Tuttu tilanne monelle autoilijalle: polttoainevalo palaa, mutta ei millään jaksaisi tai ehtisi pysähtyä tankkaamaan.
Kyllähän polttoaine riittää vielä kotiin ja huomenna sitten huoltoasemalle.
Mutta usein käy myös toisin, sillä Suomessa autoilijoita jää joka päivä tien päälle polttoaineen loppumisen takia, kertoo Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala.
”Kyllä sitä edelleen ihan päivittäisesti tapahtuu, vaikka se on ehkä vähenemään päin pitkällä aikavälillä.”
Tapausten väheneminen johtuu uusien autojen ajotietokoneista, jotka kertovat kilometrin tarkkuudella, miten pitkälle tankillisella pääsee. Autoliiton Luomala ei kuitenkaan suosittele luottamaan sokeasti auton antamaan lukemaan.
”Nykyaikaisessa rauhallisessa maantieajossa ajotietokone voi näyttää, että polttoaine riittää vielä 100 kilometriä, mutta kaupunkialueella tai moottoritieajossa kulutus voi kaksinkertaistua. Fiksu autoilija tankkaa ennen kuin valo syttyy”, Luomala sanoo.
Mutta entä jos valo syttyy? Miten pitkään autolla yleensä pääsee polttoainevalon syttymisen jälkeen?
Luomalan mukaan kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta.
”Se on hyvin ajoneuvo-, olosuhde- ja kuljettajakohtainen asia. Mutta maantieajossa voi helposti päästä 100–150 kilometriä.”
MONESTI AUTOILIJAT KUITENKIN uskovat polttoaineen riittävän pidemmällekin. Asiaa on tutkittu Britanniassa.
Vakuutusyhtiön teettämän tutkimuksen mukaan Britanniassa yli 800 000 ihmistä jää vuosittain tien päälle, koska polttoaine loppuu, kertoo Daily Mail.
Miehet ovat tutkimuksen mukaan naisia uhkarohkeampia ja kuvittelevat keskimäärin pääsevänsä polttoainevalon syttyessä pidemmälle kuin naiset.
Ei hyvä, sillä jos menovesi sitten loppuu, joutuu kävelemään tai liftaamaan läheiselle huoltoasemalla, lainaamaan jerrykannun ja hoitamaan itsensä jollain konstilla takaisin autolle.
Lisäksi polttoaineen loppuminen saattaa vahingoittaa autoja.
ETENKIN DIESELAUTOISSA POLTTOAINEEN loppuminen saattaa aiheuttaa kalliita ongelmia, kertoo mekaanikko Ray Sparrows Daily Mailille. Vahingot saattavat etenkin ajan mittaa käydä tuhansien eurojen arvoisiksi.
Moottori on tottunut polttoaineeseen ja öljyyn. Jos moottorissa kiertää pelkkä ilma, se saattaa olla koneelle ikävä ja vahinkoa tekevä yllätys.
Bensakoneet eivät ole aivan yhtä herkkiä, mutta ei niillekään tee hyvää, jos moottori saa pelkkää ilmaa polttoaineen sijasta.
Aikoinaan dieselmoottoreita joutui polttoaineen loputtua ilmaamaan: koneistoon päässyt ilma piti pumpata käsivoimin pois, ennen kuin auto suostui starttaamaan.
Uusimmissa autoissa tätä ei tarvitse yleensä enää tehdä, vaan auton starttaaminen hieman kauemmin riittää useimmiten käynnistämään ilmaa saaneen moottorin.
UUSIMMISSAKAAN AUTOISSA POLTTOAINEEN määrän mittarit eivät ole mitään atomikelloja, vaan niissä on heittoa.
Etenkin vanhemmissa autoissa heittoa saattaa olla todella paljon, sillä polttoaineen tason mittarin neula vaihtelee huimasti sen mukaan, onko auto tasaisella tai mäessä suuntaan tai toiseen.
Uudemmissa autoissa ajotietokoneessa on usein mittari, joka näyttää kilometrin tarkkuudella jäljellä olevat kilometrit. Se on kuitenkin suhteutettu auton lähihetkien keskikulutukseen.
Jos siis tulee vaikkapa tasaisesta moottoritienopeudesta kaupunkiin, kun mittarissa on 20 kilometriä, toimintasäde hupenee huomattavasti nopeammin keskusta-ajossa ja edessä saattaa olla polttoaineen loppuminen.
Miehet ovat tutkimuksen mukaan naisia uhkarohkeampia ja kuvittelevat keskimäärin pääsevänsä polttoainevalon syttyessä pidemmälle kuin naiset.
Ei hyvä, sillä jos menovesi sitten loppuu, joutuu kävelemään tai liftaamaan läheiselle huoltoasemalla, lainaamaan jerrykannun ja hoitamaan itsensä jollain konstilla takaisin autolle.
Lisäksi polttoaineen loppuminen saattaa vahingoittaa autoja.
ETENKIN DIESELAUTOISSA POLTTOAINEEN loppuminen saattaa aiheuttaa kalliita ongelmia, kertoo mekaanikko Ray Sparrows Daily Mailille. Vahingot saattavat etenkin ajan mittaa käydä tuhansien eurojen arvoisiksi.
Moottori on tottunut polttoaineeseen ja öljyyn. Jos moottorissa kiertää pelkkä ilma, se saattaa olla koneelle ikävä ja vahinkoa tekevä yllätys.
Bensakoneet eivät ole aivan yhtä herkkiä, mutta ei niillekään tee hyvää, jos moottori saa pelkkää ilmaa polttoaineen sijasta.
Aikoinaan dieselmoottoreita joutui polttoaineen loputtua ilmaamaan: koneistoon päässyt ilma piti pumpata käsivoimin pois, ennen kuin auto suostui starttaamaan.
Uusimmissa autoissa tätä ei tarvitse yleensä enää tehdä, vaan auton starttaaminen hieman kauemmin riittää useimmiten käynnistämään ilmaa saaneen moottorin.
UUSIMMISSAKAAN AUTOISSA POLTTOAINEEN määrän mittarit eivät ole mitään atomikelloja, vaan niissä on heittoa.
Etenkin vanhemmissa autoissa heittoa saattaa olla todella paljon, sillä polttoaineen tason mittarin neula vaihtelee huimasti sen mukaan, onko auto tasaisella tai mäessä suuntaan tai toiseen.
Uudemmissa autoissa ajotietokoneessa on usein mittari, joka näyttää kilometrin tarkkuudella jäljellä olevat kilometrit. Se on kuitenkin suhteutettu auton lähihetkien keskikulutukseen.
Jos siis tulee vaikkapa tasaisesta moottoritienopeudesta kaupunkiin, kun mittarissa on 20 kilometriä, toimintasäde hupenee huomattavasti nopeammin keskusta-ajossa ja edessä saattaa olla polttoaineen loppuminen.
MITEN SITTEN KANNATTAISI ajaa, mikäli höyryillä on pakko päästä vielä vähän pidemmälle?
Suurimmassa osassa autoja kulutus on optimoitu niin, että se on alhaisimmillaan tasaisessa, noin 80 km/h vauhdissa. Älä siis jarruttele tai kiihdyttele. Kierrokset kannattaa pitää 2 000–3 000 kierroksen minuuttinopeudessa.
Luonnollisesti emme suosittele ajamaan 80 km/h, mikäli nopeusrajoitus ei anna siihen lupaa.
Niin sanottu laskettelu ei ole järkevää, vaan auto kannattaa pitää vaihteella, kunhan ei paina kaasua. Uusimissa autoissa se on jopa taloudellisempaa kuin vapaalla vaihteella rullaaminen.
Autoa ei myöskään kannata pysäyttää liikennevaloissa manuaalisesti (monissa uusissa autoissa on tosin automaattinen start-stop-järjestelmä), sillä käynnistäminen kuluttaa paljon bensiiniä.
Ja viimeisenä vaihtoehtona: pidä mukana kannu, jossa on pari litraa polttoainetta.
Suurimmassa osassa autoja kulutus on optimoitu niin, että se on alhaisimmillaan tasaisessa, noin 80 km/h vauhdissa. Älä siis jarruttele tai kiihdyttele. Kierrokset kannattaa pitää 2 000–3 000 kierroksen minuuttinopeudessa.
Luonnollisesti emme suosittele ajamaan 80 km/h, mikäli nopeusrajoitus ei anna siihen lupaa.
Niin sanottu laskettelu ei ole järkevää, vaan auto kannattaa pitää vaihteella, kunhan ei paina kaasua. Uusimissa autoissa se on jopa taloudellisempaa kuin vapaalla vaihteella rullaaminen.
Autoa ei myöskään kannata pysäyttää liikennevaloissa manuaalisesti (monissa uusissa autoissa on tosin automaattinen start-stop-järjestelmä), sillä käynnistäminen kuluttaa paljon bensiiniä.
Ja viimeisenä vaihtoehtona: pidä mukana kannu, jossa on pari litraa polttoainetta.
- AutoiluSeuraa
- Tätä on HesariSeuraa