maanantai 24. elokuuta 2015

Itä-Ukrainan sotatila vs. Venäjä...

Voiko joku olla vielä uskomatta, että Itä-Ukrainassa ei oli venäläisiä sotilaita, venäläistä kalustoa ja venäläisten aiheuttamaa totaalista uhkaa Ukrainalle?

Toisaalta...

Toivon lähitulevaisuudessa näkeväni vakoilusateliiteista/-lennokeista otettua kuvallista dokumenttia Itä-Ukrainan, separatistien = kapinallisten hallitsemilta alueilta. Sitä on takuuvarmasti runsaasti, tosin sen julkaisemista ilmeisesti "säästellään" sellaiseen tilanteeseen, jossa em. tahot saadaan 110%:n varmuudella kiinni "rysän päältä"...

Meneillään oleva konflikti, kriisi, sotatila tulee kalliiksi kaikille osapuolille, vaikka käytännössä kenelläkään ei ole siihen varaa. On tämä kummaa aikaa...

Suora nettilainaus Helsingn Sanomista hiukan tuunattuna:


Ukrainan Porošenko: Venäjä lähettänyt lisää joukkoja ja aseita Itä-Ukrainaan

ULKOMAAT 
VALENTYN OGIRENKO / REUTERS
Ukrainan presidentti Petro Porošenko piti puheen Itä-Ukrainasta tuotu lippu käsissään Ukrainan itsenäisyyspäivänä maanantaina.
Ukrainan presidentti Petro Porošenko piti puheen Itä-Ukrainasta tuotu lippu käsissään Ukrainan itsenäisyyspäivänä maanantaina.

Ukrainan presidentti syytti maanantaina Venäjän siirtäneen lisäjoukkoja Itä-Ukrainan kapinallisalueille.
Itsenäisyyspäivän kunniaksi puhunut presidentti Petro Porošenko sanoi tulevan vuoden olevan Ukrainalle vaarallinen, sillä Venäjällä on useita keinoja estää yritykset lähentyä Eurooppaa. Hän kuvaili uutistoimisto Reutersin mukaan Ukrainan olevan tulevan vuoden aikana "heikoilla jäillä", joilla jokainen harha-askel voi olla kohtalokas.
Porošenkon mukaan 50 000 venäläissotilasta odottaa valmiudessa rajan takana ja Itä-Ukrainassa taistelee jo 9 000 venäläistä.
"Juuri tällä viikolla kolme suurta saattuetta ylittivät rajamme matkalla kohti Luhanskia, Donetskia ja Debaltsevea", Porošenko sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.
Hänen mukaansa Venäjä on lähettänyt yhteensä 500 panssarivaunua, 400 tykistöjärjestelmää ja jopa 950 panssariajoneuvoa Venäjän-mielisille separatisteille, jotka pitävät hallussaan osia Itä-Ukrainasta.
Porošenko puhui Kiovassa sotilasparaatissa, jossa juhlittiin Ukrainan itsenäistymistä Neuvostoliitosta 24 vuotta sitten.
"Itsenäisyyssota jatkuu, ja voimme voittaa sen vain yhdistämällä puolustuksemme, diplomaattiset kykymme, poliittisen vastuuntuntomme ja teräksisen kestävyytemme", Porošenko sanoi. Hänen mukaansa Venäjällä on täysimittaisen invaasion ohella muitakin keinoja horjuttaa Ukrainaa ja eristää se tärkeimmistä kansainvälisistä liittolaisista.
Porošenkon on määrä keskustella kriisin rauhoittamisesta myöhemmin maanantaina Berliinissä Ranskan ja Saksan johtajien kanssa. Kolmen maan ja Venäjän yhteisneuvotteluissa Minskissä helmikuussa sovittu tulitauko Ukrainan armeijan ja kapinallisten välillä on rakoillut pahasti kesän aikana.
Venäjä on sitkeästi kiistänyt Naton ja länsimaiden syytökset kapinallisten aseistamisesta ja tukemisesta.

Yrittänyttä ei laiteta...

Kyllä on kova paikka hallituksella - oikeastaan meillä suomalaisilla - jotka emme tunnu ymmärtävän. miten syvällä veneemme juuri tällä hetkellä talousasioissa kyntää.

Pääministeri Sipilän kalupakista löytynee alla olevan artikkelin valikoimien lisäksi jotain luovaa, uutta... 

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Sipilä kertoo maanantaina uudet suunnitelmat talouden pelastamiseksi – näin yhteiskuntasopimus kaatui

POLITIIKKA  

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) kertoo maanantaina, miten ja millä aikataululla suomalaisyritysten kustannuskilpailukyvyn parantaminen etenee.
Hallituskolmikolla on ollut viikonloppu aikaa pohtia asiaa, niin sanotun yhteiskuntasopimuksen kaaduttua myöhään torstai-iltana. Sopimuksen oli tarkoitus pidentää palkatonta työaikaa ja laskea samalla työn hintaa vähintään viidellä prosentilla.
Yhteiskuntasopimus lähti liikkeelle jalona ajatuksena yhteisistä talkoista. Siinä haikailtiin suurta konsensuspolitiikan henkeä, jonka kulminaatiopisteenä on tunnetusti pidetty Kalevi Sorsan (sd) hallituksen Korpilammen seminaaria vuonna 1977.
Sipilän yritys kuitenkin kuopattiin lopullisesti torstai-iltana. Hautaussanat lausui sopimuksen kätilöksi värvätty entinen valtakunnansovittelija Juhani Salonius.
"Sana 'yhteiskuntasopimus' on ehkä antanut jonkin verran vääriä odotuksia, ja johtanut ajatuksiin, että tässä olisi jostain laajasta asiasta kyse", Salonius sanoi Kesärannassa, sen jälkeen kun Sipilä oli kertonut hankkeen kaatumisesta.
Moni asiantuntija näkee suomalaisyritysten kilpailukyvyn parantamisen elintärkeänä talouskasvun ja työllisyyden kannalta. Nyt, kuukausien vääntämisen jälkeen, hallitus on taas lähtöpisteessä.
Miten tässä näin kävi?
Sopimus Suomen pelastamiseksi
Ajatus yhteiskuntasopimuksesta alkaa esiintyä päättäjien puheessa vuodenvaihteessa. Puoluejohtajista nimenomaan Sipilän tunnettiin kehitelleen ideaa eniten.
"Kun me kaikki vannomme kasvun nimeen  tarvitaan kilpailukykyä, tuottavuutta, uusia työpaikkoja ja kustannuskilpailukykyä  kaikki nämä elementit pöytään, jossa ovat työnantajat, työntekijät ja poliittinen päätöksenteko", Sipilä kuvailee asiaa alkuvuonna Helsingin Sanomille.
19. huhtikuuta keskusta ottaa odotetusti murskavoiton eduskuntavaaleissa. Muutamaa päivää myöhemmin Sipilä aloittaa tunnustelut yhteiskuntasopimuksesta.

Advertisement
Työmarkkinajärjestöille jätetään kysymyslista talouskasvusta ja työllisyydestä. Sipilä saa vastaukset viikkoa myöhemmin.
Sopimusta huseeraa kasaan keskustalainen juristi Mikko Alkio. Työmarkkinajohtajien ja Sipilän salaisena neuvottelupaikkana toimii Alkion lakiasiaintoimisto Mannerheimintiellä Forumissa.
Yhteiskuntasopimus kaatuu ensimmäisen kerran
Toukokuun 6. päivänä Sipilä astuu ulos eduskunnan väistötiloista, entisestä Sibelius-Akatemiasta. Yhteiskuntasopimus on kaatunut, pettynyt Sipilä kertoo sateisena keskiviikkoiltana.
"Tietysti se harmittaa, että sopimus kariutui. Se olisi pienentänyt sopeutustarvetta", pääministeri sanoo HS:lle.
Suurin syy sopimuksen kaatumiseen on palkansaajajärjestöjen vastustus työajan pidentämiseen. Sipilä vakuuttaa silti, ettei ole menettänyt luottamustaan työmarkkinajärjestelmään.
"En osoita sormella ketään, tämä oli luottamusta herättävä prosessi. Tämä oli harjoitus, joka kannatti tehdä."
Sipilä yrittää uudelleen
Kuluu kolme viikkoa. Hallitus hieroo Smolnassa ohjelmaansa.
Toukokuun lopussa hallitusohjelma julkistetaan. Siinä toistetaan pyrkimys yhteiskuntasopimukseen. Vastineeksi työntekijöille luvataan muutosturvaa ja veronkevennyksiä. Jos sopimusta ei synny, hallitus kertoo tekevänsä 1,5 miljardin euron arvosta menoleikkauksia ja veronkiristyksiä.
Työmarkkinajärjestöille annetaan aikaa elokuun 21. päivään asti kertoa, lähdetäänkö sopimusta yrittämään.
Kuluu kaksi kuukautta. Heinäkuun viimeisinä päivinä työmarkkinajohtajat saavat Sipilältä tekstiviestin. Heidät kutsutaan maanantaiksi pääministerin virka-asunnolle Keäsärantaan.
Alustavat neuvottelut alkavat. Paikalla on myös uudeksi selvitysmieheksi nimetty Juhani Salonius.
Ennustemerkit ovat huonot. Työnantajien ja työntekijöiden välit ovat tulehtuneet entistä pahemmin kesän aikana.
Suurin palkansaajien keskusjärjestö SAK toistaa kantansa, ettei se voi sitoutua työajan pidentämiseen. Järjestön vaikutusvaltaiset liitot ovat valmiita yhteiskuntasopimuksen valmisteluun, mutta eivät suostu sitomaan käsiään juuri millään tavalla ennen ensi vuoden työehtoneuvotteluja.
Keskiviikkona 19. elokuuta Sipilä myöntää, että sopimuksen syntyminen näyttää epätodennäköiseltä.
Yhteiskuntasopimus kaatuu lopullisesti
Torstai-iltana Kesärannassa on apea tunnelma. Sipilä, valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) ja ulkoministeri Timo Soini (ps) kukin pahoittelee vuorollaan, että sopimusta ei syntynyt.
Kriisitietoisuus ei ehkä vieläkään ollut riittävän syvä, Sipilä arvioi. Toisin kuin toukokuussa, hän ei enää vakuuta luottamustaan suomalaiseen työmarkkinajärjestelmään.
"Minusta on laajempikin kysymys, onko suomalainen yhteiskunta sopeutunut euroaikaan", pääministeri sanoo.
Sipilä ei suostu myöntämään, että kolmikanta on historiaa. Viesti on kuitenkin selvä: "Me aiomme nyt tehdä tarvittavat toimet tämän hallituksen voimin."
Seuraavat askelmerkit
Torstain uutinen oli, että hallitus ei aio toteuttaa ainakaan vielä 1,5 miljardin euron lisäsäästöjä.
Hintakilpailukyvyn parannusta haetaan vielä muilla keinoilla. Jos niillä ei synny toivottuja vaikutuksia, hallitus päättää leikkauksista ja veronkiristyksistä. Toimien vaikutusta arvioidaan vuoden 2017 alkupuolella.
Maanantaina Sipilä kertoo, miten ja millä aikataululla nyt edetään. Torstai-iltana hän sanoi, että hallitus esittää suunnitelman alkusyksystä.
Hintakilpailukykyä voi parantaa joko laskemalla työn hintaa tai parantamalla tuottavuutta, eli palvelujen ja tavaroiden arvoa työtuntia kohden. Hallitus ei voi juuri vaikuttaa tuottavuuteen, joten jäljelle jää työn hinnan lasku.
Koska palkkaleikkaus on nyt suljettu pois, ainoa nopea ja merkittävä toimi vaikuttaa olevan niin sanottu fiskaalinen devalvaatio. Se tarkoittaa työnantajan eläkemaksujen tai sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksujen laskemista. Tulonmenetys korvattaisiin todennäköisesti menoleikkauksilla tai veronkorotuksilla.
Hallituksen keinovalikoimassa ovat myös arkipyhien siirtäminen viikonloppuun sekä ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus. Näiden toimien vaikutus on kuitenkin suhteellisen pieni.
Lisäksi hallitus edistää erillisenä prosessinaan paikallista sopimista, jolla olisi todennäköisesti pitkän aikavälin kilpailukykyä parantavia vaikutuksia.
"Tulos tai ulos"
Mitä tahansa hallitus aikookin tehdä, paine on kova.
Jyrki Kataisen (kok) hallituksen kompuroinnin jälkeen Sipilän täytyy näyttää kykenevänsä tekoihin. Moni muistaa, että huhtikuussa keskustan puoluevaltuustolle puhunut Sipilä vaati politiikkaan tulosvastuuta.
"Tulos tai ulos."
Yhteiskuntasopimus oli hallituksen ensimmäinen oma, suuri hanke. Sitä yritettiin kahdesti, tuloksetta.

sunnuntai 23. elokuuta 2015

Raju autotiotoannos...

Nykyisin autoliikkeiden käytettyjen autojen myyntilistoilla on myytävinä olevista autoista saatavissa raju autotietoannos.

Alla on yksi esimerkki sellaisesta, joka minun ajatusmaailmassani tuntuu lähes ylenpalttiselta. On paljon tärkeää, hydyllistä tietoa mutta osittain myös sellaista, joka tuntuu osittain turhanpäiväiseltä - minun mielestäni.

Varsinkin nuo Lisätiedot-otsikon alla - "sarjastamme kaikilla mausteilla" - ovat niin sanotusti hunajaa monille autoihin ja autoiluun intohimoisesti suhtautuville - eivät minulle...


Perustiedot

RekisterinumeroXXX-000
Hinta26900 €
Mittarilukema100000 km
Vuosimalli2011
KorimalliSUV
Ovien lukumäärä5
Henkilömäärä7
VaihteistoAutomaatti
Vaihteiden lukumäärä6
VetotapaNeliveto
VäriHarmaa
Kaupunkixxxx

Taloudellisuus ja suorituskyky

PolttoainetyyppiDiesel
CO2 päästöt189 g/km
Kaupunkikulutus9.3 l/100km
Maantiekulutus6.0 l/100km
Yhdistetty kulutus7.2 l/100km
Moottorin tilavuus2179 cm3
Teho115 kW / 156 hv
AhdinTurbo
Huippunopeus (km/h)198 km/h
Kiihtyvyys (0-100)11.1 s
Vääntö-
Vetomassa (jarrullinen)2000 kg
Vetomassa (ei jarruja)-

Varusteet

SISÄTILAT JA MUKAVUUS

  • Automaatti-ilmastointi
  • Ilmastointi
  • Lasinpyyhkijöissä sadetunnistin
  • Lohkolämmitin
  • Monitoimiohjauspyörä
  • Nahkapäällysteinen ohjauspyörä
  • Nahkasisustus
  • Navigointijärjestelmä
  • Penkinlämmittimet
  • Pysäköintikamera
  • Pysäköintitutka tai -kamera
  • Vakionopeuden säädin

ULKOASU

  • Alumiinivanteet 18''
  • Erikoisvanteet
  • Kattokaiteet

TURVALLISUUS

  • Elektroninen jarruvoiman jako
  • Kaarrevalot
  • Luistonestojärjestelmä
  • Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
  • Sivuturvatyynyt
  • Sumuvalot
  • Turvatyynyt
  • Xenon-ajovalot

ELEKTRONIIKKA

  • DVD-soitin

MUUT

  • Huoltokirja
  • Kahdet renkaat

Lisätiedot

50:50 -vetosuhteelle lukittava jatkuva neliveto, All Wheel Control -jatkuva nelivetojärjestelmä, Ennakoiva nelivetojärjestelmä, Jatkuva neliveto, Huoltokirja, Nahkaverhoilu, MMSC-navigointi, musiikkiserveri, DVD-videotoisto, AUX-liitin, Peruutuskamera, yhdistetty MMCS-järjestelmään, Bi-Xenon -ajovalot, kaarrevalot, Ilmastointi, automaattinen, Ajovakauden - ja pidonhallinta M-ASTC, Ajovakauden- ja pidonhallinnan poiskytkentämahdollisuus, Diffuser-ilmanohjain takana pohjalevyn alla, 16-valve DOCH HDI Common Rail, turboahdin, välijäähdytin, Euro4, DPF-partikkelifiltteri, Kylmän alueen moottorivarustus, Aluvanteet, Kahdet renkaat, Vakionopeussäädin, Monitoiminäyttö, Ulkolämpötilan näyttö, jäätymisvaroitin, Metalliväri, Rockford Fosgate Premium Audio, 9 kaiutinta, 650 W. 6CD:n makasiini, Ajonopeuden mukaan säätyvät tuulilasinpyyhkimet, Sadetunnistin, Tummennetut Privacy Glass -takasivu- ja takaikkunat, Tuulilasin alareunan lämmitys, Elektronisesti lämmitettävät, säädettävät ja taitettavat taustapeilit, Nahkainen vaihteenvalitsimen nuppi, Nahkainen ohjauspyörä, Moottorilämmitin, Monitoimiohjauspyörä, AUX-In-liitin, Bluetooth-handsfree, käyttö ohjauspyörästä, Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt, Matkustajan turvatyynyn poiskytkentä avaimella, Sivuturvatyynyt, Turvatyynyt, verhotyyppiset, ABS-jarrut ja EBD-elektroninen jarrupaineen säätö, Sähköisesti sisääntaitettavat ovipeilit, Sähkösäätöiset ja lämmitettävät peilit, KOS-Keyless Entry älyavainjärjestelmä, Kattokaiteet, 6-vaihteinen vaihteisto, 2. rivin etäisyydensäätö, 80 mm, Etuistuimien lämmitys, Istuinten 2. rivin kokoontaitto, Seat&Hide-takaistuimet, Kromattu kaksoispakoputken pää, Kromatut kynnyssuojat, Ovien kolhulistat alareunassa, Skid Plate -liukulevyt edessä, Ajovalojen painetoiminen pesulaite, Päiväajovalot, Sumuvalot, Alumiinivanteet 18, 225/55R18 -renkaat. Vanne 18x7,0, Tavaratilan suojaverho, Säilytyslokero, Vetotavan ( 4WD, 4WD Lock) ja M-ASTC:n merkkivalot

TARKISTA TIEDOT

Tiedot ovat myyjän antamia.Varmista ilmoitustietojen oikeellisuus myyjältä.

Kiinan talouskupla puhkeamassa...

Maailmantaloutta seuraava talousasiantuntijaystäväni varoitteli muutama viikko sitten Kiinasta.

Itse en silloin pitänyt kovin vakavana ongelmana asiaa, mutta kyllä täytyy avoimesti tunnustaa, että kyllähän se rappaa yhä enemmän suomalaisiakin. Alla olevan artikkelin mukaan aluksi tiettyjä suuryrityksiä ja sitä kautta tavallisia rivisuomalaisia. Vakava paikka kaiken kaikkiaan...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Kiinan ongelmat vyöryvät Suomeen – "Mitään syytä ei ole vähätellä riskejä"

Suomalaiset yhtiöt kärsivät kiertotietä, kun Kiinan talouskasvu hidastuu

TALOUS  

Kaukana ovat ne ajat, kun Kiina oli maailmalle vain kodinkoneita valmistava työpaja. Nyt Kiinan voimistuvat talousongelmat uhkaavat vyöryä maailmalle – myös suomalaisiin yrityksiin.

Näin Kiinan talousongelmat leviävät maailmalle

Shanghain pörssissä osakkeiden hinnat ovat laskeneet.
Maailmankauppa
Kiina on ohittanut Yhdysvallat maailman suurimpana kaupankäyjänä, kun mittarina käytetään tavaroiden yhteenlaskettua tuontia ja vientiä. Kiinan talouden hidastuminen söisi maailmankaupan ja maailmantalouden kehitystä.
Raaka-aineet
Kiina kuluttaa kaksi kolmannesta maailman rautamalmista, melkein puolet kuparista ja yli kymmenen prosenttia öljystä. Siksi Kiinan talouden hidastuminen on laskenut raaka-aineiden hintoja viime aikoina. Raaka-aineiden halpuus vähentää monia investointeja, mutta toisaalta se tekee esimerkiksi auton tankkaamisesta länsimaissa halvempaa.
Valuuttamarkkinat
Kiina säätelee valuuttansa yuanin arvoa keinotekoisesti. Viime aikojen merkit viittaavat siihen, että Kiina haluaa taas heikentää juania saadakseen vientisektorilleen kilpailuetua. Vaarana on kansainvälistä taloutta rasittava valuuttasota.
Velka- ja osakemarkkinat
Yhden maan talousongelmat leviävät muualle nopeasti velka- ja osakemarkkinoiden kautta. Kiinan markkinat eivät kuitenkaan ole täysin avoimet, mikä hidastaa leviämisvaikutuksia. Osoitus tästä nähtiin jo tänä kesänä, kun Kiinan pörssien romahdus ei kylvänyt tuhoa muualla maailmassa.
Suurvaltapolitiikka
Jos Kiinan talous hyytyisi odotettua nopeammin, seurauksena voi olla työttömyyttä ja poliittisen vakauden horjuntaa. Tällä voisi olla vaikutuksensa suurvaltasuhteisiin ja kansainväliseen turvallisuuspolitiikkaan.
Suomen viennistä vain noin viisi prosenttia suuntautuu Kiinaan. Suomi kuitenkin kärsii siitä, että Kiinan talousongelmat heijastelevat energian, raaka-aineiden ja valuuttojen maailmanmarkkinoihin.
"Ensimmäisen vaiheen kärsijöitä on Suomessa aika vähän", sanoo Nordean osakestrategi Eero Färkkilä. "Meillä ei ole isoja öljy-yhtiöitä tai kaivosyhtiöitä. Mutta näiden yhtiöiden investoinneista riippuvaisia yhtiöitä meillä on suhteessa paljon."
Kiinan talousongelmat ovat ulkomailla näkyneet tähän mennessä eniten kaivosyhtiöiden ja luksusmerkkien toiminnassa. Esimerkiksi saksalaisen BMW:n automyynnin huima kasvu Kiinassa on jo pysähtynyt kuin seinään.
Suomalaisista yhtiöistä yksi on Kiinassa ylitse muiden. Hissien ja liukuportaiden valmistaja Kone kerää jo yli 40 prosenttia uusista tilauksistaan Kiinasta. Kasvu on kuitenkin hidastunut nopeasti vuoden 2013 jälkeen.
Mutkan kautta Kiinan talouskasvun hidastuminen koskee isoa joukkoa eri alojen suomalaisyhtiöitä.
Esimerkeiksi Färkkilä nostaa Outotecin ja Metson, jotka palvelevat metalli- ja kaivosalaa. Jos Kiinan rakennusbuumin aiheuttama valtava raaka-aineiden kysyntä hiipuu entisestään, jarruttavat Outotecin ja Metson asiakkaat ympäri maailmaa omaa toimintaansa.
Kiinan talouskasvu on parissa vuodessa hidastunut noin kymmenen prosentin vuosivauhdista seitsemään prosenttiin. Tänä kesänä Kiinan pörssin romahdus on nostanut uusia huolia maan talouden kestokyvystä.
Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitoksen neuvonantaja Jouko Rautava sanoo, että Kiinan talouskasvun hidastuminen on noudattanut Suomen Pankin ennusteita. Osakekuplan puhkeaminen oli sekin ennakoitu.
"Kiinassa on menossa valtava rakennemuutos, joka koskee kaikkia sektoreja. Kun uudistuspolitiikkaa viedään eteenpäin, prosessi ei voi olla ihan siisti. Meidän pitääkin nähdä joitain ongelmia, jos järjestelmän muutoksen halutaan nähdä menevän eteenpäin", Rautava sanoo.
Täysin odotetusti Kiinan talouden hidastuminen ei ole kuitenkaan tapahtunut. Ulkomaankaupan hidastuminen on ollut yllättävän voimakasta. Kiinan velkatasot ovat nousseet, ja se tuo mukanaan riskejä.
"Mitään syytä ei ole vähätellä riskejä, joita tähän kehitykseen liittyy", Rautava sanoo.
"Vaikka markkinat ovat ylireagoineet, siellä on aitoja ongelmia. Kukaan ei viime kädessä tiedä tällaisessa tilanteessa, mikä ongelmien todellinen laatu on."
Suomen Pankki ennustaa, että Kiinan kasvu taantuu ensi vuonna kuuteen prosenttiin. Se on yhä huima luku verrattuna Yhdysvaltojen tai Euroopan talouskasvuun.
Ongelma on, että odotukset ovat niin korkealla ja jokainen pettymys ravistaa markkinoita.
"Markkinat ovat ilman muuta hermostuneita Kiinan kehityksestä. Pelkästään epävarmuus on investointien kannalta hankala asia. Se heijastuu eri sektoreille ja koko maailmantalouteen", Rautava sanoo.

"En haluaisi olla liian synkissä tunnelmissa, mutta Kiinan merkitys maailmantaloudelle on vielä aivan eri luokkaa. Venäjä on monille suomalaisyrityksille ollut tärkeä kohdemarkkina, mutta jos koko maailmantalouden kasvunäkymää ajattelee, niin Kiinan merkitys on huimasti suurempi."
Viime aikoina Venäjän talouskriisi on tuonut Suomen yrityksille runsaasti ulkosyntyisiä ongelmia. Nordean Färkkilä muistuttaa, että myös Kiinan merkitys Suomen taloudelle on tärkeä, vaikka vaikutukset tulevat pääosin mutkan kautta.
  
Moni suomalainen yhtiö kytköksissä Kiinaan
Kone
Suomalaisista yrityksistä Kiinaa ei seurata missään niin tarkasti kuin Koneessa. Hissien ja liukuportaiden valmistajan uusista tilauksista jo 40 prosenttia tulee Kiinasta. Koneen Kiinan-myynnin kasvuvauhti on kuitenkin taantunut kahdessa vuodessa 20 prosentista 5 prosenttiin.
Kone on pärjännyt Kiinassa hyvin verrattuna kilpailijoihin. Koneella on myös paljon valmistustoimintaa Kiinassa, mistä on etua Kiinan valuutan yuanin heikentyessä.
Outotec, Metso
Kiinan alentuneet kasvuennusteet ja erityisesti rakentamisen hidastuminen vähentävät kaivos- ja metalliteollisuuden investointeja maailmalla.
Suomalaiset Outotec ja Metso myyvät teknologiaa mineraali- ja metalliteollisuudelle. Ne kärsivät, kun australialaiset tai chileläiset kaivoshankkeet jäävät yhä useammin toteutumatta.
Konecranes, Cargotec
Kiinan talouskasvun heikkeneminen heijastuu maailmankauppaan ja sitä kautta merirahtien määrään.
Pitkällä aikavälillä tällä on merkitystä esimerkiksi satamanosturien tarpeeseen ja sitä kautta Konecranesin ja Cargotecin myyntiin.
UPM, Stora Enso, Metsä Group
Kiinan talouskasvun ansiosta paperin ja kartongin tuotanto ja kulutus ovat kasvaneet hyvin. Esimerkiksi pehmopapereiden myynti liittyy suoraan elintason nousuun. Suomesta on viety Kiinaan yhä enemmän paperin valmistukseen käytettävää sellua. Lisäksi metsäyhtiöillä on Kiinassa isoja tuotantohankkeita. Kiinan rooli metsäyhtiöiden toiminnassa ei kuitenkaan ole ratkaiseva.
Finnair
Aasian-liikenteeseen keskittyvä Finnair tavoittelee Kiinasta työ- ja vapaa-ajanmatkustajia sekä rahtiliikennettä. Kiinan talouskasvun hidastuminen voi pahimmillaan tarkoittaa sitä, että uusi ja uljas A350-laivasto lentää Kiinaan puolityhjänä. Myös juanin heikkeneminen rasittaa Finnairia, sillä yhtiö myy jonkin verran lentolippuja juaneissa.
Outokumpu
Ruostumattoman teräksen valmistaja Outokumpu kärsii siitä, että Kiinaan on rakennettu liian paljon terästä valmistavia laitoksia suhteessa teräksen kysyntään. Kun kysyntä Kiinassa vaimenee, kiinalaisvalmistajat dumppaavat terästä ulkomaille pilkkahintaan. Outokummun onneksi EU:n polkumyyntitullit ovat helpottaneet tilannetta.
Saga Furs
Kansainvälinen turkiskauppa pyörii nykyään kiinalaisten asiakkaiden ympärillä. Alkuvuodesta Saga Fursin kauppa kävi hyvin, osin Kiinan kylmien talvikelien ansiosta. Myyntiä uhkaavat kuitenkin kiinalaisten ostovoiman kasvun hiipuminen ja Kiinan asenneilmaston muuttuminen niin, että varallisuuden esittelemistä ei enää suosita.