VENÄJÄ hyödynsi laajasti sosiaalista mediaa levittääkseen materiaalia, joka voisi auttaa Donald Trumpia voittamaan Yhdysvaltain presidentinvaalit vuonna 2016, kirjoittaa amerikkalaislehti The Washington Post. Lehti on saanut haltuunsa luonnoksen Yhdysvaltain senaatin tiedustelukomitealle laaditusta raportista, joka käsittelee Venäjän epäiltyä informaatiovaikuttamista Yhdysvaltain presidentinvaalien aikaan.
Raportin ovat koostaneet tutkijat Oxfordin yliopiston automatisoituihin tileihin ja algoritmeihin keskittyvästä projektista yhdessä verkkoanalytiikkayritys Graphikan kanssa.
Raportissa on käytetty teknologiayhtiöiden, kuten Facebookin, Twitterin ja Googlen, tarjoamaa aineistoa. Se paljastaa uutta tietoa Venäjän hallitusta lähellä olevan Internet Research Agency -yrityksen toiminnasta, The Washington Post kirjoittaa.
”Selkeästi kaikki viestintä pyrki auttamaan republikaanipuoluetta ja erityisesti Donald Trumpia”, raportti kertoo lehden mukaan.
MIKÄLI informaatiovaikuttamisen kohteena olivat konservatiivit tai oikeistoa kannattavat äänestäjät, heitä kannustettiin tukemaan Trumpia, kun taas hänen vaalimenestystään uhkaavia ihmisryhmiä pyrittiin hämmentämään ja harhauttamaan, lehti kirjoittaa.
Raportin mukaan informaatiovaikuttaminen oli aktiivisinta esimerkiksi vaaliväittelyiden ja puoluekokouksien aikaan. Se tapahtui esimerkiksi levittämällä sosiaalisessa mediassa tekstejä, kuvia ja videoita.
Yhdysvaltain senaatin tiedustelukomiteaa johtavien senaattoreiden edustajat eivät suostuneet kommentoimaan raporttia The Washington Postille. Facebook, Google ja Twitter eivät myöskään vastanneet lehden haastattelupyyntöihin.
Senaatin tiedustelukomitea on jo aiemmin päätynyt tukemaan Yhdysvaltain tiedustelupalvelujen käsitystä siitä, että Venäjä sekaantui Yhdysvaltain vuoden 2016 vaaleihin tarkoituksenaan auttaa Trumpin valintaa presidentiksi.
Lue lisää: USA:n senaatin tiedustelukomitea: Venäjä pyrki auttamaan Trumpia presidentiksi
Erikoissyyttäjä Robert Mueller selvittää omassa tutkinnassaan, oliko Trumpin presidentinvaalikampanjalla yhteyksiä Venäjään.
Raportin ovat koostaneet tutkijat Oxfordin yliopiston automatisoituihin tileihin ja algoritmeihin keskittyvästä projektista yhdessä verkkoanalytiikkayritys Graphikan kanssa.
Raportissa on käytetty teknologiayhtiöiden, kuten Facebookin, Twitterin ja Googlen, tarjoamaa aineistoa. Se paljastaa uutta tietoa Venäjän hallitusta lähellä olevan Internet Research Agency -yrityksen toiminnasta, The Washington Post kirjoittaa.
”Selkeästi kaikki viestintä pyrki auttamaan republikaanipuoluetta ja erityisesti Donald Trumpia”, raportti kertoo lehden mukaan.
MIKÄLI informaatiovaikuttamisen kohteena olivat konservatiivit tai oikeistoa kannattavat äänestäjät, heitä kannustettiin tukemaan Trumpia, kun taas hänen vaalimenestystään uhkaavia ihmisryhmiä pyrittiin hämmentämään ja harhauttamaan, lehti kirjoittaa.
Raportin mukaan informaatiovaikuttaminen oli aktiivisinta esimerkiksi vaaliväittelyiden ja puoluekokouksien aikaan. Se tapahtui esimerkiksi levittämällä sosiaalisessa mediassa tekstejä, kuvia ja videoita.
Yhdysvaltain senaatin tiedustelukomiteaa johtavien senaattoreiden edustajat eivät suostuneet kommentoimaan raporttia The Washington Postille. Facebook, Google ja Twitter eivät myöskään vastanneet lehden haastattelupyyntöihin.
Senaatin tiedustelukomitea on jo aiemmin päätynyt tukemaan Yhdysvaltain tiedustelupalvelujen käsitystä siitä, että Venäjä sekaantui Yhdysvaltain vuoden 2016 vaaleihin tarkoituksenaan auttaa Trumpin valintaa presidentiksi.
Lue lisää: USA:n senaatin tiedustelukomitea: Venäjä pyrki auttamaan Trumpia presidentiksi
Erikoissyyttäjä Robert Mueller selvittää omassa tutkinnassaan, oliko Trumpin presidentinvaalikampanjalla yhteyksiä Venäjään.
- YhdysvallatSeuraa
- InformaatiosotaSeuraa
- TiedusteluSeuraa
- VenäjäSeuraa