lauantai 14. helmikuuta 2015

Hurskastelua ja sananhelinää YK:ssa...



Ulkomaat  | 

YK:n pääsihteeri tuomitsi Mariupolin raketti-iskun – turvallisuusneuvosto taas hampaaton

YK:n turvallisuusneuvosto on käsitellyt Ukrainan kriisiä laihoin tuloksin jo yli 20 kertaa.

_________________________________________________________________

Kirjoitin edellä olevan kommenttini lähes kuukausi sitten järjettömän raketti-iskun jälkeen.
Sama järjettömyys on jatkunut edelleen, toivottavasti ei jatku ensi yön tulitauon jälkeen.

Järjettömintä on on mielestäni se, että tulitaukoa ei määrätty alkavaksi heti vaan vasta ensi yönä. Taas on saatu sata kuolonuhria turhaan. Kaiken kaikkiaan uhreja lienee noin 6.000 - pääosa siviilejä...


Aamun nettilehdestä oli luettavissa lähestyvä hurskastelun ja sananhelinän uutisointi YK:ssa.


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista tuunattuna:

YK:n turvaneuvostolla hätäkokous Ukrainasta sunnuntaina

ULKOMAAT  
STT–AFP
YK:n turvallisuusneuvoston on määrä pitää sunnuntaina hätäkokous tukeakseen Ukrainan tulitaukosopimuksen alkua, kertovat diplomaattilähteet.
Neuvoston on tarkoitus hyväksyä Venäjän tekemä päätöslauselmaluonnos, joka kehottaa osapuolia pysymään Minskissä sovitussa tulitauossa. Sopimuksen on pelätty olevan vaarassa kaatua kiivaiden taisteluiden jatkuttua Itä-Ukrainassa. Luonnoksessa kehotetaan kaikkia osapuolia panemaan Minskin sopimus toimeen täydellisesti. Sopimuksen mukaan tulitauko alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

perjantai 13. helmikuuta 2015

"Keinovalikoima Minskin sopimusten täytäntöön panemiseksi" - joopa joo...

Helsingin Sanomat on ansiokkaasti seurannut Itä-Ukrainan ja Krimin tapahtumia. Artikkelit ovat mielestäni olleet ammattimaisia ja erittäin asiallisia.

Kuitenkin viime aikoina olen ollut aistivinani, että toimittajiin alkaa iskeä "sotaväsymys" ja turhautuminen. He näkevät asian raadollisuuden, lähes toivottomuuden ja kuitenkin heidän on väännettävä lukijoille jotain toivon kipinää jatkossakin...

Kyllähän tuo viimeinenkin "neuvottelu" oli sitä luokkaa, että välillä ei tiennyt itkeäkö vai nauraako. Osittain vakavan sorttista teatteria, draamaa, jossa kulisseissa elvisteli paikallinen presidentti. 

Olen jonkin verran "selaillut" kansainvälistä mediaa ja todennut, että maailmalla tällä hetkellä liikkuu sen kaltaista materiaalia, että se pistää vakavasti miettimään tykönään, minne olemme menossa. Näkemistäni aineistoista olisi helppo provosoitua.

Aikanaan työssä vielä ollessani toin omille oppilailleni esiin, että jos kolmas maailmansota syttyy, se syttyy puhtaasta vedestä - puhtaan veden niukkuudesta. Painotin ja painotan nyt myös sanaa jos..

Jos globaalityperyydelle hakee jotain vertailukohtaa, niin Itä-Ukrainan ja Krimin nykytilanne yksiselitteisesti Venäjän junailemana hakee vertaistaan.

Toki minä katselen tilannetta aika lailla kelta-sinisten tai sini-keltaisten lasien läpi, johon minulla on oikeutukseni.


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista:


Minskin sopimuksesta tuli pykälien miinakenttä

Jos aseet Itä-Ukrainassa todella vaikenevat sunnuntaina, Minskin neuvotteluiden voidaan sanoa myös johtaneen tuloksiin

ULKOMAAT 


MOSKOVA. Ukrainan, Venäjän, Saksan ja Ranskan johtajat istuivat keskiviikkona ja torstaina yhteensä 16 tuntia neuvottelupöydässä Minskissä. Saavutettu sopimus on nimeltään "keinovalikoima Minskin sopimusten täytäntöön panemiseksi". Sopimus on pitkälti sama, joka solmittiin jo kertaalleen syyskuussa ja joka ei ole pitänyt.
Parhaimmillaan sopimus voi johtaa Itä-Ukrainan sodan hyydyttämiseen niin kutsutuksi jäätyneeksi konfliktiksi. Ansoja näissäkin pykälissä toki riittää.
1 Tulitauko sunnuntain vastaisena yönä kello 24
Kapinalliset ovat riitaista väkeä, mutta erilaisia vapaaehtoispataljoonia riittää myös Ukrainan puolella – eivätkä kaikki Kiovan komennoista välitä.
2 Uusi puskurivyöhyke, raskaat aseet pois
Sopimuksen mukaan Ukrainan on vetäydyttävä nykyisen rintamalinjan taakse, kapinallisten taas syyskuun tulitaukolinjan taakse. Väliin jäävä alue muodostaisi puskurivyöhykkeen.
Ensimmäinen ongelma on Debaltseve. Kapinallisten mukaan kaupunki ja sen länsipuoli ovat motissa ja Ukrainan tulee evakuoida sotilaat, jolloin Debaltseve jäisi puskurivyöhykkeelle ja todellisuudessa Donetskin "kansantasavallan" osaksi.
Yli satamilliset putket pitäisi vetää kahdessa viikossa 50 kilometrin päähän tulitaukolinjasta, mikä käytännössä lopettaisi sodan suosituimman asetyypin eli Grad-raketinheittimien käytön. Raskaampi kalusto pitäisi vetää vielä kauemmas. Kuka valvoo, mitä 140 kilometrin päässä linjasta tapahtuu?
3 Tarkkailu ja valvonta
Minskin sopimuksia on tähän asti tarkkailut Venäjän ja Ukrainan asevoimien yhteistyöelin, jonka työskentelyyn myös Ety-järjestö on osallistunut. Kahdelta ensin mainitulta on puuttunut rauhantahto ja viimeksi mainitulta voimavarat. Nyt päävastuu pitäisi siirtyä Etyjille "kolmen osapuolen kontaktiryhmän tuella".
4 Tilapäinen itsehallinto ja vaalit
Ukrainan parlamentin pitäisi antaa Donbassin alueelle "tilapäinen itsehallinto" kuukauden kuluessa. Tästä sovittiin jo syyskuussa, mutta taistelujen jatkuessa presidentti Petro Porošenko perui päätöksen marraskuussa.
Donetskin ja Luhanskin kansantasavalloissa järjestettiin marraskuun alussa "vaalit", joiden lopputulos oli ennalta tiedossa ja joissa kapina-alueiden johtoon asetettiin Moskovan hyväksymät miehet. Tänä vuonna pitäisi järjestää oikeat, Ukrainan lakien mukaiset vaalit – ajatus tuskin houkuttelee "tasavaltojen" nykyisiä johtajia.
5 Sotilaiden armahdus
Rivisotilaiden armahtaminen tuskin tuottaa vaikeuksia, mutta entä todistetusti siviilien surmiin syyllistyneet? Ihmisoikeusrikkomuksia Donbassissa on riittänyt.
6 Vankienvaihto
Alkoi lupaavasti jo syyskuussa ja saattaa toteutua nytkin hyvin.
7 Humanitaarinen apu
Sopimus vaatii avustusten ja haavoittuneiden hoidon tueksi "kansanvälistä mekanismia", jollaista ei tähän asti alueella oli juuri nähty.
8 Sosiaaliset ja taloudelliset suhteet
Kiova lopetti marraskuussa sosiaaliturvan maksamisen ja rahaliikenteen kapina-alueille, jossa ratkaisua on kutsuttu "humanitaariseksi saarroksi". Jos separatistialueet eivät maksa veroja Ukrainalle, miksi Ukraina avaisi kansakoulut?
9 Ukrainan ja Venäjän raja
Ukrainan rajavalvojien pitäisi ottaa Venäjän-vastainen raja valvontaansa myös kapina-alueilla vaalien jälkeen ja viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä – sillä edellytyksellä, että sovitut vaalit on pidetty ja Donbassin perustuslaillinen autonomia päätetty. Ukraina yritti pitää rajan valvonnassaan kesällä, ja seurauksena olivat kammottavat miehistötappiot ja vetäytyminen.
10 Ulkomaisten sotilaiden ja aseiden vetäminen pois
Kuka tietää, onko raketinheitin ukrainalainen vai venäläinen, jos se on neuvostotekoa ja siinä on "kansantasavallan" tunnukset? Ja jos ruotsalaisvapaaehtoinen saa taistella ukrainalaisen Azovin pataljoonan riveissä, mikä estää Rostovin poikaa auttamasta Donbassin nostoväkeä?
11 Ukrainan perustuslain muuttaminen
Ukrainasta pitäisi tehdä liittovaltio, tai ainakin Donetskin ja Luhanskin alueille pitäisi myöntää perustuslaillinen autonomia tämän vuoden loppuun mennessä. Tämä on sopimuksen suurin ja periaatteellisin pykälä, jota ukrainalaisten on vaikea nielaista.
12 Donbassin vaalien valvonta
Tehtävä sälytetään Ety-järjestölle ja sen parlamentaariselle yleiskokoukselle.
13 Kontaktiryhmän työn tehostaminen
Syyskuun "tulitaukoa" on valvonut kolmen osapuolen eli Venäjän, Ukrainan ja kapinallisten niin sanottu Minskin kontaktiryhmä. Tehostamista sen työ todella vaatiikin.

A eta pravda - harasooooo ...


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta:

Ulkomaat  | 

Upi: Minskin sopimukseen pujahtanut virhe todistaa Venäjän osallistumisen Ukrainan konfliktiin

Venäläiset tulitaukoneuvottelijat tekivät Minskin sopimuksen yhteydessä virheen, joka voi viedä pohjan maan vakuutteluilta, ettei se osallistu Ukrainan sotaan.


Minsk.
Kuva: Tatyana Zenkovich / EPA

Minskissä eilen solmittu tulitaukosopimus todistaa, että Venäjä on suoraan osallistunut Itä-Ukrainan konfliktiin, kertovat tulitaukosopimuksen tekstiä tutkineet Suomen ulkopoliittisen instituutin tutkijat.
Sopimuksessa on määrätty, että raskaat aseet on vedettävä pois rintaman läheisyydestä. Sopimuksessa on myös tarkasti yksilöity se aseistus, jota kyseinen pykälä koskee.
Yhtenä asejärjestelmänä on mainittu venäläinen Tornado-S-raketinheitinjärjestelmä.
Upin tutkijoiden, András Ráczin ja Sinikukka Saaren mukaan kyseistä pitkän kantaman huippunykyaikaista järjestelmää ei ole millään muulla maalla kuin Venäjällä. Jos rintamalla on Tornado-S-raketinheittimiä, eivät ne ole voineet tulla sinne mistään muualta kuin Venäjältä, he toteavat.
Tornado-S-järjestelmät otettiin käyttöön vuonna 2012, eikä niitä ole myyty ulkomaille.
Rácz ja Saari arvelevat, että kyseessä on tekstin laatimisen yhteydessä tapahtunut vahinko. Venäjän ja separatistien neuvottelijat ovat kuitenkin hyväksyneet tekstin.

Olis maassa rivat niin nostais...

Kaivoin vaihteeksi esiin artikkelin, jonka kirjoitin/lähetin Ammattikasvatuksen aikakauskirjaan alkuvuodesta 2010...
En aivan tarkalleen tiedä ammatillisen sektorin nykytilaa muutoin kuin: säästöjä, säästöjä, säästöjä.
Joku teistä tämän artikkelin lukijoista valistanee minua kommentoimalla alla olevaa, vanhaa tekstiäni - kiitos.


Vanha tekstini alkuvuodesta 2010:


OLIS MAASSA RIVAT NIIN NOSTAIS…

Keskustelin marketin kassajonossa entisen ammattiopettajakollegani kanssa. Keskustelumme siirtyi hyvää päivää kirvesvartta-tyyppisistä jutustelun jälkeen varsin luontevasti ammattiopetuskuulumisiin. Ammattiopettaja kertoi tekevänsä työtä erittäin hyvällä fiiliksellä ja aktiivisella sykkeellä.
Hänen tuntojaan kuvasi hyvin hiukan rehvakkaan oloinen kommentti: ”Olis maassa rivat niin nostais!” Hän totesi tulevansa korkealla motivaatiotasolla aamusella omalle kustannuspaikalleen.

Kuitenkin hänen sanomanaan päivän mittaan saattaa nousta synkkiä pilviä takaraivoon.
Tulee riittämättömyyden tunne, sillä ei ole aikaa riittävästi oleelliseen eli varsinaiseen ammattiopetukseen, johon hänet on koulutettu.
Toisaalta oleellista on myös ulkopuolella, yrityksissä tapahtuva työssäoppimisen seuranta.
Lisäksi ammattiopetuksen näytöt ja niihin liittyvät toimenpiteet tuntuivat olevan myös mielen päällä.

Työssäoppimisen seurantaan ja näyttöihin on resursoitu aivan liian vähän!” hän totesi yksiselitteisesti…

Kaiken kaikkiaan opetustehtävässäni olen kokenut jo vuosikausia olevani pääasiassa konttoristi! Näyttöpäätteen ruutuun tuijotteleva konttoristi! Tuijottelen näyttöpäätettä näpytellen tekstejä sinne ja tänne/joudun ottamaan niitä vastaan myös aika kasan päivittäin joukossa runsaasti ns. roskapostia...” hän vuodatti. ” On tiedotteita, liitetiedostoja, kyselyjä, taulukoiden täyttämistä, arviointia, lippusten ja lappusten sähköistä/paperiversiotäyttämistä, monistenippuja, kirjeitä, tiedonantoja, tarjouksia, laskutusta, aineistopyyntöjä, kommentteja, jne. ... Niihin minun aikani pääasiassa menee!” hän hiukan tuskaantuneena luetteli.
Omasta ammattiopettajaurastani – lähinnä viimeisistä vuosista – jäi tunne, että varsinaisen opetustyön ohella opettajat joutuvat monenmoisiin hankkeisiin ja kehittämistehtäviin, joihin ei ole usein kuitenkaan varattu edes välttämättömiä resursseja. Opettajat ovat hoitaneet näitä tehtäviä usein pelkästä velvollisuuden tunteesta ilman asianmukaista korvausta. Paljon puhuttu talkootyö on ollut voimissaan…
Muistuupa mieleeni takavuosina Oulussa järjestetyn OPI-päivien pääluennoitsijan, Juha Siltalan maininnat ns. yläkerran puppugeneraattoreista, jotka suoltavat suuressa käsittämättömässä viisaudessaan projektia projektin perään opetusalalla, eivätkä opettajat voi paneutua täysipainoisesti perustehtävään, johon heidät on nimenomaan koulutettu – opettamiseen...
Hänen mukaan niin johtajat kuin opettajat mennä viuhtovat, koheltavat pää kolmantena jalkana osittain kaikenmaailman sekundääritouhuissa – ovat varsinaisia touhuajia, touhoja!
Kenelläkään ei ole aikaa keskittyä mihinkään, varsinkaan oleelliseen. Lisäksi vanhempien energia menee myös uraohjusportofolio-tyyppisessä kohelluksessa ja lapset ovat heitteillä, syntyy ongelmia…

Juha Siltala on kuvannut maamme nykymenon todella selkeästi tehoajatteluun keskittyväksi, osittain turmelemaksi, dynaamiseksi, yhä suurempia voittoja sijoittajille tavoittelevaksi kokonaisuudeksi, joka ei pitkässä juoksussa kuitenkaan ole kestävällä pohjalla…
Yksityisen teollisuussektorin tehoajattelua on hänen mukaansa alettu matkia myös julkisella sektorilla ikään kuin sielläkin on saavutettava, saavutettavissa aina tulosta, voittoja – mutta voittoja kenelle?
Vietän tietokoneen ääressä aika tovin joka päivä ja lähes kaikki välitunnit, ruokatunnillakaan siitä ei juuri pääse irtaantumaan! Niin ja väliin tulee vielä joka päivä n kpl puheluja ja tekstiviestejä työnantajani kännykkään, joihin on aivan pakko reagoida – hyvä, että oppitunneille ehtii...” totesi entinen ammattiopettajakollegani.
Olen aivan viime aikoina lisäksi pohdiskellut, kohdistuuko oppilaiden nuppiluvun perusteella repussaan tuoma rahamäärä oikein ja oikeudenmukaisesti.” hän lisäsi.
Lienee syytä palauttaa mieliin, mikä on päätehtävämme ja toisaalta arvioida, toteutuuko rahavirtojen valvonta riittävästi?” vastasi keskustelukumppanini marketin kassajonossa…
Tähän oli aivan pakko itsekin reagoida, muistella menneitä. ”Mikäli oikein muistan, entiseen hyvään aikaan – silloin kun presidentit olivat vielä kekkosia – pääosa oppilaitoksen rahavirrasta eli noin 70% kohdistui päätehtävään – opetukseen, loput 30% organisaation pyörittämiseen ja muuhun oheistoimintaan.
Olen saanut kuulla kahvipöytäkeskusteluna, että nykyisin varsinaisesti opetukseen kohdistuva rahamäärä saattaa olla noin 50%, tavoitteena laskea 40%:iin, joten organisaation ja erilaisten oheis-/tukitoimintojen pyörittämiseen menee peräti 50-60%.” totesin keskustelukumppanilleni.
Toki minä tiedän, että opiskelija kantaa repussaan sen rahan, jolla hänelle on taattava asiallinen ammattiopetus. Sen tietävät oppilaatkin. Välistä minusta tuntuu, että itse olen vaan kävelevä kustannuserä! En muuta” hän totesi hiukan mietteliäänä alakuloisesti…

Älähän nyt, ammatillisen sektorin imago ja sitä kautta hakijamäärät ovat olleet selkeästi nousussa, käden taitoja ja taitajia tarvitaan, työtä löytyy, ammatillinen sektori vetää – vihdoinkin!” yritin eläkeläisen roolissa hiukan alakuloa lieventää. ”Sinun ammatillisella osaamisella jaksaa kaikesta huolimatta pitkälle.” lisäsin…

Ammatilliselle sektorille on saatava nykyistä suuremmat taloudelliset resurssit, jotka mahdollistavat mm. pienemmät ryhmäkoot, yksilöidymmän, monipuolisemman, ”tehokkaamman” opetuksen ja paremmat oppimistulokset.
Takavuosina käyttöön otettu työssäoppiminen, joka vaatinee oman saarnan, ei saa olla jotakuinkin resursoimaton säästökeino, jolla ohjataan oppilaat ammatilliseen, oppilaitoksen/opettajan taholta lähes valvomattomaan päivähoitoon yrityksiin.
Kuka katsoo loppujen lopuksi nuorten näyttöjen perään? Ilman asiallista resursointia siitä tulee pedagogisesti kupla, joka puhkeaa totaaliturhautumisena aikanaan.
Miten tähän on tultu? Onko paluuta hiukan rauhallisempaan, oppilaan kannalta turvallisempaan oppimisympäristöön…
Pohdiskeluterveisin
Aki Pyykkö
Opetusalan eläkeläinen Kemistä