keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Barentsin neuvosto - ketä kiinnostaa...



Politiikka  | 

Näkökulma: Barentsin neuvosto – ketä kiinnostaa?

Alussa se, mitä rajan takana on, kiinnosti myös tavallisia ihmisiä, mutta sittemmin sanasta Barents on tullut synonyymi sanalle Boring, kirjoittaa Barentsin alueelta Oulusta Ylen toimittaja Timo Sipola.


Timo Sipola puhumassa toimittajaverkosto Barents Pressin tilaisuudessa Oulussa.
Timo Sipola Kuva: Yle

Viime vuosituhannen viimeisellä vuosikymmenellä Neuvostoliitto oli romahtanut ja Venäjä tuntui vapaammalta kuin koskaan. Kun tammikuussa 1993 olin mukana Norjan Kirkkoniemessä suuren innostuksen vallassa perustamassa Luoteis-Venäjän ja Pohjoismaiden uuden ajan yhteistyöelimeksi Barentsin neuvostoa ajateltiin, että tästä se lähtee. Vihdoinkin ihmiset ja tieto voivat vapaasti liikkua myös itärajan yli. Tulevaisuudessa kaikki olisi paremmin ja Venäjästä tulisi normaali valtio.

Alkaisi uusi aika, jolloin Barentsin alueella liikuttaisiin ja käytäisiin kauppaa sekä kulttuurivaihtoa menneiden vuosisatojen tapaan vapaasti. Ja että tästä kaikesta syntyisi vahva pohjoinen talous ja pohjoinen yhteisö vastapainona kaikkien Barents-maiden pääkaupunkikeskeisyydelle.
Olihan se jälkikäteen ajatellen naivia, mutta että maailma muuttuisikin juuri päinvastaiseen suuntaan, se tuntui mahdottomalta ajatukselta.

Venäjällä oli kaikkien aikojen länsimaisin ulkoministeri, Brysselissä syntynyt Andrei Kozyrev, joka oli kaikkea sitä mitä Neuvostoliiton ulkoministerinä 1957 - 1985 ja Korkeimman neuvoston puheenjohtajana 1985 – 1988 vaikuttanut Andrei Gromyko, Mr Njet, ei ollut. 
Suomesta Kirkkoniemessä oli mukana ulkoministeri Paavo Väyrynen, Ruotsista Margaretha af Ugglas ja Norjasta varsinainen Barents-visionääri Torvald Stoltenberg.
Mutta niin siinä vain kävi, että muutaman vapaamman vuoden jälkeen Venäjällä kehityksen suunta muuttui.  Jeltsiniä seuranneen Putinin sukellusvene Kurskin uppoamisen yhteydessä kokema arvovaltatappio ja venäläisen median kritiikki asioiden hoitamisesta käänsi kelkan lopullisesti. Kurskin mukana upposi Venäjän sananvapaus ja nyt siitä on enää kovin vähän jäljellä. 
Valtioiden välinen Barentsin neuvosto ja pohjoisen maakuntien, läänien, alueiden ja tasavaltojen välinen Barentsin alueneuvosto jatkoivat, mutta niistä tuli uuden luomisen sijasta säilyttäjiä. Ne ovat olleet jo pitkään ennen kaikkea yhteydenpitovälineitä ja rahoitusinstrumentteja, joiden kautta sekä Eu-rahaa että kansallista rahaa kanavoidaan ja hallinnoidaan alueyhteistyöhön.

Nytkin Barentsin neuvoston ulkoministerikokouksen tärkein asia on se, että Venäjän ulkoministeri ylipäänsä tulee paikalle.

Alussa se, mitä rajan takana on, kiinnosti myös tavallisia ihmisiä, mutta sittemmin sanasta Barents on tullut synonyymi sanalle Boring.

Tehdään kyllä tärkeitä asioita ja liikutellaan aika isojakin rahoja, esimerkiksi Karelia- ja Kolarctic-EU-hankekokonaisuuksissa, mutta konkreettinen tieto toiminnasta on jäänyt hämäräksi hahmottaa. Osansa tässä on myös siinä, että näissä hankkeissa kohtaavat kaksi maailman johtavaa byrokratiaa, Euroopan unioni ja Venäjä.

On paljon suunnitelmia, strategioita ja visioita, mutta ei kuitenkaan riittävästi resursseja. Venäjän järjestelmään liittyy paljon riskitekijöitä yrityksille.
Norjalaisen selvityksen mukaan pelkästään kymmenvuotisjaksolla 2003-2012 Barents-yhteistyössä oli kyse noin 500 miljoonan euron panostuksista. Näissä puhutaan hyvin pitkälle julkisen sektorin yhteistyöstä.
Varsinainen Barentsin sisäinen bisnes on jäänyt aika vaatimattomaksi. 
Suomen, Ruotsin ja Norjan osalta puhutaan kuitenkin kymmenistä yrityksistä, jotka työllistävät kolmisen tuhatta henkeä Venäjällä.  Murmansk on norjalaisesta näkövinkkelistä Barentsin alueen tärkein paikka, mutta Oulusta katsottuna se on Karjalan tasavalta ja yhä enemmän myös teollinen ja suhteellisen edistynyt Arkangel.
Venäläiset yritykset ovat työllistäneet Länsi-Barentsilla vain muutamia kymmeniä ihmisiä. Venäläiset investoivat kyllä Suomeen, mutta ennen Pyhäjoen ydinvoimalahanketta se on koskenut lähinnä Etelä-Suomea.
Rosatomin panostus Pohjois-Suomen ydinvoimahankkeeseen on tietenkin ihan omaa luokkaansa Barentsin alueella ja kertoo paljon. Iso raha liikkuu rajojen yli paitsi yritysten itsensä myös kansallisten intressien ohjaamana ja pääkaupunkien kautta. Samalla tavalla Fortumilla on miljardeja pelissä Venäjällä.

Puheesta ja pyrkimyksistä huolimatta Barentsin alueen suorat itä-länsi-suuntaiset kulkuyhteydet ovat heikentyneet tällä vuosituhannella. Oulusta pääsee nyt lentämällä suoraan Tromssaan ja Luulajaan, mutta Murmanskiin, Arkangeliin, Petroskoihin ja Syktyvkariin mennään etelän mutkan kautta. Ja Tromssan sekä Murmanskin välillä parikymmentä vuotta lennetty reitti sulkeutui sekin viime vuonna.

Barents-yhteistyö on tiukasti näiden neljän maan yhteistyötä. Sen rinnalla toimii toinen pohjoinen neuvosto, Arktinen neuvosto. Molempien pysyvät sihteeristöt sijaitsevat Norjassa, Kirkkoniemessä ja Tromssassa.
Jonkin verran on pohdiskeltu sitäkin, kannattaisiko painottaa enemmän neljän Barents-maan, Yhdysvaltain, Kanadan, Tanska/Grönlannin ja Islannin yhteistyötä eli Arktisen neuvoston työtä. Arktisuus kun edelleenkin on mediaseksikästä toisin kuin Barents. Siitä huolimatta että Arktinen neuvostokin on ollut olemassa jo vuodesta 1996.
Kirjoittaja on Suomen Barents Pressin puheenjohtaja ja Barents Press Internationalin hallituksen jäsen.

FIFA, FIFA, FIFA, ...

Satuin katsomaan pätkän Suomen TV 1:stä MOT-ohjelmaa, joka käsitteli jalkapallomaailman viimeaikaisia FIFA-sotkuja.

Ohjelmassa haastateltiin mm. Suomen Palloliiton nykyistä puheenjohtajaa Pertti Alajaa.

Kehon kieli on armottoman paljastava. 

Lisäksi mitä suustaan päästää haastattelutilanteessa maailmalle on erityisen tärkeää.

Ainakin kahdessa kohdassa Pertti Alaja vastasi toimittajan kysymykseen kieltävästi - toistaen sanomansa kolmeen kertaan. Yksikin olisi riittänyt.

Minun ajatuksissani kävi Raamatunhistorian kertomuksen tietty osa-alue, jossa henkilö kieltää kolmeen kertaan hänelle esitetty kysymys...

Minulle jäi vahva mielikuva, että Pertti Alajalla ei taida olla puhtaat jauhot pussissa.

Miksi Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov on Oulussa keskiviikkona 14.10.2015...

Miksi? Lue alla oleva teksti niin olet tietoinen asiasta...


Suora nettilainaus Ilta-Sanomista hiukan tuunattuna:


Kommentti: Lavrovin pikavisiitti kertoo todennäköisesti kahdesta asiasta

Timo Soinin ja Sergei Lavrovin tapaaminen Oulussa mittaa Venäjä-suhteiden lämpötilaa, kirjoittaa IS:n erikoistoimittaja Arja Paananen.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov saapuu keskiviikkona Suomeen lyhyelle vierailulle, kun hän tapaa ulkoministeri Timo Soinin (ps) Oulussa.

Lavrovin vierailu huipentuu Barentsin euroarktisen neuvoston ulkoministerikokouksen aattoillalliselle, mutta varsinaiseen torstain kokoukseen Lavrov ei enää jää.

Lavrovin pikavisiitti kertoo todennäköisesti kahdesta asiasta.

Ensiksikin Venäjän ulkoministerillä on viime aikoina näköjään riittänyt muutakin tekemistä kuin miettiä ”vakauden ja kestävän kehityksen edistämistä sekä turvallisuuden lisäämistä Pohjoiskalotilla ja Venäjän luoteisalueilla”, mikä on Barentsin euroarktisen neuvoston virallinen tehtävä.

Vladimir Putinin kolmannen presidenttikauden aikana Lavrovista on tullut yhä selkeämmin Venäjän politiikan todellinen kakkosmies, sillä hän tuntuu olevan nykyään kaikkialla ja kommentoivan kaikkea Venäjälle tärkeää – eli viime ajat siis lähinnä Krimiä, Itä-Ukrainan sotaa ja Syyrian pommituksia.

Sen sijaan Venäjän muodollinen kakkosmies, pääministeri Dmitri Medvedev näyttää kelpaavan Putinille nykyisin lähinnä punttiennostelukaveriksi.

Oulusta Lavrov kiiruhtaakin jo torstaiksi Kazakstaniin, jonne myös Putin matkustaa tuolloin viralliselle vierailulle.

Lavrovin lyhyt piipahdus kertonee myös siitä, että Venäjä haluaa näyttää Suomelle hieman kaapinpaikkaa – siis että käymään tullaan, muttei jäädä olemaan.

Suomen suuntaan liennytyksen viestiä

Lavrovin kesäisten hyytävien kommenttien jälkeen jonkinlainen diplomatian voitto lienee kuitenkin se, että hän ylipäätään tulee nyt Suomeen.

Vielä kesällä Lavrov syytti Suomea nimittäin ”perustavanlaatuisesta epäystävällisydestä”, kun Suomi ei antanut duuman puhemiehen Sergei Naryshkinin ja muiden Euroopan unionin pakotelistalla olevien venäläisparlamentaarikkojen tulla Helsingin Etyj-kokoukseen. Tuolloin Venäjän delegaatio päätyi lopulta boikotoimaan Helsingin kokousta lähettämällä paikalle vain yhden tarkkailijansa.

Venäjän boikottilinja Suomea kohtaan jatkui syyskuun lopulla, kun Helsingissä kokoontui Barentsin alueen parlamentaarinen konferenssi. Venäjälle oli lähetetty runsaasti kutsuja kokoukseen, mutta paikalle tuli vain pari edustajaa. Ylen mukaan venäläiset olivat ilmoittaneet, että he eivät tule paikalle vastatoimena EU:n asettamille pakotteille ja matkustuskielloille.

Aivan viime aikoina on kuitenkin ollut nähtävissä, että Venäjän ulkoministeriö on lähettänyt Suomen suuntaan myös pientä liennytyksen viestiä.

Yksi tällainen signaali saatiin YK:n yleiskokouksen yhteydessä syyskuun lopulla, kun Lavrov tapasi ensi kertaa Soinin.

Tapaamisen aluksi miehet vitsailivat englanniksi kameroiden edessä, että missäs muualla naapureiden onkaan luontevampaa tavata kuin New Yorkissa. Venäjän ulkoministeriön uudeksi supertiedottajaksi noussut Maria Zaharova puolestaan julkaisi nauravaisen kuvan Lavrovista ja Soinista.

– S. Lavrov kävi neuvotteluja Suomen ulkoministeriön johtajan kanssa. Vaikka keskusteluissa oli hyvin vakavia asioita, optimistista sävyä ei unohdettu ))), Zaharova kirjoitti Facebookissa lisäten viestinsä perään hymystä kertovia sulkumerkkejä.

Zaharovin sympaattinen someviesti saattaa näyttää pieneltä eleeltä, mutta todellisuudessa sekin oli varmasti hyvin harkittu. Zaharova on nimittäin tunnettu siitä, että jos Venäjä olisi halunnut lähettää jonkin kriittisemmän tai jopa negatiivissävyisen viestin, niin Zaharovalla olisi ollut siihenkin sanansäilä hallussaan.

Venäjän mediassa ulkoministereiden tapaamisesta kerrottiin kuitenkin myös se, että Venäjä otti jälleen esille suomalais-venäläiset lapsikiistat.

– Lavrov kiinnitti suomalaisten kollegojensa huomiota niihin todettuihin ongelmiin, joita on sekaliitoissa syntyneillä lapsilla, uutisoi muun muassa Ria Novosti.

Omanlaisensa retoriikan mestari

Diplomaattipiireissä Lavrovia pidetään todella kovana luuna, joka on äärimmäisen älykäs, mutta huumorintajuinen. Lavrov on myös omanlaisensa retoriikan mestari, joka pystyy helposti väittämään mustaa valkoiseksi ilman että pokka pettää.

Soini ja Lavrov saattavat siis hyvinkin löytää hyvän yhteisen sävelen, sillä Soini osannee antaa Lavroville myös retorista haastetta. Kaiken lisäksi Soinin edustamilla perussuomalaisilla on Venäjällä yllättävänkin hyvä maine, sillä puolueen Nato-kriittisyys ja EU-skeptisyys ovat juuri sitä, mitä Venäjän johto Suomelta toivookin.

New Yorkin tapaamisen jälkeen Soini itse kommentoi Lavrovin kohtaamistaIltalehdelle näin:

– Lavrov jätti lähtemättömän vaikutuksen omalla tavallaan. Hän on persoonallinen kaveri, joka ajaa sitä tehtävää, mihin hänet on valittu. Siitä voidaan sitten olla eri mieltä, mikä se agenda on.

Oulun tapaamisen tärkeimmäksi agendaksi muodostunee Suomen ja Venäjän välisten suhteiden lämmönmittaus. Jatkon kannalta olisi kaikkien etu, mikäli arktiseksi osoittautuisi vain asialista, ei ilmapiiri.

Arja Paananen

Mielenkiintoinen aamunavaus...

Kaikkea se saksalainen keksii, enen oli tapana sanoa...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Mersu rakensi särkymättömät leluautot: saa lapset raivoihinsa

Mercedes-Benz on luonut järjestelmän, joka ennakoi nokkakolarit ja jarruttaa automaattisesti.
Mercedes-Benz on luonut järjestelmän, joka ennakoi nokkakolarit ja jarruttaa automaattisesti.KUVA: PAULA NIKULA/KL
Mercedes-Benzin leluauto tuo viestiä vakavasta asiasta.
Mitäpä muuta pikkupojat haluaisivat kuin kolaroida leluautoilla. Mersun uutuuksilla se ei onnistu. Yhtiö on nimittäin luonut leikkiautoparin, joita ei saa törmäämään keskenään, kirjoittaa Autoweek.
Tästä syystä Mersun uutuuslelut tuskin kuuluvat pukinkontin toivepaketteihin.
Leluautoissa on tehokkaat magneetit, jotka on asennettu niihin niin, että autot hylkivät toisiaan nokkakolareissa.
Vaikka kyseessä ovat lelut, asialla on vakavampikin puoli. Leluilla luksusautomerkki mainostaa kehittämäänsä Brake Assist System Plus (BAS Plus) –järjestelmää, joka jarruttaa nokkakolariuhissa automaattisesti.
Lapset uutuus kuitenkin luultavasti saa raivoihinsa tai ainakin turhautumaan. Videolta näkyy, miten pikkupoika toinen toisensa jälkeen yrittävät törmäyttää autoja siinä kuitenkaan onnistumatta. Lapset hakkaavat päätä seinää, paiskivat tavaroita ja parkuvat tyynyyn.
”Hän, joka pitää kolareista, vihaa sitä [BAS Plus –järjestelmää]”, mainoksen lopussa sanotaan ja viitataan lapsiin.
Autoilijoille tarjotaan päinvastaista tokaisua: ”Hän, joka vihaa kolareita, rakastaa sitä.”

tiistai 13. lokakuuta 2015

Viimeinen kalastusreissu tälle kaudelle - yritykseksi jäi...

Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, etsin matoja tuloksetta. Käväisin tänään kuitenkin iltapäivällä merellä, aivan Selkäsaaren pohjoisrannan tuntumassa, väylänvarressa.
Ennen lähtöäni otin peratun särjen pakastimesta ja hiukan kevytsulatin sitä mikrossa.

Se oli ilmeisesti virhe. Kala oli hiukan höttösen tuntuinen, koukkuihin sen toki sai mutta...

Ahvenet eivät ilmeisesti yksinkertaisesti tykkää pakastetusta särjestä, sen olen havainnut aikaisemminkin ja/tai ahvenia ei ollut liikkeellä. 
Tämänpäiväinen käyntini olkoon viimeinen kalareissu tälle kaudelle. En viipynyt merellä kuin pari tuntia. Vaikka ilma oli kaunis, niin veden lämpötila + 5 astetta tuntui jotenkin kylmettävän, tuulta ei ollut juuri ollenkaan. 

Vene otetaan pois vedestä ilmeisesti viikon sisällä. Tuodaan trailerilla - ilmeisesti Prima Raudan syyshuollon kautta - kotiiphalle odottelemaan ensi vuoden touko-kesäkuuta.


Murheellista luettavaa...

Murheellista luettavaa...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


Raportti: Venäläinen ohjus pudotti MH17-koneen Ukrainassa – animaatio näyttää, miten taistelukärki osui koneeseen

ULKOMAAT  


Malesialainen MH17-lentokone ammuttiin alas venäläisellä Buk-ilmatorjuntaohjuksella, kansainvälinen lento-onnettomuustutkintalautakunta sanoo loppuraportissaan. Raportin mukaan ammus räjähti ohjaamon vasemmalla puolella. Lentäjät kuolivat heti.Raportti etsi vastausta siihen, miksi lentokone lensi konfliktialueen yli. Raportin mukaan 61 lentoyhtiötä lensi samoilla seuduilla, ja samana päivänä alueen yli lensi 161 lentoa. Yksikään yhtiö ei ottanut huomioon, että siviilikoneella olisi vaaraa joutua ammutuksi.

Raportin mukaan Ukraina tiesi, että siviilikoneen matkakorkeuteen on mahdollista osua ohjuksella. Se ei kuitenkaan sulkenut ilmatilaansa, mistä raportti arvosteli Ukrainaa.

Onnettomuustutkintalautakunnan mukaan konfliktissa olevien maiden pitäisikin huomioida ilmailualan turvallisuus nykyistä enemmän. Lisäksi avoimuutta lentoreiteistä pitäisi lisätä kansainvälisesti.
Onnettomuustutkintalautakunnan mukaan Venäjä on erimielinen koneeseen osuneen taistelukärjen ja ohjuksen tyypistä.
Näin lohduttomalta näyttää palasista koottu Ukrainan turmakone
Ennen kansainvälisen lento-onnettomuustutkintalautakunnan tiedotustilaisuutta Hollannin turvallisuuslautakunta esitteli paloista kootun Ukrainan turmakoneen median edustajille ja muille paikalla olleille. Vailinaisenakin koneen osista koottu palapeli osoittaa, kuinka totaalinen koneen tuho oli. Kuva: Reuters, editointi: Jukka Hiiro
Malesialainen MH17-lentokone putosi Ukrainan yllä heinäkuun 17. päivänä 2014. Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat.

Tutkijat eivät voineet arvioida tarkkaan, missä vaiheessa matkustajat kuolivat. Raportti ei voinut poissulkea sitä mahdollisuutta, että osa matkustajista olisi pysynyt hetken aikaa tajuissaan. Koneen putoamisessa maahan kesti puolitoista minuuttia.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan tutkinnan tulokset esiteltiin ensin lentokoneessa kuolleiden omaisille. Uutistoimisto Reutersin mukaan monet tilaisuudesta poistuneet omaiset olivat silminnähden liikuttuneita.

"He näyttivät meille palasia koneen sisältä", sanoi yksi omaisista Robby Oehlers Reutersille. "Oli niin hiljaista, että olisi voinut kuulla neulan putoavan."

Onnettomuustutkijat olivat koonneet onnettomuuslentokoneen kappaleista mallin, jota esiteltiin tiistain tiedotustilaisuudessa.

Erillinen hollantilainen rikostutkinta kertoi jo elokuussa, että se tutki onnettomuuspaikalta löytyneitä kappaleita, jotka todennäköisesti olivat Buk-ohjusten osia.
MAXIM ZMEYEV / REUTERS
Koneen putoamisessa heinäkuun 17. päivänä 2014 kuolivat kaikki koneessa olleet 298 ihmistä. Hätätilaministeriön työntekijöitä turmapaikalla pian putoamisen jälkeen.
Koneen putoamisessa heinäkuun 17. päivänä 2014 kuolivat kaikki koneessa olleet 298 ihmistä. Hätätilaministeriön työntekijöitä turmapaikalla pian putoamisen jälkeen.
Syyllistä tänään julkaistava raportti ei nimeä. Sen estävät kansainväliset lento-onnettomuustutkintoja ohjaavat säännöt.
Heinäkuussa Venäjä esti veto-oikeudellaan riippumattoman tutkimuslautakunnan nimittämisen.

Länsimaiden ja Ukrainan mielestä koneen pudottivat Ukrainan venäläismieliset kapinalliset, jotka olivat saaneet ilmatorjuntaohjuksen käyttöönsä Venäjältä.

Venäjän mukaan koneen pudotti Ukrainan asevoimat joko hävittäjäkoneesta tai maasta ammutulla ohjuksella. Ukrainan hallitus kiistää väitteen.

Tutkinta on keskittynyt selvittämään neljää seikkaa: Mikä aiheutti koneen hajoamisen ilmassa, miksi kone lensi konfliktialueen yläpuolella, miksi jotkut omaiset joutuivat odottamaan jopa neljä päivää vahvistusta sille, että heidän omaisiaan oli koneessa, ja missä määrin matkustajat ja miehistö tiesivät, mitä oli tapahtumassa.
Myös Buk-ohjuksia valmistaja asevalmistaja Almaz-Antey aikoo julkisti tänään oman raporttinsa turmasta.
Lähes 300 kuoli Itä-Ukrainan pelloille
Malesian lentoyhtiön vuoro Amsterdamista Kuala Lumpuriin tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa kesällä 2014. Länsimaat kiistelevevät yhä Venäjän kanssa turman syystä. Kuva Reuters
Lentokone voi kadota vuosikymmeniksi – 10 ilmailun suurta katoamismysteeriä
Vuosikymmenten varrella kymmeniä koneita on kadonnut jäljettömiin, ja niiden kohtalo on paljastunut vasta vuosien jälkeen. HS esittelee ilmailun 10 suurta katoamismysteeriä. Toimittajat: Esa Mäkinen ja Jukka Happonen, grafiikka: Sini Tiainen.

Jo se helpon lykkäs...

Öljynvaihto onnistuu 90 sekunnissa, kun perinteisellä tavalla aikaa kuluu vähintään 20 minuuttia, alla olevassa artikkelissa todetaan.
Mihin mahtaa tulevaisuuden autoilija käyttää tuon säästyneen 18 minuuttia 30 sekuntia?

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Mullistava keksintö: öljynvaihto käy puolessatoista minuutissa

Mullistava keksintö: öljynvaihto käy puolessatoista minuutissa
Castrol on kehittänyt mullistavan laitteen autojen öljynvaihtoon. Homma hoituu sillä puolessatoista minuutissa, ja täysin puhtaasti.
BP:n omistama voiteluöljyjä valmistava Castrol on suunnitellut Nexcel-öljynvaihtolaitteen, joka muistuttaa printtereiden mustepatruunaa. Työ sujuu yhtä kätevästi ja nopeasti.
Öljynvaihto onnistuu 90 sekunnissa, kun perinteisellä tavalla aikaa kuluu vähintään 20 minuuttia.

Castrolin kehitysjohtaja Oliver Taylor kertoo saksalaisessa Handelsblatt-talouslehdessä, että laite on myös erittäin ympäristöystävällinen. Käytetty öljy saadaan sataprosenttisesti talteen, samoin tuore öljy tilalle.
”Jos kaikki maailman autot varustettaisiin Nexcelillä, säästettäisiin vuosittain 200 000 tankkiautollista öljyä. Sen verran valuu hukkaan nykyään öljyjen vaihdoissa”, Taylor sanoo.
Öljyn lisäksi Nexcel vaihtaa luvatussa ajassa öljysuodattimen. Edelleen laite mittaa prikulleen öljyn laadun ja tarvittavan määrän.
Castrol on testannut laitetta kolme vuotta useilla moottorityypeillä kolmisylinterisistä kilpakoneisiin. Ensimmäisenä laitteen sai sisuksiinsa Aston Martin Vulcan.
Taylorin mukaan normaalin akun kokoinen Nexcel voidaan asentaa uusiin autoihin aikaisintaan viiden vuoden päästä. Sitä ei voi jälkiasentaa vanhoihin moottoreihin.