lauantai 7. huhtikuuta 2018

Somettaako Sinua?

Lastenlapsemme ovat meitä - minua ja vaimoani - ohjeistaneet uusista some-mahdollisuuksista. Emme ole kovin innostuneita asiasta. 

Itse käytän edelleen sähköpostia, se on ollut työkaluni vuosikymmeniä. 

Olen myös Blogikirjoittaja ja jonkin verran Facebook-foorumilla. Ne riittävät ainakin toistaiseksi. Älypuhelinta käytän niin vähän kuin mahdollista...



Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Ylen kysely: Whatsappia käytetään eniten, Instagramia suosivat naiset

Aktiivisimmat somettajat asuvat Uudellamaalla.
Sosiaalinen media
Grafiikka
Laura Koivunen | Yle Uutisgrafiikka
Whatsapp-viestit singahtelevat suomalaisten välillä tiuhaan. Ylen teettämässä kyselyssä pikaviestinpalvelu nousi suosituimmaksi sosiaalisen median palveluksi. Whatsappia kertoi käyttävänsä yli seitsemän kymmenestä vastaajasta, nuorista vielä useampi.
– Whatsapp korvaa tekstiviestejä. Toisaalta kommunikoimisessa on paljon samaa kuin esimerkiksi Facebookissa. Kuvien lähettäminen ja symbolien käyttäminen yhdistävät aika monia sosiaalisen median palveluita, mediatutkija Johanna Sumiala Helsingin yliopistosta sanoo.
Käyttäjätietojen vuotamisen vuoksi kovan arvostelun kohteeksi joutunutta yhteisöpalvelu Facebookia ilmoitti käyttävänsä melkein yhtä suuri joukko, lähes seitsemän kymmenestä vastaajasta. Kolmannelle sijalle tuli Instagram.
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka
Ylen kyselyssä suurin ero naisten ja miesten välillä on kuvien jakopalvelun Instagramin käytössä. Se kerää naisia selvästi miehiä enemmän. Mediatutkija Johanna Sumiala uskoo, että yhtenä syynä voivat olla selfiet. Naiset ovat taiteessa ja muussa kulttuurissamme usein olleet katseiden kohteina.
– Nyt ihminen itse poseeraa itselleen ja kuvan jakamisen kautta myös muille. Voi miettiä, millä tavalla se liittyy visuaalisen kulttuurin historiaan ja sen sukupuolittuneisuuteen, Sumiala sanoo.
Vanhimmat ikäryhmät keskittyvät Ylen kyselyn mukaan Facebookiin ja Whatsappiin. Nuoret puolestaan käyttävät monia eri somepalveluita. Esimerkiksi Snapchat on selkeästi nuorten palvelu.
– Nuoria viehättää ajatus siitä, että viestit häviävät, se hetkellisyys.
Johanna Sumiala uskoo, että sen sijaan monille vanhemmille somen käyttäjille juuri viestien ja päivitysten jääminen talteen on tärkeää. Esimerkiksi Facebook rakentaa historiaa ja nostaa esiin muistoja.

Vain joka kymmenes on somen ulkopuolella

Ylen kyselytutkimuksessa vain noin yksi kymmenestä ilmoitti, ettei käytä sosiaalista mediaa lainkaan. Johanna Sumiala arvioi syiden vaihtelevan. Kaikilla ei esimerkiksi ole mahdollisuutta hankkia älypuhelinta, jotkut puolestaan kokevat somen viestintätavan vaikeaksi tai vieraaksi. Joillekin somesta irtautumisen syy saattaa on yksityisyyden suojelu ja kriittisyys sosiaalista mediaa kohtaan.
– Jos on tehnyt tällaisen valinnan, siinä pitää vähän ponnistella. Sosiaaliset verkostot rakentuvat tänä päivänä niin tyypillisesti näiden palveluiden ympärille, Johanna Sumiala sanoo.
Aktiivisimmat somettajat asuvat Ylen kyselyn mukaan Uudellamaalla. He ovat innokkaita käyttäjiä kaikissa kyselyssä mukana olleissa sosiaalisen median palveluissa.
Taloustutkimus haastatteli Ylen toimeksiannosta runsasta tuhatta suomalaista 26.–27. maaliskuuta. Vastaajat olivat 15–79-vuotiaita. Tutkimuksessa olivat mukana erikseen mainittuina Whatsapp, Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat ja Twitter. Sosiaalisen median käytöllä tarkoitettiin, että käyttäjällä on oma profiili ja hän tuottaa, jakaa tai kommentoi sisältöä ainakin joskus. Tulosten virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä molempiin suuntiin.
Lue myös:
Facebook: Jopa 2,7 miljoonan eurooppalaisen tiedot annettu Cambridge Analyticalle
Ylen kysely: Suomalaiset ovat huolissaan Facebook-tietojensa väärinkäytöstä – "Sitä miettii kahdesti, mitä sinne laittaa"
Ylen kysely: Moni vähentänyt vuoden aikana somen käyttöä, osa ei onnistu vaikka haluaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti