tiistai 8. lokakuuta 2024

Eräs Facebook-teksteistäni tänään...

Niin - mahdollisesti muistat, että pidän tarinoista. Itse myös niitä kerron/kirjoitan. Tässä yksi sellainen. Kävimme - minä ja vaimoni - Kemin kulttuurikeskuksessa isossa auditoriossa kuuntelemassa ja katselemassa Matti Ylipiessan esitelmää Kemistä syksyllä 1944. Oli siellä meidän lisäksi muitakin, melkein "tupa" täynnä. Kun silloisen Neuvostoliiton vaatimuksesta saksalaiset - entiset aseveljet - piti ajaa Suomesta myös Kemistä pois, tilanne oli hämmentävä molemmin puolin. Olen syntynyt 20. päivänä syyskuuta 1944. Vanhempani asuivat siihen aikaa Kivikolla ns. Lemmenlaaksossa ostamassaan pienessä talossa, mökissä. Se on vielä siellä paikoillaan. Ainakin muutama vuosi sitten. Isäni kotitalo oli vuokralla hänen isänsä, minun isoisäni eli Aukusti Pyykön jäljiltä. Isäni oli sodassa, äitini lasten - Annelin, Eeron ja vastasyntyneen kuopuksen eli minun kanssa täällä Kemissä. Osa kemiläisistä halusi pois sodan jaloista. Niin äitinikin lastensa kanssa. Hän ei muistaakseni koskaan asiasta kertonut. Sisareni ja edesmennyt veljeni siitä on minullekin kertonut. He olivat "evakkoryhmässä" - minä vastasyntyneenä kopassa - menossa Kemistä Nällin ja Järpin kautta Simon Maksniemeen. "Pysykää matalana ettei teihin osu!" joku oli ryhmää valistanut. "Ei kai se meihin osu, kun tuo pitkä mieskin kävelee kyykistelemättä." oli joku sanonut... Tuo pitkä mies oli myöhemmin rajanaapurimme Haukkarinkadulta Eugen Luukinen, poliisi. Evakkoryhmä oli ilmeisesti lähestymässä ns. Kurkelan mutkan läheissydessä olevaa suomalaisten tykkipatteria. Minulla ei ole asiasta luonnollisestikaan muistikuvaa, vaan olen toisen käden tiedon varassa. Ilmeisesti tämä evakkoryhmä oli jonkin aikaa Maksniemessä Marostemäen talossa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti