maanantai 26. maaliskuuta 2018

Suomalaisautoilijat näpräävät ratissa verkkopankkia, WhatsAppia, Tinderiä ja pelaavat jopa Pokémon Go -peliä...

Olen kirjoittanut aikanaan useaankin kertaan autoilevista superjonglööreistä. Siihen maailman aikaan kirjoitin mm. autoilijoista, jotka autoa ajaessaan näpräävät mm. radion, kasettisoittimen, tupakansytyttimen ja kännykän kanssa. Tällaisia havaintoja itsekin tein aikanaan. 

Nyt näemmä touhutaan uusia asioita. 

Itselläni on täysi työ keskittyä ajamiseen autolla, jossa on leveät tuulilasin sivupalkit varsinkin talviaikaan, kun lumipenkat risteyksissä ovat korkeita. 

Näitä nykyajan jonglöörejä olen havainnut tuleva vastaan tämän tästä...


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna: 

Suomalaisautoilijat näpräävät ratissa verkkopankkia, WhatsAppia, Tinderiä ja pelaavat jopa Pokémon Go -peliä

Älypuhelimia käytetään liikenteessä piittaamatta liikenneolosuhteista, paljastaa Jyväskylän yliopiston tuore tutkimus.
Autoilijat
Suomalaiset näpräävät ratin takana jopa Tinderiä.
Suomalaiset näpräävät ratin takana jopa Tinderiä.Naomi Woods
Kognitiotieteen tutkijoiden tutkimuksen mukaan älypuhelinsovelluksia käytetään eniten kaupunkialueella, jossa autoileminen vaatisi kuljettajalta jalankulkijoiden ja risteysten vuoksi eniten tarkkaavaisuutta. Maanteillä sovelluksia käytettiin harvemmin, mutta käyttö kesti kauemmin kerrallaan.
Tutkimuksessa seurattiin 12 viikkoa vapaaehtoisia suomalaisia, jotka autoilevat runsaasti ja käyttävät älypuhelinta säännöllisesti. Tutkimukseen osallistui 30 autoilijaa vuonna 2016. Tutkijatohtori Tuomo Kujalan mukaan tutkimustulokset ovat suuntaa antavia ja tuloksia ei voi yleistää.

Jopa 481 kosketusta ruutuun tunnissa

Tutkimuksen mukaan autoilijat koskettivat älypuhelimensa ruutua keskimäärin 41 kertaa tunnissa. Määrä vaihteli merkittävästi autoilijoiden välillä: enimmillään kuljettaja koski puhelimeensa 481 kertaa tunnissa.
Tutkimuksessa autoilijat käyttivät useimmin puhelimensa yhteystietosovellusta. Toiseksi eniten käytettiin WhatsAppia ja kolmanneksi eniten puhelimen musiikkisovellusta.
WhatsApp-viestisovellusta käytettäessä tehdään moninkertaisesti kosketuksia näyttöön.
TUOMO KUJALA
Suosituimmista sovelluksista WhatsApp-sovelluksen yksittäinen käyttö kesti selvästi pisimpään ja sisälsi eniten kosketuksia.
– Puhelimen käyttäminen on aina riski liikenteessä, mutta myös sillä on väliä, mitä sovellusta käyttää, ja miten. Esimerkiksi navigaattorisovellukset on suunniteltu usein niin, että ne vaativat käyttäjältä vain vähän kosketuksia puhelimeen. Sen sijaan vaikkapa WhatsApp-viestisovellusta käytettäessä tehdään moninkertaisesti kosketuksia näyttöön, sanoo tutkimusta johtanut tutkijatohtori Tuomo Kujala Jyväskylän yliopistosta.

Tinderiä seurataan kaikilla ajonopeuksilla

Näiden lisäksi autoilijat käyttivät ratissa muun muassa Facebookia, Instagramia, sähköpostia, Netflixiä, Tinderiä, verkkopankkia ja puhelimen kamerasovellusta.
Muutamat koehenkilöt pelasivat ratissa myös puhelimen kameraa käyttävää Pokémon Go -peliä. Pelaajat käyttivät Pokémon Go -sovellusta poikkeuksellisen intensiivisesti: yksi käyttökerta kesti keskimäärin yli kaksi ja puoli minuuttia. Peli julkaistiin tutkimuksen aikaan, mikä saattaa selittää sen suosiota. Pokémon Go -sovellusta lukuun ottamatta sovelluksia käytettiin lähes kaikilla ajonopeuksilla.
Jyväskylän yliopiston tutkimus on ensimmäinen, jossa on seurattu autoilijoiden älypuhelinsovellusten käyttöä todellisessa liikenteessä. Aiempien tutkimusten mukaan älypuhelinten näprääminen ratissa on yleistä, mutta aiemmin ei ole tutkittu, mihin ja miten autoilijat puhelimiaan käyttävät.
Kuljettajia tarkkailtiin laitteistolla, joka seurasi kuljettajan puhelimen näytön painalluksia ja tallensi auton sijainnin puhelimen käytön aikana. Seurantalaitteiston kehitti jyväskyläläinen ohjelmistoyritys Ficonic Solutions Ltd.
Juttua täydennetään tukijakommenteilla myöhemmin.

sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Mielenkiintoinen uni, oikeastaan etiäinen...

Kerroin vaimolleni aamukahvia juodessamme edellisen yön uneni: Olimme perustamassa Kemin ammattikoulun opettajayhdistyksen lentopallojaostolle säätiötä. Unessankin hiukan ihmettelin, mitä sillä on loppujen lopuksi merkitystä, mutta perustetaan nyt sitten, josko sille jotain käyttöä lähitulevaisuudessa löytyy...

Unessa tuli elävästi esiin paljon edesmenneitä opettajakollegoita ja joitakin vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa olevia.

Aamukahvin jälkeen siirsin päärakennuksen vaatehuoneesta tauluja Pikkupuolen varastoon. 
Kuinka ollakaan viimeisenä putkahti esiin Kemin ammattikoulun aikanaan käytössä ollut niin sanottu "nappulataulu", jonka monta vuosikymmentä sitten pelastin lähes roskalavalta. Niitä oli aikanaan kaksi.
Mikä ihmeen nappulataulu? Se oli taulu, johon ammattikoulun jokainen osasto, opintolinjat ja opettajat merkittiin eri värisin nuppineuloin. 
Se oli siis lukujärjestyspohja. Siitä näki "yhdellä silmäyksellä" koko ammattikoulun lukujärjestykset. 
Pelastamani nappulataulu on sikäli merkittävä, että sen jälkeen siirryttiin tietokoneaikaan. Kyseisessä taulussa on jo siihen liittyviä A4-liitteitä.

On aivan pakko mainita, että edesmennyt apulaisrehtori Toivo Tapio oli ekspertti nappulataulun käytössä. Hän joutui sovittelemaan opettejien toiveita ja vaatimuksiakin, mielestäni hän onnistui siinä erinomaisesti.
Niin - Topi - oli myös kantavia voimia Kemin ammattikoulun opettajayhdistyksen lentopallojaostossa, jolle unessani olimme perustamassa säätiötä...

Sosiaalisen median pimeä puoli näyttäytyi jo 30 vuotta sitten...

Varsin asiallisia ja järkeviä näkemyksiä. Kuitenkin kaikki, suhtautuminen/reagoiminen some-maailmaan, on jokaisesta itsestään kiinni - onneksi...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Mielipide    |   Kolumni

Sosiaalisen median pimeä puoli näyttäytyi jo 30 vuotta sitten

Sosiaalinen media vaikuttaa ajatteluumme ja käyttäytymiseemme enemmän kuin todennäköisesti haluaisimme myöntää.



TIETO­KONEEN monitorille alkoi ilmestyä keskustelu­ketju tietokone­peleistä. Joidenkin nimettömien viestien sävy hätkähdytti koululaista. En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt yhtä paljon kiroilua ja muiden silmitöntä haukkumista yksittäisiin virkkeisiin tiivistettynä.

Elettiin 1980-luvun puoliväliä. Olin hankkinut modeemin. Sillä saattoi yhdistää kaksi kotitietokonetta toisiinsa lankapuhelinlinjaa pitkin. Vastaanottajan koneessa oli ohjelmisto, jonka avulla saattoi esimerkiksi lukea muiden viestejä tai ”imuroida” ohjelmia omaan koneeseensa. Yhden megatavun lataamiseen olisi kulunut 7,5 tuntia.

Puhelinnumeroita näihin alkeel­lisiin palvelimiin löytyi tietokone­lehtien sivuilta. Bokseihin pääsi kerrallaan vain yksi käyttäjä puhelinlinjaa kohden.

SOSIAALISEN MEDIAN ja verkon keskusteluryhmien sittemmin tutuksi tullut pimeä puoli oli siis jo näkyvissä kolmekymmentä vuotta sitten. Digitaalinen viestintä tapahtui kuitenkin tuolloin vielä suljetussa ympäristössä.
Julkinen puhe oli säädellympää ja se perustui kunkin ajan käytösnormeihin. Kiroilua, uhkailua tai julmaa haukkumista oli julkisesti näkyvillä vähemmän.

Pienemmissä piireissä toki viis veisattiin häveliäisyydestä. Puhe oli varmasti yhtä rankkaa kuin nykyisin sosiaalisessa mediassa. Keskustelut jäivät silti yksityisen alueelle.

KAIKKI MUUTTUI. Onko digitaalisen viestinnän vallankumous kirous vai onni – siitä voi kiistellä loputtomiin. Muutokset ovat näkökulmasta riippuen sekä myönteisiä että kielteisiä.

Yksi johtopäätös näyttää jo nyt ilmeiseltä. Sosiaalinen media vai­kuttaa ajatteluumme ja käyttäyty­miseemme enemmän kuin toden­näköisesti haluaisimme myöntää. 

Somessa vietetyn ajan käyttöä on helppoa arvioida itse. Sen sijaan on vaikeampaa havaita teknologian vaikutuksia esimerkiksi oman maailmankuvansa rakentumiseen.

OMA LUKUNSA ovat suorat vaikut­tamisyritykset. Paljastukset Cam­bridge Analytica -yhtiön toiminnasta ovat herättäneet jälleen tarpeellisen keskustelun siitä, kuinka paljon esimerkiksi Facebookin käyttäjien ajattelua voidaan ohjailla kerätyn käyttäytymistiedon avulla.

Arviot vaihtelevat laidasta laitaan. Paljastukset ovat tärkeitä, koska ne havahduttavat ymmärtämään kerättävän tiedon määrää ja laatua.

ANALOGISESSA maailmassa kasvaneena toivoisi välillä, että sosiaalisen median saisi kytkettyä halunsa mukaan päälle tai pois. Somea ei kuitenkaan pääse pakoon.

Vaikka yksilö pysyttelisi alustojen ulkopuolella, valtaosa ympärillä olevista ihmisistä hahmottaa maailmaa yhä enemmän sosiaalisen median luomien todellisuuksien kautta. Nämä todellisuudet, eräänlaiset prismat, ovat hyvin erilaisia eri ihmisille. Kuplien sisällä voi olla yhä pienempiä kuplia. Toiselle isoina näyttäytyvät ”somemyrskyt” ovat toiselle näkymättömiä.

JUURI tästä syystä sosiaalisen me­dian kautta avautuvia näkymiä on lähes mahdotonta hahmottaa kokonaisuutena. Sen sijaan, että haki­simme yhtenäistä kuvaa, olisi olennaisempaa ymmärtää, miten nämä erilaiset todellisuudet vaikuttavat yksilöiden ja ryhmien keskinäisiin suhteisiin ja siten koko yhteis­kuntaan.

Eriytyvätkö ihmisten maailmat yhä enemmän toisistaan? Ruokkiiko sosiaalinen media meissä lyhytjänteisyyttä tai narsismia? Onko sosiaalisen median dynamiikassa mustavalkoisuutta tai naivismia edistäviä mekanismeja?

Onko olemassa riski, että oman päämme sisällä tapahtuvat muutokset ovatkin lopulta nakertamassa yhteiskuntaa koossa pitäviä ominaisuuksia – esimerkiksi kykyä kuunnella eriäviä mielipiteitä tai malttia perehtyä syvemmin asioihin?

Harva myöntää tätä omalta kohdaltaan, mutta moni saattaa nähdä eläviä esimerkkejä ympärillään.

AJASSA on myös myönteisiä piirteitä. Tiedonvälityksen monopolin murtuminen edellyttää esimerkiksi viestimiltä aikaisempaa suurempaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.

Nopea muutos vaatii itse asiassa kaikilta insti­tuutioilta uusiutumista, koska kansalaiset kysyvät, hakevat perusteluja ja odottavat vastauksia.

#metoo-tyyppiset kampanjat puolestaan voivat parhaimmillaan muuttaa maailmaa paremmaksi paikaksi hätkähdyttävällä vauhdilla.

Jarrupoljinta ei enää ole.

Kirjoittaja on HS:n vastaava päätoimittaja.

lauantai 24. maaliskuuta 2018

Aamuautoilun katupysäköinnin ohjeistusta...

Kävin aamulla liikenteessä. Pysäköin autoni liikennesääntöjen mukaisesti kapean kadun varteen, ajoin jopa vasta aurattuun penkkaan oikean puolen renkaat antaakseni tilaa ohikulkijoille. Maastoautolla näin voi turvallisesti toimia. 
Käytyäni asioilla ja tullessani autoni viereen näin vastapäisen talon liittymästä farmariauton peruuttavan tielle. Vähän siinä renkaat sutivat, mutta auto tuli turvallisesti tielle...

Kuinka ollakaan kuskin puolen ovi aukesi ja nuori naishenkilö tuli ohjeistamaan minua auton pysäköinnistä "portin eteen". Hän sanoi hiukan tuohtuneena:"Näin ei saa pysäköidä portin eteen!" 
"Minkä ihmeen portin?" kysyin ihmeissäni. "Olen pysäköinyt täysin liikennesääntöjen mukaisesti. Tuskin enää montakaan kertaa liikun näillä kulmilla." lisäsin. Tosiaan autoni oli lähes autonmitan heidän liittymästään.

Nuori naisihminen lähti välittömästi liikkeelle. Mikäli oikein huomasin, hänellä oli kiireessä jäänyt autonlasit rapaamatta. 
Kyllä silloin saattaa auton peruutus olla vaikeaa kapealle, vasta-auratulle tielle pienen palteen yli, jonka reunaan olin pysäköinyt korkean maastoautoni...

perjantai 23. maaliskuuta 2018

Mukava juttutuokio puhelimitse eilen...

Niin kuin olen usein kirjoittanut, puhun puhelimen välityksellä äärimmäisen vähän, oikeastaan vain jos on pakko. Olen lopettanut vastaamisen minulle tuntemattomiin numeroihin/puheluihin.

Eilen aamupäivällä sain tutusta numerosta puhelun. Kyseessä oli entinen oppilaani.
Hän tiedusteli avoimesti mielipidettäni hänelle tärkeään lähitulevaisuuden työasiaan. 

Kerroin hänelle asiaan liittyvänä näkemykseni. Juttelimme paljon muustakin: Jatko-opiskelusta, perheasioista ja elämän soljumisesta.
Itse olin juuri sillä hetkellä sisareni kanssa edesmenneen veljeni rivitaloasunnolla Kalkkinokalla järjestelemässä paikkoja...

torstai 22. maaliskuuta 2018

Eräs tekstini Facebook-sivultani tänään...

Tätä voi nimittää yltiöoptinistin ajatuksiksi: Kävin hakemassa vanhemman poikamme Tommin tyttären Veeran Hepolan koulusta, pistäydyimme Lallinperäntiellä hakemassa kitaran ja musiikkiaineistoa ja ajelimme mummolaan Haukkarin Kainuunkadulle.
Mummon tekemä makaroonilaatikko maistui. Sen jälkeen vein Veeran Kemin kulttuurikeskukseen Meri-Lapin musiikkiopiston tunneille.
Edellinen on realimaailmaa mutta...
Ajellessani Kemi tullin - tällä hetkellä totaalityhjän - teollisuusalueen ohi kävi mielessä, oikeastaan näin silmissäni alueen täyttyneen.
Kyllä! Kunhan Kaidi-päätökset tulevat, ne suorastaan räjäyttävät em. alueen Ajoksen satamaläheisyyden lisäksi täyteen toimintaan. Näin siinä käy, kyllä silloin on mukava olla kemiläinen/merilappilainen...

tiistai 20. maaliskuuta 2018

Lentäjä Juha Järvinen teki historiaa laskeutumalla ensimmäisenä suomalaisena Hornetilla USA:n lentotukialukselle: ”Se oli aika intensiivistä”

Pohdiskelimme - minä ja kalakaverini - eilen lunta Selkäsaaren mökin pihaterassilla luodessamme Suomen lähestyviä hävittäjähankintoja.
Päädyimme mielestämme erinomaiseen lopputulokseen: Suomen on syytä hankkia tulevaisuuden hävittäjät - fifty/fifty - ajatuksena > Hornetteja/Gripeneitä. Miksi? Siksi, että molemmat ovat takuuvarmasti Nato-yhteensopivia. Natosta meidän ajatuksemme tosin vielä tällä hetkellä hiukan poikkeavat mutta siltikin...
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Kotimaa

Lentäjä Juha Järvinen teki historiaa laskeutumalla ensimmäisenä suomalaisena Hornetilla USA:n lentotukialukselle: ”Se oli aika intensiivistä”

Järvinen on mukana Yhdysvaltain merijalkaväen ja Suomen Ilmavoimien vaihto-ohjelmassa



Ilmavoimien kapteeni Juha Järvinen laskeutui F/A-18C Hornet -hävittäjällä Yhdysvaltain armeijan lentotukialus USS Abraham Linconlinille ensimmäisenä suomalaisena.
SUOMEN Ilmavoimien kapteeni Juha Järvinen laskeutui F/A-18C Hornet -hävittäjällä Yhdysvaltain armeijan lentotukialukselle viime lauantaina, Yhdysvaltain laivasto kertoo.

Tapaus oli historiallinen, sillä Järvinen on ensimmäinen suomalainen, joka on laskeutunut Hornetilla lentotukialuksen kannelle.

Järvinen laskeutui USS Abraham Lincoln (CVN 72) -lentotukialukselle, jossa hänen on määrä saada lennonopettajan pätevyys. Järvinen kouluttautuu merijalkaväen hävittäjäkoulutusyksikkö (VMFAT) 101:ssa.

USS Abraham Lincoln (CVN 72) -alus on Nimitz-luokan lentotukialus, eli yksi Yhdysvaltain laivaston kymmenestä ydinkäyttöisestä lentotukialuksesta. Se on otettu käyttöön vuonna 1989.
HORNETILLA lentotukialukselle laskeutuminen vaatii, että lentäjä saa kiinnitettyä Hornetin pysäytyskoukun yhteen neljästä mahdollisesta jarruvaijerista, jotka ovat aluksen kannella. Tavoite on kiinnittyä kolmanteen jarruvaijeriin, joka takaa kaikkein turvallisimman laskeutumisen.

”Se oli aika intensiivistä. Olin iloinen, kun sain tartuttua jarruvaijeriin ja tunsin koneen nopean hidastumisen. Samalla olin myös hiukan pettynyt, kun tartuin toiseen vaijeriin kolmannen sijaan”, Järvinen kertasi tapahtumia.

ENNEN laskeutumistaan Järvinen kävi läpi saman koulutuksen, jonka myös Yhdysvaltain laivaston ja merijalkaväen lentäjät suorittavat.

”Tämän tarkoitus on, että kun hän siirtyy kouluttamaan Suomen Ilmavoimia, on hänellä tietoa ja omakohtaista kokemusta siitä, mitä on opettamassa”, majuri Shane Bursae sanoi.

JÄRVINEN on mukana Yhdysvaltain merijalkaväen ja Suomen Ilmavoimien vaihto-ohjelmassa. Hän on ollut lentäjänä Suomen Ilmavoimissa 15 vuotta.

”Vaihto-ohjelma on todella hyvä mahdollisuus nähdä, kuinka muiden maiden lentäjät toimivat ja harjoittelevat”, kapteeni Michael Harp sanoi.

”Olen todella innoissani, kun saan viedä täältä mukanani paljon kokemusta. Ei pelkästään teoriaa, vaan myös todellisia kokemuksia. Nyt tämä on on minulle todellisuutta, ja ymmärrän kokonaiskuvan paremmin”, Järvinen sanoi.

Juha Järvinen (vas.) sai onnittelut laskeutumisestaan.

maanantai 19. maaliskuuta 2018

Voi järjen valo! Tällaisesta(kin) ohjelmasta minun täytyy maksaa...

A-studio: Aku Louhimies kohtaa metodejaan kritisoivan näyttelijän Matleena Kuusniemen 

  • 30 min
  • toistaiseksi
  • 2047 katselua
Miten pitkälle taiteessa saa mennä? Millainen on hyvä näyttelijän ja ohjaajan välinen työsuhde? Illan A-studiossa keskustelemassa ovat elokuvaohjaaja Aku Louhimies, näyttelijä Matleena Kuusniemi, TeaKin näyttelijätyön lehtori Tiina Pirhonen ja Suomen hauskin mies -elokuvan ohjaaja Heikki Kujanpää.

Selkäsaaressa tänään...

Kävin edellisen kerran Selkäsaaressa torstaina 08.03.2018 kalakaverini kanssa, tänään uusimme käynnin. Alkumatka sisäsatamasta sujui tehtyjä latuja pitkin, jonka jälkeen oikaisimme moottorikelkkauria pitkin saaren pohjoisrantaan. 
Rantaan tultuamme otin sukset jalasta, kalakaverini jatkoi rinteeseen haarakäyntiä. Nousua helpotti hiukan moottorikelkan jäljet. 

Mökin sisälle päästyämme siirsimme Tommin ja Kehuksen Niilon moottorikelkan reessä tuoman nurkkakaapin jotakuinkuin paikoilleen. Vaimoni Tuula saa sitten aikanaan hienosäätää kalusteen ympäristöineen lopulliseen kuntoon.

Joimme mökillä murukahvit ja söimme voileivät. Ennen terassille siirtymistä otimme pienet neuvoa-antavat ranskalaisen nestetuotteen muodossa. "Jo oli ryötti hyvää!" olisi edesmennyt lähinaapurini sanonut em. tilanteessa.

Saatoimme loppuun edellisen kerran lumityöt pihaterassin osalta. Itäterassiin emme edelleenkään kajonneet...

Tulimme takaisin lähes samaa reittiä. Ilma oli erinomainen! Väkeä oli liikkeellä! Ihan mukava pikakäynti. Hyvä oli hiihtäjän hiihdellä. - kertakaikkiaan...

sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

60 vuotta elämää - kauan sitten...

Toivon Sinun tutustuvan 60 vuotta elämää biisiini, jonka ystäväni Pentti Korpela sävelsi ja sanoitti minulle tilauksesta 60-vuotissyntymäpäivilleni. 
Rajanaapurini Arto Perkiö lauloi sen Kari Hautalammen musiikkipajalla minulle syntymäpäivälahjaksi – jotakuinkin minuutti ja vuosikymmen.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, pojat ovat luvanneet päivittää biisin kymmenen vuoden välein.
Muutama vuosi sitten jäi jo yksi vuosikymmen väliin. Ehkä sitten kun täytän 80 vuotta, mikäli elinpäiviä riittää...

Kyseisen biisin synkimpään kohtaan liittyvänä olen kirjoittanut noin 200-400-sivuisen kirjan, riippuen hiukan toteutettavasta formaatista. Kyseinen kirja on täyttä, raakaa faktaa alkuperäisine dokumentteineen – ei siis pätkääkään viihteellistä fiktiota. Milloin ja miten kirjan julkaisen – se on vielä hiukan avoin…

Täältä sitä musiikkia pitäisi aueta - ole hyvä!


Yksi tämän päivän Facebook-teksteistäni...

Kävelimme hetki sitten lenkin: Kainuunkatu-Erkinkatu-Haukkarinkatu-Möylyntie > noin yhden kilometrin lenkin rauhallisesti.
Havahduin toteamaan, että tälläkin lenkillä on viisi autiotaloa ja kolme tyhjää tonttia. Voi olla, että em. autiotalot ovat tilapäisesti tyhjinä, jos ei niin osan voinee purkaa ja rakentaa uutta.
Toivottavasti edes tyhjillä tonteilla alkaa lähiaikoina kuulua rakentamisen ääniä, sillä tämähän on - ainakin toiseksi parasta - Kemiä.
Toisaalta totesin vaimolleni, että aikanaan tiesin, tunsinkin kaikki em. lenkin asukkaat, nyt tuskin puoliakaan...

lauantai 17. maaliskuuta 2018

ARABIA-vuosilautanen 1985...

Edesmenneen veljeni Kalkkinokan rivitalohuoneiston keittiön ja olohuoneen välisessä seinärakenteessa on rivissä 14 kpl ARABIA-vuosilautasia. Tummat lautaset tulevat voimakkaasti esiin vaaleasta tapettiseinästä.

Varasin itselleni yhden lautasen vuodelta 1985. 

Miksi? Siksi, että lautasen aihe on minulle tuttu vuosikymmenien ajalta. Pitkähiuksinen ja -partainen mies seisoo puuveneessä ongella. Koukkuun näyttää tarttuneen aika vonkale - näyttää hauelta...

Lautasen takana on teksti:

Siin`oli ongella olia,
aina siimalla asuja,
käeksellä käänteliä,
laski launihin merelle,
ongitteli, orhitteli,
vapa vaskinen vapisi

V:45-50

Lautasen on suunnitellut R. Uosikkinen

Olemme lähiomaisten kanssa sopineet, että oman kiinnostuksen ja tarpeen mukaan voi em. vuosilautasia varata, loput menevät kirpputorille myyntiin...