Luettuani alla olevan artikkelin totean yksiselitteisesti: Täyttä asiaa...
Liikkeellä on on ollut aktiivisesti monenlaista palvelun tarjoajaa. Varsinkin omakotitaloissa asuvat eläkeläiset ovat saaneet tuta jotakuinkin viikottain mm. kattoremontin, ikkunaremontin, oviremontin, vessaremontin, maalausremontin, tms. yhteydenottoja puhelimitse ja ihan kotiovella face-to-face käyden.
Mekin olemme olleet "liipaisimella" monta kertaa - hyvä niin mutta...
Emme ole välttyneet ajatukselta, että nimenomaan eläkeläisille suunnatuissa tarjouksissa on sisään rakennettu eläkeläis-/kotitalousvähennyslisä.
Varsinkin niissä tapauksissa, joissa palvelun tarjoajina ovat - Perämeren pohjukan näkövinkkelistä - kaukaa etelästä tulleet eräänlaisten "Myyntitykki-Huikkasten" houkuttelevat supertarjoukset.
Ymmärtääkseni nimenomaan eläkeläisten osalta kotitalousvähennys on saavuttanut hyvän vastaanoton.
Jos nykyään vielä teetättäisimme jotain kiinteistöissämme, ottaisimme aivan ehdottomasti ainakin pari-kolme tarjousta vertailun vuoksi myös paikallisilta yrityksiltä.
Pieleen meni, mutta kalliiksi tuli – Pyydä remonttitarjous aina kirjallisena ja vähintään neljältä
Suomalaisista on vaivalloista ja noloa pyytää remonteista tai muista palveluista kirjallisia tarjouksia. Se, joka hyväksyy suullisen tarjouksen halvimman mukaan, toimii tyhmästi. Loppulaskun suuruuden yllättäessä on yleensä luultu tai kuultu väärin.
Jos hinnasta ei ole etukäteen sovittu, on remontista tai muusta palvelusta maksettava yrityksen pyytämä hinta. Monilla on edelleen käsitys, että pelkästään puhelimessa sanottu on samalla pitävästi sovittu. Eipä ole.
Tarjouspyyntöä jätettäessä on hinta aina syytä pyytää kirjallisesti. Vaikka yritys vastaisi tarjouspyyntöön puhelimella, kannattaa kaikki luvattu pyytää vielä erikseen kirjallisena ennen työn tilaamista.
Ensimmäinen virhe tapahtuu usein jo siinä, että asiakas ei myöhemmin muista, oliko puhelimessa heitetty hinta kiinteän hinnan tarjous vai pelkkä hinta-arvio. Hinta-arvio saa ylittyä 15 prosentilla. Kymppitonnin kattoremontissa se on aika paljon.
Kotitalousvähennystä haluavan on helppo tarkistaa, onko remonttiyritys ennakkoperintärekisterissä. Moni haluaa teettää työn pimeänä. Silloin on turha huutaa perään, jos ongelmia ilmenee laskun maksamisen jälkeen. Kuluttajansuojaa ei ole.
Hylkää liian halvat ja kalliit
Asiantuntijoiden neuvo on pyytää tarjous vähintään neljältä yritykseltä. Remontti- ja rakennusalalla on tyypillistä, että vastauksia ei tule. Neljästä tarjouspyynnöstä keskimäärin kaksi vastaa.
Saaduista tarjouksista kannattaa hylätä sellainen, joka on selvästi muita halvempi. Liian halvalla tarjoavalla on yleensä liuta ongelmia. Aivan liian kalliin tarjouksen jättäjällä taas tilauskirjat saattavat pullistella. Urakan tekeminen vaatisi lisähenkilökuntaa tai työn ostamista muilta, mikä nostaa hintaa. Selvästi kalleimman tarjouksen jättäneessä firmassa saatetaan myös kokeilla onnea. Jos asiakas hyväksyykin tarjouksen, voi jonkun toisen urakan siirtää.
Mutta usein se vähän kalliimpi onkin halvempi. Firman käyttämissä materiaaleissa ja työn laadussa saattaa olla suuria eroja. Esimerkiksi puutalon maalauksessa viidentuhannen euron firman jäljiltä korjausmaalauksen tarve saattaa tulla jo muutaman vuoden kuluttua, kun kuudentuhannen euron firman maalipinta voi olla hyvä yli vuosikymmenen.
Tarjouksien vertailussa kannattaa pyytää apua, jos itse ei osaa. Tärkeää on saada selvillä, mitä työvaiheita ja materiaaleja tarjous sisältää. Myös työn aikatauluja kannattaa verrata. Kannattaako esimerkiksi 10 prosentin säästö, jos työn aloittaminen tai saaminen loppuun venyy viikoilla?
”Avaimet käteen” ei tarkoita mitään
Saaduissa tarjouksissa on monta mahdollisuutta kompuroida.
Jos yritys lupaa työn ”avaimet käteen” -tarjouksella, on se pelkkää rakennusalan sanahelinää.
Hyvästä tarjouksesta löytyy aina tarkempi erittely. Muutoin työvaiheita ja materiaaleja ei voi vertailla.
Jos yritys lupaa työn ”avaimet käteen” -tarjouksella, on se pelkkää rakennusalan sanahelinää.
Hyvästä tarjouksesta löytyy aina tarkempi erittely. Muutoin työvaiheita ja materiaaleja ei voi vertailla.
Jos asiakas luottaa firman tarjoukseen ja hyväksyy remontin kiinteällä hinnalla, pysyy maksu samana, vaikka työhön käytetty aika ja tarvikkeet muuttuisivatkin. Yritys ei saa laskuttaa enempää kuin on sovittu. Toisaalta hintaa ei myöskään tarvitse alentaa, jos työ tuli oletettua halvemmaksi.
Moni yritys ei halua tehdä urakkaa kiinteällä hinnalla. Kuluttajan pitää silloin itse miettiä, luottaako se tekijään niin paljon, että antaa firman tehdä työn tuntiveloituksella tai jollain muulla löyhällä sopimuksella. Hinta ei kuitenkaan voi silloinkaan olla ihan mitä sattuu.
Jos tehty työ tuntuu aivan liian kalliilta, voi kuluttajariitalautakunta kohtuullistaa hintaa. Silloin hintaa verrataan yleiseen hintatasoon.
Maksa vasta kun edes jotain on tehty
Remonttifirman tarjous voi sisältää vaatimuksen maksaa esimerkiksi materiaaleja etukäteen. Sokeasti ei kuitenkaan kannata maksaa mitään. Jos maalausfirma haluaa veloittaa maalit, pitää sen paitsi todistettavasti ostaa maaleja myös ilmaantua niiden kanssa työmaalle.
Jos maksueriä on, kannattaa niistä sopia tarkasti ennen tarjouksen hyväksymistä. Kuluttajan kannattaa myös sopia sanktioista, jos valmista ei tule tiettyyn päivään mennessä. Hyvä vinkki on jättää 10 prosentin maksuerä maksettavaksi vasta aivan lopuksi, kun kaikki reklamaatiot on hoidettu.
Jos haluaa pelata varman päälle, voi jo tarjouspyyntöön laittaa, mihin mennessä työn pitää olla valmis. Mitä paremman tarjouspyynnön tekee, sitä vertailukelpoisempia vastaukset ovat. Monelle yritykselle kirjallisten tarjouksien tekemisestä on liikaa vaivaa, joten ne yrittävät puhua urakan itselleen puhelimessa.
Sopimuksen voi perua, jos tulee parempi tarjous
Myös kirjallisen sopimuksen voi perua. Jos asiakas on jo hyväksynyt tarjouksen ja tehnyt sopimuksen, voi yritys periaatteessa vaatia kohtuullista korvausta sopimuksen purkutilanteessa. Yrityksen on kuitenkin osoitettava, että sille on koitunut jo todellisia kuluja; se on esimerkiksi jo tilannut tarvikkeita remonttia varten. Pelkästä mielipahasta ei saa korvausta.
Hyvämaineisilla yrityksillä on kuitenkin yleensä korkea riskinsietokyky. Ne eivät mielellään riitele sopimuksen purkamisesta, vaikka asiakas onkin saanut paremman tarjouksen kilpailijalta.
Yritykset tietävät hyvin, että kuluttajat pyytävät nykyään tarjousta useammalta firmalta. Tarjouspyyntöön vastaava firma laskee, että sillä on noin 30 prosentin todennäköisyys saada sopimus.
Asiantuntijoiden mukaan tarjouspyyntöön ei kannata laittaa, mille muille firmoille tarjouspyyntö on lähtenyt. Syy on, että remontti- ja rakennusalan toimijat tuntevat toisensa erittäin hyvin ja saattavat sen jälkeen sopia keskenään, millaisella hinnalla tarjous asiakkaalle jätetään. Se on laitonta, mutta niin kuitenkin tehdään.
Juttua varten on haastateltu tarjous-, sopimus-, sekä kilpailuasiantuntijoita Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, Suomen yrittäjistä sekä rakennuskonserni YIT:stä.