tiistai 24. maaliskuuta 2015

USA:n ydinkäyttöinen lentotukialus Theodore Roosenvelt...


Maailman suurin sotalaiva on ydinvoimalla käyvä muurahaispesä

HS:n toimittaja Kalle Koponen vieraili USA:n ydinkäyttöisellä lentotukialus Theodore Rooseveltilla. Maailman suurin sotalaiva on matkalla Persianlahdelle Isis-järjestön vastaiseen operaatioon.

ULKOMAAT 

Rysäys on kova, kun C-2-kuljetuskone koskettaa lentotukialuksen kantta. Kolmessa sekunnissa vauhti hidastuu 200:sta nollaan ja matkustajat painautuvat selkänojiin. Tukialukselle lentävässä "matkustajakoneessa" istutaan selkä menosuuntaan.
KALLE KOPONEN HS
Lentotukialus Theodore Rooseveltin ydin on sen lentolaivue. F/A-18 Super Hornet -hävittäjät on pysäköity peräkannelle.
Lentotukialus Theodore Rooseveltin ydin on sen lentolaivue. F/A-18 Super Hornet -hävittäjät on pysäköity peräkannelle.
Ramppi laskeutuu koneen takaosassa ja eteen aukeaa kuhiseva näkymä. Kirkkaisiin liiveihin sonnustautuneet kypäräpäiset työmuurahaiset vetävät polttoaineletkuja, työntävät pommeja kärryillä, vetävät trukeilla hävittäjiä parkkipaikoiltaan katapulteille. Joka puolella tapahtuu. Atlantin tuuli puhaltaa. Suihkumoottorit ärjyvät niin, ettei tottumaton kuule omia ajatuksiaan.
Perämies tähystää kiikarilla Theodore Rooseveltin komentosillalta.
Perämies tähystää kiikarilla Theodore Rooseveltin komentosillalta.
Tämä on USS Theodore Roosevelt, yksi Yhdysvaltain kymmenestä ydinkäyttöisestä lentotukialuksesta. Maailman suurin sotalaiva ja suurvallan globaalin sotilaallisen läsnäolon symboli ja konkreettinen toteuttaja.
"Meidän päätehtävämme on näyttäytyminen", vara-amiraali Andrew Lewis sanoo komentopaikallaan "saarella", tukialuksen reunalla kohoavassa tornissa. Alus on ankkurissa Britannian Portsmouthin edustalla.
"Jos liittolainen näkee meidät rannaltaan, näky on rauhoittava. Jos vastustaja näkee meidät, vaikutus on päinvastainen", Lewis sanoo.
Aluksen lempinimi on Big Stick, "Iso keppi". Theodore Roosevelt oli Yhdysvaltain presidenttinä 1901–1909, ja hänen ulkopolitiikkansa on kiteytetty lauseeseen: "Puhu leppoisasti ja kanna isoa keppiä." (Speak softly, and carry a big stick.)
Lentotukialuksen kohdalla olisi tosin luontevampi puhua kepin sijaan moukarista. Eikä se ole pelkkä näyttelyesine.
Lentotukialuksella toiminta ei taukoa yöksi. Harjoitukset ja lennot jatkuvat ympäri vuorokauden.
Lentotukialuksella toiminta ei taukoa yöksi. Harjoitukset ja lennot jatkuvat ympäri vuorokauden.
Theodore Roosevelt on taisteluosastoineen matkalla Persianlahdelle vapauttamaan sisaraluksensa Carl Winsonin "lepovuoroon". Carl Winson on ollut alueella kuukausia, ja sen koneet ovat kylväneet suurimman osan Isis-järjestön niskaan sataneista pommeista Syyriassa ja Irakissa.
Lentotukialus Theodore Rooseveltin päällikkö Dan Grieco on taustaltaan hävittäjälentäjä ja lentää edelleen. Komentosilta on ahdas kapea tila, jossa toistakymmentä merimiestä työskentelee vieri vieressä.
Lentotukialus Theodore Rooseveltin päällikkö Dan Grieco on taustaltaan hävittäjälentäjä ja lentää edelleen. Komentosilta on ahdas kapea tila, jossa toistakymmentä merimiestä työskentelee vieri vieressä.
Tukialuksen ydin on sen lentolaivue. Kun koneet lähtevät, kannella tanssitaan monimutkaista balettia, jossa viestitään lähinnä käsimerkein.
Koneet ajavat lähtöpaikalle. Vihreäliivinen kenttämies kiinnittää nokkapyörän katapulttiin. Keltaliivinen näyttää lentäjälle kaiken olevan kunnossa. Lentäjä nostaa kahden suihkumoottorin kierrokset lähes täysille ja tarkistaa omat järjestelmänsä.
Aivan koneen takana, ärjyvien moottoreiden vieressä, kaksi ruskealiivistä lento-osaston tarkastajaa seuraa, että lentäjän testaamat takasiivekkeet liikkuvat normaalisti.
Hävittäjälentäjät aterioivat upseerien messissä.
Hävittäjälentäjät aterioivat upseerien messissä.
Raivoava melu jatkuu useita sekunteja, kunnes ruskealiiviset kyyristyvät kannelle ja nostavat peukalot ylös: kaikki kunnossa. Lentäjä ilmoittaa omien järjestelmiensä olevan kunnossa tekemällä kunniaa keltaliiviselle.
Keltaliivinen ojentaa kätensä eteenpäin: on aika lähteä. Lentäjä pitää kätensä irti ohjaimista ja lentokannen reunalla matalassa "bunkkerissa" oleva ampuja painaa nappia. Kannen alla sijaitsevat kaksi valtavaa höyrymäntää linkoavat parissa sekunnissa koneen nousunopeuteen kannen reunalle ja ilmaan.
Komentotorni eli "saari" sisältää komentopaikkoja kolmessa kerroksessa. Ylimpänä on lennonjohto, keskellä laivan komentosilta, ja alimpana taisteluosaston komentajan asema. Osastoon kuuluu tukialuksen lisäksi ohjusristeilijä ja kolme hävittäjää.
Komentotorni eli "saari" sisältää komentopaikkoja kolmessa kerroksessa. Ylimpänä on lennonjohto, keskellä laivan komentosilta, ja alimpana taisteluosaston komentajan asema. Osastoon kuuluu tukialuksen lisäksi ohjusristeilijä ja kolme hävittäjää.
Theodore Roosevelt on loistokunnossa vuosia kestäneen peruskorjauksen jälkeen. Sen järjestelmät on uusittu, mutta väistämätön vaikutelma kannen alla on selvä. Tämä on vanha laiva.
Nimitz-luokan alusten perusdesign on 1970-luvulta. Theodore Roosevelt laskettiin vesille jo vuonna 1984.
Korpraali Keirstin Williams treenaa lentokonehangaarissa.
Korpraali Keirstin Williams treenaa lentokonehangaarissa.
Paradoksaalisesti laivan sisätilat ja monet laitteet näyttävät "venäläisiltä". Krouvia vanhaa teknologiaa näkyy kaikkialla.
Toinen paradoksi: On vaikea tajuta miten ulkoa niin suuri laiva voi olla sisältä niin ahdas.
Muurahaispesässä täytyy tuntua juuri tältä. Loppumattomia kapeita käytäviä oikealle, vasemmalle, ylös ja alas. Jyrkkiä portaita uuvuksiin asti.
Ainoa väljä tila koko aluksella on koko keskilaivan mittainen hangaari, jossa osa lentokoneista voi olla sisällä huoltoja varten. Merimiehet lenkkeilevät siellä. Hävittäjien vieressä on pieniä kuntosaliryhmiä, joissa vapaavuorolaiset nostavat rautaa.
Tukialus on lähes viiden tuhannen ihmisen kaupunki, joka ei koskaan nuku. Lentokoneet harjoittelevat jopa sadan nousun ja laskun vuorokausivauhdilla yötä päivää. Ruokalat ovat auki 20 tuntia vuorokaudessa. Jopa 200 merimiehen makuusalit ovat aina pimeinä, koska aina on jonkun vuoro nukkua.
Turha yrittää kuitenkaan alkuillasta, kun on päivittäisen yleisharjoituksen aika.
Sireeni soi ja lakoninen ääni toteaa kaiuttimesta: "Lähestyvä ohjus oikealta. Taisteluasemiin." Palo-ovet suljetaan. Kypäriä ja kaasunaamareita puetaan. Aluksen palokunnat ovat liikkeellä. Sotilasmahdiksi ei tulla helpolla.
Lentokoneiden siirtelyä, tankkausta, aseistamista ja lentoon lähtöä koordinoidaan komentotornin pohjakerroksesta. Kokeneet koordinaattorit suosivat pienoismalleja tietokoneohjelman sijaan.
Lentokoneiden siirtelyä, tankkausta, aseistamista ja lentoon lähtöä koordinoidaan komentotornin pohjakerroksesta. Kokeneet koordinaattorit suosivat pienoismalleja tietokoneohjelman sijaan.
KALLE KOPONEN / HS
Lento-osaston sotilaat siirtelevät kaasupulloja konehangaarissa Yhdysvaltain merivoimien ydinkäyttöisellä lentotukialus Theodore Rooseveltilla.
Lento-osaston sotilaat siirtelevät kaasupulloja konehangaarissa Yhdysvaltain merivoimien ydinkäyttöisellä lentotukialus Theodore Rooseveltilla.
KALLE KOPONEN / HS
Osa lentokoneista mahtuu sisään valtavaan hangaariin, jossa niille voidaan tehdä huoltotöitä sisätiloissa. Hangaarin kattoon on ripustettu taistelukoneiden lisäpolttoainesäilijöitä, jotka kiinnitetään tarvittaessa ennen lähtöä
Osa lentokoneista mahtuu sisään valtavaan hangaariin, jossa niille voidaan tehdä huoltotöitä sisätiloissa. Hangaarin kattoon on ripustettu taistelukoneiden lisäpolttoainesäilijöitä, jotka kiinnitetään tarvittaessa ennen lähtöä
KALLE KOPONEN / HS
Mekaanikot huoltavat taistelukoneen ohjaamoa.
Mekaanikot huoltavat taistelukoneen ohjaamoa.
KALLE KOPONEN / HS
F/A-18 Super Hornet on työnnetty hangaarista tukialuksen reunella olevalle suurelle hissille, joka nostaa sen ulkokautta ylös lentokannelle.
F/A-18 Super Hornet on työnnetty hangaarista tukialuksen reunella olevalle suurelle hissille, joka nostaa sen ulkokautta ylös lentokannelle.
KALLE KOPONEN / HS
Kaksi F/A-18 Super Hornet taistelukonetta lentää lähekkäin ja jälkimmäinen saa edellä lentävältä lisäpolttoainetta putkea pitkin.
Kaksi F/A-18 Super Hornet taistelukonetta lentää lähekkäin ja jälkimmäinen saa edellä lentävältä lisäpolttoainetta putkea pitkin.
KALLE KOPONEN / HS
Hävittäjiä voi tankata operaation aikana useita kertoja ja ne voivat pysytellä ilmassa periaatteessa niin kauan kuin lentäjä jaksaa lentää.
Hävittäjiä voi tankata operaation aikana useita kertoja ja ne voivat pysytellä ilmassa periaatteessa niin kauan kuin lentäjä jaksaa lentää.
KALLE KOPONEN / HS
Ns ampujien ryhmään kuuluva mies näyttää käsimerkkiä lentäjälle. Ampujat käyttävät katapulttia, jolla hävittäjä ammutaan ilmaan tukialukselta Lentokannella työskentelevillä on tehtävistä riippuen eri väriset kelluntaliivit. Ampujilla on keltaiset, aseista huolehtivilla punaiset. Tankkaajat ovat violeteissä ja lentueen miehet ruskeissa. Viimeksi mainut takastavat hetkeä ennen lähtöä, että koneet ohjaussiivekkeet liikkuvat normaalisti.
Ns ampujien ryhmään kuuluva mies näyttää käsimerkkiä lentäjälle. Ampujat käyttävät katapulttia, jolla hävittäjä ammutaan ilmaan tukialukselta Lentokannella työskentelevillä on tehtävistä riippuen eri väriset kelluntaliivit. Ampujilla on keltaiset, aseista huolehtivilla punaiset. Tankkaajat ovat violeteissä ja lentueen miehet ruskeissa. Viimeksi mainut takastavat hetkeä ennen lähtöä, että koneet ohjaussiivekkeet liikkuvat normaalisti.
KALLE KOPONEN / HS
Luutnantti Jared Shullickin ohjaama F/A-18 Super Hornet laskeutuu. Koneen perässä näkyy alas kurottava koukku, jonka on tartuttava yhteen lentokannen poikki vedetyistä neljästä vaijerista. Koukun tartuttua vaijeriin sitä purkautuu kelajarrulta pysäyttäen hävittäjän lakeutusmisnoupeudesta parissa sekunnissa paikalleen.
Luutnantti Jared Shullickin ohjaama F/A-18 Super Hornet laskeutuu. Koneen perässä näkyy alas kurottava koukku, jonka on tartuttava yhteen lentokannen poikki vedetyistä neljästä vaijerista. Koukun tartuttua vaijeriin sitä purkautuu kelajarrulta pysäyttäen hävittäjän lakeutusmisnoupeudesta parissa sekunnissa paikalleen.
KALLE KOPONEN / HS
Yhdysvaltain merivoimien ydinkäyttöisellä lentotukialus Theodore Roosevelt ankkurissa Portsmouthin kaupungin edustalla Englannin etelärannikolla.
Yhdysvaltain merivoimien ydinkäyttöisellä lentotukialus Theodore Roosevelt ankkurissa Portsmouthin kaupungin edustalla Englannin etelärannikolla.

Robottiautot tulevat! Oletko valmis?

Aikanaan noin vuonna 2000 arvelin lähteväni pienellä sähköautolla töihin. Eräässä tulevaisuuteen liittyvässä artikkelissa lisäksi irrottelin, että itse istun auton takapenkillä lueskellen Pohjolan Sanomia. Edellä mainittu sähköauto  -"robottiauto" - siis olisi vienyt minut kustannuspaikkani parkkipaikalle Kemin Karjalahdelle, nykyisen tavaratalo Prisman kohdalle.

Näin ei tapahtunut, tosin sähköautot alkavat olla nykyään jo realistiasia vaihtoehtoja.

Alla oleva artikkeli liittyy oikeisiiin robottiautoihin, joita on jo muutaman vuoden ajan testattu useankin toimijan toimesta.

Vaikka olen henkilökohtaisesti optimisti, joskus jopa yltiöoptimisti, en jaksa uskoa, että robottiautot Suomen, erittäin vaihtelevissa luonnonolosuhteissa, lyövät itseään käytännössä koskaan läpi.
Niillä saattaa olla aikanaan erittäin marginaalinen käyttö kukaties pääkaupunkiseudulla "hyvien kelien aikaan"... 



Suora nettilainaus Kauppalehdestä:


Liikennesäännöt mullistuvat perusteellisesti

Lähivuosina autoilussa tapahtuu sellaisia mullistuksia, että liikennesääntöjä täytyy rukata perusteellisesti uudelleen. Syksyyn mennessä tästä saadaan jo esimakua.
Robottiautot tekevät tuloaan vauhdilla. Google on jo testannut vuosia itsestään kulkevaa autoa. Applekin suunnittelee omaansa. Perinteisistä autonvalmistajista muun muassa Audi ja Mercedes ovat edenneet pitkälle robottikehityksessä.

Tekniikka näyttääkin etenevän vääjäämättä tähän suuntaan. Esimerkiksi Saksassa lasketaan, että viimeistään 2025 moottoritieliikenne on täysin automatisoitu.

Robottiautojen jalostuksen esteenä ovat kuitenkin liikennesäännöt. Nykysäännöillä ihmepelejä voi testata vain suljetuilla alueilla tai tarkkaan valvotuilla tieosuuksilla, joten päivityksiä tarvitaan.
Euroopassa liikennesäännöt perustuvat pitkälti Wienin sopimukseen vuodelta 1968. Siinä sanotaan yksiselitteisesti, että jokaisen tiellä ajavan kuljettajan täytyy hallita autoaan koko ajan.
Wienin pykäliä ollaan jo hiomassa uuteen uskoon. Ensimmäisiä kansainvälisiä esityksiä robottiautojen vapauttamiseksi odotetaan syksyyn mennessä ennen Frankfurtin autonäyttelyn avajaisia. Tavoitteena on viimeistään vuonna 2020 sallia itsestään ohjautuvat autot muun liikenteen seassa.
Autoteollisuuden kärkimaassa Saksassa liikenneministeriön edustajat, tiedemiehet, juristit ja autoalan ekspertit kokoontuvat lähipäivinä miettimään ongelmaa. Maan autoteollisuusliitto VDA on kiirehtinyt ratkaisuja asiassa.

Oletko introvertti vai ekstrovertti?

Niin kumpi olet...

Varmaan niin Sinusta kuin minustakin löytyy kumpiakin piirteitä.


Suora nettilainaus Yle Uutise-sivuilta:

Oletko introvertti vai ekstrovertti?

introvertti
Kuva: Yle, Tero Kyllönen
Viikonloppu edessä! Täysin tyhjä kalenteri ja ei mitään tekemistä! Eksrtovertille tilanne on lähes painajaismainen, kun taas introvertti huokaisee helpotuksesta. Mutta kumpaan ryhmään sinä kuulut?

Oletko introvertti?

1. Haluat rauhaa ja rentoutumista
2. Pidät itsenäisestä työstä. Pystyt toimimaan pitkiäkin aikoja yksin kaipaamatta muiden seuraa
3. Haluat analysoida ja pohtia asioita. Pyrit pitämään tunteet ja logiikan erillään
4. Olet äärimmäisen keskittynyt. Pystyt paneutumaan tehtävään pitkäksi aikaa ilman taukoja
5. Työskentelet mieluiten jaksoissa, yksi selvästi rajattu tehtävä kerrallaan
6. Olet kärsivällinen. Et tylsisty yksin ollessasi, vaan jaksat odottaa kauan, että jotain tapahtuisi
7. Viihdyt yksin. Sosiaalinen tarpeesi ei ole kovin suuri
8. Ajattelet kuvallisesti. Sanojen visualisoiminen on sinulle helppoa
9. Olet taitava kuuntelemaan. Keskustelussa panet merkille paitsi sen mitä sanotaan myös sen, mitä oikeasti tarkoitetaan
10. Haluat ajatella ennen kuin avaat suusi. Et ole mikään moottoriturpa
11. Olet itsenäinen. Trendit ja ryhmäajattelu eivät juurikaan sinuun vaikuta
12. Stressaannut helposti. Joudut sulkeutumaan häiriötekijöiltä, jotta voisit keskittyä. Työskentelet huonommin paineessa
Jos tunnistit itsesi vähintään kuudesta kohdasta, olet todennäköisesti ihmistyypiltäsi enemmän pohdiskeleva introvertti, joka kaipaa ympärilleen mielummin rauhaa kuin räiskettä.

Oletko ekstrovertti?

1. Haet toimintaa ja seikkailuja
2. Reagoit nopeasti. Suhtaudut aktiivisesti ympäristöösi
3. Olet tarkkaavainen, voimakkaasti läsnä hetkessä, teet valppaasti aistihavaintoja
4. Olet sosiaalinen ja seurahakuinen. Saat ystäviä tilanteessa kuin tilanteessa
5. Olet optimistinen. Uskot hyvää muista ja luotat omiin kykyihisi
6. Olet verbaalinen. Osaat puhua miltei kaikesta kaikkien kanssa spontaanisti ja luontevasti
7. Olet ryhmähakuinen. Otat luontaisesti keskeisen roolin lähestulkoon kaikissa ryhmätilanteissa
8. Olet vaikutusvaltainen. Osaat vaikuttaa ympäristöösi
9. Pärjäät hyvin paineessa. Stressi saa sinut työskentelemään nopeammin laadun kärsimättä
10. Olet kuin kotonasi suurissa ihmisjoukoissa. Saat energiaa tilaisuuksista, joissa on paljon väkeä
11. Pidät huomiosta ja haluat erottua joukosta. Näyt ja kuulut, ulkonäkösi on usein huomiota herättävä
12. Yksinolo tekee levottomaksi, tarvitset ulkoapäin tulevia virikkeitä
Mikäli ainakin puolet kuvailuista tuntui tutulta, ihmistyyppisi on luultavasti ulospäinsuuntautunut ja puhelias ekstrovertti, joka rientää tapahtumasta toiseen ja täyttää kalenterinsa vauhdikkailla harrastuksilla.
Suurin osa meistä löytää itseestään sekä introvertin että ekstrovertin ominaisuuksia. Työelämässä ekstrovertit erottuvat monesti edukseen, ja hiljaiset introvertit jäävät ansioistaan huolimatta vähemmälle huomiolle. Testin kuvailut kummastakin ihmistyypistä on poimittu ruotsalaisen kirjailijan ja henkilöstökouluttaja Linus Jonkmanin kirjasta Introvertit - työpaikan hiljainen vallankumous. Jonkmanin haastattelu nähdään TV1:n Akuutti-ohjelmassa maanantaina 23.3. klo 18.30.