Olen kirjoittanut
otsikon aihepiiristä aikaisemminkin, kukaties kaikkien 2000-luvulla pidettyjen kunnallisvaalien alla.
Suomessa
kunnallisvaalit
toimitettiin aikaisemmin joka neljäs vuosi lokakuun neljäntenä sunnuntaina.
Seuraavat kunnallisvaalit, nimenmuutoksen jälkeen kuntavaalit, pidetään huhtikuussa 2017.
Viime aikoina
olemme saaneet lukea monien kokeneiden kunnallispoliitikkojen
päättäneet luopua ehdokkuudesta. On luonnollista, että
vuosikymmenien luottamustehtävien hoito jättää jälkensä. Osa
heistä jättäytyy sivuun ilmeisen turhautuneena, voimattomana
yksittäisen luottamushenkilön mahdollisuuksiin vaikuttaa välillä
ahdistavan tiukoissa talousprosesseissa.
Vaalit ovat siis runsaan vuoden päästä. Kuntavaalit ovat oikeastaan aivan kohta,
koska tuo Suomi-nimisen lintukodon pysäyttävä kesä kaatuu ohi
kiitävän kevään jälkeen päällemme ryminällä tuossa
tuokioissa.
Eri puolueiden
paikalliset ykkösketjut katselevat jo ”sillä silmällä”
ympärilleen rekrytoidakseen riveihinsä varteenotettavia
kunnallisvaaliehdokkaita. On tärkeää saada ns. täydet listat,
joilla poimitaan kaikki mahdolliset potentiaaliset äänet omaan
koriin…
Ykkösketjujen
puoluejyrät toivovat löytävänsä pomminvarmojen ääniharavien
lisäksi sellaisia ehdokkaita, jotka saisivat Suomen suurpuolueen,
myös paikallisen suurpuolueen Nukkuvat
liikkeelle
vaalipäivänä. Nukkuvien ääniosuus on noussut yli 40%!
Ja se nousee lisää seuraavissakin vaaleissa, mikäli selkeästi uutta ilmettä ja
äänestysmotivaation nousua ei löydetä lähikuukausina, viimeistään seuraavan vuoden aikana. Kukaties
kunnallisvaalien lähestyessä syntyy aivan uusia
paikallisryhmittymiäkin.
Monet meistä
väittävät, että mitä se oikeastaan kannattaa äänestää, sama
meno se kuitenkin jatkuu joka tapauksessa, olipa asioista päättämässä
kuka tahansa.
Monet meistä
väittävät myös, että kyllä sitä vaalien alla luvataan vaikka
kuu taivaalta, mutta kun vallan kahvaan päästään, niin lupaukset
unohtuvat ja takki kääntyy sutjakkaasti yhdessä yössä.
Monet meistä
väittävät lisäksi, että kaikilla poliittisilla puolueilla
ohjelmat ovat niin samantyyppiset, ettei niitä juuri toisistaan
erota…
Olipa asia niin
tai näin, joka tapauksessa kunnallisten luottamustehtävien
arvostuksen ja kiinnostavuuden on kohennuttava nykyisestään!
Miten?
Muun muassa siten, että on selkeästi viestitettävä
mahdollisuuksista ruohonjuuritason vaikuttamiseen. Kyllä nimenomaan
kunnallispolitiikka parhaimmillaan, mm. lautakuntatyöskentely on
yhteisten asioiden hoitamista.
Siten
myös, että työnantaja, olipa kyseessä kunta, kuntayhtymä,
julkinen virasto, yksityisyritys, tms. arvostaa niiden työntekijöiden
ja virkamiesten luottamustyöpanosta, jotka ovat esim. valtuusto- tai
hallitusjäsenenä ja lautakuntajäsenenä tekemässä
luottamusmiestyötä yhteiseksi hyväksi.
Oikeastaan työnantajan on
syytä olla erityisen tyytyväinen siitä, että työntekijöiden ja
virkamiesten joukosta löytyy sellaista aktiviteettia, että se on
johtanut em. tyyppisiin tehtäviin.
Tehtävien
arvostusta tukee muun muassa toimenpiteet, joilla luottamustehtävissä
työskentelevälle taataan palkallinen osallistuminen työaikana
kokouksiin siten, että hän ei joudu täyttämään
ansionmenetyslomakkeita eikä hänelle maksettavaa palkkaa veloiteta
kaupungin/kunnan kassasta.
Se on sitä yhteisvastuullisuutta, sillä
luottamustehtävissä toimivat hoitavat loppujen lopuksi myös oman
työnantajansa etuja.
Esimerkiksi
yksi tai kaksi 1-3 tunnin kokous kuukaudessa ei voi olla
kynnyskysymys minkään työnantajatahon palkkakertymässä!
Toisaalta kukaan työntekijä tai virkamies ei voi olla niin
korvaamaton, ettei hänen työpanostaan voida korvata riittävän
aikaisessa vaiheessa sovituilla sijaisjärjestelyillä.
Mielestäni
kunnallisten luottamustehtävien hoito ei voi eikä saa olla
pelkästään omalla vapaa-ajalla tapahtuvaa harrastuksenomaista
puuhastelua. Mielestäni luottamustehtävien kokousajankohdat pitää
olla ma-pe pääsääntöisesti klo 12-16 välisenä aikana, sillä
asiantuntijoiden mukaan myöhäisenä ajankohtana alkavien ja pitkään
kestävien kokousten tehokkuus on alhainen.
Siirtyminen
kokousten aikaistamiseen parantaa tehtävien päätösten tasoa,
järkeistää kaikkien osapuolten ajankäyttöä ja edesauttaa
luottamustyössä jaksamista.
Kokouksista
ei saa muodostua arvokasta ajanhukkaa-tyyppisiä
seurustelutapahtumia.
Lisäksi
em. menettelyllä todennäköisesti puretaan edes hiukan valitettavan
monien nykyluottamushenkilöiden iltakokousruuhkaa...