sunnuntai 18. joulukuuta 2022

Mitä tänään tähän asti...

Hyvin ja pitkään nukutun yön ja perinteisten aamutoimien jälkeen pistin tulet päärakennuksen takkapesään. Siinä ei ole mitään uutta. Aamukahvittelun yhteydessä sanaristikkoon liittyvänä pohdiskelimme sanaa - vanha. Välähdyksen omaisesti kävi mielessä edellinen elämäni eli työelämäni. Silloin kävi usein mielessä, että onpahan tuokin vanha tai ainakin vanhoillinen. Taisinpa joskus omille oppilaillekin irrotella:" Väitän, että minulla on tuoreempia, nuorekkaampia ajatuksia kuin teillä." Oli niin tai näin - nyt monta vuosikymmentä myöhemmin olen edelleen samaa mieltä. Viime viikon perusturvalautakunnan kokouksessa, jossa olin tuuraamassa Kittilä Petriä Kemin kaupungintalon 2. kerroksen kokoushuoneessa, keskustelin lautakunnan puheenjohtajan Sari Ekorren kanssa hänen edesmenneestä isästään Mikko Ekorresta. Samassa kokoustilassa minulla oli aikanaan mahdollisuus kuunnella Mikon painavia ajatuksia. Kerroin Sarille, että olin erään rajanaapurini kuolinvuoteen äärellä - vanhan miehen - kauan sitten. Mietiskelin silloin, kunpa olisin saanut hänen tietomäärästään osan kaapatuksi omaan pääkoppaani. Niin - tuo vanha mies - oli lähes kymmenen vuotta nuorempi kuin minä tällä hetkellä. Tänään on lähes pakko seurata jalkapallon MM-loppuottelu - Korruptio-Katarista - sano...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti