tiistai 4. huhtikuuta 2023

"Mitä ihmettä sinä roikut vielä mukana Keskustan ryhmässä?" minulta kysyttiin loppuvuodesta 2020...

"Mitä ihmettä sinä roikut vielä mukana Keskustan ryhmässä?" minulta kysyttiin loppuvuodesta 2020... Niin oli aloittanut pitkäkestoisen kuntavaalikampanjani, josta kysyjä oli tietoinen. Olin päättänyt asettua vielä ehdolle, vaikka varsin hyvin tiesin, että suuri joukko minua äänestäneitä oli siirtnyt ajasta iäisyyteen. Niin - miksi? Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että lähdin vuonna 2000 mukaan kuntapolitiikkaan vaatimattomalla panoksellani - poliittisesti sitoutumattomana. Maksoin Keskustalle kannatusmaksua. Keskustan jäsenenä olen ollut muutamia vuosia. Olen ollut varavaltuutettuna ja päässyt vilttiketjusta valtuustosaliinkin aika monta kertaa, viimeksi eilen 03.04.2023. Olen ollut monien lautakuntien jäsen ja/tai varajäsen. Täytyy olla muille, mutta nimenomaan itselleen rehellinen politiikanteossa. Ensimmäisen valtuustokauden jälkeen aistin selkeästi pelin hengen: Aika pieni ryhmä käytännössä päättää Kemin kokoisessa kaupungissa, missä mennään. Mielestäni tilanne on tälläkin hetkellä samantyyppinen. Olen tosiaan roikkunut mukana kohta neljännesvuosisadan kuntapolitiikassa. Onko tässä mitään järkeä - varsinkin sellaisena hetkenä, jolloin tulee turpaan, niin että tukka heiluu niin kuin vastavalitun kansanedustajan Katri Kulmunin väitetään todenneen. Niin - kun valmistauduin vuoden 2021 kuntavaaleihin, saimme kuulla, että konkaripoliitikko Paavo Väyrynen halusi tulla Kemiin kuntavaaliehdokkaaksi. Eihän hänen ehdokkuuttaan voinut estää. Hän tuli sittemmin valituksi Kemin kaupunginvaltuustoon Kemin äänikuninkaana. Monien myös minun pettymykseksi hän jättäytyi rivivaltuutetun rooliin, mikä aiheutti Keskustan ryhmässä luottamuspaikkavalinnoissa kohtuuttomia keskittymiä muiden osalta. Paavo oli myös aluevaaliehdokkaana saaden hyvän äänimäärän ja hän tuli valituksi Lapin aluevaltuustoon. Keskustan Kemin kuntayhdistyksen viime vuoden huhtikuun vuosikokouksessa Veitsiluodon makeavesialtaan kupeessa olevassa kodassa Paavo Väyrynen tuli yksimielisesti valituksi kuntayhdistyksen eduskuntavaaliehdokkaaksi. Asiasta käytiin asiallisenreipasta keskustelua tyyliin: Ollaanpa Väyrysestä mitä mieltä tahansa, hän on ainoa potentiaalinen ehdokas. Kyllä meillä oli näkemys. että vihdoinkin saamme Kemiin kansanedustajan. Kyseisestä kokouksesta olen aikaisemminkin elvistellyt, että olin kuntapoliittisen urani huipulla. Olin puheenjohtajana ja kopautin valinnan/päätöksen pöytään. Teimme päätöksen hyvässä uskossa. Mutta sen jälkeen on tapahtunut paljon, jota en ala kertaamaan. Viime viikonvaihteessa eli 02.04.2023 käydyssä eduskuntavaalissa Keskustan saama äänimäärä valtakunnallisesti eikä Lapissakaan vastannut omia odotuksia. Pettymys on suuri. Muun muassa Kemiin ei saatu kansanedustajaa. Kaiken lisäksi Vasemmistoliitto ensimmäistä kertaa ei saanut kansanedustajaa koko Lapin vaalipiirissä. Hallitusneuvottelut käynnistyvät. Miten niissä loppujen lopuksi käy? Ken elää, hän näkee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti