lauantai 28. lokakuuta 2017
Kemin lyseon lukion 120-vuotisjuhlassa tänään...
Käväisin tänään lauantaina 28.10.2017 Kemin lyseon lukion 120-vuotisjuhlassa. Koululla oli avoimien ovien päivä, sen jätin väliin > en lähtenyt seuraamaan käytännön opetustapahtumia...
Alla oleva ohjelma käynnistyi minuutilleen klo 11.40 auditoriossa, joka oli tupaten täynnä juhlayleisöä.
Avaussanat - Rehtori Pekka Mäkelä
Musiikkiesitys - Lukion musiikkiryhmä, ohjaus lehtori Arto Perkiö
Juhlapuhe - professori Matti Lackman
Runoesitys - Koulutie (V.A.Koskenniemeä mukaillen), Lukion draamaryhmä, ohjaus lehtori Merja Holpainen-Myllymäki
Seniorien puheenvuoro - Ahti Salmela, puheenjohtaja Kemin lyseon seniorit ry
Painetusta ohjelmaesitteestä poiketen ylimääräisenä ohjelmanumerona oli suunniteltujen Rehtorin käädyt - luovuttaminen. Ahti kertoi asian taustan. Rehtorin käädyt-ajatuksen oli Kemin lyseon senioreiden kunniapuheenjohtaja Vilho Heikonen ottanut aikanaan esiin.
Yhteislaulu - Maamme, 1. ja 11. säkeistö
______________________________________________________________________
Kaiken kaikkiaan mukava tapahtuma, hyvä ohjelma ja muutaman tutun tapaaminen.
Pois lähtiessäni/kotiin ajellessani mietiskelin, miksi en ole pyrkinyt/liittynyt Kemin lyseon lukion seniorit ry:een.
Olen tutustunut heidän kotisivuilleen, joten tiedän aika lailla tarkkaan mistä on kysymys.
Perimmäinen syy omalta osaltani lienee se, että olen viime vuosina irrottautunut monesta muustakin "ylimääräisestä" ja työntynkää/touhua on ihan riittämiin...
Alla oleva ohjelma käynnistyi minuutilleen klo 11.40 auditoriossa, joka oli tupaten täynnä juhlayleisöä.
Avaussanat - Rehtori Pekka Mäkelä
Musiikkiesitys - Lukion musiikkiryhmä, ohjaus lehtori Arto Perkiö
Juhlapuhe - professori Matti Lackman
Runoesitys - Koulutie (V.A.Koskenniemeä mukaillen), Lukion draamaryhmä, ohjaus lehtori Merja Holpainen-Myllymäki
Seniorien puheenvuoro - Ahti Salmela, puheenjohtaja Kemin lyseon seniorit ry
Painetusta ohjelmaesitteestä poiketen ylimääräisenä ohjelmanumerona oli suunniteltujen Rehtorin käädyt - luovuttaminen. Ahti kertoi asian taustan. Rehtorin käädyt-ajatuksen oli Kemin lyseon senioreiden kunniapuheenjohtaja Vilho Heikonen ottanut aikanaan esiin.
Yhteislaulu - Maamme, 1. ja 11. säkeistö
______________________________________________________________________
Kaiken kaikkiaan mukava tapahtuma, hyvä ohjelma ja muutaman tutun tapaaminen.
Pois lähtiessäni/kotiin ajellessani mietiskelin, miksi en ole pyrkinyt/liittynyt Kemin lyseon lukion seniorit ry:een.
Olen tutustunut heidän kotisivuilleen, joten tiedän aika lailla tarkkaan mistä on kysymys.
Perimmäinen syy omalta osaltani lienee se, että olen viime vuosina irrottautunut monesta muustakin "ylimääräisestä" ja työntynkää/touhua on ihan riittämiin...
Mielenkiintoinen pistäytyminen Kainuunkadulla eilen...
Ovikellomme soi, menin avaamaan ja totesin tulijan, kemiläislähtöinen maalarimestari Jorma "Jussu" Pitzén kirja kädessään.
Työhuoneeseeni asetuttuamme hän kertoi uudesta kirjastaan nimeltään Mestarin kertomaa, ootraus ja mukailutekniikka. Ostin kirjan.
Tiedän, että Jorma on niitä harvoja ihmisiä Suomessa, jolla on taito luoda realistista puu- ja kivipintaa eri pinnoille ootraustekniikalla.
Jorma jatkoi matkaansa Kemin keskustaan. Selailin hänen uutta teostaan, mielenkiintoista, täytyy tutustua siihen hiukan tarkemmin...
Työhuoneeseeni asetuttuamme hän kertoi uudesta kirjastaan nimeltään Mestarin kertomaa, ootraus ja mukailutekniikka. Ostin kirjan.
Tiedän, että Jorma on niitä harvoja ihmisiä Suomessa, jolla on taito luoda realistista puu- ja kivipintaa eri pinnoille ootraustekniikalla.
Jorma jatkoi matkaansa Kemin keskustaan. Selailin hänen uutta teostaan, mielenkiintoista, täytyy tutustua siihen hiukan tarkemmin...
KEMI VUONNA NOLLA + 1!
Alla oleva artikkeli on keskiviikon 25.10.2017 Lounais-Lapissa. Jos se jäi Sinulta huomaamatta niin lue tästä - kiitos.
KEMI
VUONNA NOLLA + 1!
Meitä
on opetettu tai vähintäänkin ainakin yritetty opettaa ajattelemaan
positiivisesti.
Se
on periaatteessa hyvä asia, mutta...
Pelkkä
hymistely, joo-joo-ajattelu ei kuitenkaan välttämättä vie asioita
eteenpäin, vaan aina on syytä löytyä positiivisenkriittistä
arvosteluakin, asioiden kyseenalaistamista, uusien vaihtoehtomallien
esittämistä, jotta vallankahvassa olevat pysyvät kohtuullisesti
varppeillaan.
Joka
vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään, kuitenkin...
Putsaillessani
ja hävittäessäni melkeinpä iänikuisenvanhoja paperinippuja
silmiini osui vuoden 1988 Kemin kaupungin julkaisussa nimeltään
LUKEMISET ollut artikkeli, jossa kuvailtiin Kemin kaupungin
väestökehitystä viime vuosisadan loppupuolella ja mukaillen tämän
vuosisadan alkupuolella.
Käyriä
oli kolme: Toive-käyrä ylimpänä, Todennäköinen-käyrä keskellä
ja Uhka-käyrä alimpana.
Minkä
käyrän kohdalla olemme juuri tällä hetkellä loppukesästä 2006
menossa?
Oikein!
Ikävä
kyllä juuri viimeisen eli Uhka-käyrän kohdalla, oikeastaan vielä
sen alapuolellakin...
Meidän
väestökehityksemme on ollut jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan
edellä mainituista pahin mahdollinen, todella surkea.
Väestön
muuttoliikettä Kemistä yritetään aktiivitoimenpitein pysäyttää
mm. houkuttelevalla tonttipolitiikalla, meillä on merenrantaa aika
viipale – hyvä niin…
Tonttipolitiikkamuutokset
näkyvät aina muutaman vuoden viiveellä. Esimerkkinä mainittakoon
myös Kemipaketti (koti- ja vauvalahja) ja sen myönteiset
vaikutukset...
Toivottavasti
Kemissä ei ajauduta Karkkila-taudin (kunnan totaaliseen
taloudelliseen ahdinkoon) tyyppiseen tilaan, sillä silloin
pahimmassa tapauksessa – vuonna 2006 + n eli kuvitteellisessa
vuonna nolla – Kemissä on kolme asukasta: eläkkeelle haikaileva
uusi kaupunginjohtaja, kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen
puheenjohtaja, molemmat jo tyytyväisiä eläkeläisiä hekin!
He
köppelehtivät kaupungintalon autioilla käytävillä muistellen
Kemin kaupungin menneitä aikoja salaperäinen hymynhäive
kasvoillaan...
Niin!
Kemiähän pidettiinkin aikanaan eläkeläisten
toive-/ihannekaupunkina – muistaakseni!
Tarvinneeko täällä muita enää
silloin ollakaan?
Edellä
oleva on vanha tekstini vuodelta 2006.
Kohta
on Kemissäkin aivan toinen meno päällä. Uutta toimeliaisuutta:
Biojalostusta, matkailua > myös kesämatkailua, rakentamista,
jne. …
Maamerkkimme kaupungintalokin täyttyy uusilla ihmisillä ja
ajatuksilla. Kyllä kohta kelpaa...
Pohdiskeluterveisin
Aki
Pyykkö
Kemi
Ihmissalakuljetus Saimaan kanavalla paljastui jättimäiseksi...
Hmmmmm - vai niin - todennäköisesti ihmissalakuljetuksen määrä on artikkelin lukuja huomattavasti suurempi...
Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Ihmissalakuljetus Saimaan kanavalla paljastui jättimäiseksi – maailmanlaajuinen rikollisjärjestö toi huviveneellä yli 70 ihmistä salaa Suomeen
Kesällä Saimaan kanavalla Lappeenrannassa jäi kiinni huvivene, josta löytyi 17 salamatkustajaa. Tutkimuksissa on selvinnyt, että vajaan vuoden aikana salakuljettajat tekivät Suomeen seitsemän salakuljetusmatkaa.
Petri Kivimäki
6. kesäkuuta 2017 Lappeenrannassa Saimaan kanavalla paljastui Suomen rikoshistoriassa poikkeuksellinen salakuljetusyritys. Rikolliset yrittivät tuoda huviveneen uumenissa Suomeen salaa 17 henkilöä.
Rajavartiolaitos aloitti asiassa tutkinnan, jossa on nyt selvinnyt, että rikolliset ovat tehneet Suomeen veneellä kaikkiaan seitsemän matkaa, joissa on salakuljetettu Suomeen ainakin 70 henkilöä. Salakuljetusmatkat ovat olleet 10.7.2016–6.6.2017 välisenä aikana.
– Lisäksi ennen ensimmäistä salakuljetusmatkaa oli yksi harjoituskerta, kertoo tutkinnanjohtaja luutnantti Jyri Siitari rajavartiolaitoksesta.
Siitarin mukaan salakuljetetut ihmiset ovat olleet useista eri maista. Heistä osa on tällä hetkellä Suomessa ja osa mualla Euroopassa.
– Suomea on käytetty kauttakulkumaana. Heille on järjestetty täällä yöpyminen, mutta sen jälkeen järjestetty Suomesta pois. Osa on jäänyt hakemaan turvapaikkaa Suomesta.
Salakuljetetut ovat maksaneet matkastaan useita tuhansia euroja.
– Meidän näkemyksen mukaan salamatkustajat ovat sellaisista maista, joissa tarvitaan apua tai joissa on hätä. Salakuljetetuilla ei ole ollut lupa matkustaa pois omasta maastaan ja ovat siksi tukeutuneet tähän rikollisjärjestöön.
Maailmanlaajuinen rikollisjärjestö takana
Tutkinnanjohtaja Jyri Siitarin mukaan salakuljetuksen taustalla on kansainvälinen monessa eri maanosassa toimiva rikollisjärjestö. Rajavartiolaitos epäilee sen järjestäneen laittomasti Eurooppaan Jemenin, Turkin, Afganistanin, Syyrian ja Egyptin kansalaisia sekä kansalaisuudettomia henkilöitä. Rikollisjärjestö on hyötynyt tästä useita satojatuhansia euroja.
Suomeen henkilöitä oli salakuljettanut venäläinen perhe, jossa oli isä sekä täysi-ikäinen tytär ja alaikäinen poika. Matka oli naamioitu huvimatkaksi.
– Meidän näkemyksen mukaan tämä on hyvin järjestettyä ihmissalakuljetusta, koska veneeseen oli rakennettu piiloja ja ihmiset oli laitettu tiettyihin tiloihin rajatarkastuksen ajaksi.
Epäillyt isä ja tytär on vangittu. 16-vuotias poika on matkustuskiellossa.
Tutkinnan kohteena olleen järjestäytyneen rikollisjärjestön jäseniä on selvitysten mukaan ainakin Venäjällä, Malesiassa, Irakissa ja Libanonissa.
Esitutkinnan perusteella Rajavartiolaitos epäilee kaikkiaan 15 henkilöä eri puolilla Eurooppaa törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä tai avunannosta rikokseen.
Rajavartiolaitos on tehnyt asian selvittämiseksi yhteistyötä Keskusrikospoliisin, Suojelupoliisin ja Maahanmuuttoviraston sekä Europolin ja Ruotsin sekä Venäjän esitutkintaviranomaisten kanssa.
Paljastui kesäkuussa
Rikollisliigan jäljille päästiin, kun Suomeen saapui kesäkuussa Saimaan kanavaa pitkin Venäjälle rekisteröity huvivene, jonka kolmen hengen miehistö esitti Nuijamaan rajatarkastuspisteellä omat matkustamiseen oikeuttavat asiakirjansa. Lappeenrannan edustalla vene pysähtyi laituriin, josta sen kyydistä nousi 17 henkilöä ilman maahantuloon oikeuttavia asiakirjoja.
Rajavartiolaitos totesi kiinniottojen jälkeen kaikkien henkilöiden olleen veneen kyydissä ja piilossa sen rakenteissa. Epäillyn rikoksen tekemiseen käytetty vene on takavarikoitu.
Tapaus on siirtynyt Salpausselän kihlakunnansyyttäjän syyteharkintaan.
Muitakin tapauksia voi ola
Nyt paljastunut ihmissalakuljetus Saimaan kanavalla oli ainutlaatuinen. Vastaavaa ei kanavalla ennen ole tavattu. On siksi mahdollista, että salakuljetuksia on ollut aiemminkin.
– Kaikkihan on mahdollista. Ihmissalakuljetus on kehittynyt valtavasti viime vuosien aikana. Mielikuvitus vain on rajana, miten ihmisiä voidaan kuljettaa viranomaisten nokan edestä, sanoo tutkinnanjohtaja Jyri Siitari.
Tässäkin paljastuneessa tapauksessa kaikki oli ulospäin näyttänyt ihan viattomalta. Perhe saapui useasti Venäjältä nauttimaan Suomesta ja Saimaan luonnosta. Mutta harhautus oli täydellinen.
– Täytyy kyllä sanoa, että hienosti olivat salakuljettajat keksineet tämän keinon tällä kertaa, sanoo tutkinnanjohtaja Jyri Siitari.
43 kilometriä pitkä Saimaan kanava kulkee Saimaalta Venäjän puolelle Suomenlahdelle. Sen Venäjän puolella oleva osa on vuokrattu Suomelle, joka hoitaa kanavan ja sen viereesä olevan tien kunnossapidon.
perjantai 27. lokakuuta 2017
Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 75...
Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:
Tähän oli tultu. Lähes vuoden jatkunut jatkuva vääntö sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen välillä oli syytä katkaista tai ainakin vähentää, hälventää epäluuloja/väärinkäsityksiä puolin ja toisin.
Mahdollisesti itse - suhteellisen kokemattomana lautakuntajäsenenä - hiukan ylidramatisoin vallitsevaa tilannetta. Olin ehkä liian voimakkaasti myötäelänyt lautakunnan johtavien virkamiesten ja puheenjohtajan mukana havaitessani aika ajoin sen tuskan, joka heidän sisällään myllersi. Näin itse asian ajattelin olevan...
Enpä Kemin kaupungin kuntapäätöstapahtumassa niin runsasta "henkilökattausta" ole aikaisemmin aistinut. Kaupunginvaltuusto oli luonnollisesti asia erikseen.
Pöytäkirjan ulkopuolella on pakko avoimesti ja rehellisesti todeta, että varsinkin yhteispalaverin alkuvaiheessa tilanne, ilmapiiri oli jännittynyt, kireäkin. Kysymyksessä oli kuitenkin kaikkien kemiläisten yhteinen ongelma: Sosiaali- ja terveystoimen alueella paloi rahaa aivan liikaa vertailukuntiin verrattuna.
Sellainen oli sen aikainen näkemys. Mikäli olen oikein aistinut, tilanne on jotakuinkin sama tälläkin hetkellä.
Muistaakseni em. tilaisuudessa - adrenaliititason hiukan kohotessa - esitin luovan ratkaisumallin, jota en julkisesti rohkene kirjoittaa esiin...
Kyllä em. yhteispalaveri oli tarpeellinen ja puhdisti ilmaa.
______________________________________________________________________
En malttanut olla ottamatta vertailun vuoksi tämänhetkisen sosiaali- ja terveyslautakunnan viimeisen kokouspöytäkirjan otsikoita.
Miksi?
Siksi, että loppujen lopuksi sieltä löytyy otsikko- ja käsitetasolla aivan samoja asioita kuin kaksitoista vuotta sitten.
Eikö mikään ole muuttunut? Kyllä - pääasiassa kaikki luottamushenkilöt, lautakunnan jäsenet ja lähes kaikki esittelevät virkamiehet.
Mutta asiat ovat pysyneet samoina ja jatkuva taloudellisten voimavarojen niukkuus. Kiinnitin huomiota, että yhä enemmän on esillä erilaisia - yksityisiä - palveluntarjoajia...
Sosiaali- ja terveyslautakunta
_______________________________________________________________
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden viimeinen eli kymmenes kokous 10/2005 09.12.2005 klo 16.00-18.15 pidettiin Sosiaaliviraston kokoushuoneessa, Keskuspuistokatu 30.
Esityslistalla oli mm. seuraavaa:
Tähän oli tultu. Lähes vuoden jatkunut jatkuva vääntö sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen välillä oli syytä katkaista tai ainakin vähentää, hälventää epäluuloja/väärinkäsityksiä puolin ja toisin.
Mahdollisesti itse - suhteellisen kokemattomana lautakuntajäsenenä - hiukan ylidramatisoin vallitsevaa tilannetta. Olin ehkä liian voimakkaasti myötäelänyt lautakunnan johtavien virkamiesten ja puheenjohtajan mukana havaitessani aika ajoin sen tuskan, joka heidän sisällään myllersi. Näin itse asian ajattelin olevan...
Enpä Kemin kaupungin kuntapäätöstapahtumassa niin runsasta "henkilökattausta" ole aikaisemmin aistinut. Kaupunginvaltuusto oli luonnollisesti asia erikseen.
Pöytäkirjan ulkopuolella on pakko avoimesti ja rehellisesti todeta, että varsinkin yhteispalaverin alkuvaiheessa tilanne, ilmapiiri oli jännittynyt, kireäkin. Kysymyksessä oli kuitenkin kaikkien kemiläisten yhteinen ongelma: Sosiaali- ja terveystoimen alueella paloi rahaa aivan liikaa vertailukuntiin verrattuna.
Sellainen oli sen aikainen näkemys. Mikäli olen oikein aistinut, tilanne on jotakuinkin sama tälläkin hetkellä.
Muistaakseni em. tilaisuudessa - adrenaliititason hiukan kohotessa - esitin luovan ratkaisumallin, jota en julkisesti rohkene kirjoittaa esiin...
Kyllä em. yhteispalaveri oli tarpeellinen ja puhdisti ilmaa.
______________________________________________________________________
En malttanut olla ottamatta vertailun vuoksi tämänhetkisen sosiaali- ja terveyslautakunnan viimeisen kokouspöytäkirjan otsikoita.
Miksi?
Siksi, että loppujen lopuksi sieltä löytyy otsikko- ja käsitetasolla aivan samoja asioita kuin kaksitoista vuotta sitten.
Eikö mikään ole muuttunut? Kyllä - pääasiassa kaikki luottamushenkilöt, lautakunnan jäsenet ja lähes kaikki esittelevät virkamiehet.
Mutta asiat ovat pysyneet samoina ja jatkuva taloudellisten voimavarojen niukkuus. Kiinnitin huomiota, että yhä enemmän on esillä erilaisia - yksityisiä - palveluntarjoajia...
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 26.09.2017 klo 15:00 - 20:10 / Tarkastettu
_______________________________________________________________
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden viimeinen eli kymmenes kokous 10/2005 09.12.2005 klo 16.00-18.15 pidettiin Sosiaaliviraston kokoushuoneessa, Keskuspuistokatu 30.
Esityslistalla oli mm. seuraavaa:
torstai 26. lokakuuta 2017
Autonrenkaita potkimassa tänään Kemin Karjalahdella...
Kirjoitin pari päivää sitten mm. seuraavaa:
Olemme päättäneet myydä sekä Mersun että Lantikan ja ostaa tilalle sopivan hiukan uudemman menopelin.
Todennäköisesti lähestyn paikallisia autoliikkeitä lähiaikoina "tositarkoituksella" ja aion seurata nettiä "sillä silmällä".
Jos emme saa kahta autoa vaihdossa liikkeelle, luotamme, että lähitulevaisuudessa edellä mainitulle Mersulle ja Lantikallekin löytyy uusi tarvitsija...
Olemme päättäneet myydä sekä Mersun että Lantikan ja ostaa tilalle sopivan hiukan uudemman menopelin.
Todennäköisesti lähestyn paikallisia autoliikkeitä lähiaikoina "tositarkoituksella" ja aion seurata nettiä "sillä silmällä".
Jos emme saa kahta autoa vaihdossa liikkeelle, luotamme, että lähitulevaisuudessa edellä mainitulle Mersulle ja Lantikallekin löytyy uusi tarvitsija...
Toisin sanoen, jos tarvitset em. tyyppisen auton, tule keskustelemaan kanssamme niin hieraistaan kaupat.
Olemme realisteja käytettyjen autojen hintaa arvioidessa. Tosin mielestämme vuosimalli ratkaisee liian paljon hintaa määritettäessä.
__________________________________________________________________________________
Tosiaan - kävin tänään Karjalahdella Wetteillä jututtamassa tutua automyyjää, joka tietää tarkalleen autonvaihtoajatuksemme.
Sanoin hänelle, että jos/kun saamme omat automme myydyksi, tulen riihikuivan rahanipun kanssa juttelemaan. Tälläkin hetkellä liikkeessä oli ainakin kolme - viisi potentiaalista käytettyä autoa meidän tarpeeseemme...
__________________________________________________________________________________
Tosiaan - kävin tänään Karjalahdella Wetteillä jututtamassa tutua automyyjää, joka tietää tarkalleen autonvaihtoajatuksemme.
Sanoin hänelle, että jos/kun saamme omat automme myydyksi, tulen riihikuivan rahanipun kanssa juttelemaan. Tälläkin hetkellä liikkeessä oli ainakin kolme - viisi potentiaalista käytettyä autoa meidän tarpeeseemme...
Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 74...
Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja jaoston sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen johtosäännön muuttaminen sekä siihen liittyvät virkajärjestelyt
Monien vaiheiden päätteeksi em. asiakokonaisuuteen liittyi terveydenhuollon johtajan viran perustaminen ja aukijulistaminen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti julistaa haettavaksi terveydenhuollonvakinaisen viran täytettäväksi 1.1.2006 ja määrittellyin kelpoisuusehdoin.
Kunta- ja palvelurakenneuudistushanke
Sisäasiainministeriö on asettanut 11.5.2005 kunta- ja palvelurakennehankkeen. Hankkeen käytännön toteutusta valmisteli ja ohjasi kunta- ja palvelurakenneryhmä, jonka puheenjohtajana oli alue- ja kuntaministeri Hanne Manninen. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Jukka Peltomäki.
Kemi-Tornio-seudulla kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmisteluvastuu oli Kemi-Tornio-seudun kehittämiskeskuksella.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käydä lähetekeskustelun kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta sekä merkitä tiedoksi uudistusta koskevan aineiston.
Osallistuminen "ikäihmisten laitoshoidon kehittäminen" hankkeeseen
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti hankkeen valtakunnallisen ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeen yhteistyössä Stakesin kanssa. Hanke toteutetaan vuosina 2005-2007.
Hankkeeseen oli kutsuttu 10 kuntaa ja Kemi oli yksi hankkeeseen kutsutuista kunnista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hakea mukaan ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeeseen.
______________________________________________________________________________
Sosiaali- ja terveyslautakunnan kymmenes kokous 10/2005 22.11.2005 klo 16.00-18.57 pidettiin Kaupunginteatterin lämpiössä.
Esityslistalla oli yksi asia:
Tapaaminen kaupunginhallituksen kanssa/Ajankohtaiset asiat
Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja jaoston sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen johtosäännön muuttaminen sekä siihen liittyvät virkajärjestelyt
Monien vaiheiden päätteeksi em. asiakokonaisuuteen liittyi terveydenhuollon johtajan viran perustaminen ja aukijulistaminen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti julistaa haettavaksi terveydenhuollonvakinaisen viran täytettäväksi 1.1.2006 ja määrittellyin kelpoisuusehdoin.
Kunta- ja palvelurakenneuudistushanke
Sisäasiainministeriö on asettanut 11.5.2005 kunta- ja palvelurakennehankkeen. Hankkeen käytännön toteutusta valmisteli ja ohjasi kunta- ja palvelurakenneryhmä, jonka puheenjohtajana oli alue- ja kuntaministeri Hanne Manninen. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Jukka Peltomäki.
Kemi-Tornio-seudulla kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmisteluvastuu oli Kemi-Tornio-seudun kehittämiskeskuksella.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käydä lähetekeskustelun kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta sekä merkitä tiedoksi uudistusta koskevan aineiston.
Osallistuminen "ikäihmisten laitoshoidon kehittäminen" hankkeeseen
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti hankkeen valtakunnallisen ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeen yhteistyössä Stakesin kanssa. Hanke toteutetaan vuosina 2005-2007.
Hankkeeseen oli kutsuttu 10 kuntaa ja Kemi oli yksi hankkeeseen kutsutuista kunnista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hakea mukaan ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeeseen.
______________________________________________________________________________
Sosiaali- ja terveyslautakunnan kymmenes kokous 10/2005 22.11.2005 klo 16.00-18.57 pidettiin Kaupunginteatterin lämpiössä.
Esityslistalla oli yksi asia:
Tapaaminen kaupunginhallituksen kanssa/Ajankohtaiset asiat
Sosiaali- ja terveyslautakunnan esityksestä järjestettävän lautakunnan ja kaupunginhallituksen neuvottelun puheenjohtajana oli kaupunginhallituksen puheenjohtaja Esko Näätsaari.
Keskusteltavat/neuvoteltavat asiat:
- keskusjohdon/kehittämisosaston sekä sosiaali- ja terveystoimen johdon vuorovaikutus
- terveyspalvelujen laajuus ja järjestäminen
- vanhus- ja vammaispalvelujen laajuus ja järjestäminen
- kaupunginjohtajan esitys talousarvioksi vuodelle 2006
Ehdotus STJ Ståhle:
Sosiaali- ja terveyslautakunta keskustelee kaupunginhallituksenj kanssa esillä olevista ajankohtaisista asioista.
Päätös STLTK 22.11.2005:
Sosiaali- ja terveyslautakunta totesi neuvottelujen tarpeellisuuden ja että vastaavanlaisia tapaamisia voisi järjestää tulevaisuudessakin.
Sosiaali ja terveyslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
______________________________________________________________________
Tähän oli tultu. Lähes vuoden jatkunut jatkuva vääntö sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen välillä oli syytä katkaista tai ainakin vähentää, hälventää epäluuloja/väärinkäsityksiä puolin ja toisin.
Mahdollisesti itse - suhteellisen kokemattomana lautakuntajäsenenä - hiukan ylidramatisoin vallitsevaa tilannetta. Olin ehkä liian voimakkaasti myötäelänyt lautakunnan johtavien virkamiesten ja puheenjohtajan mukana havaitessani aika ajoin sen tuskan, joka heidän sisällään myllersi. Näin itse asian ajattelin olevan...
Enpä Kemin kaupungin kuntapäätöstapahtumassa niin runsasta "henkilökattausta" ole aikaisemmin aistinut. Kaupunginvaltuusto oli luonnollisesti asia erikseen.
Pöytäkirjan ulkopuolella on pakko avoimesti ja rehellisesti todeta, että varsinkin yhteispalaverin alkuvaiheessa tilanne, ilmapiiri oli jännittynyt, kireäkin. Kysymyksessä oli kuitenkin kaikkien kemiläisten yhteinen ongelma: Sosiaali- ja terveystoimen alueella paloi rahaa aivan liikaa vertailukuntiin verrattuna.
Sellainen oli sen aikainen näkemys. Mikäli olen oikein aistinut, tilanne on jotakuinkin sama tälläkin hetkellä.
Muistaakseni em. tilaisuudessa - adrenaliititason hiukan kohotessa - esitin luovan ratkaisumallin, jota en julkisesti rohkene kirjoittaa esiin...
Tähän oli tultu. Lähes vuoden jatkunut jatkuva vääntö sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen välillä oli syytä katkaista tai ainakin vähentää, hälventää epäluuloja/väärinkäsityksiä puolin ja toisin.
Mahdollisesti itse - suhteellisen kokemattomana lautakuntajäsenenä - hiukan ylidramatisoin vallitsevaa tilannetta. Olin ehkä liian voimakkaasti myötäelänyt lautakunnan johtavien virkamiesten ja puheenjohtajan mukana havaitessani aika ajoin sen tuskan, joka heidän sisällään myllersi. Näin itse asian ajattelin olevan...
Enpä Kemin kaupungin kuntapäätöstapahtumassa niin runsasta "henkilökattausta" ole aikaisemmin aistinut. Kaupunginvaltuusto oli luonnollisesti asia erikseen.
Pöytäkirjan ulkopuolella on pakko avoimesti ja rehellisesti todeta, että varsinkin yhteispalaverin alkuvaiheessa tilanne, ilmapiiri oli jännittynyt, kireäkin. Kysymyksessä oli kuitenkin kaikkien kemiläisten yhteinen ongelma: Sosiaali- ja terveystoimen alueella paloi rahaa aivan liikaa vertailukuntiin verrattuna.
Sellainen oli sen aikainen näkemys. Mikäli olen oikein aistinut, tilanne on jotakuinkin sama tälläkin hetkellä.
Muistaakseni em. tilaisuudessa - adrenaliititason hiukan kohotessa - esitin luovan ratkaisumallin, jota en julkisesti rohkene kirjoittaa esiin...
Kyllä em. yhteispalaveri oli tarpeellinen ja se puhdisti ilmaa.
Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 73...
Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:
Ennen tekstisarjani jatkoa on aivan pakko kirjoittaa muutama rivi edellisestä. Lautakuntatyö on tärkeää. Minulla on tunne = paha pelko, että kemiläisessä kuntapolitiikassa kaikki eivät ymmärrä sen merkitystä.
Olen täysin samaa mieltä, että valtuustokauden 2005-2008 sosiaali- ja terveyslautakunnassa Risto Myyryn mainitsema voimakaksikko - minä ja Timo Juutinen - toimi. Sen itsekin ns. noviisina, aloittelijana olin aistivinani.
Tosin on aivan pakko mainita, että yhdessähän ne päätökset loppujen lopuksi tehtiin...
______________________________________________________________________
Sosiaali- ja terveyslautakunnan yhdeksäs 9/2005 03.11.2005 klo 15.10-19.10 pidettiin Mielenterveysasemalla Kauppakatu 5.
Esityslistalla oli mm. seuraavaa:
Mielenterveystyön kokonaissuunniteleman 2001-2010 päivitys 2005
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginvaltuuston 27.5.2002 hyväksymän Mielenterveystyön kokonaissuunniteleman 2001-2010 työsuunnitelman mukaisesti tehdyn päivityksen ja lähettää päivitetyn suunnitelman edelleen kaupunginhallitukselle/- valtuustolle.
Kemin keskusta-alueiden toimintaympäristön yleissuunnitelma
Kaupunginvaltuuston hyväksymänKemi-strategian keskeisenä tavoitteena oli työpaikkojen lisääminen ja väkiluvun kääntäminen kasvuun.
Tavoitteen toteuttamista varten kaupunginhallitus oli perustanut Kemin kaari-projektin. Kaupunginvaltuusto on taloussuunnitelmaa käsitellessäänhyväksynyt hankkeen yhdeksi Kemin kärkihankkeista.
Pienenä yksityiskohtana todettakoon, että keskustan kävelykadun lisäksi suuunnitelmissa vilahti myös Musiikkitalo, joka sittemmin taas kerran - taloudellisten resurssien vähyyden vuoksi - unohtui.
Esillä oli myös kävelykadun sulanapitojärjestelmä ja yhteydet Corona-alueelle Karjalahdelle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa - laajaan asiakokonaisuuteen - liittyvän, laaditun lausunnon Kemin keskusta-alueiden toimintaympäristön yleissuunnitelmasta.
Toiminnan ja talouden toteutumat 3/2005 sekä odotusarvot syyskuun 2005 toteutumien pohjalta
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti keskustelun jälkeen merkitä toiminnan ja talouden toteutumat 3/2005 sekä odotusarvot tiedoksi.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lisämäärärahaesitys vuoden 2005 talousarvioon
Nimenomaan tämän asiakokonaisuuden yhteydessä - näin pöytäkirjaa yli kymmenen vuoden jälkeenkin luettuna - palautuivat voimakkaasti mieleen lautakunnassa toteutetut toimenpiteet/ suunnttelupäällikön, vt. kaupunginjohtajan, taloustoimikunnan, kaupunginhallituksen näkemyksien välinen juopa, ristiriita. Oli tunne/epäilys, että lautakunnassa ei tehdä riittävästi töitä talouden tervehdyttämiseksi.
Kuitenkin on todettava: Vuosien 2005-2008 taloussuunnitelman mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden yksi keskeinen painoalue oli syrjäytymisen ehkäisyn sekä lasten, nuorten ja lapsiperheiden tukemisen ohellatarveyspalveluiden ja vanhuspalveluiden rakennemuutos. Tavoitteena oli siirtää painopistettä erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon ja vanhuspalveluihin.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle esitysosan mukaisen selvityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden rakennemuutoksen etenemisestä sekä liitteen mukaisen talouden ja palveluiden tasapainottamisohjelman.
Lautakunta päätti esittää 1.9.2005 §557 päätöstä täydentäen kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle sosiaali- ja terveyspalveluiden tulomäärärahan korottamista 100.000 euron sijasta 414.000 eurolla sekä menomäärärahan korottamista 4.088.000 euron sijasta 4.500.000 eurolla nettoylityksen kasvaessa näin 98.000 eurolla.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja jaoston sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen johtosäännön muuttaminen sekä siihen liittyvät virkajärjestelyt
Monien vaiheiden päätteeksi em. asiakokonaisuuteen liittyi terveydenhuollon johtajan viran perustaminen ja aukijulistaminen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti julistaa haettavaksi terveydenhuollonvakinaisen viran täytettäväksi 1.1.2006 ja määrittellyin kelpoisuusehdoin.
Kunta- ja palvelurakenneuudistushanke
Sisäasiainministeriö on asettanut 11.5.2005 kunta- ja palvelurakennehankkeen. Hankkeen käytännön toteutusta valmisteli ja ohjasi kunta- ja palvelurakenneryhmä, jonka puheenjohtajana oli alue- ja kuntaministeri Hanne Manninen. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Jukka Peltomäki.
Kemi-Tornio-seudulla kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmisteluvastuu oli Kemi-Tornio-seudun kehittämiskeskuksella.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käydä lähetekeskustelun kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta sekä merkitä tiedoksi uudistusta koskevan aineiston.
Osallistuminen "ikäihmisten laitoshoidon kehittäminen" hankkeeseen
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti hankkeen valtakunnallisen ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeen yhteistyössä Stakesin kanssa. Hanke toteutetaan vuosina 2005-2007.
Hankkeeseen oli kutsuttu 10 kuntaa ja Kemi oli yksi hankkeeseen kutsutuista kunnista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hakea mukaan ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeeseen.
Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...
Ennen tekstisarjani jatkoa on aivan pakko kirjoittaa muutama rivi edellisestä. Lautakuntatyö on tärkeää. Minulla on tunne = paha pelko, että kemiläisessä kuntapolitiikassa kaikki eivät ymmärrä sen merkitystä.
Olen täysin samaa mieltä, että valtuustokauden 2005-2008 sosiaali- ja terveyslautakunnassa Risto Myyryn mainitsema voimakaksikko - minä ja Timo Juutinen - toimi. Sen itsekin ns. noviisina, aloittelijana olin aistivinani.
Tosin on aivan pakko mainita, että yhdessähän ne päätökset loppujen lopuksi tehtiin...
______________________________________________________________________
Sosiaali- ja terveyslautakunnan yhdeksäs 9/2005 03.11.2005 klo 15.10-19.10 pidettiin Mielenterveysasemalla Kauppakatu 5.
Esityslistalla oli mm. seuraavaa:
Mielenterveystyön kokonaissuunniteleman 2001-2010 päivitys 2005
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginvaltuuston 27.5.2002 hyväksymän Mielenterveystyön kokonaissuunniteleman 2001-2010 työsuunnitelman mukaisesti tehdyn päivityksen ja lähettää päivitetyn suunnitelman edelleen kaupunginhallitukselle/- valtuustolle.
Kemin keskusta-alueiden toimintaympäristön yleissuunnitelma
Kaupunginvaltuuston hyväksymänKemi-strategian keskeisenä tavoitteena oli työpaikkojen lisääminen ja väkiluvun kääntäminen kasvuun.
Tavoitteen toteuttamista varten kaupunginhallitus oli perustanut Kemin kaari-projektin. Kaupunginvaltuusto on taloussuunnitelmaa käsitellessäänhyväksynyt hankkeen yhdeksi Kemin kärkihankkeista.
Pienenä yksityiskohtana todettakoon, että keskustan kävelykadun lisäksi suuunnitelmissa vilahti myös Musiikkitalo, joka sittemmin taas kerran - taloudellisten resurssien vähyyden vuoksi - unohtui.
Esillä oli myös kävelykadun sulanapitojärjestelmä ja yhteydet Corona-alueelle Karjalahdelle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa - laajaan asiakokonaisuuteen - liittyvän, laaditun lausunnon Kemin keskusta-alueiden toimintaympäristön yleissuunnitelmasta.
Toiminnan ja talouden toteutumat 3/2005 sekä odotusarvot syyskuun 2005 toteutumien pohjalta
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti keskustelun jälkeen merkitä toiminnan ja talouden toteutumat 3/2005 sekä odotusarvot tiedoksi.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lisämäärärahaesitys vuoden 2005 talousarvioon
Nimenomaan tämän asiakokonaisuuden yhteydessä - näin pöytäkirjaa yli kymmenen vuoden jälkeenkin luettuna - palautuivat voimakkaasti mieleen lautakunnassa toteutetut toimenpiteet/ suunnttelupäällikön, vt. kaupunginjohtajan, taloustoimikunnan, kaupunginhallituksen näkemyksien välinen juopa, ristiriita. Oli tunne/epäilys, että lautakunnassa ei tehdä riittävästi töitä talouden tervehdyttämiseksi.
Kuitenkin on todettava: Vuosien 2005-2008 taloussuunnitelman mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden yksi keskeinen painoalue oli syrjäytymisen ehkäisyn sekä lasten, nuorten ja lapsiperheiden tukemisen ohellatarveyspalveluiden ja vanhuspalveluiden rakennemuutos. Tavoitteena oli siirtää painopistettä erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon ja vanhuspalveluihin.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle esitysosan mukaisen selvityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden rakennemuutoksen etenemisestä sekä liitteen mukaisen talouden ja palveluiden tasapainottamisohjelman.
Lautakunta päätti esittää 1.9.2005 §557 päätöstä täydentäen kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle sosiaali- ja terveyspalveluiden tulomäärärahan korottamista 100.000 euron sijasta 414.000 eurolla sekä menomäärärahan korottamista 4.088.000 euron sijasta 4.500.000 eurolla nettoylityksen kasvaessa näin 98.000 eurolla.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja jaoston sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen johtosäännön muuttaminen sekä siihen liittyvät virkajärjestelyt
Monien vaiheiden päätteeksi em. asiakokonaisuuteen liittyi terveydenhuollon johtajan viran perustaminen ja aukijulistaminen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti julistaa haettavaksi terveydenhuollonvakinaisen viran täytettäväksi 1.1.2006 ja määrittellyin kelpoisuusehdoin.
Kunta- ja palvelurakenneuudistushanke
Sisäasiainministeriö on asettanut 11.5.2005 kunta- ja palvelurakennehankkeen. Hankkeen käytännön toteutusta valmisteli ja ohjasi kunta- ja palvelurakenneryhmä, jonka puheenjohtajana oli alue- ja kuntaministeri Hanne Manninen. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Jukka Peltomäki.
Kemi-Tornio-seudulla kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmisteluvastuu oli Kemi-Tornio-seudun kehittämiskeskuksella.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käydä lähetekeskustelun kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta sekä merkitä tiedoksi uudistusta koskevan aineiston.
Osallistuminen "ikäihmisten laitoshoidon kehittäminen" hankkeeseen
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti hankkeen valtakunnallisen ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeen yhteistyössä Stakesin kanssa. Hanke toteutetaan vuosina 2005-2007.
Hankkeeseen oli kutsuttu 10 kuntaa ja Kemi oli yksi hankkeeseen kutsutuista kunnista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hakea mukaan ikäihmisten laitoshoidon kehittämishankkeeseen.
Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...
Miten tullaan poliitikoksi ...
Kirjoitin eilen mm. seuraavaa:
Kuinka ollakaan silmiini osui myös taannoisen kemiläisen keskustalaiskuntapoliitikon Pentti Ilvesluodon kirjanen vuodelta 2000 nimeltään: Miten tullaan poliitikoksi. Pentti oli sen kirjoittanut silloisen kuntavaalikampanjansa rahoittamiseksi. Mukavaa tekstiä, jonka aikanaan luin.
Kuinka ollakaan silmiini osui myös taannoisen kemiläisen keskustalaiskuntapoliitikon Pentti Ilvesluodon kirjanen vuodelta 2000 nimeltään: Miten tullaan poliitikoksi. Pentti oli sen kirjoittanut silloisen kuntavaalikampanjansa rahoittamiseksi. Mukavaa tekstiä, jonka aikanaan luin.
Ilmeisesti en riittävän tarkasti, sillä minusta ei ole tullut eikä taida tullakaan kivenkovaa kyynärpääpoliitikkoa pusi-pusi-hali-hali - elementteineen...
________________________________________________________________________
Luin Pentin kirjasen uudestaan. Kyllä - edelleen on avoimesti todettava, että Pentti on asiallisenrennosti ja ruohonjuuritason huumorilla onnistunut saamaan mielenkiintoisen koosteen aikaan.
Kyllä siitä löytyy myös ohjeita - Miten tullaan poliitikoksi - joten nykyisin poliitikoksi pyrkivän kannattaan tutustua teokseen, jos sellaisen saa jostain käsiinsä...
________________________________________________________________________
Luin Pentin kirjasen uudestaan. Kyllä - edelleen on avoimesti todettava, että Pentti on asiallisenrennosti ja ruohonjuuritason huumorilla onnistunut saamaan mielenkiintoisen koosteen aikaan.
Kyllä siitä löytyy myös ohjeita - Miten tullaan poliitikoksi - joten nykyisin poliitikoksi pyrkivän kannattaan tutustua teokseen, jos sellaisen saa jostain käsiinsä...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)