perjantai 23. helmikuuta 2024

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Joka vanhoja muistelee, sitä... Olen ollut mukana kemiläisessä kuntapolitiikassa vuodesta 2000 alkaen, vaikka sitä aikaisemmin olin päättänyt, että en koske politiikkaan, edes kuntapolitiikkaan pitkällä kepilläkään. Tietyt tapahtumat ujuttivat takaraivooni ajatuksen, että kyllä minua kuntapolitiikassa kuitenkin tarvitaan. Olen ollut siitä lähtien varavaltuutettuna ja lukuisten lautakuntien varsinaisena jäsenenä/varajäsenenä - tälläkin hetkellä ja lisäksi Kemin Energia ja Vesi Oy:n hallitusjäsenenä. Olen tällä hetkellä Takarivin Taavina kuntapoliittisen urani huipulla. Joudun/pääsen tämän tästä "vilttiketjusta" varajäsenen roolissa palokuntahengessä tosi toimeen. Muun muassa seuraavaan Kemin kaupunginvaltuuston kokoukseen maanantaina 26.02.2024 klo 18 alkaen... Olen odottanut vuodesta 2000 sitä hetkeä, että Kemin kuntataloudessa olisi jotain myönteisiä elementtejä esillä/esitettävä. Jotakuinkin turhaan. Takavuosina, silloin kun vielä kirjoittelin tekstejä paikallislehtiin, kirjoitin, että nyt on syytä kaikki uudet investoinnit pistää jähin ja hoitaa vain ja ainoastaan keskeneräiset työt päätökseen. Mutta ei... Aina kun tulee pelottavan hyvä tunne, että nyt on jotain valoa putken päässä, niin johan kolahtaa. Tulee takapakkia, jonkin valtiontalouden ketjureaktion vuoksi ja taas on tarvetta > talousarvion päivittämiseen ja talouden lisäsopeutukseen. Takavuosina kunnan johtavia talousvirkamiehiä saattoivat rivivaltuutetut pitää lähes "Jumalasta seuraavana". Toki kyllä heillä oli ammattitaitoa ja tietoa, mutta nykymaailma on mennyt niin monimutkaiseksi, että asioihin vaikuttavia tekijöitä on aivan liikaa. Liikaa ennalta arvaamattomia tekijöitä, joihin - tuntuu siltä - kenenkään taidot enää riitä. Takavuosina/-vuosikymmeninä toin usein julkisestikin esiin, että maksan mielelläni veroja, jos olen varma, että ne varmistavat tietyt peruspalvelut. Nyt jo pitkään eläkkeellä oltuani ajatukseni ovat hiukan muuttuneet. Mikään ei tunnu riittävän ja henkilökohtainen veroprosenttini on kohtuuttoman suuri. Katsotaan, miten asia etenee. Välillä tuntuu, että ylioptimistiset "vaalilupaustyyppiset" tekstit alkavat olla ilmassa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti