keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

On se helppoa...

On se helppoa - kertakaikkiaan! Mikä? Hakea tarvittavia lomakkeita Kemin kaupungin kotisivuilta.

Toimin taas niin kuin entisen tv-kuuluttajan Arvi Lindin mainostama Tirilän Palokunta. Mahdollisesti muistat, että se oli kuuluisa nopeudestaan: Se oli palopaikalla ennen kuin palaa.

Tänä vuonna on tontilta kaadettu pari vanhaa koivua.

Muutama vuosi sitten – kaadatin tontiltamme neljä isoa mäntyä. Kivelän Hannu hoiti asian autonsa ja kaatokouransa kanssa Asunto Oy Villeruutti pihalta. Kaikki sujui joustavasti ja erinomaisesti. Muistaakseni isännöitsijä/taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja oli antanut ohjeet asukkaille autojen parkkeeraamisesta kaatopäivänä. 

Alustavasti suunnittelimme, että nyt ei tarvitse em. aluetta käyttää kuin yhden tai kahden (hopeakuusi ja tavallinen kuusi) puunkaadon ajan. Kaksi isoa mäntyä voidaan kaataa meidän pääliittymän puolelta. Tavoitteena on toteuttaa em. operaatio alkusyksystä > ennen syysmyrskyjä.


Taitaapa olla, että kaadatamme loppujen lopuksi vaan nuo edellä mainitut männyt, jolloin asia yksinkertaistuu, mutta lupa ja naapurikuuleminen täytyy tällä kerralla hoitaa ensi tilassa kuntoon.

Niin - printtasin Kemin kaupungin kotisivuilta maisematyölupahakemus- ja naapurin kuuleminen-lomakkeen. Vien ne ensi tai sitä seuraavalla viikolla täytettyinä kaupungintalolle...


tiistai 25. heinäkuuta 2017

Leipäjono kiemurteli Helsingissä yli kilometrin matkan Myllypurosta Kurkimäkeen...

Olen viime vuosikymmenien aikana kirjoittanut monesti Suomen leipäjonoista. Kohta kyllästymiseen saakka.
Alla olevan - hyvin pintapuolisen artikkelin luettuani - kävi mielessä ainakin seuraavia ajatuksia asiaan liittyvänä:
+ näyttää siltä, että poliittinen tilanne ei juurikaan vaikuta asiaan > oli mikä hallituskoostumus tahansa, leipäjonojen määrä pysyy ennallaan, kukaties kasvaakin
+ näyttää siltä, että taloudellinen tilannekaan maassamme ei vaikuta leipäjonojen määrään
+ saattaa olla, että kynnys lähteä leipäjonoon on vuosien saatossa madaltunut
varmaan pääosa jonoissa olevista on aidosti avun tarpeessa, mutta onko em. asiaan liittynyt myös perisuomalainen tapa, ominaisuus/"omituisuus" > kun ilmaiseksi jotakin saa, sitä kannattaa jonottaa, vaikka ei aivan välttämättä tarvitsekaan

Viimeinen ajatus kävi mielessä muistellessani vastikään lehdessä ollutta artikkelia ilmaisten muoviämpäreiden jakamisesta mm. supermarkettien avajaisten yhteydessä - mene ja tiedä...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Kaupunki

Leipäjono kiemurteli Helsingissä yli kilometrin matkan Myllypurosta Kurkimäkeen

Jonossa ollut freelance-valokuvaaja Ensio Kempe jonotti ruokaa 2,5 tuntia.



Myllypuron metroaseman liepeiltä lähtenyt leipäjono oli tiistaina aamulla yli kilometrin pitkä.
70-VUOTIAS Ensio Kempe jonotti tiistaina noin 2,5 tuntia Helsingin Myllypuron leipäjonossa saadakseen ruokaa. Kempe otti paikalta kuvia, joista näkyy, että jono ulottui yli kilometrin matkan Myllypuron metroaseman liepeiltä Kurkimäkeen asti.

”Tulimme paikalle heti kahdeksalta aamulla siskoni kanssa, jolla on tekonivelet molemmissa jaloissa. Ilmeisesti ihmiset tulevat paikalle jo kuuden maissa aamulla, koska jono oli jo kahdeksalta todella pitkä.”

Kempe kertoo, että kun hän viimeksi kävi leipäjonossa 2000-luvun alussa, jonot olivat huomattavasti lyhyemmät. Hän ei ole koskaan nähnyt niin pitkiä leipäjonoja kuin nyt.

”Ennen jonottajille annettiin myös vuoronumerot.”

KEMPE kertoo olevansa freelance-valokuvaaja, joka on ollut alalla noin 45 vuotta. Hän sanoo ansainneensa vielä muutama vuosi sitten noin 250 euroa kuussa kiertämällä kaupunkia pyörällä ja ottamalla kuvia, joita julkaistiin eri lehdissä. Viime vuonna tulot kuitenkin putosivat roimasti, sillä kuvia ei ostettu niin paljon.

Leipäjono ulottui Kurkimäkeen asti.

Putinin onnittelukäynnillä puhutaan kaupasta ja Itämerestä...

Hmmmmm - vai niin - mitäpä tuoton muuta sanomaan/kirjoittamaan, no ehkä toistona: Mikään ei ole entisensä sitten vuoden 2014 jälkeen maailmassa ja nimenomaan Euroopassa.


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:


Putinin onnittelukäynnillä puhutaan kaupasta ja Itämerestä – Ainakin Niinistö hyötyy tapaamisesta

Presidenttien tapaaminen korostaa hyviä käytännön suhteita lännen ja Venäjän välirikosta huolimatta, arvioi ohjelmajohtaja Arkady Moshes Ulkopoliittisesta instituutista.
Venäjä
Sauli Niinistö ja Vladimir Putin.
Presidentit Sauli Niinistö ja Vladimir Putin tapasivat viime kesänä Kultarannassa.EPA / Alexei Druzhinin / Sputnik / Kremlin Pool
Kun Venäjän presidentti Vladimir Putin vetäytyy torstaina neuvottelemaan presidentti Sauli Niinistön kanssa Punkaharjun Valtionhotellin kabinettiin, asialistalla ovat virallisesti "kahdenväliset suhteet ja ajankohtaiset kansainväliset kysymykset".
Käytännössä puhetta on ainakin kauppasuhteista ja Itämeren sotilaallisesta tilanteesta. Merkittävää on myös se, että Putin tekee satavuotiaaseen Suomeen tavanomaisen onnittelukäynnin, vaikka lännen ja Venäjän suhteet ovat muuten huonot.

Käytännön suhteet toimivat

Molemmat presidentit pyrkivät näyttämään, että käytännön suhteet toimivat lännen ja Venäjän välirikosta huolimatta. Venäjä on Suomen kolmanneksi tärkein kauppakumppani.
– Presidentit keskustelevat rakentavasti ja käytännönläheisesti kauppa- ja taloussuhteiden myönteisistä puolista, arvioi ohjelmajohtaja Arkady Moshes Ulkopoliittisesta instituutista.
Vierailu Savonlinnan oopperajuhlille korostaa Suomen ja Venäjän kulttuurisuhteita. Yhteistyötä on myös muun muassa ympäristönsuojelun ja rajavalvonnan saralla.
– Suomen ja Venäjän suhde toimii luultavasti paremmin kuin Venäjän suhde minkään muun alueen maan kanssa, Moshes sanoo.

Suomen satavuotisjuhlat

Putinin vierailu juhlistaa satavuotiasta Suomea. Hänen odotetaan onnittelevan Suomea tiedotustilaisuudessa presidenttien tapaamisen jälkeen.
– Juhlat ovat vierailun tärkein asia. Putin tulee tänne Suomen satavuotisjuhlien takia, Arkady Moshes sanoo.
Onnitteluvierailu korostaa Suomen ja Venäjän suhteiden ongelmattomia puolia.
Arkady Moshes
EU:n itäinen naapurusto ja Venäjä -tutkimusohjelman johtaja Arkady Moshes Ulkopoliittisesta instituutista.Yle
Myös muiden naapurimaiden valtionpäämiehet vierailevat Suomessa juhlavuoden takia. Moshes ei odota Putinin käsittelevän asiaa mitenkään poikkeavalla tavalla.
– Suomen itsenäisyys on hyväksytty Venäjällä jo kauan sitten.

Itämeren tilanne on kireä

Venäjän ja lännen suhteet viilenivät, kun Venäjä miehitti Krimin niemimaan ja sekaantui Ukrainan sotaan vuonna 2014. Suomi on täysin mukana Euroopan unionin Venäjälle asettamissa pakotteissa. Presidenttien tapaaminen ei vaikuta tähän perusasetelmaan.
– Suhteet ovat takalukossa. Niin kauan kuin tilanne Ukrainassa pysyy ennallaan, pakotteita on hyvin vaikeaa kiertää, Arkady Moshes arvioi.
Vastakkainasettelun myötä Itämeren alueella on nyt enemmän sotilastoimintaa ja joukkoja. Tällä viikolla Suomenlahdella seilasi maailman suurin ydinsukellusvene,venäläinen Dmitri Donskoi. Syyskuussa rajan takana alkaa valtava Zapad-sotaharjoitus.
– Siinä ei ole mitään yllättävää tai odottamatonta. Kun on huono sää, ei pidä yllättyä sadekuuroista, Moshes sanoo.
Ydinsukellusvene Dimitri Donskoi matkasi venäläissaattueessa Helsingin edustalla kansainvälisellä merialueella maanantaina klo 15.00. Takana turvasi ydinkäyttöinen taisteluristeilijä Pjots Veliki, edessä valtamerihinaaja Nikolai Tshiker.
Ydinsukellusvene Dimitri Donskoi matkasi venäläissaattueessa Helsingin edustalla kansainvälisellä merialueella maanantaina klo 15.00. Takana turvasi ydinkäyttöinen taisteluristeilijä Pjots Veliki, edessä valtamerihinaaja Nikolai Tshiker.Leif Rosas / redstar
Vuosi sitten presidentti Niinistö esitti Putinin vierailun yhteydessä, että Itämerellä lentävät sotilaslentokoneet käyttäisivät aina sijaintitietoa välittäviä lähettimiä eli transpondereita onnettomuuksien välttämiseksi. Asiaa on edistetty sen jälkeen virkamiestasolla.
– Presidenttitasolla voidaan todeta, että asia on tärkeä ja työ jatkuu, Moshes sanoo.

Presidentinvaalit edessä

Molempien presidenttien virkakaudet ovat loppumassa vuodenvaihteessa. Niinistö on jo ilmoittautunut ehdokkaaksi. Myös Putinin uskotaan aikovan jatkaa, vaikka hän ei ole vielä virallisesti kertonut asiasta.
Suomen presidentti johtaa ulkopolitiikkaa. Presidentti Niinistö haluaa Moshesin mukaan korostaa nyt hyvää keskusteluyhteyttään Venäjän kanssa.
– Tapaaminen vahvistaa, että Niinistö haluaa antaa tällaisen viestin.
Putinille tapaamisella ei ole vastaavaa merkitystä. Suomessa vierailu on iso uutistapahtuma. Venäjällä huomioidaan kyllä Putinin tapaamiset Donald Trumpin tai Ranskan presidentin Emmanuel Macronin kanssa, mutta vierailut pieneen Suomeen jäävät vähemmälle seurannalle.
– Putinille vierailu on paljon pienempi osa kampanjaa tai julkisuuskuvaa. Tällä hetkellä Venäjän mediassa ei ole käytännössä mitään tästä tulevasta tapaamisesta.

Kolmen auton loukussa myönteisesti - edelleen...

Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että meillä on ollut pitkään kesäauto ja talviauto. Kaksi vanhaa, luotettavaa palvelijaa:

Kesäautomme VW Doppel TD vm. 1989 LLA-175, jolla on ajettu noin 310.000 km. Se on ollut taas koko kesän käytössämme ja myohään syksyllä poistamme sen liikenenkäytöstä ja parkkeeramme talviteloille päärakennuksemme päätyyn.
Se on toistaiseksi ainoa auto, joka on meille uutena ostettu. Se on osoittautunut erinomaiseksi hyötykäyttöautoksi. Se ei ole koskaan jättänyt välille - ainakaan toistaiseksi.

Sillä ajaminen tällä hetkellä on ”lähes ilmaista”. Sen hinta ei enää laske, vaan päinvastoin alkaa nousta. 
Olemme päättäneet pitää sen käytössämme. Se on lastenlastemme suosikkiauto...

Talviautomme eli Land Rover Freelander vm. 2000 JER-15, jolla on ajettu noin 147.000 km. Olemme autolle toinen omistaja. Olemme olleet tyytyväisiä maastoautoomme. Kuluvia osia siihen on vähin joutunut vaihdattamaan niin kuin kaikkiin iäkkäisiin autoihin.

Se on ollut taannoin myynnissäkin, mutta sille ei löytynyt potentiaalisia ostajia, ei edes niitä kuuluisia "renkaanpotkijoita". Se olisi erinomainen ja edullinen auto henkilölle, joka harrastaa metsästystä, kalastusta, tms. > luonnossa liikkuvalle. 
Sitä on hiukan tuunattu ja se on otettu viime keväänä ympärivuotiseen omaan käyttöön...   

Haltuumme on monien mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen joutunut > ostettu uusi käytetty auto. 

Mercedes-Bentz E 200 vm. 1998 AIP-165, jolla on ajettu ainoastaan noin 136.000 km. Olemme kyseiselle autolle kolmas omistaja.
Siisti, hyvin pidetty ja huollettu käyttöauto varustettuna kaksilla renkailla sekä vetokoukulla, siinä on todennäköisesti autoa meidän ajoihin pitkäksi aikaa, mikäli siihen totumme ja tykästymme.

Emme ole toistaiseksi päässeet em. auton kanssa "sinuiksi". Se on tällä hetkellä pois liikennekäytöstä päärakennuksen tallissa. Auto on käytännössä myynnissä. Sille oli jo alkukesästä potentiaalinen ostaja, autoalan ammattilainen, joka kävi koeajamassakin autoa ja hyväksi havaitsi. Hän lupasi palata vielä asiaan. 

Tällä hetkellä edellä mainituista on kaksi liikenteessä mutta yksikin riittäisi...

Olemme realisteja käytettyjen autojen hintaa arvioidessa. Tosin mielestämme vuosimalli ratkaisee liian paljon hintaa määritettäessä.
Autoliikkeet ovat täynnä hyvää ja vieläkin parempaa käytettyä autokalustoa, puhumattakaan uusista autoista. Netissä on myös runsaasti autoja myytävänä.

Luotamme, että lähitulevaisuudessa mm. edellä mainitulle Mersulle ja Lantikallekin löytyy uusi tarvitsija... 

USA:n vakoilulennokki julkaisi sijaintinsa Itä-Ukrainassa – härnäsi Venäjää Sotshissa...

Hmmmmm - mielenkiintoista...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

USA:n vakoilulennokki julkaisi sijaintinsa Itä-Ukrainassa – härnäsi Venäjää Sotshissa

Venäläiskenraalin mukaan Yhdysvallat näkee koneen avulla 300 kilometriä sisämaahan.
Tiedustelukoneet


Rq-4 Global Hawk
Global Hawkia valmistellaan lennolle 23. marraskuuta 2010 Yhdysvaltain lentotukikohdassa Lounais-Aasiassa.Andy M. Kin / USAF
Yhdysvaltain RQ-4-vakoilulentokone on julkistanut sijaintinsa viime torstaina Itä-Ukrainaan ja Mustallemerelle suuntautuneesta tiedustelulennostaan. Asiasta on kertonut muun muassa The Aviationist –ilmailublogi.(siirryt toiseen palveluun)
Koneen lähettämien julkisten sijaintitietojen mukaan se nousi ilmaan Sigonellan lentotukikohdasta Sisiliasta varhain aamulla, jonka jälkeen se suuntasi Kreikan ja Bulgarian kautta Mustallemerelle. Lentoreitti kulki kansainvälisessä ilmatilassa meren pohjoisrannikkoa pitkin kohti Sotshia, jonka edustalla kansainvälisessä ilmatilassa tehdyn kierroksen jälkeen kone kiersi Krimin rannikkoa pitkin Ukrainaan.
Itä-Ukrainassa tiedustelukone kierteli kapinallisalueiden ulkopuolella reilun 16 kilometrin korkeudessa.
Koneessa ei ole häiveominaisuuksia, eli se näkyy eri tahojen tutkissa normaaliin tapaan. Tämän lisäksi päällä oli myös ADS-B-transponderi, joka viestittää muille koneille ja maa-asemille tarkkaa tietoa muun muassa koneen GPS-sijainnista ja lentokorkeudesta. Transponderitietoihin pohjautuen koneiden liikkeitä voi seurata muun muassa FlightRadar- tai PlaneFinder-sivustoilla.

Lähemmäksi Venäjää

Venäjän mukaan(siirryt toiseen palveluun) Yhdysvallat aloitti säännölliset tiedustelulennot Global Hawkeilla Ukrainassa maaliskuussa 2015. Asiasta puhunut venäläiskenraali sanoo, että Yhdysvallat kykeni näin keräämään tietoja alueelta, joka ulottui 300 kilometriä Venäjän rajojen sisäpuolelle.
Viime marraskuun 16. päivänä venäläislehti Nezavisimaja gazeta raportoi uutistoimisto Tassin mukaan RQ-4-koneen olleen tekemässä tiedustelulentoa Venäjän rajan tuntumassa samaan aikaan kuin presidentti Vladimir Putin puhui puhelimessa presidentinvaalit juuri voittaneen Donald Trumpin kanssa. Samassa uutisessa Pentagonin ja Naton tiedustelukoneiden kerrottiin alkaneen tehdä jokapäiväisiä tiedustelulentoja Venäjän tukikohtien tuntumaan Itämerellä, Krimillä, Arktiksella ja muun muassa Kuriileilla.

Pitkät siivet kantavat korkealla

Miehittämättömäksi ilma-alukseksi suurikokoinen RQ-4 lentää jopa 18 kilometrin korkeudessa. Ohuessa ilmassa lentääkseen koneessa on painoon suhteutettuna paljon siipipinta-alaa. Siipien kärkiväli onkin 39,9 metriä, mikä on hieman enemmän kuin esimerkiksi Finnairin käyttämissä Airbus A320-sarjan matkustajakoneissa (34 metriä).
Koneen kantama on yli 22 000 kilometriä, jolloin se voi kiertää yhdellä tankkauksella puoli maapalloa ja suorittaa yli 32 tuntia kestävän tiedustelulennon.
Lähteet: Tass


Rq-4
RQ-4 tiedustelulennokkia valmistellaan lähtöön toukokuussa 2010 Bealen lentotukikohdassa Kaliforniassa.Bennie J. Davis III / USAF