torstai 20. elokuuta 2015

Täysin odotettu tilanne...

Täysin odotettu tilanne, sillä SAK:lla (SDP ja Vasemmistoliitto) ei ole pienintäkään vastuuntuntoa Suomen supervaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Mihinkään ei olla valmiita sitoutumaan vedoten voimassa oleviin työehtosopimuksiin - se siitä...


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


HSTV:n analyysi kertoo, mitä kaatumisesta seuraa

Yhteiskuntasopimus kaatui – suunnitellut miljardin euron leikkaukset yritetään välttää muilla keinoin

POLITIIKKA  


Pääministeri Juha Sipilän (kesk) ajama laaja yhteiskuntasopimus on kaatunut.
Sipilä ilmoitti torstai-iltana, ettei sopimusneuvotteluja kannata enää jatkaa osapuolten eri näkemysten takia. Keskeinen este oli se, ettei suurin palkansaajien keskusjärjestö SAK suostunut allekirjoittamaan hallituksen sopimukselle asettamia numeerisia tavoitteita.
"Olen äärimmäisen pettynyt, kaikki kivet käännettiin", Sipilä sanoi pääministeri torstaina pitämässään tiedotustilaisuudessa.
HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA
Pääministeri Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä
Hänen mukaan sopimus kaatui, koska "prosessissa ei löytynyt sitoutumista yhteiseen maaliin".
"Sen verran monta muutoshanketta läpivieneenä lähden siitä, että yhteinen maali pitää olla ennen kuin pystytään lähtemään yhteiselle taipaleelle. Nyt edellytyksiä yhteisymmärryksen löytymiselle tästä tavoitteesta ei löytynyt", Sipilä sanoi.
"Yritystä ei puuttunut. En missään tapauksessa halua syytellä ketään osapuoliatässä. Yritys oli aito ja kova."
Sipilä sanoi, että hallitus aloittaa huomenna vaihtoehdosuunnitelman tekemisen, jotta hallitusohjelman tavoitteisiin päästään. Ne aiotaan julkistaa alkusyksyn aikana.
”Sen tavoitteena on, että hallituksen ei tarvitsisi turvautua näihin lisäleikkauksiin ja veronkorotuskiin vaan, että meillä on aikaa hallitusohjelman mukaisesti kevääseen 2017 asti löytää muita vaihtoehtoisia keinoja.”
Sipilä sanoi, että yhteiskuntasopimusta olisi tarvittu, koska Suomi elää eurossa. "Eurossa elämisessä on tultu ensimmäistä kertaa tällaiseen tilanteeseen, jossa tarvitaan sisäisen devalvaation tai sellaisia keinoja, että nolla- tai negatiivisen kasvun tilanteessa kilpailukykyä pitää pystyä parantamaan. Nämä tutut tunnetut keinot eivät riitä. Suomalaisen työn kilpailukyky on päässyt heikentymään rajusti."
Hän sanoi, ettei hallitus ei missään tapauksessa luovu tavoitteestaan. "Työllisyysasteen on noustava 72 prosenttiin, työttömiä on 350 000, ja pitää löytää keinoja kustannuskilpailukyvyn parantamiseen."
Sipilä ja hallitus tekivät päätöksen sen jälkeen, kun työmarkkinoiden osapuolet yrittivät viimeisen kerran tänään löytää ratkaisua. Päivän mittaan ei edistytty juuri lainkaan.
Alustava lista yhteiskuntasopimuksessa neuvoteltavista aiheista piti olla valmiina perjantaina kello yhdeksän aamulla, jolloin työmarkkinajärjestöjen hallinnot ovat koolla.
Neuvottelut ovat jatkuneet elokuun alusta lähtien, mutta osapuolet eivät ole saaneet aikaiseksi Sipilälle minkäänlaista yhteistä ratkaisuehdotusta.
Hallitus on kaavaillut yhteiskuntasopimuksella viiden prosentin "kilpailukykyhyppyä". Lisäksi yhteiskuntasopimuksen yhdessä palkkaratkaisujen kanssa täytyisi vahvistaa julkisen talouden tasapainoa vähintään puoli prosenttia suhteessa kokonaistuotantoon. Hallitusohjelman tavoitteena on kilpailukyvyn parantaminen yksikkötyökustannuksia alentamalla vähintään viidellä prosentilla.
SAK ei ole siis valmis sitoutumaan mihinkään hallituksen toivomiin tavoitteisiin. Se on vain valmis sitoutumaan sopimuksen valmisteluun. SAK:n liitot perustelevat päätöstä muun muassa sillä, etteivät ne ole valmiita sitomaan käsiään vuotta ennen kuin ne alkavat neuvotella seuraavista sopimuksista.

Nyt kyllä kolahti...

Me liikumme vanhoilla autoilla. Tunnustan, että aina ei varmasti ole tullut tehdyksi/teetätetyksi kaikkia turvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä. Alla oleva artikkelin luettuani ja tämän teksti naputeltuani menen välittömästi tarkistamaan pari asiaa kesäautostamme... 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


"Suomalaisautoilijat säästävät henkensä uhalla"


Liikennevakuutuskeskuksen tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan vuonna 2013 kuoli 14 ihmistä moottoriajoneuvo-onnettomuudessa, jonka syntymiseen vaikutti ajoneuvon tekninen vika.
Liikennevakuutuskeskuksen tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan vuonna 2013 kuoli 14 ihmistä moottoriajoneuvo-onnettomuudessa, jonka syntymiseen vaikutti ajoneuvon tekninen vika.KUVA: PEKKA KARHUNEN/KL
Onnettomuustilastoissa karu yksityiskohta.
Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset lykkäävät autohuoltoja: Lähes 40 prosenttia suomalaisautoilijoista ei huollata autoaan aina huolto-ohjelman edellyttämässä aikataulussa. Lisäksi kolmasosa autoilijoista on jättänyt teettämättä auton huolto-ohjelman edellyttämiä toimenpiteitä.
Tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan vuonna 2013 kuoli 14 ihmistä moottoriajoneuvo-onnettomuudessa, jonka syntymiseen vaikutti ajoneuvon tekninen vika.
Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys selvitti, säästävätkö suomalaisautoilijat välttämättömistä autohuolloista. Lähes 40 prosenttia suomalaisautoilijoista ei huollata autoaan aina huolto-ohjelman edellyttämässä aikataulussa.
”Tulosten mukaan 50 prosenttia auton huoltoa lykänneistä kertoo syyksi rahan puutteen. Toiseksi tärkein syy on ajan puute. Kolmanneksi tärkeimmäksi syyksi lykätä huoltoja nousi se, että autoilija ei seuraa ajettuja kilometrejä tai auton huoltovälejä”, kertoo johtaja Heikki Ojanperä Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksestä tiedotteessa.
Huoltojen lykkäämisen lisäksi tutkimuksessa kysyttiin, noudattavatko suomalaisautoilijat autolle määriteltyä huolto-ohjelmaa.
”Kolmasosa autoilijoista ei noudata auton huolto-ohjelman aikataulua. Lisäksi yli kolmasosa autoilijoista on jättänyt tekemättä huolto-ohjelman sisältämiä toimenpiteitä. Kuitenkin lähes 50 prosentin mielestä huolto-ohjelman laiminlyöminen heikentää liikenneturvallisuutta.”
Myös Trafissa on havaittu autojen huoltamisen puutteet.

”Huoltotoimenpiteiden laiminlyöminen ajoneuvon elinkaaren aikana näkyy vanhempien autojen kohdalla päivittäin myös katsastuksessa”, kertoo johtava asiantuntija Erik Asplund Trafista.
Liikennevakuutuskeskuksen tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan vuonna 2013 kuoli 14 ihmistä moottoriajoneuvo-onnettomuudessa, jonka syntymiseen vaikutti ajoneuvon tekninen vika.

Vain öljyt vaihdetaan

Korjaamoilta saadun palautteen perusteella tyypillisimpiä tapoja lykätä huoltoa on teettää vain öljynvaihto, vaikka määräaikaishuolto on ajankohtainen.
Välinpitämättömyyttä esiintyy myös suoraan turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa, kuten jarrujen huollossa.
”Liian monet tekevät jarruhuollon vain osittain: vaihdetaan vain jarrupalat, vaikka jarrulevytkin pitäisi vaihtaa. Lisäksi jarrunesteiden vaihtamatta jättäminen voi aiheuttaa sen, että jarrut eivät toimi kunnollisesti ja ne voivat pettää”, Ojanperä kertoo.
Toukokuussa 2015 toteutettuun tutkimukseen vastasi 1006 18–70-vuotiasta autoilevaa suomalaista. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Researchin Internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Mediakohu mokomasta "ökyautosta"...



Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Kotimaa  | 

Ökyautojupakan karu loppu: Rehtori jää ilman autoa – "Uutta ei ole tarkoitus hankkia"

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun johto myöntää tehneensä virhearvion, kun se hankki rehtorilleen yli 100 000 euron arvoisen työsuhdeauton. Autosta luopuva rehtori jää toistaiseksi ilman työsuhdeautoa.



Mikkelin ammattikorkeakoulun tulevaisuus näyttää valoisalta, toteaa rehtori ja toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen
Kuva: Pekka Havukainen / Yle

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamk Oy:n puheenjohtajat ja koulun rehtori myöntävät tehneensä virhearvion autoedun tasossa. Rehtorille hankitun työsuhdeauton verollinen hinta on noin 117 500 euroa.
Koulun johto päätti keskiviikkona purkaa rehtorin työsuhdeauton leasing-sopimuksen.
– Tämä oli yksimielinen päätös meiltä kolmelta, kertoo hallituksen puheenjohtaja Jussi Lehtinen.
Koulun johto pahoittelee työsuhdeautosta noussutta kielteistä kohua ja sen aiheuttamaa haittaa Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluille.
Rehtori Heikki Saastamoinen joutuu jatkossa kulkemaan työmatkansa muilla keinoin.
– Rehtorille ei ole tarkoitus hankkia uutta työsuhdeautoa tässä vaiheessa, Lehtinen toteaa.
Tämä oli yksimielinen päätös meiltä kolmelta.
– Jussi Lehtinen
Xamk Oy hankki rehtori Heikki Saastamoiselle ja vararehtori Mirja Toikalle työsuhdeautot kesällä 2015.
Mirja Toikan autoetu säilyy ennallaan. Toikan käyttöön jäävän työsuhdeauton arvo on reilut 40 000 euroa. Tätä tasoa Lehtinen pitää kohtuullisena.
Leasing-autoja käytetään Xamkissa myös tulevaisuudessa.
– Kyllä niitä varmasti käytetään, mutta niiden käytöstä tehdään tasopäätös.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun rehtori Heikki Saastamoinen ei kommentoi asiaa.

keskiviikko 19. elokuuta 2015

Uusi varjonyrkkeily alkaa Krimillä...



Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Ulkomaat  | 

Putin: Krimillä sabotöörejä ja kumouksellisia

Putinin mukaan ulkomaiset voimat pyrkivät tekemään Krimillä sabotaaseja ja estämään alueen kehitystä.



Venäjän presidentti Vladimir Putin uskoo, että Venäjän haltuunsa ottamalla Krimin niemimaalla toimii ulkomailla koulutettuja sabotöörejä.

Putin osallistui Sevastopolissa järjestettyyn turvallisuusseminaariin, jossa mukana olivat myös muun muassa pääministeri Dmitri Medvedev, Venäjän turvallisuusneuvoston pääsihteeri Nikolai Patrushev sekä Venäjän ja Krimin turvallisuusjohtoa.
– On ilmeistä, että niemimaalla vallitsee ulkomaisten, tilannetta tavalla tai toisella horjuttamaan pyrkivien voimien muodostama uhka. Ne joko pelaavat nationalismikortilla tai – käyttäen hyväkseen viranomaisten niitä tai näitä virheitä, möhläyksiä tai tehottomia toimia – ohjaavat kansalaisten oikeutettuja huolia tuhoa aiheuttavaan suuntaan, Putin pohdiskeli.
– Eräät pääkaupungit puhuvat avoimesti tästä aiheesta; tarpeesta suorittaa kumouksellisia toimia. Niissä tarvittavia rakenteita valmistellaan, samalla kun henkilöstöä värvätään ja koulutetaan sabotaaseja ja radikaalin propagandan levittämistä varten, presidentti jatkoi.
Putinin mukaan näillä toimenpiteillä yritetään horjuttaa tilannetta, haitata tavallisten ihmisten elämää ja estää alueen sosiaalista ja taloudellista kehitystä.
– On välttämätöntä huomioida nämä riskit ja reagoida niihin asiaankuuluvalla tavalla, niin paikallisella kuin liittovaltionkin tasolla, Putin tiivisti.
Putin ei täsmentänyt, minkä maiden hän arveli lähettäneen Krimille sabotöörejä.

Hyvinvointimatkailu uusi tuote Lapissa ja/tai Meri-Lapissa...

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (ps.) nosti terveys- ja hyvinvointimatkailun kehittämisen kärkiteemaksi Lapin.

Pohjolan Sanomissa olleessa artikkelissa asia tulee esiin voimallisesti - hyvä niin.

Mielestäni Lapin rinnalle on syytä nostaa myös Meri-Lappi, sillä etelän ihmisen ei kannata välttämättä polttoainetta ja kumia polttaa talousalueeltamme eteenpäin, sillä täältä löytyy myös em. osa-alueelle erinomaisia elementtejä.

Että mitäkö?

Totta kai tuo Meri-Lapin etuosa > meri ja siihen olennaisesti liittyvä saaristo, varsinkin jos siihen liitetään yli valtakunnan rajan toteutettava matkailutoiminta.  

Näitä ei mielestäni ole tähän saakka osattu hyödyntää matkailussa. Puhuttu niistä toki on niin kauan kuin minä muistan toisin sanoen vuosikymmeniä. Nyt vaaditaan konkreettisia tekoja...

Marssijärjestys = nokkimisjärjestys...

Muun muassa kuntapolitiikassa noudatetaan tarkkaan marssijärjestystä = nokkimisjärjestystä. Saavutetun vaalituloksen perusteella jaetaan johtavien hallitus- ja valtuustopäättäjien paikat - "pilkulleen" - mikäli tyyliin tarkoitus pyhittää keinot ei jotain muuta päätetä.

Se on normaali, perinteinen käytäntö, josta ei hevin luovuta.

Aivan normaalia on myös se, että johonkin tehtävään esim. puheenjohtajan ollessa estynyt, valitaan varapuheenjohtaja.

Talousalueellamme on mielenkiintoinen tilanne Meri-Lapin kehittämiskeskuksen osalla nykyisen toimitusjohtajan Martti Ruotsalaisen jäädessä täysin ansaitsemalleensa eläkkeelle.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt häneltä vapautunutta pestiä hoitaa Kemin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Moisanen kuluvan vuoden loppuun. Kyseinen väliaikaistehtävä ei herättäne suurtakaan poliittista intohimoa paitsi jos...

Häntä lähdetään ajamaan loppuvuodesta kyseiseen tehtävään vakituiseksi/määräaikaiseksi "kuin käärmettä pyssyyn" julistamatta kyseistä, tärkeää tehtävää vapaasti haettavaksi. 

Tunnen kyseisen henkilön enkä epäile hetkeäkään hänen kykyään asiaa hoitaa jatkossakin, mutta avoimmuuden ja läpinäkyvyyden hengessä tehtävä on niin sanotuista hygieniasyistä viisasta julistaa julkisesti haettavaksi. Hyviä hakijoita oletan riittävän ihan jonoksi asti...

Suomen yhteiskuntasopimus vastatuulessa...

Kunnon ay-vatulointia tai peli poikki – SAK mittaa Sipilän hermot?

Pääministerin pitää sietää yhteiskuntasopimuksessa kunnon ay-vatulointia tai pistää peli poikki

KOTIMAA  
SIRPA RÄIHÄ HS
Lauri Lylyn johtama SAK vastustaa tiukasti yhteiskuntasopimukseen liitettyä työajan pidennystä.
Lauri Lylyn johtama SAK vastustaa tiukasti yhteiskuntasopimukseen liitettyä työajan pidennystä.
Työmarkkinajärjestöt ovat neuvotelleet mahdollisen yhteiskuntasopimuksen asialistasta elokuun alusta. Perjantaina pitäisi olla valmista, mutta kukaan ei vielä uskalla veikata, että sopu löytyy.
Monelle hallituksen sisäpiiriläiselle tuli viikko sitten yllätyksenä SAK:n hallituksen tiukka asenne työajan pidentämistä kohtaan, vaikka siihen sopimus toukokuussa kaatui.