maanantai 4. heinäkuuta 2016

Ruotsalaislehti: Baltops-sotaharjoitusten päällä lensi tuntemattomia lennokkeja...

Hmmmmm - vai niin, kenenkähän tunnistamattomat ilma-alukset > lennokit siellä mahtoi lennellä? Tuskin siinä tarvitsee pitkää aikaa diskuteerata...







Ulkomaat  | 

Ruotsalaislehti: Baltops-sotaharjoitusten päällä lensi tuntemattomia lennokkeja

Tunnistamattomat ilma-alukset lensivät Dagens Nyheterin lähteiden mukaan yöllä tuhannen metrin korkeudessa. Siksi epäilykset suuntautuvat jonkin ulkovallan tiedustelutoimintaan, DN kirjoittaa.




MQ-1 sotilaslennokki

Yhdysvaltalainen MQ-1 Predator -lennokki kuvattuna Latvian taivaalla viime syyskuussa. Predadator kehitettiin tiedustelua varten, mutta kykenee nykyisin ampumaan ohjuksia. Kuva: Valda Kalina / EPA

Ruotsin puolustusvoimat selvittää, kenelle kuuluivat miehittämättömät lennokit, jotka lensivät luvatta Baltops-sotaharjoitusten yllä Itämerellä viime kuussa. Myös Suomi ja Ruotsi osallistuivat sotilasliitto Naton johtamiin harjoituksiin.
Dagens Nyheter -lehti on saanut tietoonsa, että Utön alueella oli ulkopuolista lentoliikennettä lentokiellosta huolimatta. Ruotsin puolustusvoimat ei toistaiseksi halua ottaa kantaa siihen, kuinka vaarallisesta tilanteesta mahdollisesti oli kysymys.
– Meidän täytyy tutkia asiaa, ennen kuin annamme kommentteja. Analyysi on meneillään, puolustusvoimien viestintäpäällikkö Philip Simon vastaa.
Asevoimat ei ole myöskään kertonut, puututtiinko luvattomaan lentelyyn.
Kauko-ohjattavia ilma-aluksia on nykyisin yleisesti asevoimilla. Myös Ruotsin puolustusvoimilla on useita eri lennokkityyppejä. Baltops-harjoitusten ylle ilmestyneet lennokit eivät kuitenkaan olleet Ruotsin omia tai kuuluneet suunnitelmiin.

Lennokilla voi saada tärkeää tiedustelutietoa

Viatonkin selitys on mahdollinen, sanoo Dagens Nyheter. Se viittaa viime vuoden Baltops-harjoitukseen, jossa eräs lehtiyhtiö otti Skånen maihinnousuharjoituksista ilmakuvia uutisiinsa.
Tällä kertaa olosuhteet olivat kuitenkin toiset: oli yö, ja lennokit lensivät DN:n lähteiden mukaan tuhannen metrin korkeudessa. Siksi epäilykset suuntautuvat johonkin ulkovaltaan, DN kirjoittaa.
Kauko-ohjattavia lennokkeja on monenlaisia. Pienimmät ovat käsilaukkukokoa, suurimmat Yhdysvaltain Hawkien kokoisia, siipiväliltään 40 metriä. Sellainen kykenee pysymään ilmassa vuorokauden kerrallaan.

Baltiassa sotilaat saavat ampua tuntematonta lennokkia

– Lämpökameroilla ja infrapunatunnistimilla varustetut lennokit pystyvät ottamaan kuvia, joissa on arvokasta tietoa miehistöjen määristä, materiaalista ja taktiikasta, kertoo DN:n kokenut sotilaslähde. 
Sen mukaan sotilastarkoitukseen käytetty lennokki voi  myös vaikuttaa siviililennokilta, jos se sattuu putoamaan ja joutuu vastapuolen käsiin.
Baltiassa on vastaavissa tilanteissa oltu varsin suoraviivaisia: Naton harjoituksissa viime vuonna Virossa Ämarin lentotukikohdan sotilaat tulittivat lennokkia kivääreillä. Latvia antoi viime kuussa sotilailleen luvan pudottaa tunnistamattomat lennokit ampumalla.

Britannian UKIP-puolueen johtaja Nigel Farage eroaa...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Ulkomaat  | 

Britannian UKIP-puolueen johtaja Nigel Farage eroaa

Farage sanoo, ettei jatka itsenäisyyspuolueen puheenjohtajana, mutta tukee edelleen sen työtä. 



Nigel Farage
UKIP:n puheenjohtaja Nigel Farage. Kuva: Andy Rain / EPA
Nigel Farage, jonka päätavoite politiikassa oli Britannian ero EU:sta, sanoo, että hänen työnsä on tehty.
Hän sanoo, ettei jatka itsenäisyyspuolueen UKIP:n puheenjohtajana, mutta tukee edelleen sen työtä ja auttaa muiden EU-maiden eroa ajavia liikkeitä. UKIP:n johtaminen oli hänen mukaansa välillä kovaa työtä, mutta vaivan arvoista.
Farage sanoo, ettei hän tällä kertaa pyörrä päätöstään, kuten teki viime vuoden parlamenttivaalien jälkeen. Hän sanoo myös, ettei hänellä ole itselleen seuraajasuosikkia.
Farage on myös eurokansanedustaja.

Kirjoittamattomia Blogitekstejä...

Minullakin on paljon kirjoittamattomia Blogitekstejä tai oikeastaan ajatuksissani pitkä luettelo asia-aiheita, joista minun pitäisi kirjoittaa, mutta en ole sitä toistaiseksi kuitenkaan tehnyt.
Luettelossa on kaikkea maan ja taivaan väliltä. Isoja ja pieniä asioita ja siltä väliltä. 

Miksi en ole kirjoittanut?

Siksi, että niissä todennäköisesti tulee kirjoitetuksi niin tiukasti ja aroista asioista, että niistä monet henkilöt "repivät pelihousunsa", "polttavat totaalisesti sillat" minuun päin, "suuttuvat ikiajoiksi", jne. ...

Usein kirjoittamattomat tekstit liittyvät eri henkilöiden, lähimmäistenkin välisiin asioihin, henkilökohtaisiin näkemyksiini ympärillä olevasta realimaailmasta, erilaisista yllättävistä tapahtumista, jotka on hoidettava joskus hammasta kiristellen ja/tai käsi taskussa nyrkissä puristuen, jne. ...

Tämä on tavallaan paradoksi, koska kirjoittamiseni on ollut tavallaan henkireikä minulle, henkireikä, jonka kautta voin purkaa omaa oloani/tuntemuksiani/näkemyksiäni maailmalle. 

Pätkä Wikipediatekstiä:

Paradoksi (kreikan sanoista παρά 'vastaan' ja δοξα 'oppi' tai 'näkemys') on väite, joka on vain näennäisesti looginen tai epälooginen. Näennäisesti looginen väite voi johtaa loogiseen ristiriitaan tai järjenvastaiseen tilanteeseen. Näennäisesti epälooginen väite puolestaan voi olla loogisesti selitettävissä.


Tietysti minullakin olisi mahdollisuus kirjoittaa niin sanotusti osittain rivien väliin hiukan arvoituksellisesti hankalia asioita
Mikäli oikein muistan, joskus olen sitäkin harrastanut. Ehkä kuitenkin parempi, että jätän tyystin kirjoittamatta niin ei tule enemmälti sanomista...



Huippunopea Hyperloop-yhteys otti Suomessa askeleen eteenpäin – Salo lähtee kilpailemaan käytännön kokeilusta...

Hmmmmm - yrittänyttä ei laiteta. Mielenkiintoista...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Huippunopea Hyperloop-yhteys otti Suomessa askeleen eteenpäin – Salo lähtee kilpailemaan käytännön kokeilusta

Salon kaupunki ja Hyperloop One -yhtiö solmivat aiesopimuksen uuden liikenneyhteyden käytännön kokeilusta Salon ja Turun välillä. Putken toteutuminen on vielä epävarmaa, mutta rakentaminen voisi alkaa jo ensi vuonna.

TALOUS 
ANNI REENPÄÄ / LEHTIKUVA
Hyperloop One -yhtiön varatoimitusjohtaja Alan James lehdistötilaisuudessa Helsingissä perjantaina.
Hyperloop One -yhtiön varatoimitusjohtaja Alan James lehdistötilaisuudessa Helsingissä perjantaina.

Fakta

Muut tarttuivat Elon Muskin ideaan

 Sähköautoyhtiö Teslan, avaruusyhtiö Space X:n ja aurinkoenergiayhtiö Solarcityn perustaja Elon Musk esitti kolme vuotta sitten idean alipaineistettua putkea käyttävästä Hyperloop-liikennemuodosta.
 Vastaavia ajatuksia esitettiin jo 1800-luvun alussa. Vuosisadan loppupuolella Lontoossa oli käytössä pneumaattinen junayhteys, joka liikkui ilmanpaineen avulla.
 Hyperloop-putkessa kulkeva kapseli leijuu, eikä kitka hidasta sen kulkua. Koska ilmaa on vähän, ilmanvastuskin on hyvin pieni. Vauhtia kapseli saa putken reunoissa olevista magneeteista. Kapseli voi kiitää putkessa jopa 1 200 kilometriä tunnissa.
 Elämänsä jo lukuisilla projekteilla täyttänyt Musk ei lähtenyt kehittämään teknologiaa itse, vaan tarjosi sitä vapaasti hyödynnettäväksi. Hyperloop One on yksi kolmesta yhtiöstä, jotka ovat tarttuneet ideaan.
 Kaksi vuotta sitten yhtiössä oli vain kaksi työntekijää. Nyt heitä on 160. Yhtiön toimitusjohtaja on teknologiayhtiö Ciscon entinen johtoryhmän jäsen Rob Lloyd. Sijoittajat ovat investoineet yhtiöön jo noin sata miljoonaa dollaria.
NOKIAN ja Microsoftin irtisanomisista kärsivä Salo yrittää päästä uuteen alkuun Hyperloop-liikenneyhteyden pioneerikaupunkina. Salo on sopinut aiesopimuksen Hyperloop One -yhtiön kanssa liikennöintiputken rakentamisesta Salon ja Turun välille.
”Meillä on toistatuhatta hyvin koulutettua insinööriä, jotka voisivat tähän hankkeeseen lähteä. Tämän pitää kuitenkin olla yhteistyöhanke, jossa ovat mukana pienet ja suuret kaupungit sekä yrityssektori”, kertoi Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo yrityseliitin Northern Light -konferenssissa Helsingissä perjantaina.
Paikalla oli myös yhdysvaltalaisen Hyperloop Onen varatoimitusjohtajaAlan James. Hänen mukaansa Hyperloop-putken rakentaminen Turun ja Salon välille voisi alkaa jo ensi vuonna, jos alue voittaa lopullisen tarjouskilpailun.
Turun ja Salon välinen yhteys olisi maailman ensimmäinen, ja sen olisi tarkoitus toimia käytännön kokeiluna Hyperloop Onelle, joka testaa nyt teknologiaansa Nevadan autiomaassa Yhdysvalloissa.
”Haluamme testata Hyperloopia oikeassa ympäristössä ja selvittää, millaista viranomaissääntelyä se tarvitsee”, James sanoo.
Hyperloop One lupaa, että uusi putkissa suihkiva liikenneyhteys mahdollistaisi jopa 1 200 kilometrin tuntinopeuden. Helsingistä Tukholmaan pääsisi 28 minuutissa.
Hyperloop koostuu alipaineistetuista putkista, joissa kulkee leijuvia kapseleita yhteen suuntaan kymmenen sekunnin välein. Kaupallisessa versiossa kapseliin mahtuisi rahtikontti tai jopa 90 ihmistä kerralla. 
HYPERLOOP ONE ja sen ahvenanmaalainen yhteistyökumppani FS-Links ovat tosissaan tuomassa huippunopeaa liikenneyhteyttä Pohjoismaihin. Pitkän ajan tavoitteena on yhdistää Suomen ja Ruotsin pääkaupunkiseudut toisiinsa sekä tuoda myös alueen lähikaupungit mukaan osaksi ”Itämeren superaluetta”.
James ennusti HS:lle jo kesäkuussa, että Hyperloop-liikennejärjestelmä on kaupallisessa käytössä jossain päin maailmaa viiden vuoden sisällä. Vielä ei kuitenkaan ole varmaa, mihin ensimmäiset kaupalliset kapseliputket ilmaantuvat – jos mihinkään.
Jamesin mukaan teknologia toimii ja ensimmäinen koko järjestelmän testi toteutetaan Nevadassa joulukuussa.
”Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä tarkoituksenamme on rikkoa 1 000 kilometrin tuntinopeus. Aikataulu on kunnianhimoinen, mutta tästä on tulossa maailman nopeiten etenevä liikenteen mullistus”, James kertoo.
YHTIÖ yrittää vakuuttaa suomalaisia päättäjiä siitä, että Hyperloop-yhteys olisi järkevämpi investointi kuin moninkertaisesti hitaampi junayhteys. James vakuuttaa, että kapseliputkikin tulisi investoinneiltaan puolta halvemmaksikin kuin nykyaikainen huippunopea junayhteys.
”Yhteyden laajat taloudelliset hyödyt olisivat arviolta 3–4 kertaa suuremmat kuin junan. Esimerkiksi Salosta tulisi käytännössä osa pääkaupunkiseutua. Kahdeksan minuutin matka Helsinki-Vantaan lentokentälle Salosta tarkoittaisi, että Salosta voisi insinööriosaamisellaan tulla teknologiakeskus, josta olisi Euroopan nopein reitti Kiinaan.”
Jamesilta on turha udella, kuka Turun ja Salon välisen pätkän kustantaisi. Hän korostaa, että he eivät yritä myydä tuotettaan Suomelle, vaan eri kaupungit, alueet ja maat kilpailevat nyt siitä, mihin ensimmäiset putket rakennetaan. Käytännössä yritys haluaa kerätä mahdollisimman paljon rahoitusta ja yritystukia hankkeelleen.
”Jos Suomi olisi edelläkävijä, Hyperloopissa olisi valtavasti vientipotentiaalia. Jos Saudi-Arabia haluaisi myöhemmin rakentaa liikenneyhteyden, sinne pyydettäisiin suomalaisia insinöörejä.”
Mårten Fröjdö, yksi FS-Linksin perustajista, kertoo että yhtiön seuraavana tavoitteena on saada kokooon suomalainen yritysten ja kuntien iskuryhmä, joka alkaa työstämään hanketta.
”Tarkoituksenamme on tavata Salossa elokuussa.Tavoitteenamme on tehdä Hyperloop Onelle houkutteleva tarjous kuuden kuukauden sisällä.”
EUROOPAN talouselämän vaikuttajat kokoontuvat torstaista lauantaihin Helsingissä Northern Light -konferenssissa, joka järjestetään Kalastajatorppa-hotellilla.
Yritysjohtajat ja asiantuntijat keskustelevat keskenään tänä vuonna poliittisesta, teknologisesta ja taloudellisesta murroksesta. Liikenteen uudet innovaatiot kuuluvat tähän teemaan.
Yleisöltä suljetun tapahtuman ovat perustaneet keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sekä Nokian entinen pääjohtaja ja nykyinen hallitusammattilainen Jorma Ollila. Yhteiskunnallisia keskusteluja ja oopperaa yhdistävä konferenssi on tarkoitus tästä eteenpäin järjestää joka kesä Suomessa.

sunnuntai 3. heinäkuuta 2016

Tuontirajoitteet aiheuttivat maitopulan – venäläisyritykset jatkavat maitoa nyt saippualla ja leivinjauheella...

Alla olevassa artikkelissa todetaan: Kuluttajansuojaan erikoistunut kansalaisjärjestö Roscontrol on todennut, että maitotuotteista löytyy nyt oikeastaan ihan mitä vain: liitua, saippuaa, leivinjauhetta, kalkkia, kipsiä. Aiheesta uutisoi uutistoimisto AFP.

Hmmmmm - tuntuu uskomattomalta em. tyyppiset maininnat. Kontrollille on totta vie tilausta...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Tuontirajoitteet aiheuttivat maitopulan – venäläisyritykset jatkavat maitoa nyt saippualla ja leivinjauheella

Venäjän länsimaisille tuotteille asettamat tuontirajoitteet ovat aiheuttaneet maitopulan, johon tuottajat vastaavat luovilla ratkaisuilla.

ULKOMAAT 
Minna Tiainen
SERGEI KARPUKHIN / REUTERS
Asiakas ruokakaupan maitotuoteosastolla Moskovassa joulukuussa 2015.
Asiakas ruokakaupan maitotuoteosastolla Moskovassa joulukuussa 2015.

VENÄLÄISEN ruokakaupan hyllyllä kannattaa olla tarkkana. Kuluttajansuojaan erikoistunut kansalaisjärjestö Roscontrol on todennut, että maitotuotteista löytyy nyt oikeastaan ihan mitä vain: liitua, saippuaa, leivinjauhetta, kalkkia, kipsiä. Aiheesta uutisoi uutistoimisto AFP.
Uutissivusto Fontankan mukaan osaa Pietarissa myytävistä maitotuotteista pitäisi käyttää ”vain kerosiinilamppujen täyttämiseen”. Sivusto teki viime kuussa videon, jossa se kokeili polttaa raejuustoa. Aluksi juusto rätisee ja siitä lähtee vihreää savua, lopulta se syttyy liekkeihin ja palaa roihuten kymmenen minuutin ajan.
Roscontrolin tekemässä testissä 60 prosenttia maitotuotteista sisälsi korvikeaineita. Lihatuotteissa osuus oli tätäkin korkeampi.
VÄÄRIEN ruokatuotteiden taustalla ovat Venäjän lännelle asettamat tuontirajoitteet.
Moskova asetti useimmille länsimaisille ruokatuotteille tuontikiellon elokuussa 2014 vastauksena talouspakotteille, jotka länsimaat asettivat Venäjälle Ukrainan konfliktin vuoksi.
Viime perjantaina pääministeri Dmitri Medvedev hyväksyi virallisesti tuontirajoitusten jatkamisen vuoden 2017 loppuun.
Koska Venäjän tuontirajoitteet ovat tyhjentäneet kauppojen hyllyt länsimaisista ruuista, kotimaisten tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi. Maidontuotanto ei kuitenkaan ole pysynyt kasvussa mukana. Tämä on ajanut tuottajat luovien vaihtoehtojen äärelle.
Viime vuonna Venäjällä tuotettiin kahdeksan miljoonaa tonnia liian vähän maitoa. Vastauksena palmuöljyn tuonti lisääntyi neljänneksellä.
Jopa hallituksen alainen tutkimusosasto on joutunut toteamaan, että ruokatuotteiden laatu on heikentynyt ja markkinoille on tullut juustojäljitelmiä. Viranomaiset ovat alkaneet pitää listaa rehellisistä tuottajista, jotka todella käyttävät maitoa ja kermaa.

HS-gallup: Presidentti Niinistön suosio huippulukemissa...

Kyllä Suomen tasavallan presidentin Sauli Niinistön kelpaa gallupeja lueskella. Tällä hetkellä hän on vahvoilla jos ja kun hän aikanaan ilmoittautuu ehdokkaaksi toiselle kaudelle. 

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

HS-gallup: Presidentti Niinistön suosio huippulukemissa

OLLI MIETTUNEN
Peräti 89 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että Niinistö on onnistunut tehtävässään erittäin tai melko hyvin.
STT
Presidentti Sauli Niinistön suosio on huippulukemissa, selviää Helsingin Sanomien kyselystä.

Peräti 89 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että Niinistö on onnistunut tehtävässään erittäin tai melko hyvin. Lähes puolet antoi hänelle erinomaisen arvosanan, ja huonon arvosanan kannalla oli vain prosentti vastaajista.
HS:n mukaan Niinistö on ollut suosittu koko kautensa ajan, mutta nyt suosio on saavuttanut presidentti Tarja Halosen huippuajat. Halosen kannatus oli lähes koko 12-vuotisen kauden 70–80 prosentin luokkaa, ja parhaimmillaan suosio nousi mielipidemittauksissa 90 prosenttiin.
Kyselyn toteuttaneen TNS Gallupin mukaan on mahdotonta sanoa, onko Niinistö Halosta suositumpi, koska TNS Gallupin asteikko muuttui 2010-luvun alussa. Ennen vaihtoehdoista puuttui 舡ei hyvä eikä huono舡.
Viime kuussa tehtyyn kyselyyn vastasi runsaat tuhat suomalaista. Virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1467426526683

Suviseurat Tornion Liakassa 1.-4. heinäkuuta 2016...

Tänään sateisin sunnuntain aamuna vaimoni lueskeli tämän viikon Pohjolan Sanomista Liakan tapahtumasta ja totesi: " Mitäpä jos käväistään ajelemassa ja katsomassa massiivista yleisötapahtumaa." "Mikä ettei... !" totesin ja niin lähdimme ajelemaan vanhaa 4-tietä Tornioon. Samalla tuli katselluksi vanhan tienvarren muutoksia - eipä niitä merkittävässä määrin ollut.

Totesin menomatkalla, että em. tapahtuman teema on ymmärtääkseni anteeksianto. Mielestäni hyvä teema, sillä sananakin anteeksi on meillä suomalaisilla niin sanotustusti kortilla.

Ajelimme siis Liakkaan. Olihan se nähtävyys! Kävimme kääntämässä automme hyvin ohjatussa risteyksessä ja ajelimme moottoritietä takaisin Kemiin. .  

Suora nettilainaus otsikon asiasta:

SRK:n suviseurat

Onneni on olla lähellä Jumalaa (Ps. 73:28)

Tervetuloa Suviseuroihin Tornioon!

Jos Jumala suo, kesän 2016 Suviseurat järjestetään 1.-4. heinäkuuta Torniossa. Seura-alue sijaitsee Liakan kylässä vajaa 10 kilometriä Tornion keskustasta koilliseen. Liakan kylää ympäröivä luonto tarjoaa mainiot ulkoilu-, metsästys- ja marjastusmahdollisuudet. Maatalous on näkyvä osa kylän elämää.
Kylän halki virtaava Liakanjoki haarautuu Tornionjoesta, joka tuottaa vuosittain runsaan kalasaaliin sekä joki- että merikalastajille. Tornionjoen kuuluisimman kosken, Kukkolankosken, rantamilla voi kesäisin seurata tornionlaaksolaista perinnekalastusta, siian lippousta.
Lestadiolaisen herätysliikkeen alkuvaiheet liittyvät Tornionjoen varteen. Väylän vartta pitkin elävä kristillisyys tuli Tornion alueelle 1850-luvun lopulla. Tornion Rauhanyhdistys on yksi Suomen vanhimmista rauhanyhdistyksistä. Se on rekisteröity vuonna 1888.
Vuoden 2016 Suviseurojen järjestelyistä vastaavat Tornion ja Rovaniemen rauhanyhdistykset yhdessä Karungin, Kemin, Keminmaan, Rautiosaaren ja Tervolan rauhanyhdistysten kanssa. Näiden alueella on vahva teollisuuskeskittymä, jonka osaamisaloja ovat mm. teräs- ja tekstiiliteollisuus sekä metsäteollisuus. Ainutlaatuisesta rajayhteistyöstään tunnetut Tornio ja Ruotsin Haaparanta muodostavat rajalla kansainvälisen kaksoiskaupungin.
Tornion Liakassa järjestettävien SRK:n Suviseurojen graafinen ilme pohjautuu Psalmin 73 jakeeseen ”Onneni on olla lähellä Jumalaa”. Seuratunnus ja Liakan kylän alue ovat toimineet suunnittelun lähtökohtana.

Seuramerkki

Seuramerkki muodostuu sinisestä, vihreästä ja keltaisesta elementistä. Sininen kuvaa taivasta ja vettä, vihreä kasvua ja alueen maataloutta, keltainen aurinkoa, kypsää viljapeltoa, Jumalan turvaa ja ihmisen hyvää osaa lähellä Jumalaa. Merkistä löytyy myös ristin hahmo, joka on laskettu maata ja orastavaa peltoa kuvastavan vihreän alueen päälle.
Seuramerkki
Muu Suviseurojen graafinen ilme muodostuu seuramerkin pohjalta. Siihen kuuluu muun muassa suviseurakentän maamerkkinä toimiva juhlaportti.
Voit kuunnella Vaasan Suviseuroissa 2015 lähetetyn kesäseuraradion paikallisohjelman: 

EM-jalkapalloa Ranskassa Saksa-Italia...

Nimenomaan tämän ottelun piti olla ns. klassikko-ottelu kahden Euroopan jalkapallon mahtimaan, "jättiläisen" välillä.

Varsinainen peliaika päättyi 1-1 (0-0). Ensimmäinen puoliaika oli mielestäni aneemista potkimista. Televisioruudun ääressä oli turhauttava, nukuttava olo.

Toisella puoliajalla molemmat joukkueet saivat sentään maalin aikaiseksi. Saksa meni ensin johtoon ja sen jälkeen Italia tasoitti rangaistuslaukauksella.

Jatkoajalla joukkueet aloittivat varsinaisn pelaamisen. Muutamia tilanteita oli molemmilla joukkueilla. Pääosin peli soljui Italian alueella. Jatkoaika päättyi 0-0.

Mielenkiintoinen voittomaalikilpailu = rangaistuspotkukilpailu. Siihen tarvittiin kaiken kaikkiaan kahdeksantoista pelaajaa, yhdeksän molemmilta. Epäonnistuneita oli useita, Italialla yksi enemmän, joten Saksa meni jatkoon.

Toistaiseksi neljän parhaan joukkoon on edennyt mielestäni kaksi yllätysjoukkuetta: Portugali ja Wales, varsinkin tuo viimeksi mainittu.

Saksa saa siis vastaansa sunnuntain ottelun Ranska-Islanti voittajan. Tuleeko huomenna superyllätys Islannin muodossa? En jaksa uskoa, sillä Ranska on kova...

Lisäystä edelliseen:

Sunnuntaina 03.07.2016 Ranska-Islanti lopputulos 5-2 (4-0)