tiistai 23. tammikuuta 2018

Marko Kilven kolumni: Kun kuolema tuli kylään Kuolema...

Elämässä täytyy olla ja on vaihtoehtoja - aina, vaikka alla olevassa todetaanJos ihminen kadottaa tähtäimensä tulevaisuuden suhteen, kaikki menettää merkityksensä ja ihminen hiipuu nopeasti pois niin henkisesti kuin fyysisestikin. Juuri tästä syystä suurin osa itsemurhistakin tehdään. Tulevaisuudessa ei ole mitään mitä kohti kulkea.


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Marko Kilven kolumni: Kun kuolema tuli kylään

Kuolema

Kolumnisti Marko Kilpi
Kolumnisti Marko KilpiToni Pitkänen / Yle




Kuolema on minulle tuttu. Olen tehnyt poliisina sen kanssa tiiviisti töitä parikymmentä vuotta.
Olen käsitellyt kuoleman jäljiltä valtavan määrän ihmisiä, jotka vielä hetki sitten olivat hengittäviä, ajattelevia, tuntevia olentoja. Ja sitten he lakkasivat olemasta.
Olen kirjoittanut romaanisarjaa viitisen vuotta, jossa kuolema on merkittävässä roolissa, sitä voisi pitää jopa yhtenä tarinan hahmoista. Vaikka minulla on pitkä kokemus kuolemasta, jouduin kirjoitustyötä varten syventämään tuota kokemusta vielä enemmän. Kuljin sairaalan ruumishuoneella, tein jopa työvuoroa hauturin apurina, sukkapoikana mustan auton vänkärin paikalla. Kuvittelin tietäväni kuolemasta kaiken.
Me riehumme oravanpyörässä, kehittelemme toinen toistaan merkillisempiä ongelmia ja juoksemme loputtomasti kiiltävän perässä.
Äitini kuoli joulun alla vasta 68-vuotiaana. Sain huomata, etten ollut tiennyt kuolemasta juuri mitään.
Lohdutuksen sanat, joita olen toistellut vuosien aikana lukemattomilla vainajakeikoilla, juuri läheisensä menettäneille ihmisille, tuntuivat yhtäkkiä korneilta ja kummallisen merkityksettömiltä.
Kuolema on osa elämää, varsinkin sitä on tullut viljeltyä loputtomasti. Eihän se ole totta. Kuolemalla ei ole mitään tekemistä elämän kanssa. Elämässä kaikki jatkuu, etenee, kasvaa, selviytyy. Kuolemassa mikään ei jatku. Ei kasva. Ei selviydy. Silloin kaikki loppuu hyvin tyhjentävällä tavalla ja sen ymmärtää vasta sitten, kun riittävän läheinen ihminen kuolee. Kuten nyt tapahtui.
Äiti on ainoa ihminen, joka on ollut elämässäni mukana aivan alusta lähtien. Hän on ollut iso osa elämääni ja arkeani. Olin pitänyt hänen olemassaoloaan itsestäänselvyytenä, enkä ollut osannut kuvitella, millaista elämä olisi ilman häntä.
Nyt tiedän. Se on outoa. Vierasta. Epätodelliseltakin tuntuvaa. Me ympäröimme itsemme asioilla, joista elämämme pohjimmiltaan koostuu.
Kanssaihmiset ovat merkittävin tekijä siinä yhtälössä, sillä meidät on rakennettu olemaan yhteydessä toisiimme. Kun siitä yhtälöstä poistetaan olennainen pala, yhtälöön tulee häiriö. Se ei enää toimi kuten ennen. Se ontuu ja kun pala on riittävän iso, vioittaa se yhtälöä niin pahasti, ettei mikään enää tunnu toimivan.
Yhdestä asiasta olen ainakin suhteellisen varma: Aikaa ei ole yhtään haaskattavaksi.
Mutta elämä jatkuu. Se on puolestaan totta. Tyhjä kohta paikkautuu tavalla tai toisella tai sen kanssa oppii elämään.
Aika parantaa haavat. Jälleen lausahduksia, joita on tullut vainajakeikoilla viljeltyä. Se onkin seuraava asia, joka on tuottanut päänvaivaa kuoleman suhteen – aika.
Se kulkee eteenpäin vastustamattomasti ja sen ansiosta meillä kaikilla on lopulta vain yksi ja sama päämäärä.
Kuolema. Sille ei kukaan pysty mitään. Me riehumme oravanpyörässä, kehittelemme toinen toistaan merkillisempiä ongelmia ja juoksemme loputtomasti kiiltävän perässä.
Kun kuolema tulee, niiden merkitys yhtäkkiä katoaa. Kaikki pyyhkäistään naurettavan kevyesti syrjään.
Kun lopputulos on aina sama ja noinkin lohduton, miksi edes yrittää?
Aika on säälimätön vastustaja, sillä jokainen hetki on historiaa. Jokainen hetki on jo menneisyyttä.
Nyt. Mitä se tarkoittaa? Onko sellaista olemassakaan? Me emme voi elää siten, että päämäärämme on kuolema. Tyhjyys. Loppu.
Jos ihminen kadottaa tähtäimensä tulevaisuuden suhteen, kaikki menettää merkityksensä ja ihminen hiipuu nopeasti pois niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Juuri tästä syystä suurin osa itsemurhistakin tehdään. Tulevaisuudessa ei ole mitään mitä kohti kulkea.
Pitää elää hetkessä. Nauttia siitä mitä on. Jälleen kuluneita kliseitä. Mutta kuinka totta ne ovatkaan? Mikä elämässä on lopulta tärkeintä? Onko se rakkaus? Rikkaus? Ilo? Vapaus? Mikä on lopulta elämän tarkoitus?
Ihminen kuolee vasta sitten, kun hän katoaa muistoistamme.
Yhdestä asiasta olen ainakin suhteellisen varma: Aikaa ei ole yhtään haaskattavaksi.

Ällistyttävän nopeasti se nimittäin loppuu ja elämässä on niin paljon selvittämättömiä asioita ja kysymyksiä, joihin on löydettävä vastauksia.
Voihan olla, että elämän tarkoitus on elämä itse. Silloin jokainen hetki on korvaamattoman arvokas, täysin merkityksettömältäkin tuntuva. Kuinka usein tulee elämästä ajateltua siten?
Asia saattaa olla niinkin, että kaikki ei lopukaan kuolemaan.
Jos ajatellaan, kuinka monimutkaisesti elämä on syntynyt, miten jokaisessa elävässä olennossa on jostain syystä sisäänkirjattuna samanlaista logiikkaa, selvää tarkoitusta - monimutkaisia käskyjä selviytyä, elää ja kehittyä – tuntuisi kuolema kaiken loppuna sellaiseen verrattuna käsittämättömän mielikuvituksettomalta ja epäloogiselta vaihtoehdolta.
Siinä on samanlaista epäloogisuutta kuin väittämässä, että ennen alkuräjähdystä ei ollut mitään, ei edes aikaa ja yhtäkkiä oli kaikki.
Ja toisaalta, kyllähän elämä jatkuu tietyllä tavalla vielä kuolemankin jälkeen.

Ihminen kuolee vasta sitten, kun hän katoaa muistoistamme. 

Tätä en olekaan vielä käyttänyt vainajakeikoillani. Kenties on aika päivittää lohdutussanastoa.
Siellä se äitinikin vielä elää. Muistoissamme, siinä yhtälössä, jossa hän oli olennainen ja itsestään selvä pala arkeamme. Se on ainakin totta.
Marko Kilpi
Kirjoittaja on poliisi ja kirjailija, palkittu dekkaristi. Hän tutkiskelee elämää ja sen ilmiöitä suoraan silmästä silmään niin poliisin kuin myös nelilapsisen perheenisän näkökulmasta.

maanantai 22. tammikuuta 2018

Presidenttipeliä parhaimmillaan/pahimmillaan...


Nyt se alkaa! Mikä? Presidenttipeli parhaimmillaan/pahimmillaan ja suomalaisten äänestäjien hämmentäminen/hämääminen.
Alla olevassa artikkelissa todetaan: 
Accuscoren laatima ennuste ei ole presidentinvaaleja koskeva kysely, vaan se on aiempien kannatuskyselyiden pohjalta muodostettu arvio.
Hmmmmm - vai niin - arvio, joka lienee yhtä luotettava kuin omatekemäni jo aikapäiviä sitten. Toistaiseksi ei ole tarvetta näkemystäni toisen äänestyskierroksen tarpeellisuudesta muuttaa...

Suora nettilainaus Lapin Kansa-lehden sivuilta:
PRESIDENTINVAALIT

Toinen kierros häämöttää jo, paljastaa IL:n tilaama ennuste: Niinistön kannatus jäisi alle 50 prosentin

Accuscore-yhtiön Iltalehdelle tekemän ennusteen perusteella Pekka Haavisto (vihr.) jatkaisi Niinistön kanssa toiselle kierrokselle.



Markku Uhari
Presidentinvaalit voivat mennä toiselle kierrokselle, jos Iltalehden ja Alma Median maanantaina julkaisema ennuste toteutuu.
Iltalehti julkisti Accuscore-yhtiöltä tilaamansa, presidentinvaalien ensimmäistä kierrosta koskevan vaaliennusteen presidenttitenttinsä aluksi maanantai-iltana.
Ennusteen perusteella gallup-ykkösenä pysyneen kansanliikkeen ehdokkaan Sauli Niinistön kannatus olisi ensimmäisellä kierroksella 49,2 prosenttia. Ennuste veisi siis vaalit niukasti toiselle kierrokselle, koska yksikään ehdokas ei saavuttaisi vähintään 50 prosentin kannatusta.
–Minun kannaltani olisi tärkeintä, että jollain kierroksella tulisi valittua, Niinistö kuittasi, kun toimittaja Susanne Päivärintä kysyi tämän kommenttia.
Niinistön perässä järjestys noudattaisi pitkälti viimeaikaisia gallupeja. Vihreiden Pekka Haavisto jatkaisi toiselle kierrokselle 13,6 prosentin kannatuksella.
–Toinen kierros on hyvin tärkeä näissä vaaleissa, Haavisto sanoi toimittaja Juha Ristamäelle.
Kolmanneksi ja näin pois toiselta kierrokselta jäisi jälleen oman valitsijayhdistyksensä ehdokas Paavo Väyrynen. Kasvujohteisesta kannatuksestaan huolimatta Väyrysen kannatus jäisi 13,2 prosenttiin ja näin Haaviston taakse. Väyrynen totesi, että hänellä on tällä hetkellä nouseva kannatus.
–Todennäköisesti se on jo korkeampi kuin tuota analyysiä tehtäessä, Väyrynen totesi.
Accuscoren ennuste povaa siis liki pitäen samaa asetelmaa kuin vuoden 2012 presidentinvaaleissa, jolloin Niinistö ja Haavisto ottivat kannatuksistaan toisella kierroksella mittaa Väyrysen jäädessä kolmanneksi.
Väyrysen jälkeen neljänneksi eniten ääniä keräisi perussuomalaisten Laura Huhtasaari.
Accuscoren laatima ennuste ei ole presidentinvaaleja koskeva kysely, vaan se on aiempien kannatuskyselyiden pohjalta muodostettu arvio.
Viime viikon lopussa julkaistujen kannatuskyselyiden perusteella Sauli Niinistön kannatus on ollut laskussa. Niinistön kannatus oli Alma Median torstai-iltana julkaiseman kyselyn perusteella 58 prosenttia ja Helsingin Sanomien perjantaina julkaisemassa 68 prosenttia.

Yli 1,2 miljoonaa on jo äänestänyt

Ensimmäisen kierroksen varsinainen äänestyspäivä on sunnuntai 28. tammikuuta, ja mahdollinen toinen kierros järjestetään pari viikkoa myöhemmin 11. helmikuuta.
Ensimmäisen kierroksen ennakkoäänestys on parhaillaan käynnissä. Oikeusministeriön vaalitietopalvelun mukaan Suomessa on maanantaina kello 18 mennessä käynyt äänestämässä yli 1,2 miljoonaa ihmistä. Äänestysprosentti on siis tällä hetkellä 29,1.

Puolustusministeri Niinistö pitää kaksois­kansalaisia turvallisuus­uhkana ...

Vihdoinkin Suomi alkaa herätä "Ruususen unesta". Olemme olleet lapsellisen sinisilmäisiä ympärillämme tapahtuneista muutoksista.
Vuoden 2014 jälkeen: Maailma, Eurooppa, Itämeren alue ei ole entisellään... 
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Kotimaa
Puolustusministeri Niinistö pitää kaksois­kansalaisia turvallisuus­uhkana – ”Viides kolonna on torjuttava jo rauhan aikana”

Valtakunnallisten maanpuolustuskurssien avajaisissa puhunut puolustusministeri Jussi Niinistö ei halua kaksoiskansalaisia sotilasvirkoihin.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin) puhui maanantaina valtakunnallisten maanpuolustuskurssien avajaisissa.
PUOLUSTUSMINISTERI Jussi Niinistö (sin) ei luota kaksoiskansalaisiin Puolustusvoimien sotilasviroissa. Valtakunnallisten maanpuolustuskurssien avajaisissa Helsingissä puhunut Niinistö perusteli kantaansa puolustushallinnon sisäisen turvallisuuden turvaamisella.

”Viides kolonna on torjuttava jo rauhan aikana. Meillä tulee olla sataprosenttinen luottamus niihin henkilöihin, joita nimitämme maanpuolustuksen avaintehtäviin. Niin ikään näillä henkilöillä tulee olla sataprosenttinen lojaliteetti Suomeen”, Niinistö sanoi.

Viidennellä kolonnalla tarkoitetaan valtion sisällä toimivaa salaista ryhmää, joka toimii ulkoisen vihollisen hyväksi. Käytännössä kyse on siis maanpettureista.

Suomessa on käynnissä lainsäädäntöhanke, jolla rajoitettaisiin kaksoiskansalaisten pääsyä tiettyihin virkoihin. Hanke on kuitenkin osoittautunut odotettua hankalammaksi, ja se on myöhässä alkuperäisestä aikataulusta.
NIINISTÖ puhui myös kahdesta muusta kesken olevasta Suomen turvallisuuteen liittyvästä lainsäädäntöhankkeesta: tiedustelulainsäädännöstä ja hankkeesta rajoittaa ulkomaalaisten maanhankintaa.

Niinistö pitää välttämättömänä, että pian eduskunnan käsittelyyn tulevat uudet siviili- ja sotilastiedustelulait päätettäisiin jo nykyisen eduskunnan aikana, etteivät ne siirtyisi seuraavan eduskunnan lopullisesti päätettäväksi.

”Aika ei tässä asiassa ole puolellamme, vaan meitä vastaan. Sen takia toivonkin, että ne kansanedustajat, jotka pitävät tiedustelulainsäädäntöä hyvänä ja tarpeellisena, kannattavat sen kiireellistä voimaansaattamista”, Niinistö sanoi.

”Sotilastiedustelulain päämääränä on selkeästi ulkoisen uhkan torjuminen, vaikka joissain huhutehtaissa luodaankin mielikuvia kansalaistemme sähköposteja urkkivista tiedustelunörteistä.”

VALTIONEUVOSTON kanslian työryhmä valmistelee parhaillaan mietintöä siitä, pitäisikö ulkomaalaisilta rajoittaa maan ja kiinteistöjen omistusta ja hallintaa. Se koskisi paikkoja, jotka ovat sotilasalueiden tai muun kriittisen infrastruktuurin lähellä.

Yleensä omistusoikeuden rajoittamisella on tarkoitettu käytännössä Venäjän kansalaisia.

”Pelkästään omistajan kansallisuus ei voi olla asiassa keskiössä, vaan tarkastelun kohteena olevan kiinteistön ominaisuudet ja kiinteistön hallinta”, Niinistö sanoi.

”Näyttäisi siltä, että asian hallitsemiseksi tarvittaisiin yhden lain sijaan useampia instrumentteja. Mahdollisia keinoja ovat puolustuslunastuslain kehittäminen, valtion etuosto-oikeudesta säätäminen sekä EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta tulevien ostajien ennakkovalvontamenettely.”

sunnuntai 21. tammikuuta 2018

Facebook-tekstini hetki sitten...

Facebook-tekstini hetki sitten:
Että mitäkö mietin? Olen yrittänyt vuosikymmenien aikana markkinoida omaa pohdiskeluani, mottoani läheisilleni, tutuille ja tuntemattomillekin julkisten kommenttieni, kirjoituksieni muodossa: Elämässä täytyy olla ja on vaihtoehtoja - aina...
Kun huomaa käytännössä, että tieto ei ole aina mennyt perille, tulee äärimmäisen murheellinen olo. Nyt on sellainen olo...

lauantai 20. tammikuuta 2018

Mikä ihmeen fregaani?

Suora nettilainaus Onni Tonkijan blogitekstiä:

Fregaanit nostivat hävikkiruoan kaikkien huulille

Alussa oli sanaleikki. Vuonna 1994 Ruokaa, ei aseita -aktivisti Keith McHenry oli vegaaniryhmän kanssa edmontonilaisessa ruokakaupassa tarkoituksenaan syödä aamupala maistiaisia hyväksi käyttäen. Ryhmä kuitenkin heitettiin ulos, kun kävi ilmeiseksi, että heillä ei ollut aikomustakaan ostaa mitään.
Seurue siirtyi kaupan taakse. McHenry sukelsi roskikseen ja löysi valtavan, parinsadan dollarin hintaisen tahkon ranskalaista juustoa. Vahapintainen juusto oli koskemattoman näköinen, eikä McHenry jaksanut edes nostaa sitä ylös jäteastiasta. Hän kutsui muut luokseen ja sanoi: ”To heck with being vegan, let’s be freegan!”
Sana alkoi levitä. Why Freegan? -julistus laajensi merkitystä ruoan hyödyntämisestä kaikenlaisen jätteen vähentämiseen ja kapitalismista vetäytymiseen. Lähimmäksi liikettä freganismi* kehittyi New Yorkissa. Siellä joukko aktivisteja siirtyi boikotoimaan yksittäisten yritysten sijasta koko järjestelmää. Tuloksena oli Freegan.info -sivusto vuonna 2003. Sivuston ympärille rakentuneen freganismin tarinaa käy läpi dyykkari ja sosiologian jatko-opiskelija Alex V. Barnard kirjassaan Freegans – Diving into the Wealth of Food Waste in America (University of Minnesota Press, 2016). Kirjaa lukemalla pääsee kiinni paitsi fregaanien elämän- ja ajattelutapoihin myös kapitalistisen jätteentuotannon kylmään logiikkaan.
Freegans-kirja, jossa ihminen on kuvattu kaupan jäteastian äärellä, on kuvattu ihmisen edessä kaupan jäteastian äärellä.
Suomessa kaikki on pientä, ruokahävikkikin.
Dyykkarin tavallinen tarina lienee: olin nuori ja tarvitsin rahaa muuhun kuin ruokaan. Freegan.infon fregaanitkin olivat nuoria mutta lisäksi leimallisesti lapsettomia, naimattomia, collegen käyneitä valkoisia keskiluokkaisista tai sitä vauraammista kodeista. Osa fregaaneista oli imenyt radikalismin äidinmaidossa, osa kapinoi ympäristöään vastaan, ja osa halusi yksinkertaisesti välttää kuluttamista ja jätteiden tuottamista.
Fregaanien tavoitteena oli tulevaisuus, jossa yhteisöt saavat tarvitsemansa riistämättä ihmisiä, eläimiä tai maapalloa ja jossa kaikkien tarpeista huolehditaan. He uskoivat, että tätä näkyä kohti päästäisiin yrittämällä toteuttaa sitä saman tien mahdollisimman laajasti. Fregaanien tähtäimessä ei ollut henkilökohtainen eettinen tai ekologinen täydellisyys, sillä yhteiskunta pakottaa ihmisiä monenlaiseen pahaan. Tarkoituksena oli esittää isoille ihmisjoukoille käytännöllisiä vaihtoehtoja, joilla he voisivat rajoittaa tukeaan vahingollisille yhtiöille.
Suurin osa fregaaneista piti keskeisenä periaatteenaan eläinten oikeuksien kunnioittamista. Dyykatun lihan syöminen ei eettisesti ollut heille ongelma, koska niin tekemällä ei rahoita eläinten riistoa. Käytännössä kuitenkin lähes kaikki Barnardin haastattelemat fregaanit söivät vegaanisesti. Joillekuille se oli tapa, ja toiset epäilivät roskislihan turvallisuutta, mutta ennen kaikkea vegaanius oli monelle identiteetin peruspilari.
Fregaanien mielestä vegaanius ei riitä vaan se näyttäytyy eräänlaisena hyvin toimeentulevien ihmisten elintasokilpailuna. Hyttystä huolellisesti siivilöidessään vegaanit nielaisevat moninkertaiset muovipakkaukset, alipalkatut työläiset ja maanviljelyskoneiden lahtaamat eläimet. Kun vegaani ”äänestää rahoillaan” eläimettömien tuotteiden puolesta, hän tulee samalla tukeneeksi koko kapitalistista tuotantoketjua ja usein vielä suuryrityksiä, jotka valmistavat myös kaikkea muuta kuin vegaanisia tuotteita.
Fregaaneja puhuttelivat ajatukset ihmisen eläimellisyydestä ja paluusta luontoon. Monia viehätti näkemys siitä, että kaikki meni pilalle, kun ihminen alkoi viljellä maata ja nosti itsensä muun elämän yläpuolelle. Fregaanit kävivätkin mielellään keräämässä sieniä ja villivihanneksia, vaikka ne muodostivat mitättömän osan heidän ravinnostaan.
Keräilijä ei pyri hallitsemaan luontoa, toisin kuin viljelijä. Elintarvikekoneisto perustuu ennustettavuuteen ja standardeihin, kun taas dyykkauksessa on aina mukana sattuma ja yllätykset. Dyykkaamalla fregaanit pystyivät harjoittamaan luonnonmukaista keräilijän elämää kaupungissa, palaamatta luontoon. Fregaanien luonnolliseen elämäntapaan tarvittiin kuitenkin kapitalismin epäluonnollinen jätteentuotanto.
Missään ei epäluonnollisen käyttökelpoista jätettä ole yhtä helposti saatavilla kuin Freegan.infon kotikaupungissa New Yorkissa. Siellä jätepussit jätetään jalkakäytäville, ruokaa pois heittäviä kauppoja on valtavasti ja dyykkaus on käytännössä laillista. New Yorkissa dyykkari pystyy väitetysti valitsemaan haluamansa makuisen muffinin ja löytämään sen viidessä minuutissa.
Fregaanit valjastivat kaupungin jätteet todistusaineistoksi kapitalismin järjettömyydestä. He järjestivät ilta-aikaan avoimia roskakierroksia, joihin saattoi osallistua kymmeniä ihmisiä. Keskeisiä sääntöjä oli kolme: Etuoikeus annettiin niille, joiden nähtiin dyykkaavan todelliseen tarpeeseen. Ruoan sai omakseen vain, jos sitä ei pystytty hyödyntämään yhteisillä aterioilla. Pusseja ei saanut repiä auki, jotta kauppojen edustat säilyisivät siisteinä ja kauppojen edustajat myötämielisinä.
Roskakierroksilla oli lähes aina mukana median edustajia. Siten fregaanit olivat hylänneet dyykkaukseen usein liittyvän salamyhkäisyyden. Toimittajia eivät tosin kierroksilla kiinnostaneet kapitalismin vastaiset luennot ollenkaan niin paljon kuin jätteisiin liittyvien tabujen rikkoutuminen. Vaikka fregaanien kaikki viestinnälliset tavoitteet eivät toteutuneet, he saivat näyttävästi esille sen, että amerikkalainen yhteiskunta hylkää jätteeksi tolkuttomasti kaikkea käyttökelpoista. Freegans-kirjan varovaisen arvion mukaan fregaaneista tehdyt sadat jutut ovat todennäköisesti vaikuttaneet siihen, että ruokahävikki on noussut maailmanlaajuisen huomion kohteeksi.
Ruokahävikistä ko(h)kataan koko ajan enemmän, mutta miksi kirjoitan Barnardin mallin mukaisesti fregaaneista ikään kuin menneenä ilmiönä? Freegan.info on vielä hengissä ja roskakierroksia järjestetään yhä, mutta freganismin kulta-ajat ovat ohi.
Kaupat hermostuivat siitä, että niiden jätteitä eriteltiin viestimissä ja että mediahuomio sai yhä uusia ihmisiä kiinnostumaan dyykkauksesta. Tuloksena oli lukittuja jäteastioita, illasta varhaiseen aamuun siirrettyjä roskientuontiaikoja, tuhottuja tuotteita ja valkaisuaineessa kylvetettyjä elintarvikkeita.
Roskakierroksille alkoi ilmestyä ihmisiä, joita kiinnosti vain itselle kahmittu ilmainen syötävä ja jotka vähät välittivät ruoan jakamisesta saati kapitalismin vastustamisesta. Villivihanneskierroksille tuli väkeä, jonka tavoitteena oli myydä keräämiään kasveja. Yhteisillä dyykkiaterioilla kävi kerrasta toiseen vapaamaiskuttajia, jotka istuivat valmiiseen pöytään. Kasvava individualismi ja ryhmän sisäiset ristiriidat saivat suurimman osan fregaanien ydinjoukosta jatkamaan aktivismiaan muualla.
Paljon muutakin fregaanit tekivät. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta blogiin, luulen, etteivät koko blogosfääriin mahtuisi ne postaukset, jotka pitäisi kirjoittaa.


*Suomeksi seurataan usein alkukielistä kirjoitusasua ja puhutaan freeganeista. Tällöin hämärtyy yhteys vegaaniuteen, joten parempi suomennos on mielestäni fregaani. Tai ehkä voisi oikeasuomenkielisesti puhua ilmaistelusta, siis kapitalismin vastaisesta taistelusta, jossa pyritään huolehtimaan ravinnonsaannista osallistumatta rahatalouteen. Itse olen käyttänyt myös sanaa dykaani, kun olen kummastelijoille yrittänyt erottaa vegaanisen ruokavalion vegaanisesta elämäntavasta, joka ei nähdäkseni estä hylätyn lihan hyödyntämistä. (Viisainta olisi tietysti olla syömättä lihaa ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäni).

Voi turhuuksien turhuutta - edelleenkin...

Näin jonkun lukeneen vanhan tekstini. En heti muistanut asiaa otsiko perusteella, joten avasin sen.
Todettakoon, että tähän päivään mennessä ei minulla ole ollut tarvetta käyttää alla olevan artikkelin symboleita. Toki voi olla, että sekin päivä vielä joskus tulee eteen...


tiistai 17. marraskuuta 2015

Voi turhuuksien turhuutta...



Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Tiede 

Vuoden sana ei ole sana – vai onko sittenkin?

Emojien eli hymiöiden käyttö on lisääntynyt rajusti tämä vuonna, perustelee Oxford Dictionaries valintaansa.



Emoji, iloinen itkevä naama.
Kuva: Yle

Arvostettu brittiläinen Oxford Dictionaries on jälleen valinnut vuoden sanan. Ensimmäistä kertaa valinta kohdistui graafiseen merkkiin, emojiin. Palkittu emoji kuvaa ilosta itkevää naamaa.
Valitsijan mukaan kyseinen "sana" heijastaa parhaiten vuoden 2015 eetosta, tunnelmaa ja kiinnostusten kohdetta.
Emojit ovat japanilaislähtöisiä hymiö- tai kuvasymboleita, joita alkoi ilmestyä 1990-luvun loppupuolella. Kuluvana vuonna niiden käyttö on lisääntynyt rajusti,  perustellaan valintaa.
"Ilosta itkevä naama" on ollut vuoden suosituin emoji ympäri maailmaa. Mobiiliteknologiaan erikoistuneen SwiftKey-yhtiön selvityksen mukaan esimerkiksi Britanniassa joka viides emoji oli juuri tämä. Yhdysvalloissa se oli lähes yhtä suosittu.

Emoji-sana alkaa olla tuttu usemmille

Myös emoji-sana on tullut tänä vuonna yleiseen käyttöön. Sana tunnettiin englannin kielessä jo vuonna 1997, mutta tänä vuonna sen käyttö on kolminkertaistunut vuodesta 2014.
Emojit eivät ole Oxford Dictionariesin mukaan enää nuorison yksinoikeus, vaan kielirajat ylittävien symboleiden käyttö on yleistynyt kaikissa piireissä.
Pari viikkoa sitten kerrottiin, että Suomi julkaisee ensimmäisenä maana omat emojinsa.  Ulkoministeriön mukaan Suomi-emojit ovat osa sen tuottaman This is Finland -maakuvasivuston joulukalenteria.
Vuoden sanaksi oli emojin lisäksi ehdolla muun muassa "lumbersexual" eli suomeksi "metsuriseksuaalinen" sekä "brexit", jolla viitataan Britannian mahdolliseen eroon EU:sta.