sunnuntai 13. lokakuuta 2024

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Joka vanhoja muistelee, sitä... Katselimme lauantai-iltana televisiosta Beckiä taas kerran. Siinä oli Tukholman metrotunneleihin sijoitettu rankka ja murheelinen tarina nuorista, oikeastaan lapsista, jotka pelikuvioiden mukaan pyrkivät ylemmälle tasolle. Tuo sanonta - ylemmälle tasolle - iski takaraivooni ajatuksia vuosikymmeniä sitten eräistä omista, henkilökohtaisista tapahtumista. Pyrin itse ylemmälle tasolle, koska tunsin siihen minulla olevan koulutukseni ja työkokemukseni perusteella mahdollisuuksia. Muistan kuin eilisen päivän silloisen työterveyslääkärimme, edesmenneen Erkki Kaukoniemen sanat käydessäni hänen luona saadakseni tietyn tyyppisen lääkärintodistuken. "Vai aiot sinä pomohommiin? hän pilke silmäkulmassa totesi... Olin pyrkimässä virkaan, johon olin silloin ainoa pedagogisesti ja kokemuksellisesti pätevä hakija. Virkaa ei täytetty. Minulla ei ollut eikä ilmeisesti muillakaan hakijoilla olut oikean väristä poliittista jäsenkirjaa. Minulla siihen maailman aikaan ei ollut minkäälaista poliittista jäsenkirjaa. Politiikka ei minua kiinnostanut. Kyseistä virkaan määrättiin tekun tuntiopettaja hoitamaan toistaiseksi ja virka pantiin uudelleen hakuun. Löytyihän siihen sittemmin sopiva henkilö Etelä-Suomesta. Tosin hän oli kotoisin pohjoisesta, joten Kemiin asettuminen ei ilmeisesti tuottanut vaikeuksia. Satuin lukemaan erään valintaprosessissa mukana olleen henkilön - hänkin nykyään eläkeläinen - toteavan: "Kemillä on aina ollut vaikeuksia hyväksyä omien kuntalaisten työllistämistä." Näin on - valitettavasti. En malta olla toteamatta, että tiedon kyseisen viran valintaprosessista kuulin edesmeenneeltä Toivo Tapiolta Skotlannin Invernesiin. Olimme vaimoni kannsa silloin heinäkuussa vuonna 2000 ensimmäisellä Inter Rail-matkalla Skotlannissa, Englannissa ja Irlannissa. Kirjoitettakoon vielä, että olen aikaisemmin kirjoittanut, että en aikaisemmin koskenut pitkällä kepilläkään politiikkaan. Tiettyjen tapahtumien jälkeen lähdin mukaan kuntavaaliehdokkaaksi Kemissä. Ne taphtumat on edellä kirjoitettu auki... Oliko ratkaisu hyvä vai huono - ainakin sen jälkeen on tapahtunut monia mielenkiintoisia asoita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti