sunnuntai 5. maaliskuuta 2023

Pois oppia on mielestäni erinomainen sanapari - kyllä...

Pois oppia on mielestäni erinomainen sanapari - kyllä... Edellä mainitun voinee kirjoittaa myös poisoppia. Poisoppimista olen yrittänyt harjoitella ja harrastaa jo useita vuosikymmeniä ja erityisesti - täysin ansaitsemalleni - eläkkeelle jäätyäni lokakuussa 2008. Edellisessä elämässäni eli työelämässä ollessani ammattiaineiden opettajana havahduin tosiasiaan, että monilla oppilaillani oli hyvin "luutuneita/piintyneitä/vanhoillisia" ajatuksia elämänmenosta puhumattakaan monilla opettajakollegoillani. Siksipä joskus tuli mainituksi omille oppilaille: "Minulla on taatusti huomattavasti nuorekkaammat, modernimmat käsitykset nykyelämästä kuin pääosin teillä." Saattaa olla, että monet epäilivät sanomisiani... Toki nykyään on paljon asioita, joita en ymmärrä enkä hyväksy. Sen olen huomannut muun muassa täytettyäni tällä hetkellä ajankohtaisia vaalikoneita. Olen täyttänyt niitä kolme, jotka saavat riittää. Olen todennut, että olen selkeästi konservatiivi ja hyvä niin. Olen seurannut tiettyjen henkilöiden, poliitikkojen sanomisia ja kirjoittamisia viime vuosina kohtalaisen tarkkaan. Olen murheellisena joutunut toteamaan, että monilla heistä ei käsite - poisoppia - ole hallussa. He rämpivät harmaassa menneisyydessä, ovat rähmällään joihinkin vanhohin hapatuksiin eivätkö voi siirtyä nykyaikaan. He eivät voi myöntää, että maailma/Eurooppa/Suomikin on aivan toisenlainen juuri tällä hetkellä kuin heidän haikailemansa entisyys. He käyttäytyvät kuin patologiset valehtelijat. He uskovat omiin tarinoihinsa ja yrittävät kiivaasti tuputtaa niitä muillekin. Se ei onnistu. Monet meistä onneksi on ymmärtänyt poisoppia tympeänahdistavan menneisyyden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti