keskiviikko 3. toukokuuta 2023

"Mitä? Siitäkö on jo 50 vuotta aikaa?" on pakko ihmetellä - niin mistä...

"Mitä? Siitäkö on jo 50 vuotta aikaa?" on pakko ihmetellä - niin mistä... Kerroin vaimolleni tänään ulkona päiväkahvittelun yhteydessä, että eräs tekuoppilaani otti jo kohta pari vuotta sitten yhteyttä, että he suunnittelevat teknikoiksi valmistumisen 50-vuotisjuhlaa Kemiin. Tosiaan vuonna 1973 paperiteknikoiksi valmistuneet ovat parin kolmen vuoden välein kokoontuneet eri puolilla Suomea - alati harvenevalla joukolla - muistelemaan menneitä. Olin heidän paperi- ja selluloosateknologian opettajana lukuvuonna 1972-73 Olli Ingmanin jäätyä eläkkeelle. Valdemar "Valtsu, Valde" Rantonen oli Ollin jälkeen tekun rehtorina. Olen osallistunut tekuoppilaitteni tapaamiseen aiemmin Kemissä. Kävimme myös silloisen Kemin teknillisen koulun tiloissa, entisessä ammattikoulussa Kemin kirkkoa vastapäätä. Täytyy myöntää, että tutussa luokassa oli nostalginen tunnelma. Niin tuo oppilas oli facebook-kaverini Porista Jukka Suntila. Toissapäivänä sain puhelinsoiton - "langan päässä" oli Matti Kouri - hän järjestelee tapahtumaa Kemiin 6.-7.7.-2023. Matti kyseli sähköpostiosoitettani, kun en ollut reagoinut hänen lähettämään infoon. Totta - hänellä oli vanha sähköpostiosoitteeni. Annoin uuden, lupasi pistää uudestaan infoa. Niin - kerroin vaimolleni, että tuskinpa opetustyössä olen yhden lukuvuoden aikana tehnyt niin paljon opetukseen liittyvää valmistelutyötä kuin silloin. Kaikki oli minulle uutta. Elettiin liitutaulu-, spriikopio- ja piirtoheitinaikaa. Oppilaani olivat osittain minua vanhempia, ammattimiehiä ja -naisia...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti