tiistai 3. toukokuuta 2016

Talvivaara/Terrafame on Vaasan hallinto-oikeuden päätöksin löyhässä hirressä - murheellista...


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Talous  | 

Eduskunta päättää Talvivaaran entisen kaivoksen kohtalosta kesäkuussa – Harri Jaskari: "Kaivokselle pitää antaa vielä mahdollisuus"

Terrafamen kaivoksen kohtalo on tulossa eduskunnan käsittelyyn alkukesästä. Osa kansanedustajista on jo valmis sulkemaan koko kaivoksen. Esimerkiksi kokoomuksen Harri Jaskari haluaisi taas antaa kaivokselle vielä yhden mahdollisuuden.


Bioliuotuskasat kaivosalueella.
Bioliuotuskasat kaivosalueella. Kuva: Tiina-Leena Kurki / Yle

Osa eduskuntaa olisi jo valmis sulkemaan Terrafamen pyörittämän Talvivaaran kaivoksen. Kaivos tarvitsee jälleen lisärahaa, josta eduskunta päättää todennäköisesti vielä ennen kesälomia.
Osa edustajista toivoo, että lisäraha menisi kaivoksen alasajoon eikä enää toiminnan pyörittämiseen.
– Oikea päätös olisi, että lähdetään ajamaan kaivosta hallitusti alas, perussuomalaisten Kaj Turunen sanoo.
Kansanedustaja Turunen toimii eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtajana. On mahdollista, että Terrafamen lisärahoitusta käsitellään myös siellä.
Turunen laittaisi nyt kaivoksen tarvitsemat arviolta 200 miljoonaa euroa kaivoksen hallittuun alasajoon. Sen on arvioitu maksavan yli 300 miljoonaa euroa.
– Kaivoksen alasajo on pitkä prosessi, ja sen negatiiviset työllisyysvaikutukset eivät ole välittömiä, Turunen perustelee kantaansa.
Turusen mielestä kaivos on liian kallis keino hoitaa Kainuun työllisyyttä. Kansanedustaja uskoo, että maakuntaan on mahdollista saada muutakin työllistävää teollista toimintaa.
Edustaja Turusen kanta taipui puoltamaan kaivoksen sulkemista viime viikolla, kun Vaasan hallinto-oikeus antoi päätöksensä Talvivaaran kaivoksen ympäristöasioissa. Hallinto-oikeus salli uuden purkuputken käyttämisen, mutta asetti käytölle tiukat päästöehdot. Lisäksi kaivoksen ympäristölupa muuttui määräaikaiseksi.

Jaskari antaisi pari vuotta aikaa

Talousvaliokunnan varapuheenjohtaja Harri Jaskari (kok) on toista mieltä Kaj Turusen kanssa. Jaskari myöntäisi vielä ainakin yhden kerran lisää valtion rahaa Terrafamelle ja Talvivaaran kaivokselle.
– Pitäisi vielä katsoa, miten toiminta etenee ja saadaanko kaivos parin vuoden sisällä kannattavaksi. Silloin ympäristöasioitakin voitaisiin hoitaa paremmin, kansanedustaja Jaskari sanoo.
Jaskari perustelee kantansa kaivoksen johdon viestillä siitä, että kaivoksen bioliuotusprosessi toimii tällä hetkellä hyvin.

Valtiovarainvaliokunnan Kalli ei ota kantaa

Terrafamen lisärahoitusta käsitellään ensin valtiovarainvaliokunnassa. Valiokunnan puheenjohtaja keskustan Timo Kallilla ei ole kantaa asiaan.
Esityksen kaivoksen lisärahoituksesta tekee Kallin puoluetoveri, elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk). Se saapuu valiokunnan käsiteltäväksi toukokuun lopussa.
– Kun rahat alkavat loppua, joku esitys pitää tulla, kansanedustaja Kalli sanoo.
Kalli ei ota kantaa siihen, pitäisikö lisäraha käyttää kaivoksen alasajoon vai sen toiminnan jatkamiseen.
– Kantani riippuu asiantuntijoiden lausunnoista, Kalli kertoo.

Vihreiden Hassi lopettaisi kaivoksen

Terrafamen lisärahoitus voi mennä myös eduskunnan ympäristovaliokunnan käsittelyyn. Sitä pidetään tosin epätodennäköisenä.
Valiokunnan puheenjohtaja, vihreiden Satu Hassi tietää jo kantansa.
– En näe muuta mahdollisuutta kuin hallittu alasajo, kansanedustaja Hassi kertoo.
Hassi perustelee käsitystään sillä, että kaivoksesta ei näytä tulevan kannattavaa. Lisäksi kaivos haluaisi löysemmät päästörajoitukset kuin sen näyttää olevan mahdollista saada.
Joukko vihreiden ja vasemmistoliiton edustajia oli jo keväällä sitä mieltä, että kaivoksen sulkeminen on aloittava. He ilmaisivat kantansa, kun talousvaliokunta käsitteli Terrafamen edellistä lisärahan tarvetta vuoden 2016 ensimmäisessä lisätalousarviossa.
Silloin eduskunta myönsi Terrafamelle yli 38 miljoonan rahoituksen.
Rahat loppuvat seuraavan kerran kesäkuussa.

maanantai 2. toukokuuta 2016

Merikelpoinen avovene, projektivene klassikkomoottorilla Suomen Kemissä...

Meillä oli taannoin ns. projektivene ennen kuin aloitimme merihenkisen torpan ja pienen varastorakennuksen rakentamisen Kemin edustalla olevan Selkäsaaren pohjoispäätyyn.

Käytännössä em. projektivene on taas - tällä hetkellä eli keväällä 2016 - ajankohtainen. 

Sille pitäisi löytää uusi elämä aktiivisen, veneilystä kiinnostuneen ammattimiehen/-naisen voimin, jolla ei ole "peukalo keskellä käämmentä"... 

Tarjosin projektivenettämme Ammattiopisto Lappian metalli- ja sähköosaston opintolinjoille opinnäytetöiksi ensimmäistä kertaa jo viitisen vuotta sitten. En onnistunut markkinoinnissa, asia ei nytkähtänyt liikkeelle, vaikka "pilkoin" tehtävät työt mielestäni sopiviksi osatöiksi, joista oppilaiden olisi pitänyt kohtuudella selvitä.

Viimeisen kerran ehdotin asiaa kevätlukukauden 2013/ 4. jakso 5. jaksolle:

Opinnäytetyö nro 1
Vannasputken poraus ja tiivistäminen sekä potkuriakselin laakerointi

Huom!
Vannasputken poraukseen liittyvät toimenpiteet on mahdollisuus käynnistää välittömästi.

Teoriassa em. osa-alue vannasputken porauksen osalta on kohtalaisen selvä, pitäisi löytää laitteet, lähinnä riittävän pitkä halkaisijaltaan 35 mm poranterä tai teroitettu putki, voimakas, hitaasti pyörivä porakone sekä tukeva ”ohjauskelkka, -teline”.

Niin ja tuo suuntaamislaitteisto, -menetelmä…

Ja tietysti työtä pelkäämätön tekijä…

Kyseinen osuus lienee parasta väkertää täällä Haukkarissa. Sitten nuo otsikon loppuosat…

Huom! Olen hahmottanut/merkannut/piirtänyt porauslinjan ja todennäköisesti teen kyseisen porauksen itse viimeistään kun kevätaurinko sulattaa lumet moottoriveneen ympäriltä.
Silloin on jo tarkistettu moottorikin paikoillaan…

Vannasputken poraus on tehty.

Opinnäytetyö nro 2
Wickström W2 moottoriin tarkistus ja asennus mukaan lukien käynnistys- ja polttoainejärjestelmä ja polttoainetankin/irtotankkimahdollisuus – sijoitus

Huom!
Moottoriin liittyvät toimenpiteet on mahdollisuus käynnistää välittömästi.

Asiaan liittyvänä löytyy huolto- ja ohjekirjoja sekä leikkauskuvia osaluetteloineen.

Kyseinen moottori on osittain hajotettuna tällä hetkellä vanhemman poikani verstaalla Karjalahdella.
Se on sieltä siirrettävissä Kivikankaalle puhdistamista, rengastamista ja kampiakselin laakereiden tarkistamista/mahdollista uusimista varten.
Sitten nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan keväällä 2013 Haukkarissa.…

Huom! Olen ollut henkilökohtaisesti tähän saakka kolmen päivän aikana työssäoppimassa Tommin verstaalla. Klassikkomoottori on jotakuinkin tällä hetkellä osina, toistaiseksi kaikki näyttää erittäin hyvältä.
Olemme sopineet alustavasti muun muassa, että kaikki tarkistetaan huolellisesti, kaikki puhdistetaan huolellisesti, venttiilit hiotaan, kaikki männänrenkaat uusitaan…
Pyritään hankkimaan Dynastart- tai tms. tyyppinen laitteisto moottorin käynnistämisen modernisoimiseksi/helpottamiseksi.

Viikolla 10/2010 hain kampiakselin ja kiertokanget + muuta tilpehööriä Kemin Matkahuollosta. Kävivät reissun Tammer Diesel Oy:n Joensuun Moottorikoneistamolla.

Tommi aloittanee moottorin kasaamisen pikapuolin. Onpahan se sitten läpikäyty ja lähes uudenkarheeta vastaava…

Moottoriasia on ”hanskassa”, ei aiheuta yksiköltänne välttämättä toimenpiteitä.

Opinnäytetyö nro 3
Jäähdytysjärjestelmän suunnittelu sisältäen pakoputkiston, teko ja asennus

Huom!
Onko tässä loppujen lopuksi putkimiehille otollinen opinnäytetyö, jonka loppuhuipentuma eli asennukset ovat keväällä 2013 Haukkarissa…
Asiaan liittyvänä löytyy osittain huolto- ja ohjekirjoja sekä leikkauskuvia osaluetteloineen.

Vanha pakoputken pätkä on mallina Haukkarissa.

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…


Opinnäytetyö nro 4
Kalaraudan ja peräsimen uusiminen/asennus

Huom!
Vanha kalarauta ja peräsin ovat tällä hetkellä Haukkarissa veneen vieressä siirtolavojen päällä.
Ne ovat siirrettävissä Kivikankaalle malliksi, sillä lienee tarkoituksenmukaista siirtyä rosteriaikaan ja muutoinkin kukaties modernisoida niitä…
Asennus luonnollisesti aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa.…

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…

Mielestäni tästä on mahdollisuus saada hyvä opinnäytetyö, se ei ole tosin kovin laaja, mutta tekijä joutuu pakostakin paneutumaan vanhan avomoottoriveneen olemukseen. Tavoitteena on uusia peräsin kokonaan ja samalla toteuttaa ohjausjärjestelmä yhdellä kaapelilla. Varalla on oltava perinteinen tanko-ohjaus, joka sekin voinee olla moderni teleskooppi-tyyppinen ehkä tässäkin on syytä siirtyä rosteriaikaan.

Nämä voi tehdä kokonaisuudessaan koululla, asennus aikanaan paikanpäällä…
Tähän opinnäytetyöhön saattaa olla liitettävissä veneen turvallisuuteen liittyviä osatekijöitä – lähinnä turvakaiteet.

Opinnäytetyö nro 5
Kaiteiden, valomaston ja mahdollisen suojapeitemaston suunnittelu, teko ja asennus mukaan lukien kettinki- ja köysitilat

Huom!
Kaiteiden suunnittelu on mahdollista käynnistää välittömästi.

Nuo mastot voisivat olla ainakin osittain ns. teleskooppimastoja – rosterista tai …

Sitten nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa omana väkerryksenä.…

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…


Mikäli kaiteiden tekoa ei sisällytetä edelliseen tästä on myös mahdollisuus saada opinnäytetyö, tämäkään ei ole kovin laaja, mutta tässä olisi kukaties mahdollisuus kehitellä jotain ”pikku-uutta” perinteiseen avomoottoriveneeseen.

Tässäkin tekijä joutuu paneutumaan vanhan avomoottoriveneen olemukseen, kukaties hiukan historiaankin…

Nämä voi tehdä kokonaisuudessaan koululla, asennus aikanaan paikanpäällä…
Tähän opinnäytetyöhön saattaa olla liitettävissä veneen turvallisuuteen liittyviä osatekijöitä – lähinnä veneen satamakiinnitykseen ja ankkurointiin liittyviä asioita.


Opinnäytetyö nro 6
Ohjaus- ja sähköjärjestelmän uusiminen mukaan lukien kojelaudan suunnittelu/asennus

Huom!
Ohjaus- ja sähköjärjestelmän suunnittelu on mahdollista käynnistää välittömästi.

Asiaan liittyvänä löytyy sähkökaavioita.

Vanhat sinkkivaijerit ja rissat ovat nähtävissä veneessä. Ohjausjärjestelmä hoitunee nykyaikana yhdellä kaapelilla.

Vanha kojelauta on Haukkarissa, josta on apua asian hahmottamisessa. Sähköt on syytä tehdä uusiksi, joten siinä lienee sähkömiehille otollinen kohde…
Sitten nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa.…

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…

Huom!
Todettakoon, että olen alustavasti tiedustellut ulkopuolisilta ammattimiehiltä, yhtiön miehiltä apua kalaraudan, peräsimen ja kaiteiden tekemiseen. Asia on toistaiseksi avoin…

Niin kuin totesin, em. ehdottamani opinnäytetyöt eivät lähteneet liikkeelle. Opetus on ilmeisesti tiukasti kiinni opetussuunnitelmissa, joissa ei ole varaa luoviin sivuraideratkaisuihin.
Ilmoitin, että veneprojektin omistajana olisin mukana em. projektissa niin paljon kuin se on mahdollista ja/tai tarpeellista…
________________________________________________________________________________

Niin mistä tässä on siis loppujen lopuksi kysymys?

Hiukan asian taustaa: Olen intohimoinen mato-onkija nostaen Perämerestä Kemin edustalta kymmeniä kiloja ahvenia joka kesä, nykyisin lähinnä jigeillä laahaamalla ja katiskoilla. Todennäköisesti ensi kesänä alan hiukan "sammutella" pahinta "kalastusintoani"...

Olen liikkunut vaimoni ja kalakavereitteni kanssa kalassa noin 5 metrin pituisella lasikuitusoutuveneellä. Se on toistaiseksi riittänyt, mutta viime vuosina on tullut esiin ajatus hankkia myös merikelpoinen moottorivene.
Haltuumme joutui kauan sitten puurunkoinen, lasikuidutettu moottorivene, jossa oli myös etuhytti. Veneen pituus on 6,75 m ja leveys 2,25 m, se on erittäin hyvän mallinen. Moottori on 2-sylinterinen Wickström-klassikko.

Emme ole kyseisellä veneellä olleet merellä toistaiseksi ollenkaan, sillä jo alkuvaiheessa paljastui, että lasikuidutus oli tehty huolimattomasti, ammattitaidottomasti. Koko veneen alueelta lasikuitupinta oli kiinni kämmenen kokoiselta alueelta. Olen poistanut vanhan lasikuitupinnoituksen, hytit on purettu, veneen köli ja perä on täysin uusittu ja moottorivene on viime pinnoitettu kokonaisuudessaan uudestaan Laurilan Asennus Oy:n tiloissa Ahti Söyringin valvonnassa. Lasikuitumattoa ja hartsia tuli pintaan saamani tiedon mukaan 175 kg. Siltä osin se on uusi.

Veneen sisäpuolelta moottoriveneen puupinnat on käsitelty tervan/pellavaöljyn/tärpätin seoksella. Veneen teljujen sovitus, moottorin tarkistus, akselinreiän poraus, jne. on edessä, mutta…

Kesämökin rakentamisen myötä minun ja vaimoni venefilosofiamme muuttui täysin.
Olemme hankkineet taannoin trailerin ja pulpettiveneen. Em. yhdistelmä on talvet kotipihalla. Meillä on venepaikka Kemin Hahtisaaressa, josta on vaivatonta lähteä liikkeelle.

Tuo avomoottorivene olisi tarjolla kohtuuhinnalla. Tähänastisesta työstä löytyy mapillinen valokuvia.

Luonnollisesti toivon, että tämän - pitkähkön tekstin - lukee todella asiasta kiinnostunut henkilö, joka ottaa yhteyttä ensi tilassa.…





Yhdeksän vangittu Pyhäjoen kahakoista – Poliisi tiukentaa otettaan...

Pyhäjoen elintasojoutilaille sapiskaa...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Yhdeksän vangittu Pyhäjoen kahakoista – Poliisi tiukentaa otettaan

JOEL KARPPANEN
Pyhäjoella ympäristöaktivistien pääleirissä oli terveisiä myös venäjäksi.
Pyhäjoen väkivaltaisiksi yltyneiden ydinvoimaa vastustaneiden kahakoiden jäljiltä on vangittu yhdeksän aktivistia.
Tutkinnanjohtaja, ylikomisario Ilkka Piispanen Jokilaaksojen poliisista kertoo, että vangitsemisesta päätettiin Raahen käräjäoikeudessa eilen sunnuntaina.
Vangittujen joukossa on neljä belgialaista, kaksi ruotsalaista ja kolme suomalaista. Heitä epäillään virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta ja väkivaltaisesta mellakoinnista.
Ydinvoimaa Pyhäjoella viime viikolla vastustaneen toimintaviikon aikana poliisilla on ollut kiinniotettuna enimmillään nelisenkymmentä aktivistia haitanteosta ja muusta.
Oulun poliisin valvonta- ja hälytysyksikön johtajan Arto Aution mukaan poliisille on käynyt selväksi, että Pyhäjoella ei ole enää kyse pelkästään aktivismista vaan anarkismista. Poliisi aikoo tiukentaa otettaan ja valvontaansa.
Aution mukaan jatkossa Hanhikiven alueella liikkuvat naamioituneet tulkitaan henkilöiksi, jotka valmistautuvat laittomaan toimintaan.
– Nyt on selvästi nähtävissä, että kyseessä on tarkoitushakuinen ryhtyminen rikokseen, ja siksi poliisi tulee puuttumaan matalalla kynnyksellä kaikkeen, myös laittoman toiminnan valmisteluun, Autio kertoo.
Autio luonnehtii Pyhäjoen viimeviikkoisia tapahtuma poikkeuksellisiksi, vaikka aiemminkin Suomessa on ilmaistu mielipiteitä aktivismin muodossa ja tilanteet ovat saattaneet riistäytyä käsistä.
Sen sijaan tarkoitushakuinen hyökkääminen poliisia vastaan, joka on myös turvaamassa mielenosoitusta, on Aution mukaan uutta.
Autio muistuttaa, että ydinvoimalan työmaa-alueella ei saa oleskella luvattomasti ja jos oleskellaan yleisellä paikalla, on käyttäydyttävä asiallisesti.
Aution mukaan paikalla on edelleen 10–20 aktivistia, mutta heillä ei ole selkeää leiriä. Aktivistit ovat tällä hetkellä tiettävästi hajautuneina tukijoidensa luona.
– Sellainen tieto on, että heillä on tahtotila perustaa uusi leiri, Autio toteaa.
Pyhäjoella oli viime viikolla poliisin arvion mukaan noin 50–100 aktivistia. Suurin osa heistä on poliisin viime perjantaisen suuroperaation jälkeen poistunut paikkakunnalta.
– Heistä noin 20 oli puhdasoppisia anarkisteja tarkoituksenaan vain tehdä rikoksia ja häiriköidä, Autio kertoo.
Poliisi tyhjensi aktivistien kaksi leiriä mittavassa operaatiossa Pyhäjoella perjantaina. Leirit purettiin uusien rikosten ja häiriöiden estämiseksi. Pysyvämpi leiri sijaitsi 8-tien varressa ja protestileiri Hanhikivenniemellä.
Tehostettuun operaatioon osallistui noin 60 poliisia Oulun ja Pohjanmaan poliisilaitoksista. Apuna oli myös Rajavartiolaitos ja muita sidosryhmiä.
– Suurin osa on lähtenyt kotiin, mutta käsittääkseni anarkistit ovat pääasiassa jääneet, Autio toteaa.
Autio korostaa, että poliisi ei ole rajoittamassa laillisin keinoin tapahtuvaa mielenosoittamista.
– Siinä ei ole mitään pahaa, mutta jos yleisen elämänkokemuksen mukaan on havaittavissa, että Hanhikivenniemellä esiinnytään naamioituneena ja tarkoituksena on tehdä rikoksia, niin poliisi tulee puuttumaan, Autio sanoo.
Aution mukana poliisi ei särkenyt leirejä, vaan purki ne. Apuna oli hänen mukaansa myös asiallisesti käyttäytyneitä leiriläisiä.
Paikalle mahdollisesti jäänyttä arvoesineistöä voi hakea Raahen poliisilaitokselta. Muu tavara on siirretty Pyhäjoen kunnan osoittamaan paikkaan.
Viime tiistaina aktivistit tunkeutuivat Hanhikiven työmaa-alueelle ja toinen joukko pyrki alueelle pääportin kautta. Tilanteessa poliisi käytti paprikasumutetta.
Torstaina mielenosoitus puolestaan yltyi väkivaltaiseksi, kun poliisin joukkojenhallintaryhmiä kivitettiin ja Hanhikiventiellä sijainnut poliisiauto sytytettiin tuleen. Poliisi käytti mielenosoittajia vastaan lamautusasetta.
Stop Fennovoima -verkosto arvioi sivuillaan, että leirien tyhjentämisen jälkeen työlistalla on taktinen uudelleenjärjestäytyminen.
Fennovoiman ydinvoimalaa vastustavat aktivistit ovat olleet Pyhäjoella jo vuoden.

sunnuntai 1. toukokuuta 2016

Sisäsiistit ympäristöaktivistit metsämajoituksessa - kuka korjaa loppujen lopuksi jäljet...



Hmmmmmmmmmm - olisihan tuo voinut vähän sivistyneemminkin mennä. Oikeastaan pitäisi kysyä, kuka maksaa loppujen lopuksi jäljet? Valitettavasti Sinä ja minä. Operaatioon osallistui kuutisenkymmentä poliisia Oulun ja Pohjanmaan poliisilaitoksista. Se maksaa veroeuroina aika kasan riihikuivaa rahaa...


Suora nettilainaus Ilta-Sanomista hiukan tuunattuna:


Kuvat: Tällainen näky oli vastassa ympäristöaktivistien leirin jäljiltä – Aktivistit: Poliisi ei jättänyt mahdollisuutta



Tähän kuntoon aktivistien leiri jäi.


Oulun poliisilaitos aloitti perjantaina tehostetun järjestyksenvalvontaoperaation Pyhäjoen Hanhikivellä ja tyhjensi perjantaina Stop Fennovoiman ydinvoiman vastaisen protestileirin. Fennovoima rakentaa Hanhikivi 1 -ydinvoimalansa alueella.
 
Poliisin mukaan aktivistien leiri jäi huonoon siivoon, mutta aktivistit ovat asiasta toista mieltä.

Hanhikivellä ja Pyhäjoella sijaitsevissa ympäristöaktivistien leireissä olleille kymmenille henkilöille annettiin poistumiskäskyt Reclaim the Cape -tapahtuman leiriltä. Heidän leirinsä sijaitsi tien numero kahdeksan varressa, noin kolmen kilometrin päässä Hanhikiven tien risteyksessä.

Alueelta kuvia ottanut nainen ihmetteli, miten kammottavaan kuntoon paikka jäi.



Lukijan ottamat kuvat kertovat leirin tilasta.

– Jos vastustaa ydinvoimaa, eikö pitäisi arvostaa luontoa?, hän pohti sunnuntaina.



Leiri sijaitsi lähellä Pyhäjoen keskustaa.
Leiri sijaitsi valtatie kahdeksan varrella.
Poliisi poisti aktivistit Hanhikiven alueelta perjantaina.

Poliisi valvoi alueen tyhjentämistä perjantaina.

– Poliisilakiin perustuvat käskyt annettiin suullisesti ja kirjallisesti. Poliisit valvovat käskyjen noudattamista, jälkien siivoamista ja omaisuuden keräämistä pitkälle iltaan, poliisi kertoi tiedotteessaan.

Operaatioon osallistui kuutisenkymmentä poliisia Oulun ja Pohjanmaan poliisilaitoksista. Apuna oli myös Rajavartiolaitos. Poliisi ei kohdannut operaation aikana sanottavaa vastarintaa. Raahen poliisiasemalla on edelleen pidätettynä muutamia henkilöitä torstaisten väkivaltaisuuksien vuoksi.

– Alue jäi aktivisteilta huonoon siivoon tyhjennyksen jälkeen, Oulun poliisilaitokselta vahvistettiin sunnuntaina Ilta-Sanomille.

Kiinniotetuista 17 oli ulkomaalaisia. Heistä seitsemän oli Belgiasta, kolme Ruotsista, neljä Saksasta, yksi Tanskasta, yksi Isosta-Britanniasta ja yksi Albaniasta.



Protestileirillä olleet vastustavat ydinvoiman rakentamista.

Aktivistit: Poliisi ei jättänyt mahdollisuutta koota tavaroita

– Poliisi hääti meidät pois leiristä ja käski kantamaan tavarat pois. Sitten poliisi kuitenkin itse siirsi tavarat puskutraktorilla eikä meille jäänyt mahdollisuutta koota tavaroita, Reclaim the Cape -tapahtuman tiedottaja Anna Tiihonen kertoi sunnuntaina.

Hänen mukaansa tilanne oli hektinen.

– Meillä ei ole nyt siivoaminen päällimmäisenä mielessä. Poliisi on rikkonut paikat ja tavarat eivät ole niillä paikoilla, joilla niiden kuuluisi olla. Poliisi voisi tulla itse siivoamaan paikat, hän painottaa.

Vastoin muualla julkisuudessa olleita väitteitä Pro Hanhikivi ry ei ollut mukana mielenilmauksissa.

– Pro Hanhikivi ry ei ollut mukana mielenilmauksissa eikä yhdistyksellä ole suunnitelmissa tapahtumia tai muuta toimintaa tulevalle viikolle, Pro Hanhikivi ry:n puheenjohtaja Helena Maijala painotti Ilta-Sanomille sunnuntaina.

Päivitys kello 19.38: Lisätty Reclaim the Cape -tapahtuman tiedottajan kommentit ja muokattu sen mukaan artikkelin otsikkoa.