoukseen Brysselissä.
"Haluamme pitää Suomen neuvotteluaseman niin hyvänä kuin mahdollista. Siksi emme kerro Suomen neuvottelukantaa", sanoi Stubbin valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen suuren valiokunnan kokouksen jälkeen.
Heinonen arvioi, että eri tahot analysoivat mahdollisimman tarkkaan, voidaanko neuvottelut Kreikan kanssa aloittaa uudestaan.
"Tämä viikonloppu on hyvin ratkaiseva sen kannalta, ryhdytäänkö Kreikan kanssa neuvottelemaan", Heinonen sanoi.

Kreikka haluaa lisää lainaa EVM:ltä – siis miltä?

 Euroopan vakausmekanismi (EVM) on eurovaltioiden perustama julkisoikeudellinen rahoituslaitos, jonka pääkonttori on Luxemburgissa. Ylintä päätösvaltaa käyttää hallintoneuvosto, johon kuuluvat eurovaltioiden valtiovarainministerit.
 EVM voi antaa rahoitusvaikeuksissa olevissa eurovaltioiille hätälainaa.EVM ottaa pääomaansa vastaan lainaa rahoitusmarkkinoilta rahoittaakseen kriisivaltioita.
 Euroopan vakausmekanismin maksettu alkupääoma on 81 miljardia euroa, josta Suomen osuus on 1,44 miljardia euroa. Vaadittaessa maksettavaa pääomaa on jäljellä 624 miljardia euroa, josta Suomen osuus on 11,14 miljardia euroa.
 Suomen yhteenlaskettu kokonaisvastuu EVM:n pääomasta on 12,58 miljardia euroa. Rahoituslaitoksen jäljellä oleva rahoituskapasiteetti on 453 miljardia euroa. EVM on toistaiseksi antanut kaksi hätärahoitusta: Espanjalle 38 miljardia euroa ja Kyprokselle yhdeksän miljardia euroa.
Kreikka on pyytänyt uutta kolmivuotista lainaohjelmaa. Euroryhmä eli euromaiden valtiovarainministerit pohtivat tänään, ovatko Kreikan lupaamat talousuudistukset riittäviä, jotta neuvottelut kolmannesta lainaohjelmasta voitaisiin aloittaa. Vaihtoehtona voi olla Kreikan ajautuminen ulos eurosta.

Suuren valiokunnan kokouksen myöhästyminen ja euroryhmän kokouksen päällekkäisyys aiheuttivat närää valiokunnan sisällä.
Kansanedustaja Timo Harakka(sd) poistui hetkeksi ulos kesken kokouksen.
"Hallitus on aiheuttanut itselleen erikoisen tilanteen. Stubb on euroryhmän kokouksessa Brysselissä ilman, että eduskunta on ratkaissut kantaansa", Harakka sanoi.
EU-ministerivaliokunta linjasi Suomen neuvottelumandaatin lauantaina aamupäivällä, mutta suuressa valiokunnassa päätetään eduskunnan kanta. Suomen hallituksen tulee nauttia eduskunnan luottamusta.
Kansanedustaja Paavo Arhinmäki (vas) kertoi jättäneensä eriävän mielipiteen suuressa valiokunnassa. Hänen mukaansa vastaesitys ei ollut ainoa.
"Kaikki mistä tänään keskusteltiin on vaiteliaisuuden piirissä, mutta jätin oman eriävän näkemykseni kokouksessa", Arhinmäki sanoi HS:lle.
Arhinmäen mukaan Kreikka on tullut uudella esityksellään EU:ta vastaan.
"Se voisi toimia pohjana neuvotteluiden käynnistämiselle ja toivottavasti tällainen päätös tullaan tekemään."
Arhinmäen mukaan vasemmistopuolue Syriza on alusta asti pyrkinyt puuttumaan Kreikan yhteiskunnan syvimpiin ongelmiin,
"Ongelmat kuten veronkierto, korruptio ja harmaa talous ovat olleet suurennuslasin alla."
Harakan tavoin Arhinmäki kokee, että suuren valiokunnan kokouksen aikataulutuksessa oli ongelma eduskunnan kannan päättämisen kannalta. Kokous alkoi klo 15.15 ja euroryhmän kokous klo 16.00
"Meillä ei ollut riittävästi aikaa tutustua asiakirjoihin, pohjaesitys tuli hyvin myöhäisessä vaiheessa ja valtiovarainministeriä kuunneltiin hyvin lyhyesti puhelimitse."
Arhinmäki arvioi, että hallituksella oli "vaikeuksia muodostaa oma kantansa ja asiakirjat tulivat siksi myöhäisessä vaiheessa".
Kreikan parlamentti hyväksyi varhain lauantaiaamuna maan hallituksen suunnitelman maan talousuudistuksista, joita Kreikalta on vaadittu lisälainan saamiseksi. Uudistuspaketin puolesta äänestäneet voittivat parlamentissa selvin luvuin 251–32.

Uudet ehdotukset noudattavat pitkälle samaa kaavaa kuin ne, joista Kreikka ja Euroopan komissio väänsivät jo 26. kesäkuuta, juuri ennen lainaneuvotteluiden katkeamista.
Pääministeri  Alexis Tsipras ehdottaa ohjelmassaan esimerkiksi lomasaarten arvonlisäverohelpotuksen poistoa, ravintoloiden arvonlisäveron nostamista ja luopumista köyhimpien eläkeläisten ylimääräisestä tuesta. Uudistuksen pääkohtia on myös mittava eläkeuudistus, joka nostaa eläkeiän pääsääntöisesti 67 vuoteen jo tämän vuoden puolella
.
EUROMAISSA KREIKAN HALLITUKSEN UUSI ÄÄNENPAINO ON AIHEUTTANUT HELPOTTUNEITA REAKTIOITA
Uutistoimisto Reutersin haastattelemien EU-lähteiden mukaan neuvottelut kolmannesta lainaohjelmasta todennököisesti aloitetaan, sillä Euroopan komissio, Euroopan keskupankki (EKP) sekä IMF pitävät Kreikan lupaamia uudistuksia riittävinä.
Kreikan hallituksen ehdottaman uudistusohjelman englanninkielisessä versiossa ei puhuta velkahelpotuksista, mutta kreikankielisessä versiossa helpotukset mainitaan.Varsinainen velkojen anteeksiantaminen lienee poliittisesti mahdotonta Suomen lisäksi monissa muissakin euromaissa. Kansainvälinen valuuttarahasto IMF todennäköisesti suosittaa ainakin Kreikan velkojen eräpäivien lykkäämistä edelleen.




Kuulostaa asialliselta, hyvältä...

Perustelut louhinnan aloittamiselle tuntuvat asiallisilta. Toivottavasti toimenpiteet edistävät myös luotettavan yhteistyötahon löytämisessä...


Suora nettilainaus Kauppalehdestä:


Talvivaara Sotkamon konkurssipesä haluaa aloittaa louhinnan


Louhinnan myötä sammuneita kasoja voitaisiin elvyttää. KUVA: TIINA SOMERPURO/KL-ARKISTO
Louhinta aloitetaan ympäristöturvallisuuden ylläpitämiseksi, konkurssipesä toteaa.
Kaivosyhtiö Talvivaara Sotkamon konkurssipesä aikoo aloittaa louhinnan Talvivaarassa. Konkurssipesä aikoo palkata 120 uutta kaivosteollisuuden työntekijää louhinnan toteuttamiseksi, konkurssipesä sanoo tiedotteessaan.
Konkurssipesän mukaan louhinta aloitetaan ympäristöturvallisuuden ylläpitämiseksi sekä kaivoksen pitämiseksi myyntikunnossa.
Palkattaville työntekijöille konkurssipesä tarjoaa toistaiseksi voimassaolevia työsopimuksia.