perjantai 24. helmikuuta 2017

HS bongasi Lapissa naamioituja Mersuja, jotka piilotettiin nopeasti – ”Siellä on varmaan aika monella salaisuuksia”

Mitäpä tuohon muuta sanoman/kirjoittamaan - hyvä juttu, että Suomen Lapissa on kunnon talviolosuhteet testauksille ainakin toistaiseksi.

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

HS bongasi Lapissa naamioituja Mersuja, jotka piilotettiin nopeasti – ”Siellä on varmaan aika monella salaisuuksia”

Lapissa on liikkunut tällä viikolla mystisiä Mercedes-Benzejä. Kysyimme maahantuojalta, mistä on kysymys.



Ryhmä autotestaajia pysähtyi tankkaamaan naamioituja Mercedes-Benz-autoja huoltoasemalla Inarissa. Kyseessä saattavat olla saksalaisyhtiön tulevat mallit.
LAPISSA on liikkunut tällä viikolla mystisiä Mercedes-Benzejä.

HS:n valokuvaaja Jukka Gröndahl bongasi sattumalta Lapissa vahvasti naamioituja Mercedes-Benz-autoja, joita oltiin tankkaamassa Inarissa huoltoasemalla.

Autoja kuljetti ryhmä ihmisiä, jotka olivat ilmeisesti testikuljettajia. Autot olivat sedan-mallinen Mercedes-Benz sekä maasturimallinen Mercedes-Benz.

Gröndahlin mukaan testikuljettajaryhmä koki kuvaajan läsnäolon sen verran kiusalliseksi, että testiautojen kuljettajat yrittävät haitata kuvaamista seisoskelemalla autojen ja kameran välissä. Autot peitettiin pressuilla heti tankkaamisen jälkeen.

Tekeekö Mercedes-Benz salaisia testejä Lapissa, vai mistä oikein on kysymys?

HS TAVOITTI Vehon henkilöautojen lehdistöpäällikkö Pekka Kosken kommentoimaan asiaa. Veho on Mercedes-Benzin maahantuoja Suomessa.

Onko Mercedes-Benzillä joitain salaisuuksia Lapissa, vai mistä on kysymys, Pekka Koski?

”Siellä on varmaan aika monella salaisuuksia, myös (Mercedes-Benzin omistavalla) Daimlerilla. Daimler on jo vuosia tehnyt talvitestejä, joihin liittyvät sekä tulevat mallit että joissain tapauksissa nykyiset mallit. Nämä ovat todennäköisesti olleet tulevia malleja, joita ei ole vielä julkistettu, jos ne kerran oli naamioitu.”

Kameralle tallentui sekä katumaasturi että sedan-mallinen auto. Voitko kertoa, mistä malleista on kysymys?

”En pysty sanomaan. En voi kommentoida. Mutta lähtökohtaisesti talvitestit aloitetaan vuotta kahta ennen kuin malli tulee markkinoille.”

KOSKI kertoo, että talvitestejä tehdään kahdella tavalla.

”Se, mikä ei johda kameroiden eteen, on laboratorioissa tai suljetuilla radoilla tehtävät testit. Toinen tapa – jolla oikeasti kerätään ne kilometrit ja kokemukset – on testaaminen ihan yleisillä tieverkoilla. Ja kun aina ei voi yöllä ajaa, niin päivällä autoja sattuu sitten kameran linssin eteen.”

Kosken mukaan joissain tapauksissa naamioituja autoja viedään ihan varta vasten kameroiden linssien eteen.

”On olemassa toimistoja, jotka ihan työkseen metsästävät prototyyppejä ja ottavat niistä salakuvia. Joskus jopa ajetaan – ja tämä tapaus ei siis ollut tällainen – tarkoituksella kameran eteen, jotta saadaan pöhinää. Että ahaa, tuo malli on uudistumassa.”

AUTONVALMISTAJAT ovat jo vuosien ajan tehneet autojensa talvitestejä Suomen Lapissa.


Autonvalmistajille Lappi on ihanteellinen paikka tehdä ääriolosuhteiden testejä, sillä siellä on kylmää, lumista, pimeää ja ennen kaikkea hyvin vähän uteliaita katseita.

”Näistä testialueista tiedetään vähän ja puhutaan vähän, sillä toimiala itsessään on hys-hys-toimintaa. Luottamuksellisuus on asiakkaille tärkeää. Asiakkaat saattavat testata täällä 2–4 miljoonaa euroa maksavaa prototyyppiautoa ja haluavat sen yksityiskohtien pysyvän salassa”, Test World -testiyritystä johtava Janne Seurujärvi sanoi HS:lle aiemman Lapin salaisia testejä koskevan artikkelin yhteydessä.

Autoteollisuuden testitoimintaa on Lapissa Ivalon lisäksi muun muassa Muoniossa, Rovaniemellä ja Sodan­kylässä.
Testiryhmä oli liikkeellä naamioidun maasturin ja henkilöautomallin kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti