keskiviikko 15. elokuuta 2018

Ongella kalakaverin kanssa tänään aamupäivällä...

Olen muutaman kerran ehdottanut kalakaverilleni ongellelähtöä, mutta iltapäivät ja illansuut ovat olleet hänelle varattuja.
Eilen iltapäivällä päätin kysäistä, josko lähdetään huomenna - keskiviikkona - aamulla ongelle.
No se tärppäs, vaikka olemme aina todenneet, että aamulla ei tule juuri mitään.
Panostin kuitenkin aamuongintaan muun muassa siten, että otin kellarista osto-onkimatoja - molemmille oma purkki - mukaan sekä pakastimesta ison särjen > se oli jo kahden pussin sisällä illalla jääkaapissa.
Lähdimme Hahtisaareen klo 8. Sieltä ajelimme lähelle Pikkuleton saarirypästä ja annoimme heikon itätuulen kuljettaa venettä.
Lisäksi veneessä vaihdoimme istumajärjestystä. Veneen liikkuessa onkiin oli kaloilla pientä kiinnostusta. Pysähdyimme "keskelle ei mitään".
Otin kahden jigiongen lisäksi pilkin käyttöön. Kalakaverilla oli myös jigionki käytössä. Pilkoin ensimmäiset palat mukaani ottamasta isosta särjestä.
Onginnan alkuvaiheessa kalakaverini totesi nähtyään Selkäsaaren pohjoisrannan hietikolla hirven juomassa:"Täytyi elää 74 vuotiaaksi, että tällaisenkin pääsi näkemään."
Kalaa alkoi tulla tasaiseen tahtiin.
Pienimmät heittelimme lähellä meitä seuranneilla lokeille. Osittain niistä tuli kova taistelu. Havaintojemme mukaan suurin lokeista oli pahin rohmu, varsinainen kovis...

Hyvä kalareissu, vaikka maailmanpolitiikasta emme päässeet lähellekään yksimielisyyttä, sen me jo entuudestaan tiesimme. Syytä ehkä välttää em. osa-alueen keskusteluaiheita.
Kerroin kalakaverilleni, että minä en ota lainkaan kalaa, vaikka hän ehdotti saaliin jakamista.
"Minulla ei ole koskaan ollut näin paljon ahvenia." hän sanoi nostaessaan ison kylmälaukun autonlavalta kotiportilla. Sanoi laittavansa osan perkattuina pakastimeen.
Sanoin hänelle, että tänä kesänä en enää kiusaa puhelinsoitoillani liittyen ongellelähtöön. Se oli tässä...