maanantai 30. marraskuuta 2015

Michelin muistoja 1980-luvulta...

Michelin varmistaa asemaansa Lapin olosuhteissa - hyvä niin. Minulle tuo nimi Michelin tuo pakostakin vanhoja muistoja 1980-luvun loppupuolelta.

Meillä oli siihen maailman aikaan Ford Granada-merkkinen henkilöauto. Se oli erinomainen matka-auto.

Tarina lyhyen kaavan mukaan:

Olimme perheemme kanssa kesälomareissulla Etelä-Suomessa matkalla Euraan. Vähän ennen Vaasaa oli kova vesisade, siitä huolimatta ajelimme ihan mukavaa matkavauhtia. Vaimoni istui ns. pelkääjän paikalla ja pojat takapenkillä.
Lähestyimme erästä tasoristeystä, siinä vaiheessa nopeus oli pitkästi alle 50 km/h. Yhtäkkiä oikealta takaa kuului räjädyksen ääni. Pysähdyimme välittömästi ja menimme katsomaan, mistä on kysymys.
Oikea takarengas oli räjähtänyt - renkaasta oli suorastaan kämmenen kokoinen palanen irronnut ja se oli yhdestä reunasta vielä kiinni...

Vaihdoimme vararenkaan paikoilleen ja jatkoimme matkaa. Eurassa eräällä huoltoasemalla tankatessani päätin jättää rikkoutuneen renkaan sinne Michelin-maahantuojalle toimitettavaksi. Kirjoitin kirjeen tapahtuneesta ja pyysin selvitystä, mistä em. tyyppinen räjähtäminen saattoi johtua. Minulla ei siis ollut minkäänlaisia korvausvaatimuksia asian suhteen. Samalla ostimme uuden, edullisen vararenkaan. Lomamatkamme sujui muutoin ihan mukavasti jatkossa.

Myöhään syksyllä aloin tiedustella em. renkaan selvitystä. Minut ohjattiin ottamaan yhteyttä Oulussa olevaan Michelin-myyjaän vai oliko hän peräti myynti-/piiripäällikkö. Soitin kyseiselle henkilölle. Tuskin olin ehtinyt selostaa puheluni aihetta, kun hän alkoi huutaa - totta - huutaa minulle puhelimessa.
Hän todellakin huusi minulle ja totesi, että olemme käyttäneet väärin Michelin-rengasta. Michelin-rengas ei voi muutoin mennä rikki mainitulla tavalla. Heillä ei ole mitään korvausvelvollisuutta asiassa. Sitä en ollut pyytänytkään.

Kuuntelin em. henkilön paatosta hetken ja totesin rauhallisesti: "Mitä arvelet, onko meidän perheellämme enää tarvetta ostaa uusia Michelin-merkkisiä renkaita autoomme tulevaisuudessa?" Huuto loppui siihen, painoin luurin rauhallisesti paikoilleen...

Kuulin myöhemmin kemiläiseltä rengasmyynnin ammattilaislta, että kyseinen henkilö Oulussa oli kuuluisa em. tyyppisistä reaktioistaan ja oli käytöksellään ajanut monta asiakasta muiden rengasmerkkien kuluttajiksi.

Olemmeko ostaneet Michelin-merkkisiä renkaita? Emme mutta viimeisimmän automme mukana tuli Michelin-merkkiset kesärenkaat. Kai ne täytyy kuluttaa pois. Toivottavasti kokemukset ovat toisenlaisia kuin edellä...

Varmaan Michelinilläkin on panostettu Suomessa hyvään asiakaspalveluun entistä enemmän, sillä kilpailu rengasmarkkinoilla on kovaa.

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Michelin osti testikeskuksen Lapista


Michelin osti testikeskuksen Lapista
Michelin on ostanut Ivalossa sijaitsevan talvirenkaiden testikeskuksen, josta tulee osa yhtymän Euroopan teknologiakeskusta.
Michelin tehostaa kaupalla henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaan kaluston talvirenkaidensa testaus- ja tyyppihyväksyntätoimintoja Euroopassa. Kaupan kohteena oleva testikeskus on toiminut lähes kaksikymmentä vuotta Ivalossa. Paikalliset tuntevat keskuksen Kettutarhan nimellä siellä aikoinaan toimineen turkistarhan vuoksi.

Ensi vuonna Oy Suomen Michelin Ab täyttää 70 vuotta. Uuden testikeskuksen omistajana Michelin on entistä vankemmin läsnä Suomessa.
Michelin aloitti talvirengastestaukset Lapissa jo 1980-luvulla. Kettutarhan testikeskuksen valmistuttua 1990-luvun lopulla yhtiö teki sen kanssa sopimuksen, joka antoi yksinoikeuden testikeskuksen käyttöön.
Siitä lähtien se on toiminut tärkeänä tukikohtana Michelinin kevyen ja raskaan kaluston talvirenkaiden testejä ja tyyppihyväksyntäkokeita varten.
Michelin varmistaa kaupalla pohjoisiin talviolosuhteisiin tarkoitettujen renkaiden testaamiseen vaadittavan erikoisosaamisen jatkuvuuden. Testikeskus täydentää yhtymän talvitestausmahdollisuuksia erilaisissa olosuhteissa Alpeilta ja sisähalleista Lappiin.
Ivalon talven vaativat olosuhteet ja lumen laatu, joka poikkeaa täysin Keski-Euroopan ja Alppien lumen laadusta, tarjoavat ihanteelliset testiolosuhteet.
Ivalossa suoritetaan muun muassa EU-vaatimusten mukaisia testejä, joiden läpäisemistä edellytetään 3PMSF-merkinnän saamiseksi. 3PMSF-symboli (3 Peak Mountain Snow Flake eli 3 vuorenhuippua ja lumihiutale) renkaan sivussa osoittaa sen suorituskykyä erittäin vaativissa talviolosuhteissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti