Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan kuin sen, että yleensä me suomalaiset vähättelemme autonpidon kustannuksia - minä mukaan lukien...
Suora nettilainaus Kauppalahdestä hiukan tuunattuna:
Autoilun todellinen hinta? Näin paljon auton omistaminen maksaa
Autoilun kustannuksia laskettaessa on otettava huomioon paljon muutakin kuin polttoainekulut.
Tarkan markan blogi laski autoilun todellisia kustannuksia.
Autoilijat ovat huonoja laskemaan autoilun todellisia kustannuksia, väittää Tarkan markan blogia pitävä Markus Ossi.
Monet laskevatkin autoilun kuluiksi pelkän polttoaineen hinnan. Autoilijat arvioivat herkästi väärin etenkin lyhyiden ajomatkojen kustannukset. Tämä johtaa Ossin mukaan esimerkiksi siihen, että helposti tulee lähdettyä ruokaostoksille Prisman kaltaisiin automarketteihin, vaikka auton käyttämisestä syntyvät kulut mukaan laskien lähikaupassa asioiminen tulisi edullisemmaksi.
Autoliitto on jo pitkään tehnyt laskelmia auton käytön todellisista kustannuksista.
”Heidän laskelmansa ovat osoittaneet, että auton käyttö maksaa todellisuudessa keskimäärin varsin tarkkaan Verohallinnon hyväksymien kilometrikorvausten verran.
Ossi kirjoittaa blogissaan auton todellisista käyttökuluista, jotka hänen ystävänsä Lasse kirjasi ylös vuosien ajan. Sekä Lassen Volkswagen että Lasse itse ovat kumpikin taloudellisia.
”Kiitos Lassen, voin nyt esittää esimerkin kautta mitä auton omistaminen oikeasti maksaa”, Ossi toteaa - ja kertoo kuluista esimerkin voimin:
Lassen auto oli Volkswagen Golf Variant 1,2 TSI 77 kW Bluemotion Comfortline seuraavin lisävarustein:
- Golf Variant -paketti I
- Golf Variant -paketti II
- Nokian talvirenkaat
Autoon on asennettu jälkikäteen Kovil-vetokoukku sekä lohkolämmitin ja sisätilan pistoke.
Reilun viiden vuoden pito ja sen hinta
Lasse osti auton kesäkuussa 2010 ja maksoi siitä uutena 24 792,19 euroa. Hän omisti auton noin 5,5 vuotta, tarkalleen ottaen 65 kuukautta, ja ajoi autolla 106 000 kilometriä ennen kuin myi sen pois.
Autossa oli alusta asti huolenpitosopimus. Huolenpitosopimus säästi Lassen mukaan huoltokuluja yli 6 000 euroa.
Autoon on tehty huolenpitosopimuksen puitteissa seuraavat korjaukset:
- 4/2013 vaihdettu ketjujakopää kokonaisuudessaan
- 1/2014 uusittu moottorinohjainlaite
- 3/2015 vaihdettu turbo
- 4/2015 vaihdettu jouset edestä molemmilta puolilta
Autosta syntyi reilun viiden vuoden aikana seuraavia kuluja: rahoituskulu 272 euroa, viranomaiskulut 272 euroa, vakuutukset 2 533 euroa, huollot 3673 euroa ja renkaat 801 euroa.
Polttoaineesta Lasse maksoi reilussa viidessä vuodessa 11 081 euroa eli 0,105 euroa per kilometri.
Kun auto myytiin, Lasse sai siitä 10 532 euroa. Auton arvo aleni siis 15 440 euroa.
Kaiken kaikkiaan auton käytön kuluksi tuli 0,36 euroa per kilometri. Muuttuva kustannus oli 0,19 euroa per kilometri.
Vuodessa auto maksoi Lasselle 7 045 euroa eli 587 euroa kuukaudessa. Ajokilometrejä vuodessa tuli 19 570.
Verottajan korvaus lähellä todellisia kuluja
”Olen itse käyttänyt autoilun kuluna laskelmissani verottajan kilometrikorvausta”, Ossi sanoo. ”Lassen laskelmat päätyivät hämmentävän lähelle tätä lukua (0,43 vs. 0,36 euroa per kilometri). Tiivistetysti siis verottajan kilometrikorvaus 0,43 euroa per kilometri vastaa hyvin auton käytön todellisia kuluja. Tämä luku näyttäisi olevan jopa alakanttiin.”
Ossi muistuttaa kuitenkin, että eroa tulkitessa kannattaa ottaa huomioon, että Lassen laskelmasta puuttuvat mahdollinen autopaikan hinta, pysäköintimaksut, autonpesu sekä tuulilasinpesunesteet.
Tarkan laskelman taulukoineen voi lukea Tarkanmarkan blogista.