torstai 3. lokakuuta 2024

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Joka vanhoja muistelee, sitä... Olen aikaisemiinkin kirjoittanut, että olen siinä iässä, että minä mielellään muistelen vanhoja asioita. Oikeastaan hetki sitten paukahti takaraivoon ajatus, että velvollisuuteni on kertoa omista kokemuksistani avoimesti, josko niistä on jollekin lukijalle hyötyä. Aikaisemmin olen todennut, että kirjoittamiseni on avoimen päiväkirjan pitämistä. Sitä se on edelleenkin.... Niin - "poliittinen taustani": Se on aika hento, lähes näkymätön. Sitä ei oikeastaan ole. Olen muistaakseni aikaisemminkin kirjoittanut, että vanhempani olivat ammatti-ihmisiä, isäni maalari ja äitini leipuri ja 1940-1950-luvulla vasemmistolaisia. He olivat SKDL:n, mahdollisesti SKP:n jäseniä. He eivät koskaan aatettaan tuputtaneet meille lapsille. Minulla oli poikasena monenlaisia kavereita. Näin jälkikäteen muisteltuna myös poliittisen kirjon koko alueelta. He ovat lähes kaikki kuolleet, osa heistä kuoli varsin nuorena. Murheellista. Työelämäaikana ennen opiskelua eikä opiskelunkaan aikana politiikka ei minua kiinnostanut. Oikeastaan se ei kiinnostanut minua ennen vuotta 2000. Eräiden tapahtumien jälkeen lähdin ehdokkaaksi sitoutumattomana Kemin kuntapolitiikkaan. Ajattelin silloin, että voin omalla panoksellani ja aktiviteetillani vaikuttaa Kami-nimisen kaupungin tulevaisuuteen. Miten siinä oikeastaan on käynyt? Huomasin heti ensimmäisellä valtuustokaudella, että kuntapolitiikka on aika ryppyotsasta, tosikkomaista touhua, josta puuttuu tietty rentous ja jota Kemissäkin kourallinen henkilöitä hallitsee/johtaa/päättää. Näin se on tälläkin hetkellä. Olen monesti todennut, sanonutkin, että asia, tosiasia ratkaisee minun käyttäytymiseni. Voin liikkua mielestäni koko polittisen kirjon alueella tuntematta tunnon tuskia. Pääasiassa olen toistaiseksi ollut kuitenkin keskellä. Siellä on turvallista. Varsinkin nyt, kun tämän päivän mediatietojen perusteella Suomen Keskusta r.p:n kannatus on nousussa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti