tiistai 20. maaliskuuta 2018

Lentäjä Juha Järvinen teki historiaa laskeutumalla ensimmäisenä suomalaisena Hornetilla USA:n lentotukialukselle: ”Se oli aika intensiivistä”

Pohdiskelimme - minä ja kalakaverini - eilen lunta Selkäsaaren mökin pihaterassilla luodessamme Suomen lähestyviä hävittäjähankintoja.
Päädyimme mielestämme erinomaiseen lopputulokseen: Suomen on syytä hankkia tulevaisuuden hävittäjät - fifty/fifty - ajatuksena > Hornetteja/Gripeneitä. Miksi? Siksi, että molemmat ovat takuuvarmasti Nato-yhteensopivia. Natosta meidän ajatuksemme tosin vielä tällä hetkellä hiukan poikkeavat mutta siltikin...
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Kotimaa

Lentäjä Juha Järvinen teki historiaa laskeutumalla ensimmäisenä suomalaisena Hornetilla USA:n lentotukialukselle: ”Se oli aika intensiivistä”

Järvinen on mukana Yhdysvaltain merijalkaväen ja Suomen Ilmavoimien vaihto-ohjelmassa



Ilmavoimien kapteeni Juha Järvinen laskeutui F/A-18C Hornet -hävittäjällä Yhdysvaltain armeijan lentotukialus USS Abraham Linconlinille ensimmäisenä suomalaisena.
SUOMEN Ilmavoimien kapteeni Juha Järvinen laskeutui F/A-18C Hornet -hävittäjällä Yhdysvaltain armeijan lentotukialukselle viime lauantaina, Yhdysvaltain laivasto kertoo.

Tapaus oli historiallinen, sillä Järvinen on ensimmäinen suomalainen, joka on laskeutunut Hornetilla lentotukialuksen kannelle.

Järvinen laskeutui USS Abraham Lincoln (CVN 72) -lentotukialukselle, jossa hänen on määrä saada lennonopettajan pätevyys. Järvinen kouluttautuu merijalkaväen hävittäjäkoulutusyksikkö (VMFAT) 101:ssa.

USS Abraham Lincoln (CVN 72) -alus on Nimitz-luokan lentotukialus, eli yksi Yhdysvaltain laivaston kymmenestä ydinkäyttöisestä lentotukialuksesta. Se on otettu käyttöön vuonna 1989.
HORNETILLA lentotukialukselle laskeutuminen vaatii, että lentäjä saa kiinnitettyä Hornetin pysäytyskoukun yhteen neljästä mahdollisesta jarruvaijerista, jotka ovat aluksen kannella. Tavoite on kiinnittyä kolmanteen jarruvaijeriin, joka takaa kaikkein turvallisimman laskeutumisen.

”Se oli aika intensiivistä. Olin iloinen, kun sain tartuttua jarruvaijeriin ja tunsin koneen nopean hidastumisen. Samalla olin myös hiukan pettynyt, kun tartuin toiseen vaijeriin kolmannen sijaan”, Järvinen kertasi tapahtumia.

ENNEN laskeutumistaan Järvinen kävi läpi saman koulutuksen, jonka myös Yhdysvaltain laivaston ja merijalkaväen lentäjät suorittavat.

”Tämän tarkoitus on, että kun hän siirtyy kouluttamaan Suomen Ilmavoimia, on hänellä tietoa ja omakohtaista kokemusta siitä, mitä on opettamassa”, majuri Shane Bursae sanoi.

JÄRVINEN on mukana Yhdysvaltain merijalkaväen ja Suomen Ilmavoimien vaihto-ohjelmassa. Hän on ollut lentäjänä Suomen Ilmavoimissa 15 vuotta.

”Vaihto-ohjelma on todella hyvä mahdollisuus nähdä, kuinka muiden maiden lentäjät toimivat ja harjoittelevat”, kapteeni Michael Harp sanoi.

”Olen todella innoissani, kun saan viedä täältä mukanani paljon kokemusta. Ei pelkästään teoriaa, vaan myös todellisia kokemuksia. Nyt tämä on on minulle todellisuutta, ja ymmärrän kokonaiskuvan paremmin”, Järvinen sanoi.

Juha Järvinen (vas.) sai onnittelut laskeutumisestaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti