sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Autoihin myydään paljon kalliita ja turhia lisävarusteita ...

Monet arvostavat pitkiä varustelistoja. Minä en kuulu siihen joukkoon. Miksi? Siksi, että pääasiassa kaikki ylimääräinen maksaa ja sille on laskettu tarkkaan "kestämisikä". Toisin sanoen ne takuuvarmasti hajoavat auton eliniän aikana ja se se vasta maksaa...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Autoihin myydään paljon kalliita ja turhia lisävarusteita – tässä 10 parasta ja 11 turhinta varustetta

Lisävarusteita valitsemalla auton hintaa voi nostaa jopa kymmenillä tuhansilla euroilla. Mitä lisävarusteita autoon siis kannattaa hankkia?

Tilaajille




Hyvät valot ovat asiantuntijan mukaan tärkeä lisävaruste autossa.
AUTOA ostaessa saattaa pähkäillä pitkään, minkä yksilön autokaupasta nappaisi mukaansa. Vielä vaikeampi valinta saattaa olla edessä automallin valinnan jälkeen.

Kysymys on lisävarusteista.

Kun myyjä iskee naaman eteen nälkävuoden mittaisen lisävarustelistan ja pyytää ruksaamaan mieleisensä, saattaa mennä sormi suuhun.

Osa lisävarusteista on hyödyllisiä ja osa ei – mutta ne kaikki maksavat paljon.

Lisävarusteita runsaasti valitsemalla auton hintaa voi nostaa kymmenillä tuhansilla euroilla. Mitä lisävarusteista autoon kannattaisi siis ottaa?

HS kysyi asiaan mielipidettä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta.

VESALAINEN jaottelee lisävarusteet löyhästi kolmeen kategoriaan:

Turvallisuusvarusteet

Mukavuusvarusteet

Ulkonäkövarusteet

Rajat kuitenkin sekoittuvat näiden kategorioiden välillä, Vesalainen kertoo.

”Varsinkin kahden ensiksi mainitun välillä raja on usein häilyvä, koska mukavuusvaruste voi lisätä turvallisuutta tai päinvastoin. Esimerkiksi ilmastointia markkinoitiin 20 vuotta sitten mukavuusvarusteena, mutta sen turvallisuusvaikutukset ovat kiistattomat: kuljettaja pysyy helteellä virkeämpänä ilmastoidussa autossa.”

Autoissa on tarjolla myös paljon erilaisia varusteversioita, joten rajaa lisävarusteen ja vakiovaristeen väliin on hankalaa vetää.

Esimerkiksi BMW:llä on tarjolla business-versio tai business exclusive edition -versio. Jälkimmäisen ja kalliimman version vakiovarusteet ovat siis edellisessä ja halvemmassa versiossa lisävarusteita.

”Kannattaa tutkia ja vertailla eri varustetasojen vakiovarustelistoja huolellisesti ja miettiä, mitä varusteita oikeasti tarvitsee. Jos edullisemmassa varustelutasossa on jo lähes kaikki olennainen, voi olla järkevämpää ja edullisempaa ottaa siihen muutama olennainen lisävaruste kuin valita kalliimpi varusteversio, jossa on itselle paljon turhia härpäkkeitä.”

Mitkä sitten ovat niitä turhia härpäkkeitä?

ON MAHDOTONTA sanoa kategorisesti, mitä lisävarusteita autoilija tarvitsee ja mitä ei, koska kysymys on mielipideasioista.

Joku arvostaa auton ulkonäköä, toinen mukavuutta ja vaivattomuutta ja kolmas panostaa pääasiassa turvallisuuteen.

Jos ajatellaan kuitenkin autoilun perusfunktiota – päästä liikkumaan turvallisesti paikasta toiseen – on mahdollista tehdä yleisluontoista valintaa tarpeellisten varusteiden suhteen.

”Itse panostan mielelläni turvallisuuteen. Siksi ruksaisin lisävarustelistalta esimerkiksi takaistuimen sivuturvatyynyt. Onnettomuus voi tuntua kaukaiselta ajatukselta, mutta jos onnettomuuteen sitten joudutaan, saattaa takaistuimen sivuturvatyynyillä olla pelastava vaikutus. Voi myös pohtia, kuka tai ketkä siellä takaistuimella yleensä matkustavat.”

VESALAINEN listasi yleisistä lisävarusteista hänen mielestään kymmenen tärkeintä ja yksitoista turhinta.

”Kyseessä on vain minun mielipiteeni, ja joku muu on varmasti toista mieltä. Toiselle auton ulkonäkö on tärkeämpää kuin turvallisuus tai käyttömukavuus. Itse arvostan kahta jälkimmäistä.”

Vesalainen jätti listalta pois ABS-jarrut ja ESC-ajonvakautusjärjestelmän, koska ne ovat uusissa autoissa vakiovarusteina. Ne ovat merkittäviä turvallisuusvarusteita.

”Käytettyä autoa hankkiessani pitäisin niitä ehdottomina varustevaatimuksina.”

Kannattaa myös pitää mielessä, että lisävarusteet eivät ole auton vaihtoa silmällä pitäen hyvä sijoituskohde.

”Autoa vaihdettaessa ostaja tuijottaa lähinnä merkkiä, mallia, vuosimallia ja ajettua kilometrimäärää. Uutena hankituille lisävarusteille ei sillä hetkellä juurikaan lasketa arvoa, varsinkaan, jos auto on menossa vaihdossa autoliikkeeseen. Runsas lisävarusteiden määrä myös lisää auton vikaantumisriskiä ja saattaa aiheuttaa ylimääräisiä korjauskustannuksia.”

Vesalaisen vinkit lisävarusteisiin:

Tarpeellisimmat

1. Hyvät valot

”Uusien valojärjestelmien ja -tekniikoiden hienot nimet johtavat kuluttajaa helposti harhaan. Esimerkiksi LED-valoin varustetun auton valoteho saattaa olla heikompi kuin monen halogeenivaloilla varustetun. Paras tapa selvittää valojen hyvyys on pyytää auto yön yli koeajoon ja käydä testaamassa sen valot ajamalla pimeällä tieosuudella. Varmista myös, että autossa on varusteena ajovalonpesimet. Ilman pesimiä en autoa suostuisi ottamaan varsinkaan Etelä-Suomen kuraiseen talveen.”

2. Kaistallapysymisjärjestelmä

”Järjestelmä pyrkii ohjaamaan auton takaisin ajokaistan keskelle, jos se on ajautumassa viereiselle kaistalle tai pientareelle. Erittäin hyvä varuste jokaiselle taajaman ulkopuolella ajavalle.”

3. Katveavustin

”Varoittaa kuljettajaa, jos ’kuolleessa kulmassa’ on auto, jota on hankala havaita peilistä. Erittäin hyvä järjestelmä kaikille kuljettajille, erityisesti ikäautoilijoille, joille katveen varmistaminen päätä kääntämällä tuottaa vaikeuksia. Auttaa sekä taajamassa että maantiellä ajettaessa kaistanvaihto- ja liittymistilanteissa.”

4. Lisäturvatyynyt

”Esimerkiksi takaistuimen sivuturvatyynyihin kannattaa panostaa, jos takaistuimella matkustaa säännöllisesti joku. Erittäin suositeltava varuste esimerkiksi perheelliselle.”

5. Automaattinen hätäjarrutus

”Varoittaa kuljettajaa ja hätäjarruttaa tarvittaessa, jos kuljettaja ei itse reagoi edessä olevaan esteeseen ajoissa. Jos järjestelmä ei kykene estämään törmäystä kokonaisuudessaan, se ainakin pienentää törmäysnopeutta ja lieventää näin törmäyksen seurauksia.”

6. Peruutuskamera

”Näyttää reaaliaikaista kuvaa auton takaa. Suositeltava varuste ainakin niille, jotka joutuvat peruuttelemaan piha-aluilla, joilla on lapsia. Helpottaa myös perävaunun käyttäjän arkea ja ennen kaikkea perävaunun kytkentää, kun vetokuula on mahdollista peruuttaa kameran avulla aivan perävaunun vetopään alle. Helpottaa myös pysäköidessä, erityisesti ikäautoilijaa, jonka on vaikea kääntää päätään.”

7. Polttoainetoiminen lisälämmitin

”Esilämmittää sekä moottorin että auton sisätilat tehokkaasti. Käyttää lämmittämiseen auton omaa polttoainetta ja virtaa auton akusta. Soveltuu aktiivisille liikkujille, jotka arvostavat turvallisuutta ja mukavuutta, ja erityisesti niille, joilla ei ole mahdollisuutta pysäköidä autoa niin, että se olisi kiinnitettävissä lämmitystolppaan.”

8. Mukautuva vakionopeudensäädin

”Säilyttää kuljettajan asettaman vakionopeuden, kunnes saavutetaan edellä hitaammin ajava ajoneuvo. Tämän jälkeen järjestelmä säätää nopeuden vastaamaan edellä ajavan nopeutta ja pitää turvavälin kuljettajan asettamana. Soveltuu kaikille matka-ajoa ajaville.”

9. Automaattivaihteisto

”Vapauttaa kuljettajan huomion auton käsittelystä liikennetilanteiden seuraamiseen. Soveltuu hyvin kaikille autoilijoille. Erityisesti ikäautoilijoita kannustan hankkimaan automaattivaihteisen auton.”

10. Avaimeton lukitus ja käynnistys

”Tämä on puhtaasti mukavuusvaruste, joka helpottaa auton päivittäistä käyttöä erittäin paljon. Suosittelen kaikille.”

Tarpeettomimmat

1. Sähkötoiminen lasikatto

”Lähinnä ulkonäkö ja mukavuusvaruste. Käytännössä lasikaton verhoa joutuu usein pitämään kiinni auringon paahtaessa. Talvella katto on ikävän kurainen, joten verhoa pitää mieluummin kiinni. Lisäksi kesäaikaan ilmastoidussa autossa avattava katto on käytännössä tarpeeton. Mielestäni tässä varusteessa ei saa järkevää vastinetta rahalle.”

2. Vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä

”Tuo ajamiseen sporttista fiilistä automaattivaihteiston yhteydessä. Käytännössä rohkenen epäillä, ettei kovin moni automaattivaihteiston valinnut juurikaan vaihtele vaihteita manuaalisesti. Suomen nopeusrajoituksilla ja teillä ajettaessa sporttisen fiiliksen luominen sijoittamalla näihin ’läpsyttimiin’ on lähinnä rahanhaaskausta.”

3. Metalliset poljinpinnat

”Kyse on puhtaasti ulkonäkövarusteesta, jolla tavoitellaan sporttisempaa fiilistä. Henkilökohtaisesti en olisi valmis maksamaan tästä.”

4. Valaistut ovien sisäavauskahvat

”Ulkonäkövaruste: oikeasti ovenkahva löytyy varsin hyvin ilman valaistustakin.”

5. Puolinahkaverhoilu

”Lapsiperheelle nahkaverhoillut istuimet ovat usein perusteltu valinta, koska ne ovat kangaspenkkejä helpommat pitää puhtaana. Nahkaverhoilu antaa autolle myös ylellisen vaikutelman. Puolinahkaverhoilussa istuimen tietyt osat – myös selkänojassa ja istuinpinnalla – ovat kuitenkin kangasta. Näin ollen ainakin tuo lapsiperheen näkökulma helpommasta puhtaanapidosta vesittyy. Miksi siis maksaa moisesta?”

6. Matalaprofiiliset ja tuumakooltaan vakiorengastusta suuremmat renkaat

”Renkaan tuumakoon kasvattaminen pääsääntöisesti laskee sen profiilia. Suomen uraisilla teillä ja alhaisilla nopeuksilla tämä tekee autosta usein huonomman ajettavan, kun uraherkkyys ja vetely lisääntyvät. Leveät, matalaprofiiliset renkaat kuluvat myös kapeampia nopeammin. Lisäksi ne ovat kalliimpia.”

7. Taajuuskorjaimet ja subwooferit

”Nykyautojen äänentoistolaitteet ovat jo vakiona varsin hyviä ja riittäviä tavalliseen arkikäyttöön. Toki, jos neitseellisestä äänentoistosta on valmis maksamaan, niin mikä ettei.”

8. Alustan muoviset suojamuovit

”Suojamuovit päästävät ajan kuluessa saumoista ja raoistaan suolaa ja muita epäpuhtauksia auton alustaan. Mikäli autoa käytetään vain pesulinjastojen tai -automaattien alustapesuissa, suojien ja pohjan väliin päässeet epäpuhtaudet eivät irtoa vaan ruostuttavat jarruputkia ja muita auton alustan osia hyvinkin nopeasti. Suolakura siis suorastaan muhii suojien alla.”

9. Monimutkaiset kosketusnäytöt

”Nämä ovat valitettavasti jo vakiovarusteita ainakin monien autojen parempien varustetasojen yhteydessä. Kosketusnäytön valikot ovat monesti monimutkaisia ja vaikeita käyttää. Varsinkin auton liikkuessa niiden käyttäminen saattaa viedä kuljettajan huomiota tarpeettoman paljon. Erityisesti ikäautoilijoiden tulisi välttää näitä vaikeita kosketusnäyttöratkaisuja ja pyrkiä valitsemaan auto, jossa on pieni määrä selkeitä, isoja ja kaukana toisistaan sijaitsevia käyttökytkimiä.”

10. Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä

”Tämä järjestelmä on ajatukseltaan hyvä, mutta toteutus ontuu. Toistaiseksi monissa malleissa järjestelmä tarkkailee ohjauspyörän liikkeitä ja tekee siitä päätelmän, onko kuljettaja väsynyt vai ei. Monen auton kohdalla järjestelmä on toistaiseksi lähinnä vitsi. Suomen urautuneilla teillä auton hakiessa tai sivutuulen riepotellessa järjestelmä ilmoittaa vähän väliä kuljettajan olevan väsynyt. Varoitus kokee vähitellen inflaation kuljettajan silmissä eikä sitä tule noteerattua, vaikka tarve tauolle olisi aiheellinen.”

11. Spoilerit, helmasarjat ynnä muut koristeet

”Nämä ovat puhtaasti ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä, jotka monesti hankaloittavat auton arkikäyttöä. Spoilerit vaikeuttavat lumien puhdistamista auton päältä ja sen pesettämistä pesukoneissa, ja helmasarjat taas usein madaltavat auton maavaraa, mikä aiheuttaa ongelmia mökkiteillä tai lumisella kelillä ajettaessa.”

lauantai 4. maaliskuuta 2017

CLT, CLT, CLT > Kyllä! Kemissä on tietotaitoa ja valmiuksiakin...

CLT on kova juttu ja siksi sitä on syytä potkia eteenpäin kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Alla on tekemäni ehdotus, joka toivottavasti alkaa tuottaa käytännön sovellutuksia enemmältikin...

Viraalinen ehdotus takavuosilta:

Aki Pyykkö
Kainuunkatu 3
94700 Kemi                                                            Kemi 20.04.2013



Kemin kaupunginhallitus



ASIA:

                   KEMI CLT-HANKKEEN KÄYTÄNNÖN TOTEUTTAJAKSI
___________________________________________________________

Ihmisen henkilökohtainen vetovoimaprofiili - ne osatekijät, jotka ratkaisevat esim. paikkakunnalla/talousalueella viihtyvyyden, vaikuttamisen ja aktivaatiotason - rakentuu mm. seuraavista tekijöistä:

+ monipuolisista työnsaantimahdollisuuksista
+ hyvistä koulutusmahdollisuuksista
+ liikenneyhteyksistä
+ toimivista julkisista palveluista
+ kulttuuri- ja muista vapaa-ajan palveluista
+ liikuntapalveluista
+ henkisestä ilmapiiristä
+ kansainvälisistä yhteyksistä
Vetovoimaprofiiliin liittyy myös olennaisesti elinympäristöön liittyvien mahdollisuuksien hyödyntäminen ja aktiivitoiminnasta jäävä aito jalanjälki muodossa tai toisessa.

Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappian/Ammattiopisto Lappian Sammonkadun rakennus- ja puualan osaamiskeskittymä Kemin Kivikankaalla, Pontti puutuotekeskus, vahvistuu uudella osaamisalueella.

Kiintopuurakenteiden oppimis- ja osaamisympäristö (CLT-hanke) on merkittävä päänavaus seutukunnallemme.

Ristiinliimatulle massiivipuuelementille on jo kansainvälisesti vakiintunut termi CLT-elementti (CLT=Cross Laminated Timber).
Em. tyyppistä umpipuista elementtiä voidaan käyttää rakentamisessa erittäin monipuolisesti.

CLT-elementtejä valmistava tuotantoyksikkö valmistuu lähiaikoina.


Kemi on profiloitunut jo vuosikymmenien ajan uusien ideoiden esitaistelijaksi ja uusien ideoiden käytännön soveltajaksi.

CLT-hankkeen tuotosten, ristiinliimattujen massiivipuuelementtien soveltamiseen löytynee Kemissä runsaasti käyttöä…

Ehdotus:
Ehdotan, että Kemin kaupunginhallitus tekee ensi tilassa periaatepäätöksen:
+ hyväksyä CLT-hankeen tuotokset käytännön sovellutusten ykköskohteiksi
+ tutkia avoimesti CLT-elementtien käyttömahdollisuuksia kaupungin omissa rakentamiskohteissa
+ suositella, ohjeistaa CLT-elementtien käyttöä esim. vapaa-ajan rakentamiskohteissa lähitulevaisuudessa

Ehdotus- ja yhteistyöterveisin

Aki Pyykkö
kaupunginvaltuuston varajäsen

tarkastuslautakunnan jäsen

perjantai 3. maaliskuuta 2017

Enää ns. savuava ase puuttuu!

Miksi? Miksi? Miksi?
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Ulkomaat    |   HS-analyysi

Trumpin Venäjä-yhteydet herättävät epäilyksiä – Miksi venäläisten tapaamisesta valehdeltiin?

Neuvonantaja on jo eronnut ja oikeusministeri joutunut outoon valoon.

Venäjän Yhdysvaltain-suurlähettiläs Sergei Kisljak (vas.) kuvattuna toukokuussa 2012, kun hän osallistui Camp Davidin G8-kokoukseen yhdessä pääministeri Dmitri Medvedevin kanssa.
WASHINGTON

EPÄILYT Venäjä-yhteyksistä Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpinympärillä eivät hälvene.

Helmikuussa turvallisuusneuvonantaja Michael Flynn joutui eroamaan, kun kävi ilmi, että hän oli antanut väärää tietoa keskusteluistaan Venäjän Yhdysvaltain-suurlähettilään kanssa. Torstaina oikeusministeri Jeff Sessions jääväsi itsensä tutkimasta Trumpin Venäjä-yhteyksiä, kun kävi ilmi, että hän itse oli antanut väärää tietoa tapaamisistaan Venäjän lähettilään kanssa.

MIKÄ Trumpin Venäjä-yhteyksissä on epäilyttävää, mikä ei?

On tavallista, että ulkovaltojen diplomaatit ovat yhteydessä presidenttiehdokkaiden kampanjaväkeen rakentaakseen suhteita tulevaan hallintoon. Myös Pohjoismaiden suurlähettiläät tapasivat sekä Trumpin että Hillary Clintonin kampanja-avustajia viime syksynä. Ei siis ole sinänsä kummallista, että Flynn, Sessions ja Trumpin vävy Jared Kushner tapasivat Venäjän suurlähettilästä Sergei Kisljakia.

Tapaamiset asettuvat kuitenkin outoon valoon kolmesta syystä: koska niistä on valehdeltu, koska Venäjä yritti amerikkalaisten tiedusteluviranomaisten mukaan vaikuttaa Yhdysvaltain vaaleihin Trumpin hyväksi, ja koska Trump on toistuvasti puhunut Venäjän presidentti Vladimir Putinista toiseen sävyyn kuin aiemmat Yhdysvaltain presidentit.

TRUMP kiisti tammikuussa, että hänen avustajansa olisivat olleet kampanjan aikana yhteydessä venäläisiin. Myös Sessions kiisti asian. Nyt on käynyt ilmi, että ainakin Sessions, Flynn ja Kushner ovat tavanneet tai keskustelleet Kisljakin kanssa joko ennen tai jälkeen vaalien.

Sessions oli mukana Trumpin kampanjassa. Senaatin kuulemisissa hän sanoi valaehtoisessa lausunnossa, ettei ollut yhteydessä venäläisiin. The Washington Post -lehti kuitenkin paljasti, että Sessions tapasi Kisljakin kampanjan aikana kahdesti.

Flynn taas keskusteli joulukuun lopussa puhelimitse Kisljakin kanssa. Hän kiisti varapresidentti Mike Pencelle keskustelleensa Venäjän-vastaisista pakotteista. Myöhemmin kävi ilmi, että Flynn oli puhunut nimenomaan pakotteista, ja joutui eroamaan.

Länsimaat päättivät talouspakotteista Krimin valtauksen jälkeen. Pakotteilla Venäjää painostetaan luopumaan sotatoimista Itä-Ukrainassa ja kunnioittamaan Minskin rauhansopimuksen ehtoja. Euroopassa pelätään, että Trumpin johdolla Yhdysvallat pyrkii sopimaan asioista suoraan Venäjän kanssa.

Trumpin avustajien yhteydet venäläisiin ovat suurennuslasin alla siksi, että liittovaltion poliisin FBI:n ja keskustiedustelupalvelu CIA:n mukaan venäläiset yrittivät vaikuttaa Yhdysvaltain presidentinvaalien tulokseen Trumpin hyväksi.

Viime kesänä Trump kehotti julkisesti venäläisiä hakkeroimaan Clintonia. Trump on toistuvasti kyseenalaistanut, että venäläiset ovat demokraattien hakkeroinnin takana, mutta ei ole esittänyt mitään todisteita epäilystensä tueksi. Trump on myös kehunut ja puolustanut Putinia toisin kuin liittolaisvaltioiden päämiehiä.

”Mitä [tietoja] venäläisillä oikein on hänestä?” kysyi demokraattien edustajainhuoneen vähemmistöjohtaja Nancy Pelosi torstaina The Washigton Post -lehden mukaan.

Trump on toistuvasti kiistänyt, että venäläiset pystyisivät kiristämään häntä. Hän syyttää demokraatteja politikoinnista ja sanoo vain haluavansa tulla Venäjän kanssa toimeen.

Tällä hetkellä sekä liittovaltion poliisi FBI että kongressi tutkivat Trumpin kampanjan Venäjä-yhteyksiä. Jotkut kongressiedustajat ovat vaatineet erityissyyttäjän nimittämistä.

Toistaiseksi ei ole löydetty savuavaa asetta eli sitä, että Trumpin kampanja olisi sopinut venäläisten kanssa yhteistyöstä Clintonin voittamiseksi. Jos todisteita sellaisesta ilmenisi, Trumpin presidenttiys voisi olla vaarassa.