keskiviikko 14. joulukuuta 2022

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Joka vanhoja muistelee, sitä... Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että mielellään muistelen menneitä aikoja. Tänään illansuussa tuli eräästä Facebook-tekstistä - Insinööriliiton edunvalvontatekstistä - mieleen oma liittotaipaleeni. Opiskeluaikana 1960-70-lukujen vaihteessa olin Insinööriliiton opiskelijajäsen, sittemmin varsinainen jäsen. Ollessani Imatran ammattikoulussa ammattiaineiden opettajana 1970-luvulla kuuluin myös TVK-laiseen opettajajärjestöön AOL:ään. Sittemmin syntyi em. yhdistyksen työnopettajien jaoston näkemysten/vaatimusten seurauksena järjestösota ja pääosa ammattiaineiden opettajista, lähinnä insinööreistä perusti uuden ammattijärjestön Ammattioppilaitosten Insinöörit AOI ry:n, joka liittyi Insinööriliittoon ja sitä kautta Akavaan. Eräs sen aikaisen toimintani mukavia hetkiä oli viedä yhdistyksen terveiset juhlivalle Insinööriliitolle Finlandia-taloon. Silloin Insinööriliitossa vaikutti kolme kovaa Koota: Koistinen, Kurki ja Kokka. Puheessani totesin, että olemme hypänneet liikkuvaan junaan. Kimmokkeen maininnalle sain katsellessani Helsingin Rautatieaseman ratapihan liikennettä... Olin AOI:ssä kaikissa tehtävissä paitsi puheenjohtajana - siinäkin sitten myöhemmin. Olin 1990-luvulla AOI:n viimeinen puheenjohtaja. Insinööriliitossa olin myös monissa luottamustehtävissä. Valtuustojäsenenä, myöhemmin myös hallitusjäsenenä. Olinpa jopa VIL:n varapuheenjohtajanakin eräässä vaiheessa. Kaikki sodat päättyvät aikanaan - myös jotakuinkin 20 vuotta kestänyt järjestösota ammatillisella koulutussektorilla. Päädyimme saman katon alle 1990-luvun puolessa välissä - hyvä niin. Sittemmin olen ollut OAJ/AOO-kuvioissa mukana sekä Opettaja-lehden toimitusneuvostossa. Viimeksi mainittu oli mielenkiintoista, opettavaista aikaa. Aloin mielestäni ymmärtää tiedottamisen merkityksen. Se on tärkeä osa-alue jokapäiväisessä elämässä. Oikea ja oikea-aikainen tiedottaminen on vaikea laji. Mielestäni sitä ei hallitse monikaan - en minäkään ihan aina. Pettymyksiä tulee. Tietysti voi sanoa, tekevälle sattuu. Niin - todettakoon, että liityin 01.12.2022 takaisin Insinööriliiton eläkeläisjäseneksi. Miksi? Oikeastaan tiedonsaannin vuoksi. Minulla tuntuu olevan vielä tiedonjanoa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti