Hallussamme on ollut pitkästi toistakymmentä vuotta niin sanottu projektivene. Vene on alun perin ehkä
1950-60-luvulla rakennettu, hytillinen puuvene, joka oli kuidutettu.
Veneessä oli 2-sylinterin klassikkomoottori Wickström.
Hytti on purettu, vanha
lasikuitu poistettu, köli ja peräpää uusittu sekä kone poistettu
täydellistä läpikäyntiä varten. Vene on siis tällä hetkellä
avomoottorivene, erittäin hyvänmallinen ja merikelpoinen. Täällä
Perämeren pohjukassa puhutaan ”kalastajamallisesta” veneestä.
Vene on vajaan 7 metrin
pituinen ja 2,7 metrin levyinen. Se on ajettu puhtaalle puupinnalle
ja uudelleen kuidutettu ammattitaitoisesti Keminmaassa Laurilan
Asennus Oy:n/Ahti Söyrinki toimesta. Lasikuitumattoa, hartsia ja
kiihdyttimiä meni saamieni tietojen mukaan 175 kg. Veneeseen on
uusittu vesivanerista teljut ja pari penkkiä. Tavoitteena oli tehdä
vielä etupäähän yksi penkki. Vannasputkelle on porattu reikä
Veneeseen täytyy suunnitella/valmistaa/asentaa rosterista uusi kalarauta, peräsin,
kaiteita sekä ohjausjärjestelmä.
Klassikkomoottori on
tällä hetkellä osina. Se on täydellisesti läpi käyty,
tarkistettu ja varmuuden vuoksi laakeroitu. Venttiilien hionnan
jälkeen se kasataan. Ulkokuoret on suolapuhallettu ja ne tietyltä
osin maalataan vihreällä vasaralakalla. Ymmärtääkseni kone on
sen jälkeen kuin uusi…
Alun perin tavoitteena
oli saada avomoottorivene vesille kesällä 2011. Se ei toteutunut, sillä olimme alustavasti sopineet
pulpettivene+perämoottori+traileri-kaupasta. Se toteutui.
Rakennettuamme
Selkäsaaren pohjoispäätyyn merihenkisen torpan ja
varastorakennuksen pääasiassa vuosina 2011-2013 em. veneprojekti on
todellakin edelleen vaneprojekti...
Mikäli Sinua em.
projektivene ja klassikkomoottori kiinnostaa, ilmoita siitä
sähköpostin välityksellä, niin voin lähettää tarvittaessa
muutamia kuvia projektiveneestämme. Mikäli asia senkin jälkeen
kiinnostaa, niin neuvotellaan projektiveneellemme +
klassikkomoottorillemme molempia osapuolia tyydyttävä hinta…
Tämä viesti tulee
Perämeren pohjukasta Kemistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti