Peliyhtiö Supercell teki viime vuonna voittoa yli puoli miljardia euroa eli yli kolme miljoonaa euroa jokaista työntekijää kohden.
Supercellin liikevaihto kolminkertaistui 519 miljoonasta 1545 miljoonaan euroon. Yhtiön käyttökate eli tulos ennen poistoja, korkokuluja ja tiettyjä muita eriä oli viime vuonna 515 miljoonaa euroa. Edellisen vuoden tulos oli 243 miljoonaa euroa.
Menestyksen takana on melko pieni joukko työntekijöitä. Yrityksellä oli viime vuonna 152 työntekijää.
Supercell jakaa osinkoa seitsemän euroa osakkeelta eli yhteensä noin 300 miljoonaa euroa. Osingoista hieman yli puolet menee Supercellin japanilaiselle pääomistajalle Softbankille, mutta myös yrityksen perustajille on luvassa tuntuva potti osinkoja.Supercellin menestys hyödyttää myös Suomen verottajaa. Yhtiön laskelman mukaan Supercell synnytti viime vuonna yhteisöveroja, arvonlisäveroja ja palkkaan liittyviä kuluja yli 150 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja
Ilkka Paananen saa yrityksestä noin 18 miljoonan ja perustaja
Mikko Kodisoja noin 16 miljoonan euron osingot.
Yhtiön kolmen mobiilipelin suosiota on avittanut iso panostus markkinointiin. Toimitusjohtaja Paananen kertoo, että viime vuonna yritys käytti markkinointiin runsaat 400 miljoonaa euroa.
Yhtiö on muun muassa tehnyt näyttävän mainoskampanjan Korean Soulissa ja tehnyt amerikkalaisen jalkapallon finaaliin Super Bowliin mainosvideon, jota tähditti näyttelijä Liam Neeson. Finaalin mainospaikat ovat erittäin kalliita.
Useissa arvioissa Clash of Clans -mainos valittiin vuoden parhaiden Super Bowl -mainosten joukkoon. Videota on myös katsottu Youtubessa yli 49 miljoonaa kertaa.
Supercell on julkaissut kolme menestyvää mobilipeliä, mutta neljännen hitin tekeminen ei ole yksinkertaista.
Viime vuoden lopulla Supercell julkaisi älypeli Spooky Popin testiversion rajatulle yleisölle, mutta sen menestys ei tyydyttänyt yhtiötä, ja Supercell kertoi helmikuussa lopettavansa pelin kehityksen. Paanasen mukaan viime vuonna yhtiö lopetti neljän pelin kehityksen jo ennen julkista testivaihetta.
Mobiilipeleissä kilpailu on erittäin kovaa, ja joka kuukausi julkaistaan tuhansia uusia pelejä.
"Kaikki johtaa siihen, että on äärimmäisen hankalaa ja vaikeata tehdä uusia pelejä", Paananen sanoi tiedotustilaisuudessa.
Peliala tuotti miljonäärejä
Suomen suurimmat peliyritykset ovat Supercelle ja Rovio. Molemmat tuottivat perustajilleen hyvin rahaa, vaikka Supercell onkin täysin omassa luokassaan. Toimittaja: Mark Autio /HS, editointi: Matti Nousiainen HS