Poikkeat pikaisesti ruokakauppaan ajatuksenasi napata mukaan vain muutama yksinkertainen ostos. Suunnitelmasi tyssää siihen, että kassoilla matelevat jonot, joissa aikaa kuluu vähintään kymmenen minuuttia. Kuulostaako tutulta?
Usein tuntuu siltä, että itse onnistuu aina valitsemaan sen ruokakaupan hitaimman jonon, vaikka kuinka yrittäisi miettiä, että mikä jono etenee nopeiten. Kun taktiikka on oikea, on ruokakauppojen jonoista kuitenkin mahdollista selvitä tilastojen valossa nopeammin.
Mene sellaisen asiakkaan taakse, jolla on täysi ostoskärry
Täysi ostoskärry perinteisesti karkottaa jonottajat, sillä jokainen ajattelee, että mitä enemmän yksittäisellä asiakkaalla on kerralla tavaraa, sitä hitaammin jono etenee. Totuus on kuitenkin se, että paljon kerralla ostavan asiakkaan jono saattaa kulkea huomattavasti nopeammin kuin jono, jossa useampi asiakas jonottaa muutaman ostoksen kanssa.
Myyjältä menee tietty määrä aikaa jokaisen asiakkaan tervehtimiseen ja seuraavan asiakkaan vastaanottamiseen. Jonottamisen matematiikkaan perehtynyt Dan Meyer kertoo, että yhden asiakkaan tervehtiminen ja maksun ottaminen vie keskimäärin neljä sekuntia. Yhdelle tuotteelle aikaa kuluu myyjältä Meyerin mukaan keskimäärin kolme sekuntia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pitkä jono, jossa asiakkailla on vain muutama tuote, kulkee hitaammin kuin jono, jossa yhdellä asiakkaalla on valtava määrä tuotteita.
Hakeudu vasemmanpuoleiselle kassalle
Oikeakätisiä ihmisiä on paljon enemmän kuin vasenkätisiä, ja tällä on mielenkiintoinen vaikutus myös jonottamiseen. Jonotuspalvelun perustaneen Robert Samuelin mukaan oikeakätiset ihmiset hakeutuvat ruokakaupoissa helpommin oikean- kuin vasemmanpuoleisille kassoille. Tästä syystä jonotusaikaa voi säästää myös hakeutumalla suoraan kassalinjaston vasempaan päähän.
Älä valitse puheliasta myyjää
Yksi keino jonotuksen välttämiseen on puheliaiden myyjien välttäminen. Vaikka jutustelu on osa ystävällistä asiakaspalvelua, saattaa puhelias myyjä hidastaa jonon etenemistä huomaamattaan.
Katso, mitä jonottajat ostavat
Psykologian apulaisprofessori A.J. Marsden kehottaa nopean jonottamisen toivossa kiinnittämään ostosten määrän lisäksi huomiota siihen, että mitä jonossa seisovat asiakkaat ovat ostamassa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että myyjän on hitaampi lukea useiden erilaisten tuotteiden hintoja kuin useiden samanlaisten. Mikäli jonossa on asiakkaita, joilla on kärryissään lukuisia eri tuotteita, kannattaa siis suunnata jonoon, jossa asiakkaat ovat ostamassa useampia samoja tuotteita.
Lähde: Ny Times
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti